karnaval.ir

مهدیه اکبری پارسا

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

25 شهریور 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

به نقل از ایسنا، محمدثابت اقلیدی -مدیرکل نظارت و ارزیابی سازمان گردشگری- با اعلام این موضوع که ورود گردشگرهای خارجی در پنج ماه نخست سال در حدود 45 درصد رشد داشته است، از سفر سه میلیون و 140 هزار و سه تن به ایران از فروردین تا مرداد ماه خبر داد. 

آقای اقلیدی با تاکید بر اینکه این آمارها از پلیس مهاجرت دریافت شده اند و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هیچ دخالتی در ارایه آن نداشته است، گفت: 

جمعیت مسافران ورودی در مدت زمان مشابه سال گذشته دو میلیون و ۱۵۹ هزار و ۸۸۲ نفر بوده است. 

آمار ورود گردشگران خارجی در پنج ماه نخست سه سال گذشته 

پنج ماه سال ۹۷

۳,۱۴۰,۰۰۳

پنج ماه سال ۹۶

۲,۱۵۹,۸۸۲

پنج ماه سال ۹۵

۲,۱۸۳,۴۲۲

به گفته ایشان عراقی ها با یک میلیون و 263 هزار تن در صدر تعداد گردشگران ورودی به ایران در پنج ماه نخست سال قرار دارند و جمهوری آذربایجان با ۶۱۹ هزار و ۵۷۰ تن، افغانستان با حدود ۴۰۰ هزار تن و ترکیه با ۳۳۰ هزار تن به ترتیب در رتبه های بعدی قرار گرفته‌ اند. 

نام کشور

جمعیت تقریبی مسافران وارد شده در ۵ ماه نخست سال ۹۷

عراق

۱,۲۶۳,۰۰۰

جمهوری آذربایجان

۶۱۹,۵۷۰

افغانستان

۴۰۰,۰۰۰

ترکیه

۳۳۰,۰۰۰

آقای اقلیدی در ادامه به کاهش 22 درصدی سفر اروپایی ها در همین بازه زمانی به ایران خبر داد و گفت: 

بیشترین ریزش در بازار آلمان تجربه شده است. پنج ماه نخست سال ۹۶ نزدیک به ۳۱ هزار آلمانی به ایران سفر کردند درحالی‌که امسال جمعیت آلمانی‌های مسافر با ۳۲ درصد افت به ۲۱ هزار تن رسیده است.

مدیرکل نظارت و ارزیابی گردشگری در ادامه افزود: 

امسال تعداد گردشگران فرانسوی ۱۶ هزار تن بود، درحالی‌که پنج ماه نخست پارسال ۲۱ هزار تن از فرانسه به ایران سفر کردند. از فروردین تا مردادماه سال ۹۶ نیز ۲۱ هزار تن از اتباع امارات به ایران آمدند که تعداد آن‌ها امسال به ۱۱ هزار تن رسیده است. جمعیت گردشگران هلند نیز با ۲۵ درصد افت از ۱۲ هزار تن به ۹ هزار تن رسید.

ایشان در مقایسه ای، آمار کلی گردشگران و مسافران ورودی به ایران را چنین شرح داد: 

در سال ۹۶ جمعیت گردشگران، پنج میلیون و ۱۱۳ هزار و ۵۲۴ تن بود که در مقایسه با سال ۹۵ با چهار میلیون و ۹۰۱ هزار و ۸۴ تن مسافر، ۴.۲۳ درصد رشد مثبت را تجربه کرد.  

آقای اقلیدی در واکنش به انتقادهایی که از آمار مثبت تعداد گردشگران ورودی امسال با وجود رشد منفی سفر به ایران در سال های گذشته می شود گفت: 

آمارها حکایت از تغییرات گسترده در جمعیت مسافر از کشورهای همسایه دارد. مثلا تعداد سفر عراقی‌ها به ایران در پنج ماه نخست امسال تحت تاثیر نوسانات ارز برابر با کل سال ۹۶ بوده است. پارسال یک میلیون و ۳۵۶ هزار و ۱۸۵ عراقی به ایران سفر کردند. 

وی در ادامه اضافه کرد: 

در شرایطی که آمریکا تبلیغات منفی گسترده‌ای را علیه ایران آغاز کرده و روی سفر گردشگران اروپایی و حتا برخی کشورهای آسیایی اثر منفی گذاشته است باید کشورهای دیگری که ظرفیت بالقوه دارند از جمله همسایه‌ها را جایگزین کرد.

این مقام مسوول در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در زمینه درآمدزایی از گردشگران اعتقاد دارد: 

درآمدزایی از گردشگران کشورهای همسایه با توجه به رشدی که در این پنج ماه داشتند، ریزش آمار گردشگران اروپایی را جبران می‌کند، چرا که آمارها نشان می‌دهد تعداد گردشگران اتحادیه اروپا در سال‌های گذشته به ۳۰۰ هزارتن هم نرسیده درحالی‌که جمعیت گردشگران کشورهای همسایه بیش از  دو سه میلیون تن بوده است. 

