karnaval.ir

زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

22 اسفند 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

در طی قرن های 16 و 17 بود که آدمی خسته از فضای شهرها و دلتنگ سبزی و طراوات جنگل ها، دست به کار شد و پارک ها و باغات درون شهری را پدید آورد. با گذر زمان، این فضاهای سبز شهری تنوع و گسترش یافتند و حتی در برهه ای تخصصی تر شدند. باغاتی ایجاد شدند که به هنگام ورود به آن ها با طیف متنوعی از گیاهان رو به رو می شدی و گویی کابردی متفاوت و علمی داشتند. این دست فضاهای سبز را باغات گیاهشناسی نامیدند و روز به روز بر وجوه تخصصی و عمومی آن افزودند.

امروزه باغات گیاهشناسی بسیاری در دنیا می توان دید که به مکان تفریحی جدیدی برای انسان شهرنشین بدل شده اند. در این میان، به جرأت می توان باغ های کیو را معروف ترین و بزرگ ترین باغ گیاهشناسی دنیا دانست. باغ های وسیع کیو در شهر لندن قرار دارند و به راحتی می توان گفت نمایش دلبرانه ای از طبیعت رنگارنگ کره زمین اند. هر فصلی که به این باغ های مشهور سر بزنید، ابتدا حجم بالای گردشگران و سپس گیاهان جذاب و متنوع باغ انگشت به دهان تان می کند.

باغ های کیو با بیش از 120 هکتار نه تنها وسعت بی نظیری دارند، بلکه با مجموعه های شگفت انگیز خود بسیاری را ترغیب می کنند تا در این کلکسیون بی مانند به گردش بپردازند. از مجموعه های جالب توجه کیو می توان به انواع باغ ها، گلخانه ها و پیاده رو ها و چشم اندازها اشاره کرد. تنوع گیاهی مجموعه های کیو به حدی است که بهار را به گونه ای تازه در این باغ فهم خواهید کرد و در زمستان، در کمال تعجب بهشتی بزرگ را خواهید دید.

اگر به بازدید از باغات گیاهشناسی علاقه دارید و لندن برای شما مقصدی بسیار دور از دسترس محسوب می شود، پیشنهاد می کنیم خواندن مطالب زیر را از دست ندهید:

باغ گیاهشناسی پردانا مالزی | گردشی سبز در کوالالامپور

باغ گیاهشناسی ملی ایران | طبیعت جهان در یک مکان

باغ گیاهشناسی باتومی | اوج طبیعت گرجستان

همراه کارناوال به گردشی جذاب در بزرگ ترین باغ گیاهشناسی دنیا، باغ های کیو بیایید. 

باغ های کیو لندن
باغ های کیو لندن

چرا باغ های کیو لندن؟


-  وسیع ترین باغ گیاهشناسی در دنیاست.

- بزرگ ترین و متنوع ترین مجموعه گیاهان متعلق به باغ کیو است.

- در باغ کیو می توانید شگفتی های دنیای طبیعت، از نیلوفر آبی غول پیکر آمازونی تا بلندترین درخت دنیا را از نزدیک ببینید.

- باغ کیو تنها باغی گیاهشناسی نیست و امکان آن را دارید تا در میان حجم دل انگیز و سبز طبیعت به گردش و تفریح بپردازید.

- می توانید با استفاده از گذرگاه هوایی کیو، بر فراز درختان گردش کنید و پیاده روی متفاوتی را برای خودتان رقم بزنید.

- چند کافه و رستوران در باغ کیو وجود دارد که می توانید صبحانه و ناهار خود را در آنجا صرف کنید.

- تنها با یک بلیت می توانید به تمامی بخش های باغ کیو سر بزنید.

- هرباریوم تخصصی باغ کیو با 7 میلیون نمونه، یکی از شاخص ترین هرباریوم های دنیاست. 

- امکانات و سرویس های بهداشتی باغ کیو قابل توجه است و در کل 9 سرویس بهداشتی در مکان های مختلف باغ به چشم می خورد.

- بازدید از باغ کیو تنها مختص به بزرگالان نیست و با بردن کودکان خود به باغ کیو می توانید تفریح و آموزش را هم زمان به آن ها هدیه بدهید.

باغ کیو لندن
باغ های کیو لندن

با باغ های کیو آشنا شوید | Kew Gardens

باغ گیاهشناسی کیو در لندن معروف ترین، بزرگ ترین و متنوع ترین باغ گیاهشناسی دنیاست که مرکزی جهانی برای علم گیاهشناسی و قارچ شناسی محسوب می شود. این باغ به صورت رسمی در سال 1840 و با مجموعه ای از 300,000 گونه مختلف گیاهی به عنوان «باغ گیاهشناسی» دست یافت.

جالب است بدانید که هرباریوم (مجموعه ای از انواع نمونه های گیاهی) باغ گیاهشناسی کیو با بیش از 7 میلیون نمونه گیاهی، یکی از بزرگ ترین هرباریوم های دنیاست. شگفتی های مجموعه باغ های کیو به همین جا محدود نمی شود و باید بدانید در کتابخانه این باغ بیش تر از 750,000 جلد کتاب و در مجموعه تصویری آن، حدود 175,000 نقاشی های گیاهی به چشم می خورد. 

باغ های گیاهشناسی کیو یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری شهر لندن است که در میراث جهانی یونسکو نیز نامش به ثبت رسیده است. این باغ ها به همراه باغ های گیاهشناسی ویکهرست پلیس ( Wakehurst Place ) توسط باغ های سلطنتی کیو مدیریت می شوند. 

گرچه تاریخچه باغ کیو به سال ها پیش تر بر می گردد، اما این باغ به صورت رسمی از سال 1759 فعالیت های خود را آغاز کرد. در کل وسعت این باغ گیاهشناسی به 121 هکتار می رسد که این مساحت، عنوان بزرگ ترین باغ گیاهشناسی دنیا را به باغ کیو اعطا می کند. در واقع باغ وسیع کیو مجموعه ای از باغ ها و گلخانه های گیاهشناسی است که به دو دسته درجه یک و درجه دو دسته بندی شده و در نهایت باغ کیو را به معروف ترین و بهترین باغ گیاهشناسی دنیا بدل می کند.

جالب است بدانید که باغات کیو، پلیس مخصوص به خود را دارد که از سال 1847 در این مجموعه فعالیت می کنند. 

باغ کیو لندن
باغ کیو لندن

ویدیویی کوتاه و جذاب از رویش باغ کیو در فصل رنگین بهار ببینید:

 

درختان باغ کیو | Arboretum

در باغ کیو حدود 14,000 درخت زینتی و غیر زینتی به چشم می خورد که شامل 2000 گونه و واریته مختلف می شود. مجموعه درختان کیو در بخش عمده باغ پراکنده اند که با گردش در میان آن ها با گونه های کمیاب، باستانی و جالب توجه رو به رو خواهید شد. طراحی فضای سبز در اغلب بخش های باغ کیو به گونه است که گیاهان مشابه و مربوط به هم در کنار یکدیگر کاشته شده اند. البته در بخش شمالی باغ، گیاهان زینتی به صورت مخلوط در کنار هم قرار گرفته اند. 

در کل درختان باغ کیو را به سه بخش اصلی تقسیم می کنند: 

1- بخش شمالی که در واقع باغ اصلی است و قدمتش به سال 1759 میلادی بر می گردد. در این بخش درختان و گل ها در کنار هم به چشم می خورند.

2- درختان بخش غربی که شامل باغ بامبو و درختچه های ژاله (خرزهره) می شود و در کنار دریاچه قرار دارند.

3- بخش جنوبی که در کنار مجموعه درختچه های ماهونیا و زرشک زینتی و همچنین زمین های کلبه ملکه شارلوت می باشد.

درختان ارزشمند کیو: درختان قدیمی و با ارزش کیو به «شیرهای باستانی» معروف اند و شامل سه درخت می شوند. یکی از آن ها درخت ژینکو 255 ساله است. این درخت ژینکو یکی از قدیمی ترین درختان باغات کیو بوده و توسط شاهدخت آگوستوس و شاهزاده فردریک کاشته شده است. دیگر شیرهای قدیمی باغ کیو درخت اقاقیا، تلخ بیان ژاپنی و سیاهدار هستند.

درخت ژینکو و کهنسال کیو در باغ بامبو، تلخ بیان ژاپنی در نزدیکی انبار یخ و پیاده رو عریض کیو و درخت سیاهدار نیز خارج از فضای عمومی باغ کیو قرار دارد. 

باغ کیو لندن

بخش های مختلف باغات کیو

همان طور که گفتیم باغات کیو یکی از بزرگ ترین باغ های گیاه شناسی دنیا هستند که از بخش های مختلف و جذابی تشکیل شده است. در ادامه تمامی بخش های باغ کیو را برای شما معرفی کرده ایم. از آن جا که جاذبه این پارک، گیاهان متنوع و جالب توجهش است، در ابتدا گلخانه ها، بخش تیره های گیاهی و سپس باغ های کیو و در ادامه چشم اندازها و باقی بخش ها معرفی می شوند.

باغ کیو لندن
باغ کیو لندن

*گلخانه های باغ کیو

در مجموعه وسیع باغ کیو در مجموع 5 گلخانه بزرگ دیده می شود که هر یک به نوبه خود یکی از جذابیت های اصلی باغ کیو می باشند.

1- گلخانه نخل | Palm House

گلخانه نخل با شکل منحصر به فرد و بی نظیرش یکی از اصلی ترین نمادهای باغات کیو است که بسیاری این باغ وسیع گیاهشناسی را با عکس گلخانه نخل می شناسند. این گلخانه، مجموعه وسیع و متنوعی از درختان نخل و دیگر گیاهان منطقه گرمسیری و استوایی است. امروزه بلندترین نخل ها که فضای بیش تری احتیاج دارند، در وسط و زیر گنبد کاشته شده اند. 

ساختمان گلخانه نخل، مهم ترین سازه آهنی و شیشه ای باقی مانده از دوره ویکتوریا در جهان می باشد. نخستین بار بود که مهندسان برای چنین وسعت پهناوری و ساخت سازه ای این چنین، از تیر آهن های شکل یافته و بدون کاربرد ستون های حامی استفاده کردند. جالب است بدانید در ساخت گلخانه نخل که شباهت بسیاری به طرح کلی یک کشتی برعکس دارد، از صنعت کشتی سازی الهام گرفته شده است. در نهایت گلخانه ای وسیع، نورگیر و با ارتفاع زیاد خلق شد که در پوشش خارجی آن 16,000 قطعه شیشه به کار رفته بود. ارتفاع زیاد گلخانه از آن جهت در نظر گرفته شده بود که بتوان درختان بلند قامت نخل را در آن جا داد.

گرمایش در گلخانه نخل اهمیت زیادی دارد چرا که نخل ها، بومی مناطق گرمسیری بوده و برای رشد خود نیاز به آب و هوای گرم و مرطوب دارند. به همین دلیل در زیر زمین گلخانه دیگ بخاری وجود دارد که با لوله های آب مرتبط به آن، از زیر سطح گلخانه عبور کرده و بدین ترتیب دیگ های بخار با گرمایش از کف، گرمای مورد نیاز نخل ها را تأمین می کنند. 

تونلی زیر زمینی با طول 150 متر درست در میان گلخانه نخل و مناره کلیسا وجود دارد که تا نزدیکی ورودی ویکتوریا ادامه پیدا می کند. این تونل کارایی دو گانه ای داشته و از آن برای خروج دودهای دیگ بخار و همچنین ورود سوخت ( زغال سنگ در آن زمان ) استفاده می کردند. امروزه گلخانه نخل با گاز گرم می شود و تونل آن به دفتر اداری کارکنان گلخانه نخل بدل شده است. 

ابتدا در این گلخانه، نخل، درختان سیکاس و گیاهان رونده به چشم می خوردند که همگی درون گلدان های چوبی بزرگی کاشته شده بودند. پس از مدتی و در سال 1860 دو باغچه بزرگ و مرکزی در وسط گلخانه ایجاد شد که بلندترین درختان نخل در آن ها قرار گرفتند. سپس دیگر گیاهان گرمسیری در کنار آن ها کاشته شده تا در کنار هم جنگلی کوچک و بارانی بسازند. 

ساختمان گلخانه نخل اولین بار در بین سال 1955 تا 1957 مورد بازسازی و پاکسازی قرار گرفت و همچنین سوخت دیگ های بخار با روغن جایگزین شد. در بین سال های 1984 تا 1988 برای نخستین بار گلخانه کاملا خالی شد و بیشتر گیاهانش به دیگر گلخانه ها منتقل شدند. گیاهانی که رشد بسیاری داشتند، قطعه قطعه شده و از نمونه های آن ها در هرباریوم و موزه کیو استفاده کردند. همچنین تعمیرات اساسی در ساختار گلخانه نخل صورت گرفت.

دیدنی های گلخانه نخل

1- در بخش جنوبی گلخانه، مجموعه گیاهانی از آفریقا، جزایر اقیانوس هند و نخل هایی منحصر به فرد و کمیابی از این مناطق به چشم می خورد. در بخش مرکزی و اصلی گلخانه، گیاهان جالب توجهی از قاره آمریکا مانند درخت موز، کاکائو و پاپایا به چشم می خورد. 

2- بخش شمالی گلخانه شامل گیاهان بومی آسیا، استرالیا و اقیانوسیه می شود که اتفاقا متنوع ترین نخل های دنیا در این مناطق وجود دارد. همچنین چندین درخت میوه خاص آسیایی همچون درختان انبه، میوه ستاره ای، درخت نان و جک فروت در این بخش کاشته شده است. 

3- مارین آکواریوم: در زیرزمین گلخانه نخل، آکواریوم بزرگ و هیجان انگیزی وجود دارد که در ادامه و در بخش سایر قسمت ها، توضیحات بیش تر آن را خواهید خواند. 

آدرس: گلخانه نخل در بخش شرقی باغات کیو واقع شده و به ورودی ویکتوریا بسیار نزدیک است. 

گلخانه نخل کیو
گلخانه نخل کیو
گلخانه نخل کیو

2- گلخانه پرنسس ولز | Princess of Wales Conservatory

یکی از بخش های باغات کیو که نباید دیدن آن را از دست بدهید، قطعا گلخانه پرنسس ولز است. این گلخانه کامل ترین گلخانه درون کیو بوده و گردش درون آن با دیدن درختان جالب توجه بائوباب ماداگاسکار، ارکیده های آمریکای مرکزی و گیاهان گوشت خوار آسیایی همراه است. 

درون گلخانه شگفت انگیز پرنسس ولز، 10 زیستگاه مختلف گیاهی با اقلیم های متفاوت بازسازی شده اند که همگی در زیر یک سقف قرار دارند و شرایط محیطی آن ها با استفاده از سیستم های کامپیوتری کنترل می شود.

دو اقلیم اصلی این گلخانه شامل دو ناحیه گرمسیری گرم و خشک می شود. در بخش گرمسیری خشک، گیاهان بومی مناطق گرم و خشک و در بخش گرمسیری مرطوب نیز گیاهان بومی جنگل های بارانی آمازون و تالاب ها دیده می شود. در هشت بخش باقی مانده، گیاهان بیابانی، سرخس ها و ... به چشم می خورند. 

