karnaval.ir

مهسا محرابی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

27 اردیبهشت 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

اگر به انسان این قدرت و اختیار داده شود که بتواند به  ایده هایش جامه ی عمل بپوشاند , بدون شک شاهد عجایب بسیاری در زمینه های مختلف خواهیم بود .

شاید بتوان این را گفت که جلوه ی این شگفتی را می توان در خانه ها و اقامتگاه هایی که انسان برای خودش می سازد دید .

خانه هایی که هر چه جلوتر می رویم عجیب تر می شوند .

حتی این ایده به ذهن انسان آمده که به فضا برود و خانه ای روی کره ی ماه برای خودش بسازد . اما قبل از اینکه شرایط اقامت در ماه فراهم شود انسان این فکر به دهنش خطور کرد که به اعماق #اقیانوس برود . دل به آب بزند تا برای خودش یک اقامتگاه مهیا کند .

همراه کارناوال باشید .

اقیانوس خراش های در اعماق اقیانوس | oceanscraper

دهکده های زیر آبی

اقیانوس خراش هایی در دل اقیانوس

 انتظار می رود تا چند سال آینده مثلا تا حدود سال 2050 دیگر آسمان جایی برای میزبانی آسمان خراش ها نداشته باشد پس انسان سازه های بلند خود را کجا بسازد ؟

دریا شاید به وسعت آسمان باشد پس از این به بعد به زیر دریا می رود  و به جای آسمان خراش ، اقیانوس خراش می سازد . مانند دهکده های آبی که قرار است تا سال 2050 در اقیانوس آرام و در ساحل زیبای ریودوژانیرو ساخته شوند .

تا این جای موضوع آن قدر جذاب و جالب هست که به تنهایی باعث شود تا سال 2050 انتظار بکشیم اما جالب تر می شود بدانید که این سازه ها از چه موادی ساخته می شوند . از آن چیزی که انسان بیشتر از همیشه قادر به تولید آن است ، زباله .

این بار یک معمار تصمیم گرفته پهنه ی اقیانوس را بشکافد و زباله هایی که انسان تولید می کند را به دل اقیانوس بریزد البته در غالب سازه هایی عجیب ، خاص و #لوکس .

دهکده های زیر آبی

تحقق ایده ای این بار زیر دریا

ایده و فکر ساخت سازه هایی زیر دریا از فکر خلاق و ماجراجوی #معماری به نام وَنسان کالِبو ( Vincent Callebaut ) می آید . احتمالا این ایده زمانی به ذهن او رسید که فهمید دیگر روی کره ی زمین جایی برای زباله های انسان ها باقی نمانده است . به همین جهت تصمیم گرفت تا از این زباله ها بهترین استفاده را بکند . او این را می داند که انسان ها همیشه به دنبال مکان هایی عجیب برای اقامت و ماجراجویی هستند . پس تصمیم گرفت به این حس هیجان انسان ها پاسخ دهد . او پروژه ای را شروع کرده با نام " AEQUOREA " که در آن اقیانوس خراش هایی در دل اقاینوس آرام ساخته خواهد شد . سازه هایی که از بالا به شکل چتر یا گنبد و از داخل آب به شکل عروس های دریایی هستند . قسمت بالایی این سازه ها که همان قسمتی است که خارج از آب قرار گرفته است در واقع گنبدی است با قطر 500 متر و پایه هایی دارد که داخل آب قرار گرفته است ، همان جایی که شما باید در آن اقامت کنید .

جالب اینجاست که تمام این خانه ها از پلاستیک های بازیافتی ساخته شده اند و این قابلیت را دارند که تا 2.000 نفر را در خود اسکان دهند .

گویا قرار است به این پروژه لقب " قاره ی هفتم " داده شود چرا که می گفتند قاره ی هفتم به هیچ محدوده ی جغرافیایی محدود نیست . مثل این اقیانوس خراش ها که محدودیت ها را کنار گذاشت و جایی رفت که هیچ کس فکرش را نمی کرد . 

این پروژه امروز در حال تحقیق و توسعه است .

دهکده های زیر آبی

هدف از ساخت خانه هایی زیر آب چیست

 مسلما ساخت چنین خانه هایی در زیر آب , هدفی را دنبال می کند . هدفی که به انسان ها کمک می کند زندگی بهتری روی این کره داشته باشند . معمار و ایده پرداز این پروژه به دنبال چند هدف است :

با توجه به این که انسان ها هر روز بیشتر از روز قبل ، با زباله هایی که تولید می کنند ، مخصوصا پلاستیک هایی که به این راحتی بازیافت نمی شوند ، به کره ی زمین آسیب می زنند ، خواست تا راهی پیدا کند که از این زباله ها بهترین استفاده ی ممکن به عمل بیاید و از آن ها در جهت ساخت خانه هایی برای همین انسان ها استفاده شود . چرا که در چندین سال اخیر شاهد آن هستیم که برای دفن زباله ها آن ها را به دریا ها می ریزند و این عمل باعث می شود زیستگاه طبیعی دریا و به دنبال آن خشکی تحت تاثیر قرار گیرد .

دوم اینکه یک تمدن جدید ایجاد کند این بار زیر آب . تمدنی که چیزی از آن چه روی خشکی می گذرد کم ندارد بلکه هیجانی دارد که روی زمین تجربه نمی شود .

یک محل جدید برای زندگی برای انسان ها که هیچ وقت به هیچ چیز قانع نیستند .

