karnaval.ir

زهرا میرزایی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

13 تیر 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

از این مطلب گرما می بارد، راجع به جایی سخن می گویيم که مانند ماه می درخشد و گرمایی دارد همانند خورشید.

باید اهل تجربه های نو و متفاوت باشی تا همراهمان بیایی ...

اینجا جایی است که درخشش زمین چشمانت را به بازی می گیرد، اینجا اردن است، کشور خشکی و صحرا، به بیابانی آمده ایم که به گرما شهره است و چون مثل ماه در #اردن می درخشد و نورش را پراکنده می کند به دره ی ماه معروف شده است، بی تابیم برای قدم زدن در این پهنای بی کران.

عینک آفتابیتان را بردارید و بیایید که سفری خاطره انگیز در پیش است.

با کارناوال همراه باشید.

نمایی از وادی رم
photo by nora De angelli

آشنایی با سرزمین نور

می خواهیم قدم به سرزمینی بکر و دست نخوره بگذاریم صحرایی که کاملا از مناطق دیگر کشور به جرم آب و هوای سوزانش جدا شده البته برای این تکه از زمین تلاش های بسیاری شده است تا به این شکل زیبا و رویایی در بیاید، مردم بسیاری با گله داری و چادر نشینی همه روزه سعی کردند تا از این #صحرا حفاظت کنند،  اما هیچ امکاناتی نداشتید جز چند مغازه ی بتونی و گله های بزشان.

با گردش در این بیابان تجربیاتی را به دست می آورید که احتمالا تا به حال نداشته اید، امروزه امکانات این صحرا به گونه ای تعبیه شده است که می توانید زندگی به صورت بدوی یا صحرا نشینی را تجربه کنید.

اینجا زمین درخشان است از سرخی ماسه ها گرفته تا درخشش خورشید تابان به همین علت است که به اینجا که نام اصلیش وادی رم ( wadi Rum ) است دره ی ماه هم می گویند .

نمایی کلی از صحرای رم
photo by erik de boer
آشنایی با صحرا رم
photo by sergey

تفریح و امکانات رفاهی

در حال حاضر صحرای رم ( Wadi Rum ) از بزرگترین مناطق گردشگری کشور اردن است که پس از توجهات مقامات حاکم بر اردن و با حمایت بانک جهانی به برترین صحرای اردن تبدیل شده است و از سال 1998 میلادی به مکانی کاملا حفاظت شده تبدیل شد. این صحرای عظیم تفریحات گوناگونی دارد که به همه ی آنها سر خواهیم زد.

شبی شگفت انگیز در وادی رم

پیاده روی بر شن زارهای داغ

می توانید در همه ی منطقه ی حفاظت شده ی وادی رم قدم بزنید و از پیاده روی لذت ببرید، قدم برداشتن بر شن های داغ و سوزان زیر آفتاب گرم صحرا تجربه ای است که نمی توان از آن گذشت.

تلاش های بسیاری برای مسیریابی دقیق و پیاده کردن نقشه در این صحرا شده است اما به دلیل این که کار بسیار دشواری است تا به حال به طور کامل موفق به پیاده کردن مسیرهایی مشخص برای پیاده روی در این صحرا نشده اند، البته اگر تور گردشگری این صحرا را از قبل رزو کرده باشید راهنماهای صحرا که از مردم ساکن در همین صحرا هستند شما را راهنمایی می کنید و همچنین از کتابخانه های اطراف یا کیوسک اطلاعاتی که در ورودی صحرا وجود دارد می شود نقشه ی واری رم را تهیه کرد.

پیاده روی در صحرای رم

استراحت زیر چتر ستارگان 

همه ساله تعداد زیادی برای اقامت شبانه در صحرا به این نقطه از اردن می آیند، اینجا شب باید در چادر خوابید همانند صحرا نشینان کهن، در این صحرا چادر های صحرایی در اختیارتان قرار می گیرد که باید خودتان آنها را با کمک مسئولین برپا کنید .

صحرای رم به دلیل این که مکانی حفاظت شده است اجازه داده نمی شود که در آن هتل یا ساختمانی ساخته شود به همین دلیل باید شب در چادر اقامت کنید، چادرهایی که در دو سطح لوکس و معمولی برای اقامت گردشگران تعبیه شده است و  اردنی ها به آن کمپ وحشی می گویند و شما می توانید شبی را مانند بدوی ها زندگی کنید.