بخش جنوبی گلخانه که با نور آفتاب، گرمای بیش تری را به نسبت انتهای شمالی دریافت می کند، محل بازدید از گیاهان بلند قامت برج جواهرات ( Echium wildpretii ) و آگاو نقره است. این گیاهان بومی جزایر قناری اسپانیا هستند. در بخش مرکزی گلخانه حوضی وجود دارد که نیلوفرها و درختان حرا در آن قرار داشته و در اطراف نیز با ارکیده ها و مجموعه گیاهان گوشت خوار کامل می شود. در انتهای شمالی گلخانه پرنسس ولز گیاهان بومی مناطق گرمسیری و مرطوب همچون موز، آناناس، فلفل و زنجبیل قرار گرفته اند. همچنین در این قسمت گیاهان نام آشنایی چون برگ انجیری و بنفشه آفریقایی فضا را تزئین کرده اند. 

گلخانه پرنسس ولز در سال 1982، جایگزین 26 ساختمان کوچک تر شد که احتیاج به بازسازی و تعمیر داشتند. این گلخانه پس از دستاوردهای پرنسس آگوستوس در تأسیس باغات گیاهی در کیو، و در نهایت گشایش توسط پرنسس دیانا، پرنسسِ ولز در سال 1987 این گونه نام گذاری شد. ساختمان گلخانه پرنسس ولز بر خلاف گلخانه های نخل و گیاهان معتدل، کم ارتفاع و زاویه دار است و به نحوی ساخته شده تا در حفظ انرژی کارآمد بوده و به راحتی بازسازی شود.

جالب است بدانید که در سال 1985 یک کپسول زمان را در بخش جنوبی گلخانه پرنسس ولز به خاک سپردند. این کپسول حاوی دانه های محصولات غذایی مهمی همچون گندم، جو و همچنین بذر گیاهان در حال انقراض است. قرار است این کپسول زمان در سال 2085 از زیر خاک بیرون آورده شود و گمان می رود بسیاری از دانه های گیاهی درون کپسول تا آن زمان نادر و کمیاب باشند. 

در گلخانه پرنسس ولز نزدیک 9 سوسمار آبی آزادانه زندگی و زاد و ولد می کنند که وجودشان برای از بین بردن حشرات مضر گیاهان لازم است. البته اغلب کارکنان گلخانه سعی می کنند که این جانداران از دید بازدیدکنندگان پنهان بمانند. 

فستیوال سالانه ارکیده

هر سال گلخانه پرنسس ولز میزبان فستیوال باشکوه و دوست داشتنی ارکیده هاست. در مجموعه ارکیده کیو نزدیک 1500 گونه مختلف دیده می شود که کارکنان باغ با استفاده از روش های ریز ازدیادی، بسیاری از گونه های نادر و کمیاب آن را از خطر انقراض نجات می دهند. 

آدرس: گلخانه پرنسس ولز در نزدیکی گوشه شمال شرقی باغ کیو قرار دارد.

گلخانه پرنسس ولز کیو
باغ کیو لندن

3- گلخانه گیاهان کوهستانی دیویس | Davies Alpine House

یکی از جدیدترین گلخانه هایی که به مجموعه باغات کیو اضافه شده، گلخانه دیویس است. در این گلخانه، طیفی وسیعی از گل ها و گیاهان کوهستانی و جذاب چون: انواع لاله، پامچال، میخک، سرخس های کوچک، آویشن، اسطوخدوس، نوعی میمون وحشی و ... به چشم می خورد. همچنین در این گلخانه گونه ها و گیاهان کمیاب و منحصر به فردی خواهید دید.

نخستین گلخانه گیاهان کوهستانی کیو در سال 1887 و با سازه ای آجری، دیوارهایی چوبی و سقف کوتاه شیشه ای ساخته شد. گیاهان درون گلدان ها و سطوحی چوبی قرار داشتند. کمی بعد این گلخانه را تخریب و گلخانه عریض و بزرگ تر دیگری احداث کردند. در نهایت گلخانه سوم در سال 1981 با سقف و بدنه ای شیشه ای در دست ساخت قرار گرفت. درون این گلخانه سامانه هایی قرار دادند تا دما، تهویه و میزان رطوبت داخل گلخانه را کنترل کند. برای شکل گلخانه کنونی، هرم را انتخاب کردند تا نشانگر کوهستان ها و زیستگاه اصلی گیاهان درون گلخانه باشد. 

از آن جا که گلخانه دیویس مخصوص گیاهان کوهستانی است و گیاهان این مناطق در آب و هوایی خنک، خشک و بادی زندگی می کنند، شرایط درون این گلخانه نیز به همین سبک بازسازی شده است. برای خنکسازی درون گلخانه، دریچه هایی بر روی سقف تعبیه شده که گرما را خارج می کند و البته فن هایی به صورت دائمی هوای خنک را درون گلخانه ایجاد می کند. در تابستان ها از سایبان هایی برای جلوگیری از گرم شدن درون گلخانه نیز استفاده می کنند. 

آدرس: گلخانه دیویس در بخش شمال شرقی باغ کیو و در انتهای جنوبی باغ صخره ای قرار دارد.

باغ کیو لندن
باغ کیو لندن

4- گلخانه نیلوفر آبی | Waterlily House

در این گلخانه کوچک و جذاب با انواعی از نیلوفرهای آبی رو به رو خواهید شد که بومی جنگل های بارانی آمازون هستند. از آن جا که گلخانه نیلوفر آبی برای گیاهان منطقه استوایی و جنگل های بارانی شبیه سازی شده، آب و هوای بسیار گرم، شرجی و مرطوبی دارد. با این حال توصیه می شود بازدید از گلخانه بی نظیر نیلوفر آبی را از دست ندهید. شاید جالب ترین قسمت این گلخانه، نیلوفر ویکتوریا آمازونیکا ( V. amazonica ) باشد که اندازه بسیار بزرگی دارد. دو گونه منحصر به فرد این گلخانه را یک گیاه شناسان اروپایی در اوایل قرن نوزدهم میلادی از آمریکای جنوبی با خود به کیو آورد. 

گلخانه نیلوفر آبی سازه ای مکعبی شکل و شیشه ای است که در درونش حوضی گرد به چشم می خورد. در این گلخانه نیلوفرهای آبی به رنگ های سرخ، سفید، آبی، ارغوانی و همچنین سرخس و نخل مرداب دیده می شود. علاوه بر این گیاهان، انواعی از گیاهان کدو در گلخانه نیلوفر آبی وجود دارد.

توجه داشته باشید که گلخانه نیلوفر آبی تا بهار سال 2017 بسته خواهد بود. 

آدرس: گلخانه نیلوفر آبی در بخش شرقی باغ کیو و درست مقابل ورودی شمالی گلخانه نخل قرار دارد. 

گلخانه نیلوفر آبی کیو
گلخانه نیلوفر آبی کیو

5- گلخانه گیاهان معتدل | Temperate House

گلخانه گیاهان معتدل یکی از بزرگ ترین گلخانه های ویکتوریایی دنیاست که هم اکنون به جهت بازسازی بسته است.

در این گلخانه مجموعه بین المللی و مهمی از گیاهان منطقه معتدل نگهداری می شود.

این گلخانه در سال 2018 بازگشایی خواهد شد.

آدرس: این گلخانه در گوشه جنوب شرقی و نزدیک ورودی لایِن (شیر) قرار دارد.

گلخانه گیاهان معتدل کیو
باغ کیو لندن

*بخش خانواده های گیاهی و دالان رز | Plant Family Beds and Rose Pergola

بخش خانواده های گیاهی در واقع بخش خاص و یکی از کارکردهای اصلی یک باغ گیاه شاسی است. در این بخش گیاه های مرتبط و دسته بندی شده، در یک بخش و در نزدیکی یک دیگر کاشت می شوند و نام و مشخصات علمی هر یک بر روی تیکت هایی اعلام می شود. این بخش مجموعه عظیمی از گیاهان مختلف است که در کنار هم گرد آوری شده اند و مورد علاقه و استفاده بسیاری از دانشجویان کشاورزی و گیاهشناسی می باشد. 

در حال حاضر 102 باغچه و بستر گیاهی در این بخش وجود دارد که در آن ها 93 تیره یا خانواده گیاهی معرفی شده اند. اغلب گیاهان این بخش چند ساله و علفی هستند، اما برخی از درختان کوتاه قد و درختچه ها نیز در این مجموعه وجود دارد تا بیش ترین تنوع گیاهی را در فضای باز کیو ایجاد کنند. 

محوطه خانواده های گیاهی کیو در ابتدا باغ آشپزخانه قصر بود که میوه ها و سبزیجات خانواده سلطنتی از آن تأمین می شد. در سال 1846 و با احداث باغ جدید، باغ آشپزخانه کارایی پیشین خود را از دست داد. در این زمان سر ویلیام هوکر گیاهان را به روشی نامتعارف و به سبکِ نخستین روش دسته بندی گیاهان کاشت. در سال 1869 با تغییر نوع طبقه بندی گیاهان و ایجاد دسته های تیره و گونه، چینش و نوع کاشت گیاهان باغ نیز عوض شد. جالب است بدانید که این طبقه بندی حاصل، کار گیاه شناس های باغ کیو، جرج بنسام و جوزف هوکر ( پسر ویلیام هوکر ) بود. امروزه این نوع طبقه بندی هنوز هم قابل استناد و مورد استفاده است.

در سال 1870، ابتدا یک پیاده رو رُز را در فضای خالی میان باغ صخره ای و زمین تیره های گیاهی ایجاد کرده و چند سال بعد نیز دالان رز را در سال 1901 ساختند. سازه کنونی دالان رز 60 سال است که ساخته شده و امروزه این دالان با انواعی از رزهای پر گل و با دوام پوشیده شده است. 

بهترین زمان بازدید: در خرداد ماه، دالان رز را مملو از گل های صورتی و قرمز می بینید و می توانید در حین عبور از این دالان، بیش تر بخش خانواده های گیاهی را ببینید.

آدرس: عمارت رز در بخش شرقی باغ کیو و در نزدیکی گلخانه پرنسس ولز قرار دارد.

بخش خانواده های گیاهی و دالان رز
بخش خانواده های گیاهی و دالان رز

* انواع باغ ها در مجموعه باغ کیو

در باغات کیو انواع مختلفی از باغ ها به چشم می خورند که می توان آنها را به دو دسته باغات رسمی مانند باغ ژاپنی و باغ علفی، و باغات موضوعی مانند باغ صخره ای، باغ رز، باغ آزالیا و ... تقسیم نمود. در کل 12 باغ مختلف در مجموعه باغ کیو وجود دارند.

1- باغ ژاپنی | Japanese Landscape

باغ ژاپنی کیو شامل 5000 متر مربع است که پس از عبور از گذرگاه ژاپنی وارد محوطه آن خواهید شد. این باغ خود از سه بخش متفاوت به نام های باغ آرامش، باغ حرکت و باغ هماهنگی ساخته شده است. با گذر از ورودی اصلی باغ ژاپنی وارد باغ آرامش می شوید. باغ آرامشی مکانی آرام و دنج است که در یادبود باغ چای، یکی از باغات متداول و سنتی ژاپن خلق شده است. پیاده رو های باغ آرامش از میان فانوس های سنگی و حوضی قطره چکان عبور می کند. 

بخش شیب دار و جنوبی ورودی، باغ حرکت است که به صورت نمادین عناصر طبیعت چون کوهستان، آبشار و دریا را به تصویر می کشد. تلاش شده که با اشکال روی سنگ ریزه ها و با صخره های بزرگ، حرکت و جریان آب به نمایش گذاشته شود. 

باغ هماهنگی پلی است میان دو باغ آرامش و حرکت که در آن مناطق کوهستانی ژاپن با استفاده از صخره ها، سنگ ها و گیاهان میان آن ها نشان داده شده اند. از آن جمله می توان به آنمون ژاپنی و ژاله های همیشه سبز اشاره کرد. 

باغ ژاپنی با ظاهر بسیار آراسته و منظم خود در کنار مناطق جنگلی و وحشی اطراف بسیار خودنمایی می کند. این باغات در سال 1910 و برای نمایشگاهی انگلیسی-ژاپنی ساخته شدند. جالب آن که چند گیاه بومی ژاپن موجود در این باغ توسط شاهدخت های امپراتوری ژاپن کاشته شده اند. همچنین در سال 1979 یک گرانیت سیاه رنگ مزین به یک هایکو به باغ ژاپنی کیو اهدا شد. هایکو نوع معروفی از شعر ژاپنی است که تنها از 17 هجا تشکیل شده است. 

آدرس: باغ ژاپنی در بخش جنوبی باغ کیو و در نزدیکی ساختمان معروف پاگودا قرار دارد.

باغ ژاپنی کیو

2- باغ گیاهان علفی | Grass Garden

کیو در اوایل قرن نوزدهم میلادی مجموعه زنده و قابل توجهی از گیاهان علفی پدید آورد. باغ کنونی در میان باغ دوک و گلخانه گیاهان کوهستانی دیویس قرار دارد و در سال 1982 ایجاد شد تا 9000 گونه علفی را از سر تا سر دنیا به نمایش بگذارد. 

خوب است بدانید که گیاهان علفی مهم ترین گیاهان با ارزش اقتصادی برای کره زمین محسوب می شوند، چرا که محصولاتی چون جو، گندم و برنج در میان این دست گیاهان قرار دارند. محققان تخمین می زنند که این گیاهان علفی 20 درصد از پوشش گیاهی زمین را تشکیل می دهد. در حال حاضر مجموعه باغ علفی 550 گونه گیاهی مختلف دارد و از گونه های ظریف و پرَمانند جو بگیرید تا گونه های قدبلند سیاه سنبل کره ای در این مجموعه به چشم می خورند. 

در بهمن ماه گیاهان علفی را کوتاه کرده و همچنین با جدا کردن جوانه ها و گیاهان جوان، به کشت و تکثیر گیاهان می پردازند. اگر اوایل تابستان به بازدید از باغ علفی بروید، گیاهان این باغ را در رشد کامل و به هنگام شروع گلدهی خواهید دید. از اواخر تابستان تا زمستان نیز گیاهان علفی شروع به تولید بذر و دانه می کنند و برگ هایشان به رنگ زرد و نارنجی بدل می شود. 

یک تندیس مرد بذرپاش درون باغ علفی به چشم می خورد که در سال 1886 از سوی آکادمی سلطنتی هنر به باغ کیو اهدا شد. می توانید از این تندیس دیدن کنید. همچنین طیفی از انواع بامبوها را در بخش غربی باغ کیو، در خانه ژاپنی مینکا و باغ بامبو وجود دارد که بازدید از آن را توصیه می کنیم. در ادامه می توانید اطلاعات بیش تری از باغ بامبو به دست آورید.

آدرس: در بخش شمال شرقی باغ کیو و در نزدیکی باغ صخره ای قرار گرفته است.

باغ کیو لندن

3- باغ رز | Rose Garden

یکی دیگر از بخش های تاریخی و مورد توجه باغات کیو، باغ رز است که بیش از 250 سال قدمت دارد. در سال 2009 تا 2010 و به مناسبت سالگرد 250 سالگی باغ رز، بوته ها با استفاده از همان طراحی اولیه جابه جا شدند.

مجموعه رز باغات کیو بیش تر از وجه گیاهشناسی و علمی، کارکردی زینتی دارد.

آدرس: باغ رز در بخش شرقی کیو قرار دارد و همان طور که گفته شد درست پشت گلخانه نخل می باشد. 

