karnaval.ir

زهرا میرزایی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

20 اردیبهشت 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

کمتر به این موضوع دقت کرده ایم اما پدیده ی انکار ناپذیر مرگ نقش مهمی در صنعت گردشگری ایفا می کند. هر سال توریست های زیادی برای دیدن مقبره های بزرگان به سفر می پردازند، حتی در کارناوال هم بارها سفرهای این چنینی داشتیم، مثل برخی از مقاصدی که در لینک های زیر مشاهده می کنید و پیش تر به آن ها سفر کرده ایم:

حرم مطهر امام رضا (ع) | نگینی بر انگشتری ایران

بارگاه مقدس آقا علی عباس و شاهزاده محمد (ع)

موزه مولانا قونیه | آرامگاهی ۷۰۰ ساله در ترکیه

مردم ساکن در کشورهای مختلف بنابر آداب و رسوم و اعتقاداتشان زندگی دنیوی را بدرود می گویند. ما ایرانی ها سعی می کنیم با پوشیدن جامه های مشکی رنگ غم خود را بروز دهیم. هر از گاهی بر سر مزار عزیزانمان می رویم و با شست و شوی سنگ های قبر سیاه رنگشان سعی در زیبا کردن مزار آن ها می کنیم.

اما در همه ی دنیا قبرستان ها به این شکل نیستند، در بسیاری از کشورها خبری از سنگ های گرانیتی نیست و حتی سنگ قبرها رنگین و زیبا هستند. گاهی قبرستان ها آن قدر ویژه و منحصر به فرد می شوند که نظر گردشگران را به خود جلب می کنند بدون این که از ابتدا چنین هدفی داشته باشند.

در سرزمین زیبای رومانی قبرستانی وجود دارد که هیچ شباهتی به قبرستان های ایران ندارد، جز اجساد خفته در زیر خاک. این قبرستان که مِری نام دارد امروزه از مهم ترین جاذبه های گردشگری رومانی به حساب می آید، چهره ی رنگارنگ و شادی دارد و هیچ کس را گریان و سیاه پوش در آن نمی بینید مگر در موارد خیلی نادر. 

اما این فقط گوشه ای از زیبایی های قبرستان مِری است. پیشنهاد می کنیم با کارناوال در سفرش به رومانی همراه باشید تا شاید کمی دیدگاهتان نسبت به مرگ و قبرستان ها تغییر کند.

قبرستان مری
قبرستان مری

چرا بازدید از قبرستان مری؟


- از جالب ترین مکان های دیدنی در رومانی است.

- سبک قبرها در این قبرستان بسیار متفاوت می باشد.

- بازدید از این قبرستان شبیه بازدید از موزه است.

قبرستان مری
قبرستان مری
photo by Dan Tivadar Dan Tivadar
قبرستان مری

معرفی قبرستان مری | Merry Cemetery

 رومانی کشوری در جنوب شرقی اروپاست که مملو از دیدنی های تاریخی و طبیعی می باشد. یکی از جالب ترین مکان های دیدنی این کشور قبرستان مِری (Merry Cemetery) است که نامش در فهرست 100 جاذبه ی عجیب و غریب دنیا می درخشد به این قبرستان (Cimitirul Vesel) نیز می گویند که معنایش گورستان مبارک است.

این گورستان معروف ترین قبرستان رومانی است و چه بسا از مشهورترین گورستان های اروپا نیز باشد، اما جالب اینجاست که دلیل این شهرت و آوازه وجود جسد فرد معروفی نیست و توریست ها برای زیارت مشاهیر به این قبرستان نمی روند. همه ی کسانی که در این مکان دفن شده اند از انسان های عادی و معمولی هستند که در طول زندگی جز اطرافیانشان هیچ کس آن ها را نمی شناخت.

در ابتدای ورود به این مکان کاملا احساس می کنید که اینجا با همه ی قبرستان هایی که تا به حال دیده اید فرق دارد. سنگ قبرها رنگارنگ هستند، همه ی حضار با هیجان و دقت در حال مطالعه و نگاه کردن به سنگ قبر ها و لوح های آن ها هستند. بر فراز هر گور لوحی مزین به کاشی کاری های جذاب به چشم می خورد. هر لوح بیان گر صحنه هایی از زندگی فردی است که در آن جا به خاک سپرده شده، این لوح ها را می توان به سه بخش نقاشی، داستانی و زینتی تقسیم کرد. آن ها دارای نقاشی هایی از جنس کاشی هستند که موضوعاتی مثل چگونگی مرگ متوفی، شغل وی و مهم ترین علایق او در زندگی را با زبانی ساده به تصویر کشیده اند برای مثال کسی که با اتومبیل تصادف کرده نقاشی تصادف بالای قبر آن کشیده اند و یا کودک را با چهره ی معصومانه اش به تصویر در آورده اند که نشان دهنده ی سن کم او برای مرگ است.

نوع تصاویری که در این قبرستان می بینید سبکی خودمانی دارد، مثلا بعضی تصاویر نشان دهنده ی متوفی در حین نان پختن، آشپزی، ماشین سواری و... هستند که اطلاعات خوبی را از سبک زندگی مردمان رومانی به بینندگان می دهند.

قسمت بعدی که زیر نقاشی ها وجود دارد داستان کوتاهی از زندگی متوفی است، حرف دل او، مهم ترین کارهایش، علایق و هر آنچه وی دوست داشته روی قبرش نوشته شود را در این قسمت مشاهده می کنید. دور تا دور این لوح ها با تکه های کاشی و رنگ های لعاب دار زیباسازی شده اند و همین موضوع قبرستان را جذاب و دیدنی کرده است. بازدیدکنندگان می توانند تنها با یک نگاه متوجه شوند که کسی که اینجا خاک شده چه ویژگی هایی داشته است.