یک انتخاب دیگر هم دارید که کمپ دائمی صحرا است و امکاناتی بیشتر از کمپ های داخل صحرا دارد مانند حمام، رستوران یا توالت های مجهزتر اما این کمپ دائمی در روستای توس آب ( Tus ab ) در نزدیکی این صحرا واقع شده است ، در این چادر ها می توان آتش به پا کرد و چه می چسبد یک فنجان چای داغ در شب سرد صحرا.

شب در وادی رم
چادر زدن در وادی رم
photo by hamza al amarat
چادر در وادی رم

شتر سواری

در این صحرا برای شما امکان شترسواری وجود دارد و چندین شتر منتظر هستند تا شما را به این سو و آن سوی صحرا ببرند تا تجربه ی زندگی به سبک اعراب کهنتان کامل شود ، البته گاه گاه چهارپایان دیگری هم در این بیابان دیده می شوند که برای استفاده ی شخصی ساکنان محله های اطراف هستند .

شتر سواری در وادی رم
شتر سواری در وادی رم

شاسی بلند در صحرا

می توانید برای گشت و گذار در صحرا از جیپ های صحرایی استفاده کنید و با سرعت صحرانوردی کنید و گردشی مدرن در محیطی کهن داشته باشید.

جیپ سواری در وادی رم
جیپ سواری در وادی رم

موتور چهارچرخ سواری

اگر اهل هیجان هستید ، باز هم در این مکان تفریحاتی هست تا شما را راضی کند. می توانید موتوری چهار چرخ کرایه کنید و به دل صحرا بروید.

بدون شک این تفریح هم لذت بخش و خاطره انگیر خواهد بود.

موتور چهارچرخ سواری

بالن سواری

در این صحرای بزرگ می توانید سوار بر بالن ها شوید و به آسمان بروید و از زاویه ای دیگر صحرا را ببینید، ظرفیت این بالن ها اکثرا 15 نفر است و به صورت گروهی استفاده می شوند در سال های اخیر تلاش شده است که برنامه ی پاراگالایدر هم در این مجموعه قرار بگیرد اما تا به امروزه منظم و قطعی برگذار نشده است.

بالن سواری در صحرای رم، اردن
بالن سواری در صحرای رم، اردن
photo by pepe alsaeide

صخره نوردی

صحرای رم مکانی جذاب برای ماجراجویان طبیعت است ، این بیابان حفاظت شده یکی از بهترین مناطق دنیا برای صخره نوردی است و سالانه تعداد زیادی از گردشگران برای صخره نوردی و کوه پیمایی به این بیابان می آیند، شما هم می توانید در این وادی زیبا صخره نوردی کنید .

توریست های ماجرا جو و علاقه مند به صخره نوردی باید حداقل از ساعت 2 بعد از ظهر تا 12 شب در این وادی حضور داشته باشند ، برای صخره نوردی راهنماهای صحرا علاقه مندان را به گروه های کوچک تقسیم می کنند و کاملا آنها را راهنمایی می کنند. 

صخره نوردان هم مثل بقیه ی بازدیدکنندگان باید از نکات ایمنی و مقررات پیروی کنند چون اگر آسیبی ببینند خدمات اورژانس در بیابان رم بسیار محدود و ناچیز است این دستورالعمل ها و قوانین برای ایمنی بازدیدکنندگان در سال 2003 نوشته شد و هدفش فقط امنیت و سلامت گردشگران است، تمامی این نکات ایمنی در بروشورها و کتابخانه های اطراف صحرا ذکر شده است.

صخره نوردی در وادی رم
صخره های وادی رم

جشنواره موسیقی

هرشب به خصوص شب اعیاد یا مناسبت های بزرگ جشنواره های ساز و آواز و موسیقی در این صحرا برپاست و افراد مشهور بسیاری در این منطقه برنامه اجرا می کنند که میتوانید از آنها لذت ببرید.

موسیقی شبانه در صحرای رم

بازدید خانه ی لارنس 

در صحرای اردن بازمانده ی بنایی وجود دارد که به خانه ی لارنسی ها ( Lawrence's house ) معروف است و در جایی معتبر این که به چه کسانی تعلق داشته است ذکر نشده و آنچه از آن بیان می شود فقط ذهنیاتی از اهالی این صحراست اما آنچه بیشتر رواج دارد این است که از این خانه برای نگهداری اسلحه و انبار مهمات استفاده می شده است.

در حال حاضر متروکه ای از این بنا باقی مانده است که در جای جای آن خار و بوته روییده است با این حال هنوز یکی از جواهرات این صحرا محسوب می شود.