باغ رز کیو

4- باغ صخره ای | Rock Garden

وقتی وارد باغ صخره ای کیو شوید، گذرگاهی پیچ در پیچ به همراه آبراه های طبیعی دیده می شوند که در جای جای خود با گیاهان کوهستانی متنوعی آرایش یافته اند. باغ صخره ای کیو، مجموعه زیبایی از چینش سنگ های صخره ای و گیاهان متناسب در کنار آن هاست. از جمله گیاهانی که در باغ کیو کاشته شده است می توان به گیاهان بومی مدیترانه، گیاهان رطوبت دوست و گیاهان کوهستانی از سر تا سر دنیا اشاره کرد.

در کل این دست باغات به نوعی شبیه ساز زیستگاه گیاهان کوهستانی هستند. ویلیام تیستلتون، کسی که مسئول ساخت باغ صخره ای در کیو بود، بر آن شد تا باغی متفاوت و مشابه زیستگاه رشته کوه پیرنه ( مرز طبیعی بین فرانسه و اسپانیا ) بسازد. در نهایت باغ صخره ای را با انواعی از سنگ های آهک و برخی از بقایای سنگی ساختمان های قدیمی کیو ایجاد کرد. 

دو بار در طی سال های 1913 و 1929 به بازسازی و جایگیزینی برخی از بخش های صخره ای باغ اقدام کردند و به تدریج سنگ های آهک را با نوعی ماسه سنگ جایگزین کردند. این جایگزینی از آن جهت بود که ماسه سنگ رطوبت بیش تری را حفظ می کند و در نتیجه کارکنان می توانند انواع بیش تری از گیاهان را در باغ صخره ای کیو بکارند. در سال 1987 و پس از تکمیل ساخت گلخانه پرنسس ولز، ساخت و سازهای بیش تری درون باغ صخره ای صورت گرفت. 

در انتهای جنوبی باغ، منطقه ای را برای گیاه های هیمالیایی در نظر گرفتند. همچنین در مرکز باغ صخره ای نیز یک آبشار و باغ مردابی ایجاد کردند. طراحی منظر باغ صخره ای کیو به گونه ای انجام شده که گیاهان کوهستانی 6 منطقه عمده و مختلف را در بگیرد. در سال 2005 گلخانه جدید در باغ صخره ای کیو با نام گلخانه گیاهان کوهستانی دیویس ساخته شد که این گلخانه را در بخش گلخانه ها معرفی کرده ایم. پس از ساخت گلخانه دیویس، کارهای جدیدی در اطراف گلخانه و انتهای جنوبی باغ صخره ای انجام شد که یکی از آن ها افزودن بخش گیاهان بومی استرالیا و نیوزیلند بود.

آدرس: باغ صخره ای در بخش شمال شرقی باغ کیو و در نزدیکی گلخانه تعزیل شده گیاهان معتدل قرار دارد.

باغ صخره ای کیو
باغ صخره ای کیو

5- باغ آبی | Aquatic Garden

باغ آبی یکی از بخشهای جالب کیو است که در آن مجموعه ای از حوض ها و گیاهان آبی به چشم می خورند. در مجموع 40 نوع نیلوفر آبی به رنگ های صورتی و سبز در استخرها وجود دارد. همچنین حاشیه استخرها به گیاهان زیبایی چون جگن و هزار نی آراسته شده اند.

باغ آبی کنونی کیو در سال 1909 جایگزین باغ آبی نخستین کیو شد. آن باغ آبی در سال 1873 ساخته شده بود، استخری بزرگ تر و کشیده تر با ابعاد 9 در 19 متر داشت و برای شروع جوانه زنی نیلوفرهای آبی از گرمایش محیطی استفاده می کردند. امروزه دیگر محیط و مخزن نیلوفرها گرم نمی شوند و در دمای محیط جوانه می زنند. 

در اطراف باغ آبی چندین درخت اکالیپتوس دیده می شود و همچنین می توانید از وجود سنجاقک ها در اطراف باغ آبی لذت ببرید.

آدرس: باغ آبی در گوشه شمال شرقی باغ کیو، کنار آزمایشگاه جودرل (Jodrell Laboratory) قرار دارد.

باغ آبی کیو

6- باغ آزالیا | Azalea Garden

در اواخر بهار وقت آن است که از باغ آزالیا کیو دیدن کنید این باغ مجموعه ای از 29 باغچه گل است که به شکل های دایره ای ساخته شده و از دهه 1820 تا به امروز گل های آزالیا را در معرض دید گذاشته اند. باغ آزالیا در سال 1995 بود که به شکل کنونی خود ایجاد شد. 

آدرس: نخستین باغ آزالیا کیو در سال 1882 و در محل باغ سابق آمریکایی ایجاد شد. این باغ در نزدیکی ورودی ویکتوریا قرار دارد.

باغ آزالیا کیو

7- مقبره ویلیام کینگ و باغ مدیترانه ای | King William’s Temple and Mediterranean Garden

مقبره ویلیام کینگ درست بر روی تپه ای در میانه راه پیاده رو گیلاس و در باغ مدیترانه ای قرار دارد. این مقبره برای ملکه ویکتوریا و به یاد شاه ویلیام پنجم در سال 1837 ساخته شد. در داخل این مقبره، بر روی صفحات و کتیبه هایی آهنی، پیروزی های بریتانیا در طی سال های 1760 تا 1815 به تصویر کشیده شده است. در ابتدا در مقبره ویلیام کینگ مجموعه ای از سردیس های افرادی چون جرج سوم، جرج پنجم، ویلیام پنجم و دوک ولینگتون وجود داشت که بعدها این تندیس ها به کاخ باکینگهام منتقل شدند. 

مقبره ویلیام کینگ درست در وسط باغ مدیترانه ای است که این باغ در سال 2007 و اطراف مقبره ایجاد شد. همان طور که از نامش بر می آید، در این باغ مجموعه ای از درختان و گیاهان بومی نواحی مدیترانه به چشم می خورد و در کل وسعتی در حدود 2000 متر مربع دارد.

از گیاهان موجود در باغ مدیترانه ای می توان به کاج سنگی ( Pinus pinea )، سروناز یا سرو شیراز و گل هایی چون گل آفتابی ( Cistus ) و نوعی اسطوخدوس اشاره کرد.

آدرس: این مقبره بین گلخانه های نخل و گلخانه گیاهان معتدل و در بخش شرقی باغ کیو واقع شده است.

باغ کیو لندن
باغ کیو لندن

8- باغ دنج | Secluded Garden

 باغ دنج، فضایی کوچک و دوست داشتنی است که در میان وسعت پهناور باغ کیو فرصتی را برای خلوت و استراحت فراهم می کند. 

این باغ در سال 1995 و با هدف تحریک حواس بینایی، لامسه، بویایی و شنیداری ایجاد شد. در میان باغچه های این باغ، صفحاتی از برخی از اشعار معروف به چشم می خورد. همچنین در این باغ و فضای دنجش چندین نیمکت گذاشته اند تا بتوانید در میان گیاهان سبز، دلپذیر و خوشبو این باغ دمی بنشینید.

آدرس: باغ دنج در بخش شمالی کیو و میان ورودی الیزابت و گلخانه پرنسس ولز قرار دارد.

باغ های کیو

9- باغ دوک | Duke's Garden

باغ محصور دوک پیش ترها باغ خصوصی کلبه کمبریج محسوب می شد. در روزهای نخستین باغ کیو، متخصص همه فن حریف و باغبانیِ شاهدخت آگوستوس، فردی به نام لرد بوت بود که در کلبه کمبریج زندگی می کرد. در سال 1772، شاه جرج دوم این کلبه و باغ همراه آن را خرید و بعدها نیز پسرانش شاهزاده ادوراد و ویلیام به آن نقل مکان کردند. از ساکنان بعدی این کلبه، دوک اول کمبریج بود که نامش بر روی باغ نیز گذاشته شد. مسئولان و مدیران کیو این باغ را در سال 1904 خریداری کردند و نام باغ را باغ دوک گذاشتند تا با «باغ کلبه» اشتباه گرفته نشود. 

باغچه های رنگارنگ گل های فصلی از جاذبه های اصلی باغ دوک است. در باغچه ای گل های طلایی، نارنجی و قرمز خودنمایی می کنند و در میان آن ها زنبق های رشتی را می توانید ببینید. دیگری باغچه ای از گل های ارغوانی رنگ اسطوخدوس است که توجه بینندگان را به خود جلب می کند. در کنار این ها اخیرا و به صورت آزمایشی باغچه ای عجیب ایجاد شده تا ببینند گیاهان حساس چقدر می توانند مقاوم باشند. از جمله گیاهان این باغچه سرخس ها، موزهای زینتی، گل اختر و زنجبیل است. 

  گرم شدن زمین در سال های اخیر موجب افزایش تغییرات جوی هوا شده و از طرفی کمبود آب باغبانان را به سوی صرفه جویی در آب سوق می دهد، این شرایط در مجموع باعث شد که مسئولان کیو در باغ دوک، باغ سنگریزه ای ( Gravel Garden ) را ایجاد کنند. این باغ که با هزینه شرکت واتر تیمز ایجاد شده، ترکیبی از گیاهان مقاوم به خشکی است. همچنین گیاهان این باغ در زیر سایه ای از درختان توسکا قرار دارند که می توان به گونه هایی چون فرفیون، گل نِرین آفریقایی و دیگر گونه های مقاوم به گرمی و خشکی اشاره کرد. 

درست بیرون از باغ دوک، ردیفی از اسطوخدوس ها و باغچه ای از گونه های مدیترانه ای به چشم می خورد. 

آدرس: باغ دوک در نقطه شمال شرقی باغ کیو و در نزدیکی کلبه کمبریج قرار دارد.

باغ دوک کیو
باغ دوک کیو

10- باغ بامبو و خانه مینکا | Minka House and Bamboo Garden

در سال 1891، باغ بامبو را با 40 گونه مختلف بامبو که همگی از ژاپن آمده بودند، احداث کردند. در حال حاضر در این باغ 1200 گونه مختلف بامبو وجود دارد که بومی مناطق مختلفی هستند. این بامبوها از چین، ژاپن، هیمالیا و قاره پهناور آمریکا به کیو آورده شده اند و در کنار هم یکی از بزرگ ترین مجموعه های بامبو در انگلیس را ایجاد کرده اند. 

در باغ بامبو کیو می توانید طیفی از بامبوها را از نزدیک ببینید. بامبوهایی که رشدشان از 0.5 متر تجاوز نمی کند و درختان بامبویی که تا 35 متر هم رشد می کنند را در کنار هم خواهید دید. 

جالب است بدانید که بامبوها در اقلیم های متفاوتی رشد می کنند، چوب آن ها از لحاظ اقتصادی بسیار بار ارزش است و در ساخت داربست، چارچوب های خانه و آلات موسیقی کاربرد دارند. 

علاوه بر بامبوها می توانید از خانه سنتی مینکا نیز دیدن کنید. مینکا خانه ای کشاورزی، سنتی و ژاپنی است که در سال 2001 به باغ کیو اهدا شد. 

آدرس: باغ بامبو و خانه مینکا هر دو در بخش غربی باغ کیو قرار دارند.

باغ بامبو کیو

11- باغ زنبور | Bee Garden

یکی از اجزا اصلی باغات انگلیسی، باغ زنبور است که البته باغ کیو نیز از این قضیه مجزا نیست. قبلا باغ زنبور در نزدیکی ورودی الیزابت قرار داشت اما امروزه آن را به میان باغچه خانواده های گیاهی منتقل کرده اند. زیرا گل های فراوان این باغچه ها، گیاهان بخش های مریم گلی و باغ صخره ای غذای مورد نیاز زنبورها را در طی سال فراهم می کنند. 

زنبورهای عسل نزدیک 5 کیلومتر پرواز می کنند تا بتوانند شهر مورد نظر خود را پیدا کنند، پس با موقعیت کنونی شان در کیو، منوی طول و درازی از انواع گیاهان را در اختیار خود دارند. 

آدرس: باغ زنبور در بخش شمال شرقی کیو و در نزدیکی کلبه کمبریج قرار دارد.

باغ زنبور کیو
باغ کیو لندن

12- باغ جنگلی و مقبره آیولوس | Temple of Aeolus and Woodland Garden

باغ جنگلی نمادی از جنگل طبیعی است که در آن درختان بلوط بالغ، توس، انواعی از لیموها، افراها و درختچه های ژاله کاشته شده اند. در مرکز این باغ مقبره آیولوس قرار دارد که نخستین بار در سال 1765 ساخته و در سال 1845 نیز بازسازی شد. 

آدرس: باغ جنگلی در شرقی ترین بخش باغ کیو و در انتهای جنوبی بخش تیره های گیاهی قرار گرفته است.

باغ های کیو

13- باغ ملکه | Queen's Garden

باغ ملکه باغی جذاب بوده که به سبک باغات قرن هفدهم ساخته شده است. طرح ساخت این باغ در سال 1959 توسط سِر جرج تیلور، مدیر باغات گیاهشناسی سلطنتی ارائه شد و ده سال بعد به صورت رسمی ملکه الیزابت دوم آن را افتتاح کرد. گیاهانی که در این باغ استفاده شده، همان گیاهانی است که سالیان پیش و در طی قرن هفدهم در انگلستان پرورش داده می شدند. برچسب های این گیاهان با دیگر مجموعه های گیاهی تفاوت دارد چرا که برای نام های آنان از نام معمول آن ها در طی قرن 17 استفاده شده است. همچنین در این لیبل ها به نقل از کتاب گیاهی، نام نویسنده و سال انتشار کتاب نیز درج شده است.

آدرس: باغ ملکه در بخش شمالی باغ کیو و پشت کاخ کیو قرار دارد.

باغ ملکه کیو
باغ ملکه کیو

* پیاده رو ها و چشم اندازها

در باغ کیو مناظر و پیاده روهای بسیاری وجود دارد که در این بخش با آن ها آشنا می شوید:

1- پیاده رو اصلی و عریض باغ کیو | The Great Broad Walk Borders

با پیاده روی در این مسیر عریض و مشهور 320 متری، مناظر چشم نواز و نفس گیری در برابر چشمان شما قد علم می کنند و می توانید هم زمان از 30,000 گل و گیاه مختلف و قشنگ بازدید کنید.

این پیاده رو عرضی 8 متری داشته و در سال 1845-1846 توسط ویلیام نسفیلد ایجاد شد. در سال 2015 تا 2016 ریچارد ویلفورد پوشش گیاهی اطراف پیاده رو را دوباره طراحی کرد. در حال حاضر در تابستان ها و در اطراف این مسیر عریض، طیف رنگینی از گل ها و بوته ها را خواهید دید. البته روزهای بهاری نیز گل های پیازی چشم رهگذران و بازدیدکنندگان را نوازش می دهند و در فصل خزان، گیاهان و گل های دیگری میهمان دور تا دور مسیر می شوند. 

گیاهان اطراف این پیاده رو به گونه ای انتخاب شده اند که زمان گلدهی متنوع آن ها، اطراف پیاده رو را همیشه شاداب و جالب توجه حفظ کند. در کل می توان گل ها و گیاهان این ناحیه را به هشت گروه مختلف تقسیم کرد که تیره نعناها ( Lamiaceae )، تیره کاسنی ( Asteraceae )، گیاهان تک لپه و گیاهان گرده افشان از آن جمله اند. 

