karnaval.ir

پریوش سارانی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

09 شهریور 1402

به روز رسانی

09 شهریور 1402

به نقل از صدای میراث

شانس ثبت جهانی ماسوله از دست رفت و ایکوموس جهانی پیشنهاد رد ثبت جهانی ماسوله را به دبیرخانه ثبت جهانی یونسکو و کشورهای عضو از جمله ایران ارسال کرد. اما فرصت ثبت جهانی ماسوله در اجلاس چند هفته آینده یونسکو در عربستان چگونه از دست رفت؟

شورای جهانی بافت‌ها و بناهای تاریخی (ایکوموس) بازوی مشورتی یونسکو در پرونده‌های ثبت جهانی میراث فرهنگی و طبیعی جهان، با ارسال گزارشی به کارشناسان یونسکو، دبیرخانه ثبت جهانی یونسکو، کشورهای عضو و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران، مخالفت قطعی خود با ثبت جهانی پرونده «منظر فرهنگی ماسوله» را به دلیل ایرادات زیاد در نوشتن پرونده و مغایرت پرونده با شاخص‌های ثبت جهانی یونسکو اعلام کرد.

ایکوموس جهانی، در گزارش خود تاکید کرده است که ماسوله ظرفیت ثبت جهانی دارد، اما پرونده تدوین شده آن که سال ۲۰۲۱ میلادی تحویل یونسکو شد، حاوی ایرادات اساسی است و به همین دلیل، ایکوموس درخواست رد پرونده ثبت جهانی ماسوله را دارد.

پرونده ثبت جهانی ماسوله در سال ۲۰۰۷ میلادی در فهرست موقت یونسکو ثبت شد و تا همین امروز تلاش‌ها و هزینه زیادی برای رفع نواقص و تدوین پرونده نهایی و ارسال آن به یونسکو با همکاری مردم و مسئولین محلی و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی انجام شد. اما در نهایت این پرونده قربانی لجاجت شد و در نهایت، با تدوین پراشتباه و غلط پرونده، شانس ایران برای ثبت جهانی ماسوله در اجلاس این ماه یونسکو که قرار است در شهر ریاض عربستان برگزار شود، سوخته است.

ماسوله ثبت جهانی نشد

پرونده ثبت جهانی ماسوله چگونه سوخت ؟

سال ۲۰۲۲ میلادی، ارزیاب یونسکو برای بررسی و ارزیابی پرونده ثبت جهانی ماسوله به ایران سفر کرد و سال ۲۰۲۳ میلادی تا چند هفته دیگر قرار بر به رای گذاشتن این پرونده برای ثبت جهانی در یونسکو بود. اما حالا، گزارش ایکوموس جهانی مشخص کرده است که پرونده ثبت جهانی ماسوله پس از این همه سال تلاش و هزینه بر باد رفته است و امکان طرح در اجلاس میراث جهانی یونسکو را ندارد.

اما ماجرای تدوین پراشتباه پرونده ثبت جهانی ماسوله به زمانی بازمی‌گردد که مدیرکل وقت دفتر ثبت آثار تاریخی در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، دفتر ثبت جهانی آثار ایران در یونسکو را منحل اعلام کرد و خود تدوین پرونده ثبت جهانی ماسوله را برعهده گرفت.

مصطفی‌ پورعلی که زمانی رییس پایگاه میراث فرهنگی ماسوله بود، پس از برعهده گرفتن مدیریت دفتر ثبت آثار تاریخی، در گام نخست، دفتر ثبت جهانی آثار تاریخی ایران را که کارشناسان آن تجربه بسیاری در تدوین پرونده‌های موفق  ثبت جهانی داشتند، منحل کرد و چون مدتی مدیریت پایگاه میراث‌فرهنگی ماسوله را در اختیار داشت، تصمیم به تدوین صفر تا صد پرونده ثبت جهانی ماسوله گرفت. همین اشتباه مدیریتی منجر شد که پرونده ثبت جهانی ماسوله با ایرادات اساسی و مملو از اشتباه تدوین و به یونسکو ارسال شود.