خانه لارنس در صحرای رم
خانه لارنس در صحرای رم

روستای بهار لارنس ( Lawrence's Spring )

در جنوب غربی صحرای رم روستایی کوچک وجود دارد به نام روستای توس آب ( Tus ab )، این روستا گودال راکدی از آب دارد که همین گودال سبب آوردن بهار به این #روستا شده است، این روستا سرسبز است و در برابر صحرای هم جوارش مانند بهار است ، در این روستا حتی درختان میوه مثل انجیل هم پیدا می شود، دیدن چنین روستایی در کنار صحرا خالی از لطف نیست، این روستا و آب و هوای متفاوتش بانام بهار لارنس برگرفته از بنای خانه ی لارنس مشهور شده است.

همین تفاوت آب و هوایی سبب شده تا روستای توس آب یکی از دیدنی های این صحرای آفتابی شود.

بهار لارنس
بهار لارنس
بهار لارنس

تخت سنگ انفاشیه 

از دیگر جاذبه های دیدنی صحرا تخت سنگ قرمز رنگی به نام انفاشیه ( The Anfashieh Inscriptions ) است که روی آن کاروانی از شتران نقش بسته است و بسیار دیدنی و زیباست.

سنگ نوشته صحرای رم
سنگ نوشته صحرای رم

کوه بورداح

در ورای این صحرای زیبا و عظیم ، کوه سنگی بورداح ( Jebel Burdah ) قرار گرفته است که دو قله اش به صورت پل سنگی به هم وصل شده اند، در بسیاری از تورهای تفریحی این کوه را فقط از دور به بازدیدکنندگان نشان می دهند چون صعود به این قله خودش 3 تا 7 ساعت زمان می برد و هر کسی توان بالا رفتن از این کوه را ندارد ، اما منظره ای بسیار زیبا و قابل توجه دارد و اگر قصد صعود از این کوه را داشته باشید باید یک روزتان را به این صعود اختصاص دهید.

Jebel Burdah کوه بوداح
Jebel Burdah کوه بوداح

کوه ام فروت 

کمی پایین تر از کوه بوداح کوه سنگی کوچکتری به نام ام فروت ( Jebel Umm Fruth ) قرار دارد به نام کوه فورت که 5 تا 15 دقیقه طول می کشد تا به بالای آن برسیم ، بیشتر تورهای مسافرتی بازدید کنندگان را به این منطقه می آورند می توانید در این کوه لذت کوه نوردی در صحرا را به دست آورید.

Jebel Umm Fruth کوه ام فروت

تپه های سرخ 

سراشیبی تند... سربالایی هایی طاقت فرسا...

در تمام نقاط صحرای رم شن ها به رنگ سرخ و طلایی است اما اکثرا به این ناحیه از صحرا که به تپه های سرخ Red Sand Dunes ) معروف شده می آیند تا از دیدن و نوردیدن ماسه ها لذت ببرند، در این مکان حرکت و صعود کمی دشوار است به همین دلیل است که این تپه ها توجه گردشگران را به خود جلب می کند.

تپه سرخ

صخره 7 حکمت 

صخره ای زیبا در گوشه ای از این صحرای درخشان وجود دارد به نام صخره ی هفت رکن حکمت ( Seven Pillars of Wisdom ) که اعراب آن را نمادی می دانند برای 7 رکن مهم زندگی که این حکمت ها، قدردانی زندگی، ترس از خدا، مردم داری، مشورت با دیگران، شکرگذاری خداوند، نظم و انضباط و مهربانی است.

صخره حکمت وادی رم
صخره حکمت در وادی رم
photo by mattemullen

دره خزعلی 

این بیابان شاه کاری از هنر خداوند است در گوشه ای دیگر از این صحرا دره ای بسیار زیبا قرار گرفته به نام دره ی خز علی Khaz'ali Canyon ) که بر روی سنگ های آن نقوشی از برخی انسان ها و حیوانات کشیده شده است.

دره خزعلی وادی رم
photo by photo by: fabian luque
دره خزعلی وادی رم
دره خزعلی وادی رم
photo by photo by: jack beetlesston

اهالی صحرا

مردم از هزاران سال پیش در رم زندگی می کردند و هرروز در تلاش بودند با شرایط سخت این منطقه بجنگند و زنده بمانند، مردم این ناحیه مردمی صدمه دیده از شرایط طبیعی هستند آنها هیچ گاه کشاورزی موفقی نداشته اند و چون در مرز کشور قرار داشتند شرایط برایشان سخت تر هم می شد. نام اردن در بسیاری کتاب های کهن ذکر شده و تاریخی غنی دارد.