بهترین فصل بازدید: همان طور که گفته شد طراحی فضای سبز و جدید اطراف پیاده رو به گونه ای است که تقریبا در تمام روزهای سال پوشش گیاهی جالبی را می بینید اما بهترین فصل بازدید اواخر بهار و سه ماه تابستان می باشد.

آدرس: پیاده رو اصلی یا ( Broad Walk ) از نزدیکی دریاچه و بخش شرقی کیو می شود و تا بخش شمالی و نزدیکی هرباریوم کتابخانه کیو ادامه پیدا می کند. 

باغ کیو لندن
باغات کیو

2- پیاده رو گیلاس | Cherry Walk

پیاده رو رویایی گیلاس را در بهار ببینید تا لحظه لحظه پیاده روی خود را غرق در شکوفه های صورتی بیابید. این پیاده رو زیبا که در اطراف خود با درختان گیلاس محاصره شده، در سال 1909 احداث شد و در سال 1935 نیز تا گلخانه گیاهان معتدل ادامه پیدا کرد.

آدرس: پیاده رو گیلاس از پشت گلخانه نخل شروع می شود و با عبور از میانه باغ رز و گذر از مقبره ویلیام کینگ، در نهایت به گلخانه گیاهان معتدل می رسد.

پیاده رو گیلاس کیو

3- پیاده رو خاس | Holly Walk

خاس یا راج نوعی درخت گلدار است که 400 تا 600 گونه مختلف دارد و در این میان هم درختان همیشه سبز و هم درختان برگ ریز دیده می شود. پیاده رو خاس باغات کیو، طولی 1,030 دارد که همان طور که از اسمش بر می آید در اطراف پوشیده از درختان خاس می باشد.

با گردش در پیاده رو خاس، یکی از کامل ترین مجموعه درختان بالغ خاس در اروپا را خواهید دید. بسیاری از این درختان از ابتدا در همین جا کاشته شده بودند و عمری 135 ساله دارند.

عبور از پیاده رو خاس تنها به دیدن این درختان چشمنواز محدود نمی شود و در زیر این درختان گل های حسرت و زعفران های زینتی دلبری می کنند. این گل ها در فصل پاییز شکوفا می شوند و در بهار نیز با شاخسار سبز خود فرشی شفاف و روشن در کنار درختان راج پهن می کنند. 

بهترین زمان بازدید: در بازدید بهاری خود، گل های سپید درختان خاس خودنمایی می کنند و البته بازدید پاییزی و زمستانی درختان راج را از دست ندهید. در این زمان میوه های درختان در رنگ های قرمز، مشکی و سفید بسیار دیدنی هستند. 

آدرس: پیاده رو خاس در غرب گلخانه نخل قرار دارد.

پیاده رو خاس کیو

4- پیاده رو ریورساید | Riverside Walk

پیاده رو رویورساید دقیقا موازی رودخانه تیمز ساخته شده و قدمت آن به سال 1862 برمی گردد. در این زمان ویلیام هوکر، مدیر وقت باغ ردیفی از بوته ها و درختان را در کناره رودخانه کاشت تا منظره بندرگاه جدید و پایانه راه آهن برنتفورد را بپوشاند. جوزف هوکر با دلیلی مشابه دلیل پدرش، درختان بیش تری در این منطقه کاشت. جانشین جوزف هوکر در سال های 1912 تا 1913، نارون های قرمز منطقه را با درختان بلوط همیشه سبز، کاج ها و درختان برگ بو جایگزین کرد. در سال 1997 پیاده رو و مسیر جدید در این منطقه ساخته شد.

امروزه اطراف این پیاده رو گل های میخک درشت، کاماسی و گونه های متنوعی از بلوط به چشم می خورد و گهکاهی از میان درختان می توانید رودخانه تیمز را ببینید. اگر به پرنده نگری علاقه دارید، زمستان ها در این منطقه می توانید به مشاهده پرندگان باکلان بنشینید.

آدرس: این پیاده رو در بخش غربی باغ کیو و میان ورودی بنتفورد و چشم انداز سایون قرار دارد. 

باغ های کیو لندن

5- چشم انداز سرو | Cedar Vista

چشم انداز سرو یکی از 7 خیابانی است که به ساختمان پاگودا ( در مورد این ساختمان در ادامه خواهید خواند ) می رسد و البته در این میان طولانی ترین خیابان نیز می باشد. در کنار این خیابان ترکیبی از درختان سرو هیمالیا و اطلسی به چشم می خورند که در سال 1871 کاشته شده اند. 

با پیاده روی در طول خیابان سرو از میان چشم اندازهای متفاوتی از باغ کیو گذر خواهید کرد، ابتدا از میان مجموعه درختان و درختچه های اکتشافی کیو عبور می کنید و سپس جنگل درختان غول پیکر سکویا را دور می زنید و از کنار استخر نیلوفرهای آبی می گذرید. 

هرس مداوم درختان سرو در طی سال های طولانی باعث اخته شدن بسیاری از سروها شد تا جایی که سر آرتور ولیام در سال های بسیاری از درختان را قطع کرد و خیابان را تا 12 متر عریض کرد. 

آدرس: این خیابان از گوشه جنوب شرقی باغ شروع می شود و تا رود تیمز ادامه پیدا می کند. 

چشم انداز سدروس کیو

6- چشم انداز پاگودا | Pagoda Vista

چشم انداز پاگودا، پیاده رو عریض و علفی است که 850 متر طول دارد و انتهای جنوب شرقی آن به گلخانه نخل و ساختمان پاگودا منتهی می شود. همان طور که از نام این پیاده رو پیداست، نقطه کانونی و اصلی آن، ساختمان پاگودا باغ کیو می باشد. 

امروزه این چشم انداز با چشم اندازهای سرو و سایون یک مثلث ایجاد می کند. 

چشم انداز پاگودا و سایون هر دو از کارهای ویلیام اندرو نسفیلد هستند که طراحی دوباره درختان کیو را در طی سال های 1845 تا 1846 به عهده داشت. ابتدا در این منظره درختان برگ ریزی کاشته شده بود و بعد در مرور زمان این درختان با بلوط اسپانیایی ( Quercus palustris )، عنبر سائل ( Liquidambar styraciflua ) و فندق ترکی ( Corylus colurna ) جایگزین شدند. متخصصان این درخت ها را از آن جهت انتخاب کردند که در برابر تغییرات دمایی و خاک خشک کیو مقاومت دارد. 

آدرس: در جنوب شرقی باغ کیو و در نزدیکی گلخانه بسته گیاهان معتدل قرار دارد.

چشم انداز پاگودا کیو
چشم انداز پاگودا کیو

7- چشم انداز سایون | Syon Vista

در کل در مجموعه باغات کیو سه چشم انداز و پیاده رو دیده می شود که چشم انداز سایون یکی از آن هاست. این چشم انداز که با درختان بلوط همیشه سبز پوشیده شده است در طی سال ها 1845 و 1846 توسط نسفیلد طراحی و ایجاد شد.

چشم انداز ویستا 1200 طول دارد و از گلخانه نخل به سمت شرق ادامه پیدا می کند و منظره ای از خانه سایون ایجاد می کند. خانه سایون، خانه تاریخی دوکی به نام نورتومبرلند است که آن طرف رودخانه تیمز قرار دارد. 

چشم انداز سایون کیو

* سایر بخش های باغ کیو

در این بخش به سایر بخش های باغات کیو می پردازیم:

1- خانه بنسای | Bonsai House

در خانه بنسای کیو می توانید از 10 درخت مینیاتوری و بنسای مختلف دیدن کنید. برخی از این درختان بالای 150 سال عمر دارند و یک بنسای ویستریا یا پیچ گلیسین نیز در این خانه بنسای وجود دارد که تنها در اواسط اردیبهشت (اوایل مِی) می توانید از آن بازدید کنید. 

خانه بنسای در سال 1887 و برای گیاهان کوهستانی احداث شد، اما بعدها درختان با رشد و افزایش طول نیاز به گلخانه ای جدید تر پیدا کردند، بنابراین با ساخت گلخانه کوهستانی جدید، گل های استکانی ( campanulas ) و گیاه خاراشکن ( saxifrages ) در گلخانه جایگزین شدند. در دهه 1990 شاسی جدیدی برای گل ها ساخته شد و خانه کنونی بنسای، پس از بازسازی ساختار چوبی و فرسوده آن احداث شد.

آدرس: خانه بنسای نزدیک به حاشیه باغ و در نقطه شمال شرقی باغات کیو قرار دارد.

خانه بنسای کیو
خانه بنسای کیو

2- مارین آکواریوم | Marine Aquarium

مارین آکواریوم، آکواریوم بزرگ و هیجان انگیزی است که در آن چهار زیستگاه عمده موجودات دریایی بازسازی شده است. با بازدید از مارین آکواریوم کیو به اهمیت گیاهان دریایی پی خواهید برد. 

زیستگاه های بازسازی شده در این آکواریوم عبارت اند از صخره های مرجانی، مَصَّب ها و باتلاق های نمک، مرداب های حرا و سواحل صخره ای. درباره صخره های مرجانی که می دانید، این موجودات یکی از پیچیده ترین و زیباترین ساکنان کره زمین هستند. زیستگاه مصب ها و باتلاق های نمکی را نیز در مکان پیوستن رود به دریا خواهید دید. یکی دیگر از زیستگاه های جذاب دریایی در دنیا، جنگل های حرا هستند که اتفاقا یک نمونه از آن را در کنار جزیره قشم خواهید دید.

یکی از تفریحات جذاب مارین آکواریوم، شنا کردن به صورت سه بعدی و مجازی است. اما این یک شنا کردن عادی نیست، چرا که از دید یک پلانکتون، (موجود میکروسکوپی دریایی) صورت می گیرد.

آدرس: مارین آکواریوم در زیر زمین گلخانه نخل قرار دارد، بنابراین باید به بخش شرقی باغ کیو بروید و ابتدا گلخانه نخل را پیدا کنید.

باغ های کیو لندن
باغ های کیو لندن

3- بخش زرشک | Berberis Dell

بخش گیاهان زرشک زینتی کیو در بین سال های 1869 تا 1875 ایجاد شد. این باغ در ابتدا تنها باغچه ای کوچک بود و امروزه سومین بخش بزرگ کیو پس از دریاچه و باغ ژاله است. بخش زرشک در واقع مجموعه ای وسیع از گیاهان ماهونیا و زرشک های زینتی است. 

در طی بازدید از باغ کیو دیدن گل های زرد و نارنجی و منظره زیبای بخش زرشک را از دست ندهید. 

بهترین زمان بازدید: از اوایل بهار تا اوایل تابستان می توانید گل های این درختچه های جذاب را ببینید. همچنین در پاییز می توانید میوه های قرمز، آبی و سیاه گیاهان را بببنید. 

آدرس: بخش زرشک در سمت شرقی باغ کیو و پایین تر از ورودی ویکتوریا قرار گرفته است.

بخش زرشک کیو
بخش زرشک کیو

4- منطقه محافظت شده | Conservation area

در سال 1898 ملکه ویکتوریا این بخش از باغات کیو را به ملکه شارلوت اهدا کرد، منتها برای این هدیه خود شرطی گذاشت. ملکه شارلوت تنها در صورتی مالک این بخش می شد که آن را دست نخورده و به صورت طبیعی و وحشی خود باقی بگذارد. تا به امروز نیز در اغلب اوقات خواسته ملکه ویکتوریا برآورده شد.

در قرن بیستم چندین بار تغییراتی درون منطقه محافظت شده صورت گرفت که از آن جمله کاشت 185 درخت در طی چندین دهه و افزودن گل هایی چون نرگس، گل برفی، پامچال و نرگس بود. امروزه کل منطقه محافظت شده وسعتی در حدود 16 هکتار از باغ کیو را در بر می گیرد. 

لطفا توجه کنید که به هنگام بازدید از منطقه محافظت شده باغ، از پیاده رو های سخت و سنگچین های کنار گلزار ها استفاده کنید. با این کار شما نیز در حفظ گونه های گیاهی و جانوری باغ کیو همراه خواهید بود.

آدرس: در بخش جنوب غربی باغ کیو قرار دارد.

منطقه محافظت شده کیو
منطقه محافظت شده کیو

5- فرش زعفران | Crocus Carpet

با گردش در میان فرش زعفران طیفی از رنگ های سفید و ارغوانی چشمان شما را نوازش می کنند. این مجموعه فرشی از گل های زعفران زینتی است که زمین باغ کیو را به طرز شکوهمندی به خود آراسته است. 

فرش زعفران یکی از زیباترین بخش های باغات کیو است که آغاز بهار را مژده می دهد. هنگامی که برف کوهستان های اروپا کم کم آب می شوند، گل دادن زعفران های زینتی نیز آغاز می شود. 

آدرس: فرش زعفران را در میان مقبره ویلیام کینگ و ورودی ویکتوریا (ویکتوریا گیت) می توانید ببینید.

باغ کیو لندن
باغ کیو لندن

6- شکوه زمستان | Glory of the snow

در اکتبر (نیمه دوم مهر و نیمه اول آبان) 2001 کارکنان باغ کیو شبی را به آماده سازی و کاشت 336,000 گیاه پیازی گذراندند. هر بهار، بخش شکوه زمستان لباسی از گل های ریز، ارغوانی و جذاب را به تن باغ کیو لندن می کند. گیاهان این باغ نوعی سنبل اند که برای رشد خوب خود نیاز به آب و هوایی سرد دارند. 

این گل ها بومی غرب ترکیه بوده و به محض آب شدن برف ها شکوفا می شوند.

آدرس: بخش شکوه زمستان باغ کیو در میان نارنجستان، کافه و مغازه وایت پیک باغ کیو قرار دارد. 

باغ های کیو لندن

7- بیشه سکویا | Redwood Grove

در این بخش جنگلی باغ کیو، مجموعه ای از درختان بالغ، قدیمی و غول پیکر سکویا را می بینید. از جمله گونه های بارز این جنگل می توان به درختان سکویا همیشه سبز ( Sequoia sempervirens ) و درخت غول ( Sequoiadendron giganteum ) اشاره کرد که در دهه 1860 میلادی کاشته شده اند. 

خوب است بدانید که درختان سکویا بزرگ ترین و بلندقامت ترین درختان روی کره زمین هستند. 

در میانه بیشه سکویا، محوطه ای دایره شکل و مسطح در حدود 8 متر دیده می شود. مسئولان کیو در اقدامی خلاقانه با استفاده از این محدوده، قطر عرضی درخت «غول گریزلی» در پارک ملی یوسمیتی را مشخص کرده اند. بخش جالب دیگر این ماجرا، مشخص کردن حلقه های رشد سالانه درخت با استفاده از اتفاقات مهم دنیاست. به طور مثال کامل شدن ساخت برج ایفل در سال 1889، مرگ ملکه ویکتوریا در سال 1901، ساخت برج امپایر استیت نیویورک در سال 1931 و ظهور اینترنت در سال 1997 از این دست موارد اند. 

آدرس: در جنوبی ترین بخش چشم انداز سرو، در میانه راه پاگودا و رودخانه تیمز، می توان بیشه سکویا را مشاهده کرد.