تاکید ایکوموس بر رد پرونده ثبت جهانی ماسوله

حالا ایکوموس جهانی اعلام کرده است که پرونده ثبت جهانی منظر فرهنگی ماسوله نه تنها قابلیت رفع ایراد (ریفر) با قابلیت بررسی بدون نوبت ندارد، بلکه حتی قابلیت رفع نواقص (دیفر) و تکمیل شدن هم برای ارائه در اجلاس بعدی یونسکو را هم ندارد و نظر ایکوموس آن است که پرونده ثبت جهانی ماسوله باید از نو تدوین و نوشته و به یونسکو ارسال شود.

این اعلام به معنای آن است که سال‌ها تلاش برای ثبت جهانی ماسوله با منحل کردن دفتر ثبت آثار تاریخی و تلاش فردی برای تدوین پرونده ثبت جهانی اثری مهم که به اذعان یونسکو همچنان قابلیت ثبت جهانی دارد، آن هم با اصرار بر بی‌نیاز بودن از گرفتن نظر مشورتی از کارشناسان سابق دفتر ثبت جهانی که پیشتر زیرمجموعه دفتر ثبت آثار تاریخی بود، از بین رفته است و حالا باید پرونده‌ای دیگر نوشته شود و مسیر ثبت جهانی ماسوله از نو طی شود.

پیگیری‌های صدای میراث مشخص کرده است که شانس ایران برای گرفتن نظر مثبت نمایندگان کشورهای عضو در یونسکو برای کنار گذاشتن گزارش ایکوموس جهانی که مرجع موثر ثبت جهانی آثار تاریخی کشورهای جهان است، به شدت پایین است.

بررسی جزئیات گزارش ایکوموس جهانی برای رد پرونده ثبت جهانی ماسوله که قرار است تا چند هفته دیگر در اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در عربستان بررسی شود، بیانگر آن است که دردسر بزرگی برای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایجاد شده و شانس جهانی شدن یک اثر مهم تاریخی و طبیعی کشور از دست رفته است.

منظر فرهنگی ماسوله و کاروانسراهای ایرانی قرار است در اجلاس شهریورماه جاری یونسکو در عربستان به رای گذاشته شوند. اما از همین حالا ایکوموس جهانی با ارسال گزارش نهایی خود به کارشناسان یونسکو، کشورهای عضو از جمله ایران اعلام کرده است که ماسوله به‌رغم آن که همچنان قابلیت ثبت جهانی دارد، به دلیل ایرادات بسیار موجود در پرونده تدوین شده امکان ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو را ندارد. اما امیدها برای ثبت جهانی کاروانسراهای ایرانی که پرونده آن پیش از انحلال دفتر میراث  جهانی تدوین و به یونسکو ارسال شده بود وجود دارد.

ایرادات جدی ایکوموس به پرونده ثبت جهانی ماسوله

بررسی صدای میراث از گزارش ایکوموس جهانی مشخص کرد که مهمترین ایراد گرفته شده در پرونده ثبت جهانی ماسوله به ملاک‌هایی است که برای ثبت جهانی یک اثر در پرونده آثار ارائه شده به یونسکو درج شده است. ایکوموس جهانی به عنوان بازوی اصلی مشورتی یونسکو که گزارش‌هایش تعیین کننده ثبت یا رد یک اثر در فرایند ثبت جهانی است و تاثیر بسیاری بر آرای کشورهای عضو دارد، معتقد است که ملاک‌های درج شده در پرونده ثبت جهانی ماسوله با واقعیات این سایت تاریخی و طبیعی کشور مطابقت ندارد.

افتضاح پیش آمده در تدوین پرونده ثبت جهانی ماسوله همچنین، موجب شده است که ایکوموس جهانی خود اقدام به ارائه پیشنهاداتی برای تدوین پرونده مجدد ثبت جهانی ماسوله مطرح کند. به عبارتی، ایکوموس نحوه تدوین و نوشتن پرونده ثبت جهانی یک اثر را دوباره برای ایران تشریح کرده است. این درحالی است که ایران تا پیش از منحل شدن دفتر ثبت جهانی، در تدوین پرونده‌های ثبت جهانی چنان قدرتمند عمل کرده بود که کشورهای عضو یونسکو از دفتر ثبت جهانی ایران برای تدوین پرونده‌های ثبت جهانی اثار خود یاری می‌خواستند. اما حالا ایکوموس جهانی اقدام به آموختن تدوین پرونده ثبت جهانی ماسوله به ایران کرده است.