تقریبا همه ی ساکنان صحرای رم ریشه در اعراب بادیه نشین قبل از اسلام دارند آنها هنوز با گله داری و بصورت عشایری زندگی می کنند اما بسیار در تلاشند که این صحرا را به قطب گردشگری بدل کنند و تا حدودی هم موفق شده اند.

اهالی صحرای رم
photo by photo by: matte mullen
اهالی صحرای رم

جنس و پوشش گیاهی صحرای رم

این صحرا زمینی است پوشیده از شن زار و ماسه سنگ و خرده سنگ های گرانیتی است، همچنین صخره سنگ هایی دارد از جنس سنگ گرانیت که برای صخره نوردی استفاده می شود، تنها پوشش گیاهی موجود در این صحرا بوته های خار است و گاها تلاش شده درخت در آن کاشته شود که این درختان پس از مدتی خشک می شوند.

صحرای رم، اردن
photo by l. volkan gulum
صحرای رم، اردن
صحرای رم، اردن
صحرای رم، اردن
photo by :jasmin singh

تاریخچه ای گذارا

صحرای رم به دلیل موقعیت نسبتا مرزی ای که  دارد در طول تاریخ حافظ این کشور بوده است و نظاره گر شورش های مختلفی بوده است از بزرگترین اتفاقات جنگی که در این صحرا رخ داده است در زمان جنگ جهانی اول، سال 1914 تا 1918 میلادی و امپراتوری عثمانی بوده است که توماس ادوارد لورنس ( T E Lawrence ) فرمانده ی بریتانیا در نبرد بریتانیا و عثمانیان مجبور شد زمان زیادی را در این صحرا سپری کند.

در چند سال اخیر کم کم مقامات دولتی که به تاریخ و فرهنگ منحصر به فرد این صحرا پی بردند و اهمیت گردشگری و اقتصادی صحرای رم برایشان روشن شد با حمایت بانک جهانی و  مقامات پادشاهی اردن این منطقه را در سال 1998 میلادی حفاظت کردند و این چنین صحرا جزیی از پروژه ی ساخت پارک عقبه Aqaba marine park ) شده است.

پارک عقبه مکانی گردشگری است که تمرکز تفریحات در آن بر ورزش های آبی و ماهی گیری است، بد نیست بدانید عقبه بزرگترین شهر بندری کشور اردن است و همان طور که از نام اردن مشخص است مکانی بسیار گرم و سوزان.

صحرای رم
photo by nike abre
صحرای رم

غذا در بیابان

در ورودی این صحرا چادر های کوچکی وجود دارند که در آنها غذاهای ساده مثل نان و پنیر و بعضی غذاهای محلی که بیشتر از گوشت بز است  که به آن " ضرب " می گویند و شباهت زیادی به کباب دارد ارائه داده می شود با این حال باز هم گذارشاتی از مسمومیت با خوردن این غذا ها منتشر شده است.

به دلیل این که در گرمای زیاد هوا امکان نگهداری غذا وجود ندارد و اجازه ی ساخت و ساز در صحرا هم داده نمی شود باید به همین غذا های ساده قانع باشیم، اعراب برای حفاظت از فاسد شدن غذاها بخصوص گوشت ها آنها را با ظرف درون شن بیابان دفن می کنند اما این روش هم کاملا کارساز نیست.

 البته می توان از غذاهای کنسروی و یا غذاهای هتل های بی شمار شهر عقبه استفاده کرد و در روستای توس آب هم مغازه ای وجود دارد که می توانید از آنجا انواع نوشیدنی و آب میوه تهیه کنید.

غذا در صحرای رم
غذا در صحرای رم

هزینه

گشت و گذار در صحرای اردن به صورت تور امکان پذیر است و شما با پرداخت هزینه ی تور از همه ی امکانات صحرا و کمپ برخوردار می شوید بنا بر آخرین تحقیقات انجام شده ی ما هزینه ی خرید این تور 451.000 تومان می شود اما طبیعتا با توجه به آژانس یا فردی که از او تور را خریداری می کنید این تور می تواند به قیمت های دیگر هم ارائه شود.

بد نیست بدانید هزینه ی تورهای گردشگری به این صحرا صرف کمک به بهتر شدن زندگی ساکنان صحرا و جوامع عقب مانده ی اردن می شود. ریز هزینه ها در حال حاضر به این صورت است:

5 دینار برای بازدیدکنندگان بین المللی، 1 دینار برای اردنی ها و ساکنان بومی، 0.5 دینار برای دانش آموزان اردنی و کودکان زیر 12 سال هم می توانند رایگان برای بازدید از این صحرا بیایند.