باغ های کیو لندن

8- بیشه جنگلی و تالاب نیلوفر آبی | Woodland Glade and Waterlily Pond

در بخش بیشه جنگلی درختان توس، ممرز، بلوط و افراهای جوان وجود دارند و بوته هایی چون گل شراب، مگنولیا، کاملیا و ژاله در بهار و تابستان به بیشه جنگلی رنگ می بخشند. 

در اوایل قرن بیستم درختان این بخش تحت تأثیر آلودگی محیط زیست قرار گرفتند، اما بعدها این مشکل حل شد. 

درست در نزدیکی بیشه جنگلی و در جنوب چشم انداز سرو، تالاب نیلوفر آبی به چشم می خورد که محل خوبی برای دقایقی استراحت است. در این تالاب انواعی از نیلوفرهای آبی و زنبق ها کشت شده و در اطراف نیز با بوته های گل صدتومانی احاطه شده است. در اطراف همین طور چند درخت جوان ژینکو، سرخدار و سکویا دیده می شود. یکی از درختان جالب توجه این بخش، نوعی سکویا با نام علمی Metasequoia glyptostroboides ) است که این گونه قدمتی 100 میلیون ساله دارد و گمان می رفت که 5 میلیون سال پیش منقرض شده است.

از جمله حیواناتی که در اطراف تالاب زندگی می کنند می توان به چنگر، چارخو و سنجاقک آبی اشاره کرد. 

آدرس: در بخش شمالی باغ کیو، بخش شمالی چشم انداز سرو و مقابل بیشه سکویا قرار دارد.

باغ های کیو لندن

9- بخش گل ژاله | Rhododendron Dell

بخش گل ژاله یکی از نخستین بخش های باغ کیو است که قدمت آن به سال  1734 میلادی بر می گردد. در حدود سال 1847 بود که مدیر وقت کیو، جوزف هوکر برای سفری تحقیقاتی به هیمالیا رفت و با 21 سبد ارکیده و گونه های جدیدی از ژاله به کیو بازگشت. گونه های جدید ژاله در بخش سایه بانی کاشته شدند. خوب است بدانید در مجله گیاهشناسی سال های 1852 تا 1856 لندن 25 گونه ژاله معرفی شده بود که در این میان جوزف هوکر 14 گونه از آن را به کیو معرفی کرده بود. 

هم اکنون صدها گونه خاص از ژاله در بخش گل ژاله کیو وجود دارد که برخی از آن ها هیبردهایی بی نظیر اند که در هیچ جای دیگری از دنیا مشابهشان را نخواهید دید.

درست در نزدیکی این بخش می توانید به صدای خوش پرندگانی چون سینه سرخ آمریکایی، سسک تاج‌طلایی، دارکوب سبز، قرقاول طلایی، چرخ ریسک دم بلند و کمرکولی بایستید. 

بهترین زمان بازدید: در طی ماه های آپریل تا می (فرودین و اردیبهشت) بهترین زمانیست که می توانید طیف متنوع، رنگینی و خوشبویی از گل های ژاله را در کنار هم ببینید.

آدرس: بخش گل ژاله در بخش غربی باغ کیو و در نزدیکی رود تیمز قرار دارد.

بخش گل ژاله باغ کیو
پرندگان باغ کیو
photo by Magno Lima

مهم ترین ساختمان های کیو

جاذبه های باغ وسیع کیو به گلخانه ها و گذرگاه های رویایی اش محدود نمی شود و چندین ساختمان، بنا و سازه جالب توجه در این باغ وجود دارد که حیف است از آن ها بازدید نکنید.

1- پاگودا | Pagoda

 پاگودا یکی از ساختمان های نمادین و شناخته شده باغات کیو است که ساخت آن در سال 1762 تکمیل شد. این سازه 10 طبقه و هشت ضلعی ارتفاعی 50 متری داشته و قرار است بازسازی دو ساله ای روی آن اجرا شود. پاگودا همچنین یکی از ساختمان های مهم محله گرجی های لندن است. 

سازه پاگودا بر اساس معماری چینی بنا شده و شکلی مخروطی دارد. طبقات پیاپی آن از همکف تا بالاترین بخش سازه ادامه داشته و شکل مخروطی آن باعث شده که هر طبقه حدود 30 سانتی متر، ارتفاع و قطر کم تری از طبقه قبلی خود داشته باشد. ساختمان نخستین بسیار رنگین بود اما گویا در مرور زمان و پس از تعمیرهای بسیار به مانند گذشته نیست.

پیش تر سقف پاگودا از صفحات آهنین و براقی پوشیده بوده که در هر گوشه آن اژدهایی به چشم می خورد. در مجموع 80 اژدها وجود داشت که از چوب تراشیده شده و به آب طلا زینت یافته بودند. این تندیس های جذاب اژدها به مدت 20 سال بر فراز پاگودا خودنمایی کردند تا آن که در دهه 1780 ناپدید شدند. به هنگام بازسازی سقف در سال 1784، تندیس های اژدها از روی سقف برداشته شدند و پس از آن شایعه شد که شاهزاده رجنت برای پرداخت قرض هایش آن ها را فروخته است. هرچند متخصصان اعتقاد دارند که تندیس های چوبی در طی زمان فاسد و از کار افتاده شده بودند. 

خیریه کاخ های سلطنتی و تاریخی برنامه ای دو ساله برای بازسازی ساختمان پاگودا در نظر گرفته تا این سازه به شکوه گذشته خود بازگردد. در حال حاضر این سازه در حال تعمیر است و قرار است در سال 2018 به روی عموم گشایش یابد.

آدرس: ساختمان نمادین پاگودا در گوشه جنوب شرقی باغ کیو و در نزدیکی ورودی لایِن قرار دارد.

ساختمان پاگودا کیو
photo by Jabbar Jamil

2- گذرگاهی بر فراز درخت ها | Treetop Walkway

این گذرگاه فوق العاده از میان و بالای درختان باغ کیو عبور می کند و با پیاده روی در آن دید فوق العاده ای از مناظر کیو در برابر شما قرار می گیرد. 

گذرگاه کیو با 18 متر ارتفاع و 200 متر طول، در روز جهانی تنوع زیستی سال 2008 افتتاح شد و امروزه امکان آن را دارید تا بر فراز درختان لیمو، شاه بلوط و بلوط پیاده روی کنید. همچنین می توانید از نزدیک به مشاهده و بررسی پرندگان، حشرات، گلسنگ ها و قارچ های موجود در طبیعت بپردازید و شکوفه دادن درخت ها را از فاصله کم ببینید. سازه این گذرگاه بر اساس دنباله عددی فیبونانچی ساخته شده چرا که این دنباله عددی در اغلب الگوهای رشد طبیعت دیده می شود.

به هنگام ورود به این گذرگاه هوایی با تندیس هایی چوبی که از تنه درختان پدید آمده رو به رو خواهید شد. این تندیس ها در واقع عناصری ذره بینی از درختان هستند که چگونگی رشد درختان را توضیح می دهند. یکی از مسیرها بازدیدکنندگان را به بخشی زیرزمینی به نام رایزوترون ( Rhizotron ) هدایت می کند که در واقع نوعی آزمایشگاه زیر زمینی، محل مطالعه خاک و تعامل میان گیاهان و حیونات است. در بخش های داخلی کارهای نصب شده رابطه میان ریشه درختان، خاک و جانداران کوچکی چون نماتد، باکتری و سوسک ها را به نمایش می گذارد. در طبقه همکف نیز کاری موزائیکی، رابطه مفید و دوجانبه میان ریشه گیاهان و قارچ ها را نمایش می دهد.

دسترسی به این گذرگاه برای عموم مردم آزاد است و از طریق پلکانی 118 پله ای صورت می گیرد. البته آسانسوری برای جا به جایی افراد کم توان جسمی در نظر گرفته شده است. گذرگاه باغ کیو در تمام ساعات بازدید باز است و آخرین زمان ورود به آن 45 دقیقه پیش از بسته شدن باغ کیو می باشد. 

خوب است بدانید که این گذرگاه در شرایط نامساعد جوی مانند تندبادها، طوفان ها، بارش برف و یخ بسته خواهد بود. بهتر است پیش از بازدید از شرایط گذرگاه و به طور کلی باغ کیو در سایت رسمی خبر بگیرید.

آدرس: این گذرگاه در بخش میانی باغ کیو و در میان گلخانه گیاهان معتدل و دریاچه قرار دارد.

باغ کیو لندن
باغ کیو لندن
باغ کیو لندن

3- هایو یا کندو | The Hive

ساختمان هایو یا کندو، سازه ای چشمگیر و جذاب است که با بازدید از آن، به صورت سه بعدی و با صدا و تصویر در جریان داستان زنبور عسل و اهمیت گرده افشانی قرار خواهید گرفت. ساختار منحصر به فرد هایو با الهام از پژوهش های علمی و به عنوان یکی از بخش های قابل توجه باغات کیو برای غرفه انگلستان در نمایشگاه میلان سال 2015 ساخته شد. از آن جا که قرار بود سازه هایو، شکل کندو را به نمایش بگذارد، با استفاده از هزاران قطعه آلمینیوم خلق شد تا تأثیری شبکه ای ایجاد کند. همچنین از صدها چراغ ال ای دی برای ایجاد ریتمی همانند وزوز آرام زنبورها استفاده شد. جالب آن که شدت نور و صدا در بخش های مختلف هایو به گونه ای تغییر می کند تا درون یک کندوی عسل واقعی را شبیه سازی کند. 

آدرس: ساختمان هایو تقریبا در بخش شرقی باغ کیو و میان گلخانه پرنسس ولز و پیاده رو اصلی باغ قرار دارد.

هایو کیو
هایو کیو

4- کلبه ملکه شارلوت | Queen Charlotte's Cottage

این کلبه در اواخر قرن هجدهم ساخته شد و در واقع پناهگاه خصوصی ملکه شارلوت و باعث فخر و مباهات وی بود. زمانی این کلبه محل نگهداری حیوانات بی نظیری بود که عبارت بودند از یک جفت قوی مشکی، تعدادی بوفالو، نوعی گورخر و نخستین کانگورویی که پا به انگلیس گذاشت. 

کلبه ملکه شارلوت تا سال 1818 مورد استفاده خانواده سلطنتی قرار گرفت و پس از آن بلا استفاده باقی ماند و بعدها چندین بار تعمیر شد.

در زمین های کلبه ملکه شارلوت گل های زنگوله آبی به چشم می خورند و برخی از قسمت ها قدمت آن ها نزدیک 300 سال می باشد. امروزه این کلبه درون منطقه محافظت شده قرار دارد.

آدرس: بخش جنوبی باغ و درون منطقه محافظت شده کیو قرار می باشد.

باغ های کیو لندن

5- تندیس هنری مور | Henry Moore Sculpture

 این تندیس برنزی در واقع تندیس مادر خمیده و کودک نام دارد که در سال های  1975-76 توسط هنری مور، مجسمه ساز شهیر ساخته شد. خوب است بدانید که هنری مور به ساخت تندیس های نیمه آبستره و انتزاعی شهرت دارد. از آن جایی که مور علاقه بسیاری به نمایش کارهایش در فضایی طبیعی داشت، همکاری باغات کیو و موسسه هنری مور به راحتی برقرار شد. این تندیس یکی از سه تندیس برنزی و بزرگ هنری مور است که در آن مادر و کودکی به سبکی انتزاعی به تصویر کشیده شده اند.

آدرس: این تندیس درست در میانه باغ کیو، در کنار چشم انداز سایون و در نزدیکی دریاچه قرار گرفته است.

تندیس هنری مور کیو

6- گالری ماریان نورث | Marianne North Gallery

ماریان نورث، بانویی بود که در سال 1830 به دنیا آمد و زندگی اش را وقف جهانگردی و به تصویر کشیدن گیاهان مناطق مختلف دنیا کرد. هم اکنون ساختمان تازه بازسازی شده گالری به نقاشی های گیاهی ماریان مزین شده است. 

گرچه ماریان هیچ گونه آموزشی برای تصویر سازی و نقاشی دریافت نکرده بود، اما استعداد هنری خارق العاده ای داشت. او علاقه به سفر و جهانگردی را از پدرش به ارث برد و روابط سیاسی ماریان کمک زیادی به او در سفرهایش به سرتاسر دنیا کرد. ماریان نخستین سفرش را در سال 1871 انجام داد و به ایالات متحده، کانادا و جامائیکا سفر کرد و تنها در اقامت هشت ماهه اش در برزیل 100 نقاشی از خود به جای گذاشت. او همچنین به ژاپن، سریلانکا و جاوا سفر کرد. ماریان نورث در سال 1879 نمایشگاهی از آثار خود در لندن به پا کرد و پس از آن تصمیم گرفت تا آن ها را در باغات کیو به نمایش بگذارد. پس از نوشتن نامه ای به سر جوزف هوکر و در میان گذاشتن خواسته اش، ایده ماریان مورد قبول واقع شد و ساختمانی به عنوان گالری کارهای او در باغات کیو ساخته شد. او پس از سفر به استرالیا و نیوزیلند، مجموعه کارهای خود را آماده کرد و در سال 1882 نمایشگاه دائمی او در کیو گشایش یافت.

امروزه نقاشی های او مستندات تاریخی مهمی محسوب می شوند و هنوز می توان برخی مکان ها را از روی نقاشی هایش تشخیص داد.

درون این گالری دو صفحه نمایش بزرگ و لمسی وجود دارد که می توانید کارهای ماریان نورث را با بزرگ نمایی 50 مشاهده کنید.

آدرس: گالری ماریان نورث در حاشیه بخش شرقی کیو و در نزدیکی جاده کیو قرار دارد.

باغ های کیو لندن

7- گالری هنر گیاهی شایرلی شروود | Shirley Sherwood Gallery of Botanical Art

این گالری نخستین مجموعه در دنیاست که فقط وقف هنر گیاهشناسی شده است. در این نمایشگاه، نقاشی و تصاویری از گونه های مختلف گیاهی در معرض دید گذاشته شده اند که در حدود 200,000 عدد می باشند. قدمت هنر نقاشی از گیاهان به قرن پانزدهم میلادی بر می گردد، زمانی که جز نقاشی راهی برای به تصویر کشیدن و ثبت گیاهان نبود. از این تصاویر به منظورهای آموزشی استفاده بسیاری می شد. در مجموعه شایرلی شروود آثار استادان قرن 18 و 19، افرادی چون برادران بویر، ریدوتی و ارت به چشم می خورد. 

در سال 2008 مسئولان باغ کیو گالری جدیدی را در کنار آثار قدیمی و برای نشان دادن مجموعه دکتر شروود افتتاح کرد. در این مجموعه آثار هنرمندان مدرن و عصر حاضر از سی کشور در معرض دید گذاشته شده اند. دکتر شروود نیز سفرهای بسیاری به نقاط مختلف دنیا داشته و از سال 1990 به جمع آوری نقاشی های گیاه شناسی مشغول است. 

آدرس: گالری شایرلی شروود دقیقا در کنار گالری ماریان نورث و در حاشیه بخش شرقی کیو واقع شده است.

باغ های کیو لندن
باغ های کیو لندن

سایر مکان ها و جاذبه های کیو

در ادامه با سایر مکان ها و جاذبه های باغ کیو آشنا می شویم:

1- کاخ کیو و آشپزخانه های سلطنتی | Kew Palace and the Royal Kitchens

کاخ کیو به همراه آشپزخانه های سلطنتی با تاریخ غنی و 400 ساله خود، در مرکز توجه قرار گرفته است. 

