karnaval.ir

مهدیه اکبری پارسا

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

01 بهمن 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

به نقل از خبرگزاری ایسنا، کیومرث دانشجو -مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی- در خبری اعلام کرد حجم آب موجود در دریاچه هم اکنون 1.73 میلیارد مترمکعب است که نسبت به روزهای مشابه در سال گذشته 630 میلیون مترمکعب و نسبت به اول مهرماه امسال 680 میلیون مترمکعب افزایش پیدا کرده است. 

آقای دانشجو، در همین راستا با اشاره به وضعیت کنونی دریاچه، گفت: 

میزان بارندگی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه در سال آبی جاری 215.3 میلی‌متر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته و بلندمدت به ترتیب رشد قابل توجه 152 و 55 درصدی را نشان می‌دهد و تراز دریاچه ارومیه در حال حاضر با افزایش 32 سانتیمتری نسبت به روزهای مشابه سال گذشته و افزایش 35 سانتیمتری نسبت به اول مهرماه امسال به میزان 1270.62 متر رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی در همین زمینه به افزایش درصدی ذخایر سدهای آذربایجان غربی اشاره کرد و گفت: 

در حال حاضر با افزایش 384.5 میلیون مترمکعبی ذخایر ۱۳ سد مخزنی استان طی سال آبی جاری، ذخیره آب این سدها در مجموع یک میلیارد و 117.5 میلیون مترمکعب بوده که بیشترین ذخیره سازی در سدهای بوکان با 422 میلیون مترمکعب، شهرچای با 111 میلیون مترمکعب و آغ چای با 201 میلیون مترمکعب اتفاق افتاده است. 

آقای دانشجو این افزایش سطح را به بارش های اخیر نسبت داده و از افزایش 127.8 درصدی بارش ها نسبت به سال آبی گذشته خبر داده است:

از ابتدای سال آبی جاری تاکنون به میزان 213.7 میلی‌متر بارندگی در آذربایجان‌غربی اتفاق افتاده که در سال آبی گذشته این رقم در مدت مشابه 93.8 میلی‌متر گزارش شده بود. 

آقای دانشجو در ادامه صحبت های خود از وجود سه حوضه آبریز ارس، دریاچه ارومیه و زاب در آذربایجان غربی خبر داد و گفت: 

بیشترین بارش‌ها در حوضه‌های آبریز زاب با 494.2 میلی‌متر و دریاچه ارومیه با 215.3 میلی‌متر بوده است.

پیش از این نیز فرهاد سرخوش -مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی- گفته بود در حدود 50 درصد وسعت دریاچه ارومیه پر شده است. وی از رسیدن وسعت دریاچه ارومیه به تراز اکولوژیکی 4200 تا 4400 کیلومترمربع خبر داد و گفت: 

مابقی وسعت دریاچه که امکان زیرآب رفتن ندارد با کشت درختچه ها و مالچ پاشی پوشش داده می‌شود تا ریزگردها تثبیت شود. اطلاعات دریاچه ارومیه طی سال های گذشته و در اثر سیلاب دچار شیب منفی شده که برای افزایش وسعت پیش‌بینی شده دریاچه از 4200 تا 4400 کیلومتر مربع در تراز اکولوژیکی، باید تراز آب نیز افزایش یابد تا بتواند شیب منفی نیز زیر پوشش آب برود و افزایش وسعت را شاهد باشیم. 

آقای سرخوش از دائمی شدن خشک نشدن دریاچه ارومیه خبر داد و افزود: 

بر اساس تحقیقات انجام شده و نمونه برداری ها از دریاچه ارومیه نشان می‌دهد 6 تا 28 سانتی متر برخی نقاط حاشیه دریاچه ارومیه عمیق تر شده است.

ایشان به رابطه عمق دریاچه با خشک شدن دریاچه اشاره کرد و گفت: 

طی سال های گذشته به دلیل رسوب گذاری نمک امکان عمیق تر شدن دریاچه نبود که با ورود آب شیرین به پیکره این تخته سنگ‌های نمکی حل شده و دریاچه عمیق تر شده است.

دریاچه ارومیه

Hossein Mahmoodi

اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید. 

خاطرات خوبم از زندگی بین سبزی جنگل و کوه، آبی دریا، سپیدی عطر بهارنارنج، قرمزی تمشک‌های وحشی، نارنجی پرتقالها، بارانهای گاه و بی‌گاه و تاب خوردن بر درخت گردوی مهربان حیاط خانه‌مان در رامسر زیبا چرخ می خورد و روحم را سیراب می کند. تمام

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.