دهکده های زیر آبی

این جا نگران هیچ چیز نباشید

شاید اولین سوالی که بعد از آشنایی با این پروژه به ذهنتان خطور کرده این باشد که مایحتاج زندگی در این خانه های زیر آب چگونه تامین می شود ؟

نگران نباشید همه چیز مهیاست :

__ در این اقیانس خراش ها 250 طبقه  وجود دارد که می توانند تا 2.000 نفر را در خود جای دهند .

__ برای زندگی در این خانه ها ، آب شیرین مورد نیاز از طریق شیرین سازی آب دریا و سیستمی با نام OTEC تامین می شود .

__ زباله هایی هم که در این خانه ها تولید می شوند توسط میکرو آلگا مجدد بازیافت می شود .

__ نوری مورد نیاز هم توسط فرآیند زیست تابی تامین می شود و نه ذغال سنگ و نفت و سایر انرژی هایی که به زمین آسیب می زند .

__ برق مورد نیاز هم توسط نیروگاه کوچکی زیر هر سازه قرار دارد از طریق تبدیل انرژی امواج دریا به انرژی الکتریسیته تامین می شود .

__ برای تامین موادغذایی و مواد اولیه مورد نیاز هم باغ ها و قسمت هایی در نظر گرفته شده اند که تمام موارد مورد نیاز را به صورت ارگانیک پرورش می دهند .

تمام ظروفی هم که در این ساختمان ها استفاده می شود کاملا ارگانیک و تجزیه پذیر هستند .

__ برای تامین اکسیژن محیط و جذب دی اکسید کربنی که توسط انسان ها طی عمل تنفس تولید می شود از ریز جلبک ها استفاده شده ، آن ها می توانند دی اکسید کربن محیط را جذب و اکسیژن به محیط برگردانند .

همچنین در این اقیانوس خراش ها تمام امکانات رفاهی و تفریحی نیز مهیاست مثل :

هتل

زمین های ورزشی

ادارات

و حتی آزمایشگاه های علمی

برای مقابله با طوفان های دریایی هم فکری شده است . این سازه ها با شکل هندسی خاصی که دارند و همچنین ضخامتی که لایه ی بیرونی سازه دارد از هر گونه آسیب به داخل جلوگیری می کند . 

تصاویری از طرح هندسی این سازه

دهکده های زیر آبی
دهکده های زیر آبی
دهکده های زیر آبی

باغی که به منظور تامین مواد اولیه در این ساختمان ها در نظر گرفته شده است

دهکده های زیر آبی

وارد خانه هایتان شوید

اگر تا به اینجا این خانه ها مورد پسندتان واقع شده ، برویم و به داخل آن وارد شویم . روش دسترسی به این خانه ها باید از ساحل ریو دو ژانیرو سوار قایق تفریحیتان شوید . البته اگر قایق تفریحی هم ندارید یکی اجاره کنید ، بعد خود را به خانه هایتان برسانید .

از آن جا از قسمت هایی که تعبیه شده اند می توانید به این دنیای زیر آب وارد شوید .

دهکده های زیر آبی
دهکده های زیر آبی

نمایی از خانه هایی که منتظر شما هستند

دهکده های زیر آبی

و اما صاحب ایده ی این پروژه

این بار هم یک ایده ، زاده ی ذهن یک انسان برای یک اقامتگاه این بار خاص تر و شگفت انگیز تر از همیشه .

فردی بلژیکی  به نام Vincent Callebaut متولد سال 1977 که امروز یکی از معروف ترین و بهترین معمارن در دنیا است همیشه آرزو داشت تا خانه ای زیر آب داشته باشد . برای رسیدن به این هدف در رشته ی معماری در پاریس تحصیل کرد و توانست  در سال ۲۰۰۰ ار موسسه ی ویکتورهورتا بروکسل فارغ  التحصیل شود. او امروز از تاثیر گذارترین و بهترین معماران در دنیاست . او توانست کمپانی خود با نام

VINCENT CALLEBAUT ARCHITECTURES را تاسیس کند و با ایده های نابش تا به امروز جوایز بسیاری را در زمینه ی معماری و پروژه های خاص دریافت کند .

برخی از جوایز او از این قرارند :

سال ۲۰۱۳ : به عنوان ۵۰ معمار برتر اعضای سیاره سبز انتخاب شد .

سال ۲۰۱۳ : ” Hachette ” رساله ای از او به چاپ رسید .

سال ۲۰۱۴ : جایزه ی بین المللی نیویورک به او اهدا شد .

سال ۲۰۱۴ : در سنکاپور به خاطر سبک معماریش مورد تقدیر قرار گرفت .

 البته این پروژه تنها پروژه ای نیست که وَنسان کالِبو صاحب ایده آن است . برای اشنایی بیشتر و دیدن سایر پروژه های او به سایتش سری بزنید .

معمار این پروژه
دهکده های زیر آبی

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید . 

هیچ وقت فکرش را هم نمی‌کردم که در دنیای گردشگری و سفر فعالیت کنم؛ برای کسی که در دبیرستان ریاضی و در دانشگاه آی‌تی خوانده کار و پیشه، خشک‌تر از این‌ها معنی می‌شود؛ اما اتفاقی‌تر از چیزی که فکرش را بکنم وارد دنیای سفر شدم.

...

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

ممنونم

انتشار:27 فروردین 1400

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.