البته این نرخ ها شامل بقیه تورها مثل جیپ سواری و ... نمی شود.

وتدی رم ( wadi rum)

آدرس

وادی رم در جنوب غربی اردن در 58 کیلو متری شمال منطقه ی عقبه واقع شده است، برای رسیدن به این بیابان می توان به راحتی از جاده های اصلی رم یا جاده ی عقبه و پترا استفاده کرد. کوتاه ترین راه رسیدن به این صحرا جاده ی عقبه است که 1 ساعت طول می کشد و اگر از جاده ی پترا هم بروید 1:30 ساعت زمان می برد تا به وادی برسید اما اگر راه های طولانی را ترجیح می دهید بهتر است از دیگر جاده های اصلی استفاده کنید که حدودا 3:30 دقیقه طول می کشد.

برای رسیدن به این صحرا وسیله ی نقلیه عمومی ای وجود ندارد و اگر هم باشد بسیار نامرتب است، بهتر است از تورهای گردشگری که همه روزه برپا هستند استفاده کنید این تورها از اکثر نقاط اردن و حتی همه ی نقاط #امارات متحده ی عربی به این صحرا می آیند، این تورها را می توانید از آژانس های مسافرتی و تا راهنما های هتلتان خریداری کنید.

از طریق هواپیما و پرواز داخلی عمان، عقبه هم می توانید وادی رم بروید .

آدرس: اردن، شهر عقبه، روستای توس آب، صحرای رم.

تلفن: 96232090600

.address: jordan< Aqaba city> Tus ab village> wadi Rum

Tel: +962 3 2090600

 

آدرس وادی رم
photo by photo by: bassambandak

در پایان سفر امروز را مجازی تجربه کنید...

قوانین بازدید از بیابان رم

برای حفظ سلامت و امنیت بازدیدکنندگان این بیابان قوانین خاصی وضع شده است که خوب است با آنها آشنا شویم.

1 ) رانندگی باید در مسیر های تعیین شده و با راهنمایی راهنماهای تور انجام شود.

2 ) بازدیدکنندگان در همه ی اماکن این صحرا باید مراقب طبیعت باشند و حیوانی را شکار نکنند یا گیاهی را از بین نبرند.

3 ) برای برپا کردن کمپ فقط باید توسط تورهای رسمی و با وسایل و اجاق گاز های استاندارد انجام شود.

4 ) کوهنوردان باید از وسایل مخصوص برای کوهنوردی استفاده کنند تا گیاهان خاردار و سنگ ها به آنها آسیب نرسانند.

5 ) همه باید نظافت را رعایت کنند و زباله هایی که قابل خارج کردن از بیابان نیست را هم زیر شن ها دفن کنند.

6 ) موزیک هایی که پخش می شود باید با صدایی مناسب باشد تا باعث آزار دیگر بازدیدکنندگان نشود.

7 ) بازدیدکنندگان باید به شیوه ی زندگی اهالی این صحرا احترام بگذارند و قبل از عکس گرفتن در این صحرا هم لباس هایی با پوشش مناسب بپوشند.

واری رم

توصیه کارناوال

پیشنهاد ما به شما این است که کاملا مجهز به وسایل صحرا نوردی به این گردش بروید از جمله لباس خنک و لباس خیلی گرم برای شب های بسیار سرد صحرا، کرم و عینک آفتابی، کلاه و کفش مناسب . خوب است دوربین عکاسی همراه داشته باشید تا مناظر بکر و زیبای رم را در خاطرتان همیشگی کنید .

از دیگر اماکن دیدنی اطراف صحرا مانند معابد عقبه هم دیدن کنید و تجربه ی شتر سواری در این مکان را از دست ندهید.

 

تفریح در صحرای رم

کلام آخر

امروز باهم به اردن سرزمین آفتاب و نور سفر کردیم، سفری پرهیجان در عین حال آرامش بخش.

امیدواریم خوش گذشته باشد، منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم.

زمانی موفق خواهی شد که شوقت به موفقیت، بیشتر از تَرست از شکست باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

با عرض سلام بسیار از مطالب آموزنده شما لذت بردم وخیلی دنبال این میگشتم که چطور میشود به وادی رم رفت ،تنها جایی بود کا دقیق آدرس و قوانین رو نوشته بود ،بسیار سپاسگزارم.

انتشار:18 مرداد 1402

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.