این ساختمان در ابتدا تنها خانه تاجری مرفه و فنلاندی بود که بعدها با رسیدن شاه جرج سوم به اقامتگاهی سلطنتی بدل شد. این کاخ و آشپرخانه هایش تنها در تابستان ها بازدید عمومی دارند و در سایر فصل ها بسته می باشد.

آدرس: کاخ قرن هفدهمی کیو در بخش غربی باغ و در نزدیکی رستوران نارنجستان قرار دارد.

کاخ کیو

2- آزمایشگاه جودرل | Jodrell Laboratory

نخستین آزمایشگاه کیو، آزمایشگاه جودرل است که در سال 1877 و با هزینه 1,500 پوند ساخته و تجهیز شد. ساختمان اولیه آزمایشگاه چهار اتاق تحقیقاتی و یک دفتر اداری داشت. در ابتدا تحقیقات آزمایشگاه جودرل بر روی فیزیولوژی گیاهی متمرکز بود اما بعدها ساختارشناسی گیاهی نیز به مجموعه تحقیقات آزمایشگاه افزوده شد. در قرن بیستم، استودیو تاریک خانه ای به این آزمایشگاه افزوده شد و بدین ترتیب بخش عکس و تصویر نیز مورد توجه قرار گرفت. در اواسط قرن بیستم ساختمان آزمایشگاه با ساختمان جدیدتر و بخش های تازه ای جا به جا شد. بخش های یاخته شناسی، بیوشیمیایی و مجموعه دانه ها از جمله بخش های تازه بود. با گسترش بخش فیزیولوژی و احتیاج به فضایی بیش تر برای ذخیره و تیمار بذرها، این بخش به ویکهرست منتقل شد. با گذر زمان و تصمیم به افزودن بخش های مطالعه سیستم های ملکولی و کنسول تحقیقات کشاورزی، احتیاج به ساختمان جدیدتری پدید آمد تا بدین ترتیب تمام بخش ها را در زیر یک سقف قرار دهند. در سال 1994 ساخت آزمایشگاهی با ظرفیت سه برابر در برنامه قرار گرفت و یک دهه بعد این مجموعه آماده بهره برداری بود.

در ساختمان کنونی آزمایشگاه جودرل بخش های ساختار شناسی، ژنتیک، سیستم های ملکولی، بیوشیمیایی و تعاملات گیاهشناسی دیده می شود. 

درست در بیرون آزمایشگاه و نزدیک به باغ آبی، تندیسی از ساختار مارپیچی دی ان ای (DNA) به چشم می خورد. 

آدرس: این آزمایشگاه در بخش شمال شرقی و در نزدیکی خانه بنسای قرار دارد.

آزمایشگاه جودرل کیو

3- دریاچه و میان گذر سکلر | Lake and Sackler Crossing

ساخت دریاچه اصلی باغ کیو به تلاش سر ویلیام هوکر، یکی از مدیران ارشد کیو بود. ویلیام هوکر می خواست جریان آزادی از آب در میان درختان و فضای سبز لذت بخش باغ قرار داشته باشد. به همین منظور در سال 1856، دریاچه باغ کیو در محلی که برای تهیه ماسه گلخانه گیاهان معتدل کنده شده بود، ایجاد شد. همچنین از ماسه های آن برای ایجاد چهار جزیره در دریاچه به کار گرفته شد. پس از ویلیام هوکر، پسر او، جوزف هوکر به مقام مدیریت باغات کیو رسید و وسعت دریاچه را گستش داد. جوزف همچنین  کاشت گیاهان متفاوتی در اطراف دریاچه، به زیبا بخشی محوطه کمک کرد. در سال 2006 نخستین پل دریاچه ساخته شد و به افتخار حامیان مالی پل، دکتر مورتیمر و ترزا سکلر، پل سکلر نام گرفت. 

جزایر دریاچه به گونه ای با گیاهان متنوع آرایش یافته اند که انعکاس رنگین آن ها در فصل خزان بسیار جالب توجه است. در بخش شمالی دریاچه، سرو مرداب را در کنار بید و درخت سیاه توسه ( Cornus ) می بینید. در اطراف نیز دریاچه پرندگانی چون اردک و ویگئون به چشم می خورد. 

آدرس: دریاچه اصلی باغات کیو در بخش غربی باغ و در محوری از شرق به غرب کشیده شده است.

باغ کیو لندن

4- موزه شماره 1 | Museum No. 1

شاه جرج پنجم در حول و حوش سال 1820 ساخت موزه ای را ترتیب داد که به تلاش و همت ویلیام هوکر صورت گرفت. ابتدا موزه در ساختمان آجری و گرجستانی باغ دایر بود اما بعدها و با احتیاج به فضایی بیش تر، ساختمانی در بخش شرقی گلخانه نخل ساخته شد و موزه شماره 1 نام گرفت. ساختمان پیشین هم اکنون به نام موزه شماره 2 شناخته می شود و امروزه مدرسه باغبانی کیو می باشد. موزه کنونی در سال 1875 گشایش یافت و در آن مجموعه ای از گیاهان طبقه بندی شده بر اساس گیاهان دو لپه و بازدانه در سه طبقه در معرض نمایش گذاشته شده است. امروزه مجموعه گیاهان تک لپه و نهانزادان هنوز در ساختمان قدیمی و موزه شماره 2 قرار دارند. 

امروزه در مجموعه گیاهشناسی کیو مجموعه ای بالغ بر 95,000 گونه گیاهی وجود دارد که منتخبی از این مجموعه با عنوان مردم + گیاهان در موزه شماره 1 قرار دارد. این مجموعه خود در بخش هایی با موضوع های گیاهان دارویی، شکر و ادویه، گیاهان برای انرژی و رنگ ها تقسیم می شوند. 

از دیگر مجموعه و اشیائی که در موزه شماره 1 نگهداری می شود می توان به تاج گلی از نیلوفرهای آبی رنگ، تابوت رامسس دوم مصری متعلق به سال های 1200 تا 1100 ق.م، دستگاهی برای استعمال تریاک که از سوی هنگ کنگ اهدا شده، مجموعه فیل های چوبین و سریلانکایی، مجموعه ای از دندان های مصنوعی و مجموعه ای از سازهای موسیقی منحصر به فرد اشاره کرد. شما می توانید صدای برخی از سازها را در یکی از بخش های موزه بشنوید.

آدرس: موزه شماره 1 در بخش شرقی و درست در نزدیکی دریاچه کوچک کیو قرار دارد.

باغات کیو
photo by Alexandre Rios

5- گذرگاه ژاپنی | Japanese Gateway

این گذرگاه ژاپنی در واقع چهل و پنجمین کپی از ورودی نیشی هونگجان جی ( Nishi Hongan-ji ) در دنیاست. نیشی هونگجان جی در واقع یکی از معابد معروف کیوتو ژاپن است. گذرگاه ژاپنی در سال 1910 و به مناسبت نمایشگاه ژاپن-بریتانیا در وایت سیتی لندن ساخته شد. یک سال بعد، گذرگاه ژاپنی از این محله جدا و بازسازی شده و در تپه خزه ای باغ کیو، در نزدیکی ساختمان پاگودا قرار گرفت.

این گذرگاه ها در تاریخ ژاپن نماد قدرت اند و در ورودی اغلب قلعه ها، حرم های شینتو و معابد بودایی دیده می شوند.  

امروزه در اطراف گذرگاه ژاپنی، طراحی فضای سبزی به سبک ژاپنی به چشم می خورد.

آدرس: بخش جنوبی باغ کیو، در نزدیکی ساختمان پاگودا

باغ ژاپنی کیو

6- کلبه کمبریج | Cambridge Cottage

این کلبه در سال 1904 به مجموعه باغات کیو اضافه شد و در حال حاضر گالری هنری این باغات محسوب می شود. در این گالری، مجموعه ای از آثار هنری گیاهی به نمایش گذاشته شده اند که از هنرمندان جدید و قدیم هستند. 

اگر دلتان می خواهد مراسم عروسی خود را در این باغ بی نظیر و منحصر به فرد جشن بگیرید، باید بدانید که می توانید کلبه کمبریج را به همین منظور اجاره کنید. همچنین شرکت ها برای جلسات کاری می توانند از این مکان استفاده کنند. 

آدرس: کلبه کمبریج در شمال شرقی باغ کیو و در نزدیکی کلیسا سنت آن قرار دارد.

کلبه کمبریج کیو
کلبه کمبریج کیو
کلبه کمبریج کیو

7- پشته کمپوست | Compost Heap

در این بخش از باغ کیو امکان آن را دارید تا مراحل درست شدن کمپوست را از نزدیک ببینید. تمامی آشغال های باغ کیو به این بخش آورده می شود و در یکی از دو پشته بزرگ قرار داده می شود. یکی از تپه ها برای مواد چوبی و دیگری برای بقایای علفی و گیاهی است. تمام این پشته ها خرد و به هم زده می شوند و با کودهای اسبی حاصل از اصطبل های سلطنتی مخلوط می شوند. دمای مواد در کنار هم به صورت طبیعی تا 60 درجه سانتیگراد بالا می رود و بقایای گیاهی به سرعت فاسد می شوند. در همین حین گاهی کارگران این پشته رو زیر و رو کرده و کمی آب بر روی آن می پاشند. 8 هفته بعد کمپوست ها برای استفاده آماده اند. از این کمپوست ها به عنوان مالچ گیاهی و یا کود در باغ کیو استفاده می کنند. 

به نظر می رسد طاووس ها گرمای این پشته های کود را دوست دارند و به همین دلیل است که اغلب آن ها را در حالی که بر روی پشته های کمپوست نشسته اند می بیند.

آدرس: در بخش میانی باغ کیو

باغ کیو

8- مقبره آرتوسا | Temple of Arethusa

این مقبره در سال 1758 و در نزدیکی ورودی ویکتوریا ساخته شد. این ساختمان یکی از 20 ساختمانی است که برای شاهدخت آگوستوس بنا شده و هنوز سالم باقی مانده است. 

آدرس: در نزدیکی ورودی ویکتوریا و گلخانه نخل قرار دارد.

باغ های کیو لندن

9- مقبره بلونا | Temple of Bellona

این مقبره به در سال 1760 ساخته شد و سپس به یاد بلونا، ایزدبانو جنگ رومی های باستان این گونه نامیده شد. مقبره بلونا ابتدا در انتهای شمالی باغ کیو قرار داشت تا آن که در سال 1802 محل آن تغییر یافته و به محل کنونی آن یعنی جنوب ورودی ویکتوریا منتقل شد.

باغ های کیو لندن

10- انبار یخ | Ice House

در قرن هجدهم میلادی انبارهای یخ در زمین اغلب خانه های بزرگ احداث می شدند و از یخ آن ها به منظورهای مختلف استفاده می کنند. در طی زمستان ها یخ و برف را در این انبارها جمع آوری می کردند و در تابستان از یخ جمع آوری شده استفاده می کردند. از دیگر کابرد انبار یخ، محلی برای نگهداری مواد غذایی فاسد شدنی بود. 

هنگامی که شاه جرج سوم و خانواده سلطنتی در نیمه دوم قرن هجدهم میلادی به کیو رفتند، انبار یخ برای ذخیره مواد غذایی مورد نیاز خانواده سلطنتی به کار می رفت. این انبار تا سال 1763 میلادی مورد استفاده بود و بعد تا سال 1982 دست نخورده باقی ماند. در این سال انبار یخ بازسازی شده و در آن برای ورود عموم باز شد. در اطراف این انبار یخ باغ زمستانی قرار دارد.

آدرس: انبار یخ درست در نزدیکی گلخانه پرنسس ولز واقع شده است.

باغ های کیو لندن

جاذبه های مخصوص کودکان

باغ کیو تنها برای بزرگسالان و علاقمندان گل و گیاه نیست و  درون این مجموعه باغات وسیع بخش هایی تفریحی مخصوص کودکان نیز به چشم می خورد.

1- تونل گورکن | Badger Sett

در این بخش باغ با تونل هایی رو به رو می شوید که با گیاهان و درختان ایجاد شده اند. این تونل مصنوعی و دست ساز در حاشیه جنوبی باغات کیو، در کنار کلبه ملکه شارلوت قرار دارد و با گردش در آن پی خواهید برد که یک تونل گورکنی چه شکلی دارد. در ابتدا درخت غول پیکر بلوطی شما را به داخل فرا می خواند و با گشت و گزار در آن با شبکه وسیعی از تونل های تو در تو مواجه می شوید.

گردش در تونل گورکن از سری تفریحات مخصوص کودکان است. ارتفاع تونل ها حداکثر 1 متر است.

جالب است بدانید که در کل در باغات کیو بیش از 20 تونل گورکنی وجود دارد. گورکن ها از پارک ریچموند به باغ کیو مهاجرت کرده اند و به خاطر آزادی فراوانی که در این مجموعه باغ وسیع دارند، کیو را ترک نکرده اند. گورکن های باغ تحت حمایت قانون قرار دارند بنابراین کارمندان باغ کاری به این جانوران بانمک ندارند. البته از آن جا که گورکن ها اصولا شب ها فعالیت می کنند، به ندرت می توان در طی ساعات بازدید از باغ آن ها را دید.

آدرس: در بخش غربی با کیو و در نزدیکی چشم انداز سرو قرار دارد.

تونل گورکن کیو
تونل گورکن کیو

2- باغ زنبور | Bee Garden

یکی از اجزا اصلی باغات انگلیسی، باغ زنبور است که البته باغ کیو نیز از این قضیه مجزا نیست. قبلا باغ زنبور در نزدیکی ورودی الیزابت قرار داشت اما امروزه آن را به میان باغچه خانواده های گیاهی منتقل کرده اند. زیرا گل های فراوان این باغچه ها، گیاهان بخش های مریم گلی و باغ صخره ای غذای مورد نیاز زنبورها را در طی سال فراهم می کنند. 

زنبورهای عسل نزدیک 5 کیلومتر پرواز می کنند تا بتوانند شهر مورد نظر خود را پیدا کنند، پس با موقعیت کنونی شان در کیو، منوی طول و درازی از انواع گیاهان را در اختیار خود دارند. 

آدرس: باغ زنبور در بخش شمال شرقی کیو و در نزدیکی کلبه کمبریج قرار دارد.

باغ های کیو لندن

3- زمین بازی رونده و خزنده | Climbers and Creepers

محوطه بازی کیو با اسم رونده و خزنده، نخستین زمین بازی کشور انگلستان با موضوع گیاهان است. نام این زمین بازی به دو نوع گیاهان بالا رونده و خزنده یا فرش گستر اشاره دارد. این زمین بازی تمام اوقات سال باز است و مکان مناسبی برای تفریح کودکان و خانواده هاست.

آدرس: این زمین بازی در بخش شمال غربی و در نزدیکی کافه وایت پیکس قرار دارد.

زمین بازی کیو

4- پشته کمپوست | Compost Heap

بازدید از پشته کمپوست می تواند برای کودکان هیجان انگیز باشد چرا که در این بخش نحوه فرآوری کمپوست را از نزدیک خواهند دید. همچنین امکان آن را دارند که طاووس های باغ کیو را با فاصله بسیار کم ببینند. 

آدرس: در بخش میانی باغ کیو

5- دنباله درختی | Log Trail

در این دنباله نه تنها کودکان می توانند اوقات مفرحی را بگذرانند بلکه برای بزرگسالان نیز هیجان انگیز است. دنباله درختی مسیری چوبی است که با تنه درختان ایجاد شده است. با راه رفتن در این مسیر می توانید قدرت تعادلی خود را بسنجید!