ایشان در ادامه افزود: 

طبق گزارش سازمان جهانی جهانگردی متوسط هزینه‌کرد هر گردشگر در جنوب غرب آسیا -منطقه‌ای که ایران در آن قرار داده شده- ۱۳۴۰ دلار است که در این میان برخی گردشگران مثل آلمانی‌ها ولخرج‌تر از سایرین هستند، برخی هم مثل فرانسوی‌ها بسیار صرفه‌جو و یا حتا برخلاف تصورها و گزارش‌های جهانی، عراقی‌های مسافر در ایران به مراتب از چینی‌ها ولخرج‌تر شده‌اند. این‌ها موضوعاتی است که باید در برنامه‌ریزی‌ها مورد توجه قرار گیرند.

مدیرکل نظارت و ارزیابی گردشگری در پاسخ به انتقادهایی که در این مدت از سفر عراقی ها به ایران شده است، گفت: 

عراقی‌ها به واسطه زندگی عشیره‌ای شان عادت دارند خانوادگی و پر جمعیت سفر کنند، آن‌ها معمولا مدت زمان زیادی را در یک منطقه می‌مانند برای همین هتل‌ و یا خانه‌ایی را طولانی‌مدت اجاره می‌کنند، اما موضوع مهم‌تر درباره گردشگران عراقی این است که دیگر فقط برای زیارت به ایران سفر نمی‌کنند و علاوه‌بر اصفهان و شیراز به نقاط کمتر شناخته شده‌ای همچون چهارمحال و بختیاری هم می‌روند. حتا هزینه‌کردشان نسبت به چینی‌ها و سایر گردشگران در ایران بیشتر است. اکثر عراقی‌ها با انگیزه درمان به ایران سفر می‌کنند و ضرورتا دوره‌ای را برای نقاهت سپری می‌کنند بنابراین بیشتر هزینه می‌کنند.

آقای ثابت در ادامه از نقش گردشگران عراقی در اقتصاد گردشگری گفت و ادامه داد: 

عراقی‌هایی که از مرزهای مهران و شلمچه به مناطق آزاد ایران وارد می‌شوند و مایحتاج شان را می‌خرند بالاخره کاسبی را منتفع می‌کنند. اقتصاد گردشگری زنجیره‌ای است؛ وقتی رونق اقتصادی در منطقه‌ای شکل بگیرد جمعیت و کسب و کارهای زیادی از آن نفع می‌برند. به هر حال آن عراقی سفری کوتاه به ایران انجام می‌دهد تا کالایی را بخرد و پول خرج می‌کند. وی آن کالاها را که مفتی از ایران خارج نمی‌کند. اگر نگرانی‌هایی برای خروج کالاهای ضروری و یا آن محصولاتی که ارز دولتی دریافت کرده‌اند داریم بهتر است قوانین را اصلاح کنیم. می‌توان برای خروج این کالاها از مرز ایران تمهیداتی سنجید تا برای بومیان مرزی مشکلی پیش نیاید.

ایشان همچنین در مورد برنامه های سازمان میراث فرهنگی، گردشگری برای افزایش تعداد تورهای گردشگری ،که برخلاف جمعیت گردشگران اتنادی در حال کاهش است، اعلام کرد: 

اولین مولفه در جذب گردشگر تامین امنیت است. متاسفانه تبلیغات سوء، علیه ایران بسیار است، بنابراین تمرکز روی بازارهای کمتر تاثیر پذیرفته از سیاست‌های آمریکا و تبلیغات منفی در اولویت کاری سازمان قرار گرفته که به نتیجه رسیدن آن زمان‌بر است. ایران به خاطر نوسانات ارز به کشور ارزانی برای سفر تبدیل شده اما اطلاع‌رسانی خوبی در این‌باره نشده است، تور اپراتورهای ایرانی‌ می‌توانند با تغییر رویه و ارایه نرخ‌های واقعی‌تر جامعه ذی‌نفع را مطلع کنند تا تعداد تورها از سایر کشورها نیز افزایش یابد.

اخبار روز گردشگری را از کارناوال دنبال کنید. 

خاطرات خوبم از زندگی بین سبزی جنگل و کوه، آبی دریا، سپیدی عطر بهارنارنج، قرمزی تمشک‌های وحشی، نارنجی پرتقالها، بارانهای گاه و بی‌گاه و تاب خوردن بر درخت گردوی مهربان حیاط خانه‌مان در رامسر زیبا چرخ می خورد و روحم را سیراب می کند. تمام

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.