ایکوموس جهانی همچنین ایرادات بسیاری به برنامه مدیریتی نوشته شده در پرونده ثبت جهانی ماسوله گرفته و اعلام کرده است که برنامه مدیریتی تدوین شده هیچ انطباقی با واقعیات پایگاه میراث فرهنگی ماسوله ندارد و معنای این جمله آن است که دفتر ثبت آثار تاریخی هنگام نوشتن پرونده توجهی به واقعیات موجود در پایگاه نداشته و بدون توجه به شاخص‌های جهانی، برنامه‌ای براساس ذهنیت خود تدوین کرده است. بنابراین، ایکوموس نیز برنامه مدیریتی نوشته شده در پرونده ثبت جهانی ماسوله را در گزارش نهایی خود ناکارآمد تشخیص داده است.

پرونده‌ای که باید از نو نوشته شود

بررسی صدای میراث از گزارش ارسال شده ایکوموس جهانی در رد ثبت جهانی ماسوله مشخص کرد که ایکوموس جهانی اعلام کرده است، ثبت جهانی ماسوله با ملاک‌های ارائه شده در پرونده ثبت جهانی این اثر امکانپذیر نیست و باید پرونده‌ای جدید برای ثبت جهانی ماسوله نوشته شود.

ایکوموس جهانی متن پرونده و مدارک ارائه شده در آن را به کارشناسان متعدد خود ارسال کرده بود و با اعزام ارزیاب به ایران ارزیابی پرونده را انجام داده بود و نظر سازمان جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) را نیز گرفته بود و در نهایت پرونده ثبت جهانی ماسوله را با توجه به کارشناسی‌های صورت گرفته و دریافت نظر اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت مردود دانسته است.

پرونده ثبت جهانی ماسوله ۷ فصل دارد. در دو فصل نخست، تاریخچه ماسوله و توصیف آن معرفی شده است. در فصل سوم ادعای تدوین کننده پرونده بر مبنای ملاک‌های ثبت جهانی اثر تشریح شده و در فصل چهارم تاریخچه حفاظت سایت ارائه و در فصل پنجم پلان مدیریتی سایت اعلام می‌شود. فصل ششم به برنامه مانیتورینگ سایت اختصاص دارد و در فصل هفتم اسناد، نقشه‌ها و تصاویر به یونسکو ارائه شده است.

بررسی صدای میراث از گزارش ایکوموس جهانی مشخص کرد که عمده ایرادات به فصل سوم پرونده در تشریح ملاک‌های ثبت جهانی ماسوله و ایرادات بیشتری به فصل پنجم پرونده در تشریح برنامه مدیریتی پایگاه میراث فرهنگی ماسوله گرفته شده است. ایکوموس اعلام کرده که حالت درست تدوین پرونده آن است که پایگاه میراث فرهنگی ماسوله برنامه مدیریتی این سایت را ارائه کند که این اتفاق در پرونده ثبت جهانی ماسوله نیفتاده است.

با این‌همه، برخی کارشناسان میراث فرهنگی به «رسانه قطبنما» گفته‌اند که پیش از این اتفاق مشابهی برای پروند ثبت جهانی راه آهن ایران نیز در زمان ثبت این اثر رخ داده بود اما در نهایت، به ثبت جهانی رسید. از این رو، آن‌ها بر این باورند هنوز شانس ثبت جهانی ماسوله به طور کامل، از دست نرفته است و هنوز این امیدواری وجود دارد که پرونده «منظر فرهنگی ماسوله» به ثبت یونسکو برسد.

جدیدترین خبرهای گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.

قدم در راهی گذاشتم که در آغاز برایم مبهم بود، اما حالا جذاب است. انگیزه، امید و عشق موجب شد تا از سختی‌های این راه ترسی به خود راه ندهم، خستگی جسمم را با طراوت و شادابی روحم تسکین دهم و با قدرت بیشتر و

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.