آدرس: دنباله درختی در بخش جنوب غربی و در نزدیکی چشم انداز سرو قرار دارد.

باغ های کیو لندن

6- مارین آکواریوم | Marine Aquarium

مارین آکواریوم، آکواریوم بزرگ و هیجان انگیزی است که در آن چهار زیستگاه عمده موجودات دریایی بازسازی شده است. با بازدید از مارین آکواریوم کیو به اهمیت گیاهان دریایی پی خواهید برد. 

زیستگاه های بازسازی شده در این آکواریوم عبارت اند از صخره های مرجانی، مصب ها و باتلاق های نمک، مرداب های حرا و سواحل صخره ای. درباره صخره های مرجانی که می دانید، این موجودات یکی از پیچیده ترین و زیباترین ساکنان کره زمین هستند. زیستگاه مَصَب ها و باتلاق های نمکی را نیز در مکان پیوستن رود به دریا خواهید دید. یکی دیگر زیستگاه های جذاب دریایی در دنیا، جنگل های حرا هستند که اتفاقا یک نمونه از آن را در کنار جزیره قشم خواهید دید.

یکی از تفریحات جذاب مارین آکواریوم، شنا کردن به صورت سه بعدی و مجازی است. اما این یک شنا کردن عادی نیست، چرا که از دید یک پلانکتون، (موجود میکروسکوپی دریایی) صورت می گیرد.

آدرس: مارین آکواریوم در زیر زمین گلخانه نخل قرار دارد، بنابراین باید به بخش شرقی باغ کیو بروید و ابتدا گلخانه نخل را پیدا کنید.

باغ های کیو لندن

7- حفاظتگاه سوسک گوزنی | Stag Beetle Loggery

این بخش از باغ کیو از آن جهت ایجاد شده تا حفاظتگاهی امن برای سوسک های گوزنی ایجاد کند. زیرا این سوسک ها در معرض انقراض جهانی قرار دارند. این بخش در سال 2002 از تنه های درختان ساخته شد.

بهترین زمان برای بازدید از حفاظتگاه سوسک های گوزنی پس از ماه می (اردیبهشت) است. در این زمان لاروهای تپل و کرمی رنگ به سوسک های تازه بالغ شده بدل می شوند. همچنین می توانید این سوسک ها را در بعدازظهرهای رعد و برقی در میان ماه های اردیبهشت تا مرداد ببینید. اگر آن قدر خوش شانس نبودید که یکی از این سوسک ها را ببینید، می توانید از تندیس چوبی سوسک های گوزنی در این حفاظتگاه دیدن کنید.

بازدید از این حفاظتگاه به همراه کودکان زمان خوبیست تا بگذارید بچه ها با طبیعت و جانوران بدون واسطه و ترس آشنا شوند. 

آدرس: حفاظتگاه سوسک های گوزنی در لبه جنوبی منطقه حفاظت شده و باغ کیو قرار دارد. 

باغ های کیو لندن

8- ساختمان تخیل | Temple of Imagination

این ساختمان در سال 2006 و در جشن بازسازی کاخ کیو ساخته شد. احداث ساختمان تخیل، کاری مشترک میان کاخ های تاریخی سلطنتی، کیو و گروه های جامعه محلی و هنرمندان است. برای خلق این سازه از پاویلیون چینی (ساختمانی که برای شاهدخت آگوستوس بنا شده بود)  الهام گرفتند.

ساختمان تخیل، سازه شش وجهی کوچکیست که سقفی رنگین دارد و درست در کنار مغازه و کافه وایت پیکس قرار گرفته است.

باغ های کیو لندن

9- برج های خانه درختی | Treehouse Towers

این بخش، محوطه بازی مخصوص کودکان 3 تا 11 سال است که مکان بازی و تفریح را برای 300 کودک فراهم می کند. برج های خانه درختی بیرون محوطه بازی خزنده و رونده قرار دارد و هر کدام از برج ها ارتفاع متفاوتی دارند. 

آدرس: شمال غربی باغ کیو و در نزدیکی کافه و مغازه وایت پیکس و محوطه بازی رونده و خزنده.

باغ کیو لندن

جاذبه های فصلی باغ کیو

مجموعه وسیع باغ کیو به گونه ای است که شما در تمام فصول می توانید از آن بازدید کنید. اما در هر فصل، بخش های به خصوصی از باغ کیو جالب توجه هستند. در ابن بخش به جاذبه های فصلی کیو می پردازیم:

1- زمستان

در این فصل می توانید در فضای وسیع باغ قدم بزنید و طبیعت را به گونه ای دیگر لمس کنید. با این حال جذابیت های کیو تنها به همین جا ختم نمی شود و گزینه های دیگری پیش روی شماست:

- گلخانه نخل: با ورود به گلخانه نخل، زمستان را پشت در گلخانه جا خواهید گذاشت و در میان گیاهان گرمسیری غرق در لذتی بی نظیر خواهید شد.

- بازدید از گالری های هنری: در زمستان وقت مناسبی است تا با هنر گیاهی و گالری های کیو یش تر آشنا شوید. بازدید از گالری ماریان نورث، گالری شایرلی شروود و تندیس هنری مور را از دست ندهید. 

- گلخانه گیاهان کوهستانی دیویس

2- بهار 

عروس فصل ها، بهار، زمانی است که می توانید رویایی ترین ور نگین ترین شکل باغات کیو را از نزدیک لمس کنید. جاذبه های بسیار و وجوه رویایی کیو، غیر قابل شمارش است. در این جا به برخی از پر رنگ ترین جاذبه های بهاری اشاره می کنیم:

- دالان درخت پروانه در باغ ملکه: یکی از زیباترین گیاهان و درختان در بهار انگلیس، درخت پروانه (Laburnum) است. این درخت با شکوفه های جذاب و لیمویی رنگش را در باغ ملکه (Queen's Garden) می توانید ببینید. 

- دالان رز در بخش تیره های گیاهی

- گلخانه نیلوفر آبی: این گلخانه تنها در ماه های بهار بازدید عمومی دارد.

- گلخانه گیاهان کوهستانی دیویس

3- تابستان

گیاهان فصلی و رنگین، مناظر دیدنی، گلخانه های گرمسیری و ... از جمله جاذبه هایی است که در تابستان در باغات کیو خواهید دید. به صورت دقیق تر:

- پیاده رو عریض و اصلی باغ کیو

- گلخانه نخل

- باغ رز

- بخش تیره های گیاهی و دالان رز

- باغ دوک

- باغ ملکه

4- پاییز

باغات کیو با 14,000 درخت و با تنوع بی نظیرش، یکی از بی نظیرترین مقاصد پاییزی است که می توانید هزار رنگ طبیعت را در آن لمس کنید. از جمله جاذبه های پاییزی باغ کیو می توان به موراد زیر اشاره کرد:

- درختان باغ کیو (The Arboretum)

- گلخانه های گرمسیری باغات کیو

- گردش در باغ کیو در یک روز بارانی و درک بوی ناب خاک باران خورده و درختان مختلف باغ

- گذرگاهی بر فراز درخت ها: این گذرگاه در هر زمانی از سال فوق العاده است اما پاییزها با رنگ های قرمز و نارنجی، منظره ای شگفت انگیز را خواهید دید. 

باغ های کیو لندن
باغ های کیو لندن
باغ های کیو لندن

مجموعه های تخصصی باغ کیو 

یکی از اهداف اصلی هر باغ گیاهشناسی مجموعه های تحقیقاتی و تخصصی باغ است. در بخش های قبل مجموعه هایی که بازدید عمومی دارند معرفی شدند، در این بخش به اختصار از مجموعه های تخصصی باغ کیو می گوییم. دسترسی به این مجموعه ها تنها برای دانشجویان، اساتید و محققان و با هماهنگی قبلی ممکن است.

1- هرباریوم | Herbarium

هرباریوم کیو مأمن بیش از هفت میلیون نمونه گیاهی است که نقشی اساسی در تنوع زیستی گیاهان کره زمین ایفا  می کند. هرباریوم به مجموعه ای از نمونه های گیاهی گفته می شود از آن ها برای تشخیص گونه های مختلف گیاهان استفاده می شود. در واقع هرباریوم ها منابع قابل استنادی هستند که این فرصت را برای متخصصین ایجاد می کند تا از این نمونه ها برای شناسایی، تحقیق و آموزش استفاده کنند. خوب است بدانید که بی از 350,000 نمونه از گونه های گیاهی در هرباریوم کیو وجود دارند. بازدید از هرباریوم کیو تنها برای محققان امکان پذیر است و باید حداقل دو هفته پیش از مراجعه، درخواست بازدید خود را ایمیل کنند. در این ایمیل باید مواردی چون موضوع، نوع دسته بندی، منطقه جغرافیایی مورد نظر، تاریخ دقیق اقامت، تجهیزات گیاهی، مشخصات فرد و کارت شناسایی ارسال شوند. 

2- فونگاریوم | Fungarium

بخش فونگاریوم کیو، مجموعه ای از نمونه هایی از سرتاسر دنیا بوده که در آن اهمیت قارچ ها در فرآوری غذاها، داروها، آنزیم ها و سامانه های مهم زیست بومی به نمایش گذاشته می شود. در فونگاریوم کیو داده هایی از بیش از 500,000 نمونه و عکس هایی از 2,000 نمونه موجود است. بازدید از فونگاریوم برای تمام محقیقین از سر تاسر دنیا امکان پذیر است. همچنین خوب است بدانید این امکان وجود دارد که نمونه هایی به صورت قرضی به موسسه های تحقیقاتی و دانشگاه های خارجی در تمام دنیا ارسال شوند. برای بازدید از فونگاریوم نیز باید از پیش هماهنگ کنید.

3- بانک دی ان ای | DNA and Tissue Bank

بانک دی ان ای و بافت کیو، مجموعه ای با بیش از 50,000 نمونه از دی ان ای گیاهان است که همچنین با مجموعه بزرگی از بافت های خشکشده همراه می باشد.

4- بانک بذر هزاره | Millennium Seed Bank

 این مجموعه بانکی از بذرهای انواع گیاهان است که به منظور جلوگیری از انقراض این گیاهان جمع آوری شده اند.

5- مجموعه گیاهی اکونومیک | Economic Botany Collection

این مجموعه گستره گیاهان مورد استفاده انسان در سرتاسر جهان را به نمایش می گذارد. مجموعه گیاهی اکونومیک تنها به نمونه های گیاهی محدود نمی شود و اشیا ساخته شده از گیاهان را نیز در این مجموعه می توان دید. 

هرباریوم کیو
فونگاریوم کیو
بانک بذر کیو

رستوران و کافه در باغات کیو

در مجموعه باغات کیو چندنی رستوران و کافه وجود دارد که در میان گردش خود می توانید ساعاتی را در آن جا به استراحت و صرف غذا بگذرانید. در ادامه این مکان ها با دسترسی و هزینه هر یک معرفی شده اند. 

1- نارنجستان، رستوران باغ کیو | Orangery

نارنجستان تنها ساختمان باقی مانده در باغ کیو است که از طراحی های سر ویلیام چمبر باقی بوده و بزرگ ترین ساختمان کلاسیک در باغ کیو می باشد. نارنجستان به عنوان گلخانه ای برای درخت های سیتروس، پرتغال و نارنگی بنا شد اما چون میزان نور ورودی آن کم بود، برای پرورش درختان سیتروس نامناسب شمرده می شد. بنابراین در سال 1841 سر ویلیام هوکر درختان ضعیف و ناتوان نارنجستان را به قصر کنسیگتون منتقل کرد و با ساخت درهای بزرگ شیشه ای در هر دو طرف نارنجستان، آن را به محلی برای نگهداری از گیاهان بزرگ بدل کرد. در واقع گیاهانی که برای نگهداری در دیگر گلخانه بسیار بزرگ بودند، به نارنجستان منتقل شدند. 20 سال بعد گیاهان درون آن به گلخانه گیاهان معتدل منتقل شده و ساختمان نارنجستان به موزه چوب تیمبر تبدیل شد. 

چندی بعد نارنجستان ابتدا به کافه و چایخانه و در نهایت در سال 2009 به رستوران تغییر کابری پیدا کرد. 

هم اکنون می توانید در ساختمان زیبا و دلپذیر نارنجستان به صرف ناهار و یا نوشیدن چای بپردازید. همچنین این امکان وجود دارد که در ساعات خارج از ساعات باغ، از ساختمان نارنجستان با 180 نفر ظرفیت به عنوان محلی برای برگزاری عروسی ها و یا مراسم اداری استفاده شود. 

ساعات سرو صبحانه: 10 تا 11:20 ، هزینه ها بین 2.5 تا 10.5 یورو (بین 9 تا 35 هزار تومان)

ساعات سرو ناهار: 11:30 تا 15:30 ، هزینه ها بین 3 تا 12.5 یورو (بین 10 تا 23 هزار تومان)

ساعات سرو سالاد: 11:30 تا 16:30 ، هزینه ها بین 6.5 تا 9.5 یورو (بین 22 تا 32 هزار تومان)

در رستوران نارنجستان باغ کیو طیفی از دسرها، کیکها و تارت ها نیز سرو می شود. 

آدرس: نارنجستان در بخش شمالی باغ کیو قرار دارد و اگر از ورودی الیزابت وارد شوید، به راحتی آن را خواهید یافت.

رستوران نارنجستان کیو
رستوران نارنجستان کیو

2- رستوران پاویلیون | Pavilion restaurant

رستوران تاریخی پاویلیون در نزدیکی ساختمان پاگودا قرار دارد و درهایش تنها تابستان ها به روی بازدید کنندگان گشوده می شود. در روزهای گرم تابستانی می توانید در زیر سایبان ها و سقف های انگور پوش شده به صرف غذا مشغول شوید. در رستوران پاویلیون طیفی از غذاهای تازه طبخ شده، انواع سالادها، کیک ها و البته غذاهای باربکیو پیش روی شما قرار می گیرد. 

امکان این را دارید تا رستوران پاویلیون را برای مراسمات خصوصی خود در بعدازظهرهای تابستانی اجاره کنید. 

ساعات کار: 11:30 تا 16:30

طیف هزینه: 2.50 تا 12.50 یورو (بین 9 تا 45 هزار تومان)

آدرس: در گوشه جنوب شرقی باغ کیو قرار دارد و به چشم انداز و پیاده رو پاگودا نیز بسیار نزدیک است.

رستوران کیو

3- کافه ویکتوریا پلازا | Victoria Plaza café

اگر می خواهید یک یا دو ساعتی خودتان را به نوشیدن یک فنجان چای تازه دم و تکه ای کیک خوشمزه دعوت کنید، کافه ویکتوریا پلازا گزینه مناسبی است. در این کافه نوشیدنی های گرم و سرد، انواع ساندویچ و اسنک داغ و انواع کیک های خانگی را می توانید سفارش دهید.

ساعات سرو صبحانه: 8 تا 11 ، حدود هزینه: بین 2.20 تا 3.50 یورو (بین ۹ تا ۱۲ هزار تومان)

ساعات سرو ناهار: از 11:30 ، حدود هزینه: 4:30 تا 7 یورو (بین ۱۵ تا ۲۵ هزار تومان)

حدود هزینه انواع کیک و سالاد: 2 تا 6.50 یورو (بین 7 تا ۲2 هزار تومان)

آدرس: کافه ویکتوریا پلازا درست در ورودی ویکتوریا باغ کیو قرار گرفته و به هنگام ورود و یا خروج از باغ می توانید به این کافه هم سری بزنید.

کافه باغ های کیو
کافه باغ های کیو

4- کافه وایت پیکس | White Peaks café 

وایت پیکس، کافه ای با فضای خانوادگی و دوست داشتنی است که در آن طیف متنوعی از غذاهای سبک محبوب و سالم در اختیار بازدید کنندگان قرار می گیرد. انواع سالادها، کیک ها، بستنی ها و ساندویچ ها را در منوی کافه وایت پیکس می توان دید.

وعده های اصلی: 11:30 تا 16:30؛ طیفی بین 3.50 تا 6.50 یورو (بین 12 تا 23 هزار تومان)

سالادها: ظرف کوچک: 4.50 یورو؛ ظرف بزرگ: 7.50 یورو (بین 15 تا 25 هزار تومان)

بستنی های وایت پیکس: 

ساعت سرو: 10 تا 16؛ آخر هفته ها: 10 تا 19

هزینه: هر اسکوپ: 2.50 یورو ؛ دو اسکوپ: 3.50 (بین 9 تا 12 هزار تومان)

طعم بستنی ها: وانیلی، شکلاتی، توت فرنگی و خامه، موزی کاراملی، کارامل نمکی، اسپرسو دوبل، پسته سرخ شده، نارگیلی، فندوقی و ...

لطفا توجه داشته باشید که منو و هزینه ها ممکن است تغییر کنند.

آدرس: کافه وایت پیکس در بخش شمال غربی باغ کیو و در نزدیکی ورودی برنتفورد قرار دارد.

کافه باغ های کیو

تاریخچه باغ گیاهشناسی کیو 

نخستین جرقه ایجاد باغ های کیو، با اقامت خانواده سلطنتی در این منطقه آغاز شد. یعنی در سال 1299 زمانی که هنری اول دربار خود را به ریچموند منتقل کرد، این اتفاق افتاد. طبیعی است که این روند ادامه پیدا کرد و هنری پنجم نیز در ابتدای قرن شانزدهم، کاخ و خانه هایی بزرگ در باغ کیو احداث کرد. نخستین باغ توسط شاهزاده جان توکسبوری ساخته شد و بعدها توسط شاهدخت آگوستوس، پرنسس ولز توسعه و گسترش یافت. بعدها املاک سلطنتی کیو و ریچموند با هم ترکیب شده و شکل نخستین باغات کیو را پدید آوردند. از دیگر افراد می توان به ویلیام چمبرز اشاره کرد که چندین سازه همانند پاگودا را در باغ کیو احداث کرد. شاه جرج سوم نیز به همراه ویلیام ایتون و جوزف بانکس به سرسبز شدن باغات کیو کمک بسیاری کردند. 

در سال 1840 بود که با همت و تلاش جامعه باغبانان سلطنتی، کیو به نام باغات گیاهشناسی ملی نامگذاری شده و سرپرستیش را نیز ویلیام کاوندیش به عهده گرفت. باغ کیو با مدیریت ویلیام هوکر تا 30 هکتار گسترش یافت و بخش درختان باغ نیز به وسعت 109 هکتار رسید. بعدها نیز پهنه باغ کیو به وسعت امروزی آن، یعنی 121 هکتار افزایش یافت.

از دیگر اتفاقات مهم باغ کیو می توان به ساخت گلخانه نخل در اواسط قرن نوزدهم و رخداد یک آتش سوزی در اوایل قرن بیستم اشاره کرد. همچنین باغ کیو در اثر طوفان بزرگ سال 1987، تعداد زیادی از درختان خود را از دست داد. 

در مجموع باغات کیو به مرور زمان به شکل امروزی خود در آمدند و در نهایت در سال 2003 به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیدند.

باغ کیو لندن
باغ کیو لندن

خرید در باغ کیو

هزینه تمام خریدهایی که از مغازه های باغات کیو صورت می گیرد، صرف مجموعه فعالیت های علمی کیو در سرتاسر جهان می شود. در باغ کیو دو مکان برای خرید وجود دارد که فروشگاه ویکتوریا پلازا و فروشگاه کودک وایت پیکس می باشد. 

1- فروشگاه ویکتوریا پلازا: در این فروشگاه چندین غرفه مختلف به چشم می خورد. غرفه گیاهان زینتی، غرفه محصولات غذایی، غرفه کتاب و غرفه هدیه از آن جمله اند. فروشگاه ویکتوریا پلازا در نزدیکی ورودی ویکتوریا قرار دارد.

2- فروشگاه کودک وایت پیکس: در این فروشگاه رنجی از بازی ها و هدایای کودکانه به چشم می خورد. این فروشگاه در بخش شمال غربی باغ کیو و در نزدیکی کافه وایت پیکس قرار دارد.

خرید در باغ کیو

سرویس های بهداشتی درون باغات کیو 

مسلم است که درون مجموعه وسیع باغ کیو امکاناتی چون سرویس های بهداشتی باید وجود داشته باشد. این سرویس ها در بخش های مختلفی از باغ کیو وجود دارند. در مجموع 9 سرویس بهداشتی در باغ کیو احداث شده که همگی به امکانات مخصوص برای دسترسی افراد کم توان جسمی نیز مجهزند. در زیر مکان هر یک آورده شده است:

1- سرویس بهداشتی در ورودی برنتفورد 

2- سرویس بهداشتی در مرکز بازدید کاخ کیو

3- سرویس بهداشتی نارنجستان

4- سرویس بهداشتی رستوران پاویلیون

5- سرویس بهداشتی ویکتوریا پلازا

6- سرویس بهداشتی وایت پیکس

7- سرویس بهداشتی نزدیک پشته کمپوست

8- سرویس بهداشتی نزدیک تالاب گلخانه نخل

9- سرویس بهداشتی نزدیک روئیند آرک

باغ های کیو

اطلاعات بازدید از باغات کیو

در مجموع برای ورود به باغ بزرگ کیو 4 ورودی مختلف وجود دارد که به نام های ورودی ویکتویا (در قسمت شرقی)، الیزابت (شمالی)، لاین (جنوب شرقی) و بنت فورد (غربی) شناخته می شوند. می توان گفت ورودی الیزابت و ویکتوریا دو ورودی قدیمی و تاریخی باغ کیو هستند که البته دسترسی مناسب تری به باغ نسبت به سایرین دارند.

ورود به باغات کیو همراه با رعایت قوانین و مقرراتی است که اینجا برای شما توضیح می دهیم. پس از این قوانین سایر اطلاعات بازدید آورده شده اند. 

ورود سگ به باغات کیو ممنوع است مگر ورود سگ های راهنما و مخصوص افراد کم توان جسمی. توجه داشته باشید که ورود این نوع سگ ها نیز پس از ثبت نام امکان پذیر است.

ورود هر گونه دوچرخه، سه چرخه، اسکوتر، اسکیت، اسکیتبورد به باغ کیو ممنوع است.

هر وسیله نقلیه به جز صندلی های چرخ دار، سازهای موسیقی، ورزش های توپی در باغ کیو ممکن نیست.

بالا رفتن از درخت، هرس و لمس گیاهان و درختان نیز مجاز نیست.

پیک نیک در باغ کیو ممکن است. منتها توجه کنید که وسایل پیک نیک در گلخانه ها و زمین های گلکاری شده ممکن نیست. همچنین استفاده از ادوات پیک نیک و باربیکیو نیز امکان پذیر نمی باشد.

برای عکاسی و یا نقاشی با اهداف تجاری در باغ کیو، احتیاج به مجوز رسمی دارید.

برای کشیدن نقاشی به همراه سه پایه در گلخانه ها نیز باید از پیش مجوز تهیه کنید. برای تهیه مجوز با تلفن های باغ کیو تماس بگیرید.

برای نگهداری اسکوترو سه چرخه انبار هایی در قسمت ورودی های الیزابت و ویکتوریا وجود دارد. همچنین قفسه هایی در هر چهار ورودی برای نگهداری میکرو اسکوتر و دوچرخه وجود دارد.

نحوه دسترسی به باغ کیو

همان طور که در اول پست اشاره کردیم باغات وسیع کیو در کناره رود تیمز و 15 کیلومتری غربی مرکز لندن قرار دارند. برای رسیدن به این باغات بزرگ و باشکوه چندین راه پیش روی شماست. از آن جا که پارکینگ این باغ کوچک است و ظرفیت محدودی دارد، توصیه می شود از وسایل حمل و نقل عمومی برای رسیدن به کیو استفاده کنید.

1- مترو لندن

برای استفاده از مترو لندن و رسیدن به باغات کیو، باید در ایستگاهی به همین نام پیاده شوید. این ایستگاه از ورودی ویکتوریا کیو 400 متر فاصله دارد. پس از آن که از ایستگاه مترو خارج شدید، ردیف مغازه ها و خیابان سندیکمب را در تقاطع زبرا رد کنید. از خیابان لیچیفیلد پایین بروید تا به ورودی ویکتوریا برسید. 

2- قطار 

سرویس های قطار از واترلو و از تقاطع واکسهال و کلپهام می گذرند و در ایستگاه پل کیو توقف دارند. از این ایستگاه تا ورودی الیزابت 800 متر فاصله است. 

3- اتوبوس 

با استفاده از خط 65 می توانید خود را به باغات کیو برسانید. این خط بین ایلینگ برادوی () و کینگستون جا به جا شده و از مرکز شهر ریچموند عبور می کند. خط 65 در نزدیکی ورودی های لایِن و ویکتوریا توقف می کند. خط دیگر، 391 است که بین فولهام و ریچمون حرکت می کند و در نزدیکی ایستگاه باغات کیو توقف می کند. خطوط 237 و 267 پل کیو توقف می کنند. 

4- ماشین

مسیرهای جاده ایرسیدن به باغات کیو در جاده های محلی به خوبی علامت گذاری شده اند. مسیر جنوبی و دایره ای (A205) از گوشه شمال شرقی باغات کیو گذر می کند و جاده کیو (A307) از حاشیه شرقی باغ کیو می گذرد. برای اطلاعات دقیق تر از راه های دسترسی جاده ای به باغ کیو اینجا را بخوانید. 

در باغ کیو، یک پارکینگ کوچک با ظرفیتی محدود در حدود 300 جای پارک وجود دارد. این پارکینگ در نزدیکی ورودی برنتفورد قرار داشته و هزینه ورودی آن 7.00 پوند می باشد. برای ورود موتورسیکلت ها هزینه ای دریافت نمی شود و ساعت بسته شدن پارکینگ، 1 ساعت و نیم پس از ساعت تعزیل شدن باغ کیو می باشد.

تورهای باغ کیو: مجموعه باغ کیو خود تورهایی برای بازدید از این باغ وسیع تدارک دیده است که برای اطلاعات بیش تر می توانید به اینجا مراجعه کنید. 

ساعات بازدید:

زمان بسته شدن باغات کاخ کیو و آشپرخانه های سلطنتی کلبه ملکه شارلوت
زمستان 2017 16:15 (آخرین ورود 15:45) بسته بسته
بهار 2017 17:30 (آخرین ورود 17) باز باز

با خرید بلیت ورودی باغ کیو، شما امکان دسترسی به تمام بخش ها و ساختمان های کیو را خواهید داشت.

هزینه بلیت: 

بزرگسالان: 10 تا 9 یورو (حدود 31 تا 35 هزار تومان)؛ خرید آن لاین: 8 یورو (حدود 28 هزار تومان)

کودکان 4 تا 16 سال: 3.50 یورو (حدود 12 هزار تومان)؛ خرید آن لاین: 2.50 یورو (حدود 9 هزار تومان)

کودکان 0 تا 3 سال: رایگان

دوستان کیو: رایگان

کودکان زیر 16 سال باید به همراه بزرگسالان وارد باغ کیو شوند.

گلخانه گیاهان معتدل تا سال 2018 بسته است.

مجموعه باغات کیو در روزهای 24 و 25 دسامبر تعطیل است.

همان طور که معلوم است خرید آن لاین برای شما به صرفه تر خواهد بود.

 آدرس: انگلیس، سری، ریچموند، کیو

Address: Kew, Richmond, Surrey, TW9 3AB, UK

موقعیت باغ های کیو بر روی نقشه:

در زیر ویدیویی فوق العاده از باغ های کیو ببینید:

در پایان گشتی مجازی در باغات گیاه شناسی کیو را تجربه کنید

 

سخن آخر

با هم دیدیم و خواندیم از بزرگ ترین و متنوع ترین باغ گیاهشناسی دنیا، باغات کیو. درباره دیگر باغات گیاهشناسی ایران و دنیا در زیر بخوانید:

باغ گیاهشناسی پردانا مالزی | گردشی سبز در کوالالامپور

باغ گیاهشناسی ملی ایران | طبیعت جهان در یک مکان

باغ گل بوچارت | بهشت کانادا

باغ گیاهشناسی باتومی | اوج طبیعت گرجستان

تا به حال به بازدید از یکی از باغ های گیاهشناسی دنیا رفته بودید؟

چیزی از باغ گیاهشناسی کیو  لندن شنیده بودید؟

حال با خواندن این معرفی دوست دارید که به باغ گیاهشناسی بروید؟

دیدگاه ها و خاطرات خود را با ما در میان بگذارید و بگویید این بار به معرفی کدام مکان گردشگری بپردازیم.

 

چند سالی است که با کارناوال، هر روز دست به قلم می شوم و نوشتن، گاه چالشی روزانه است و گاه، شربت بهار نارنج تگری که در یک روز داغ تابستانی به جانم می نشیند... و این چیزی است که آن را خوش حالی

...

آیا این مطلب مفید بود؟

2 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

مهرداد

مطالب فوق العاده کامل بود ممنونم فقط ای کاش تاریخ نگارش و نام نویسنده مقاله نیز بود تا می تونستم برای رفرنس دهی درون مقاله ای از این مطالب استفاده کنیم

زينب شيرازی

سلام دوست عزیز کارناوالی

اگر به انتهای مطلب نگاه کنید، تاریخ نگارش، به روز رسانی و نام نویسنده را خواهید دید.

با آرزوی سفری خوش برای شما

09 شهریور 1397

انتشار:04 شهریور 1397

آیا این دیدگاه مفید بود؟

سپهر از خرم آباد شهر ترانه و مفرغ و بلوط

دست مریزاد گزارشتون عالی بود.حدود دو سال قبل از این مجموعه منحصر به فرد و رویایی بازدید کردم.محشر بود اصلا دلم نمیخواست از اونجا برم! ولی ایران خودمون هم باغهای گیاه شناسی جذابی داره.خوشبختانه اواسط سال جاری احداث بزرگ ترین باغ ملی گیاه شناسی بین یازده استان زاگرس نشین ایران در مجاورت پارک و دریاچه طبیعی-توریستی کیو آغاز شد و با تکمیل بخش های گوناگون این مجموعه تفریحی-گردشگری و تحقیقاتی طی یک تا دو سال آینده خرم آباد هم مثل لندن صاحب باغ های زیبای کیو خواهد شد منتهی در مقیاس کوچکتر و از نوع ملی نه سلطنتی!

انتشار:24 اسفند 1395

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.