این قبرستان در شهرستان مارامورس (Maramureş) واقع شده که اکثر ساکنانش مردمان محلی هستند بنابراین توقع بازدید از مکانی مدرن و امروزی نداشته باشید بلکه اینجا مرگ با هنرمندی خارق العاده ای به معرض نمایش در آمده و اصلا موضوعی ترسناک به نظر نمی رسد، هرچه هست آداب و رسوم و اعتقادات خاص مردمان این دیار است. 

پیش از ورود خوب است بدانید که در قسمت ورودی این قبرستان علامتی وجود دارد که در تصویر زیر آن را مشاهده می کنید، این علامت را برای دور کردن افکار و عقاید شوم ساخته اند زیرا ورود همه ی افراد از همه ی ادیان به این قبرستان آزاد است و مانعی وجود ندارد و مسئولین این قبرستان نمی خواهند عقاید بد به این گورستان راه یابد و این علامت را به صورت نمادین ساخته اند.

قبرستان مری
قبرستان مری

قبرستان مری را در ویدئو تماشا کنید

 

آشنایی با بنیان گذار قبرستان

نام گورستان مری با نام استن ایون پاتراس (Stan Ioan Pătraş) در هم آمیخته است. او اولین فردی بود که ایده ی قبرهای رنگین و لوح های دیدنی روی آن را در این مکان پیاده سازی کرد. او که فردی هنرمند و با ذوق بود در سال 1935 میلادی یک قبر را شبیه به قبرهای امروزی این گورستان، با لوح کاشی کاری شده و صلیب های زیبا تزیین کرد و روی آن حدود 11 خط درباره ی متوفی نوشت، شغل او حکاکی روی چوب بود و از روی علاقه این کار را انجام داده بود. در حقیقت شروع ماجرا از این قرار بود که پس از تشییع جنازه ی یکی از روستایی ها، نزدیکان متوفی گرد هم جمع شده و شروع به تعریف خاطراتی درباره ی متوفی کردند. استن کمی بعد از زمان تشییع جنازه در ذهنش داستان را مرور می کرد و در همان حال خاطرات را روی چوب بلوط می نوشت و پس از اتمام کار همین چند خط خاطره را روی قبر قرار داد، کاری که در دنیا کسی انجام نداده بود.

به مرور زمان افرادی که برای دیدار عزیزانشان به قبرستان مری می آمدند قبر دست ساز استن را می دیدند و از آن می خواستند تا برای آن ها هم چنین قبرهایی بسازد. این هنرمند با سلیقه هم به همان شکل قبرهای دیگر را زیباسازی کرد تا این که در سال 1960 حدودا 800 قبر به همین صورت، رنگین و دیدنی در قبرستان مری به وجود آمده بودند و این کار به نوعی رسم در قبرستان تبدیل شد.

او اعتقاد داشت که مرگ می تواند دلیلی برای شادی باشد و اصلا چه کسی گفته که دنیای پس از مرگ غمناک یا ترسناک است، شاید همه چیز خوب باشد و مرگ اتفاقی شادی آور و نوعی شانس ملاقات خدا به حساب آید.

پس از مرگ استن در سال 1977 میلادی شاگردش که (Dumitru Pop Tincu) نام داشت کار او را ادامه داد. قبر این هنرمند شهیر نیز در همین قبرستان به خاک سپرده شده و بر روی لوحش چنین عباراتی نوشته اند:

Since I was a little boy
I was known as Stan Ion Pătraş
Listen to me, fellows
There are no lies in what I am going to say

All along my life
I meant no harm to anyone
But did good as much as I could
To anyone who asked

Oh, my poor World

Because It was hard living in it

مضمون نوشته ی روی قبر استن:

از وقتی من یک پسر بچه بودم مرا با نام استن صدا می کردند. دوستان من به من گوش کنید: هیچ دروغی نیست که ارزش گفتن داشته باشد. من در طول زندگیم هیچ وقت نخواستم به کسی آسیب برسانم و هر چه از دستم بر می آمد برای کسانی که از من تقاضا داشتند انجام دادم. ای جهان فقیر من! چون زندگی در آن سخت بود.

قبرستان مری
قبرستان مری

قبرهای گورستان مری از زاویه ای نزدیک

همانطور که تا اینجا متوجه شدید در این گورستان خبری از غم و اندوه نیست و همه چیز رنگارنگ و زیباست انگار همه ی مردگان این قبرستان به بهشت رفته اند. اما اگر کمی با دقت تر به سنگ های قبر نگاه کنید متوجه می شوید که خیلی از این لوح ها اطلاعات چندان خوشایندی هم ندارند؛ مثلا متوفی مشهور به نوشیدن الکل یا مصرف مواد مخدر بوده یا به بدترین شکل ممکن به قتل رسیده و روی قبرش هم تصاویری حول و حوش همین قضایا قرار داده اند که از نظر افراد زیادی کار درستی نیست و باعث رنجش خاطر اقوام او می شود.

نوشته های این قبرستان هم از این موضوع مستثنی نیستند، خیلی از نوشته ها لحنی شوخ دارند و یا چیزی را مسخره کرده اند یا به اقوام نزدیکشان با لحن همیشگی صحبت کرده اند که می توانند به راحتی قلب خواننده ها را بشکند. اما افراد دیگری این کار را پسندیده می دانند زیرا عقیده دارند مرگ یک واقعیت انکار ناپذیر است و این قبرها هم زندگی واقعی و هر آنچه واقعا اتفاق افتاده را روایت می کنند و نباید از چنین موضوعاتی فرار کرد.

بیشتر قبور این مکان پر از شعر، امید، تجربیات زندگی هستند و مانند مقبره ای باشکوه و زیبا داستان های زندگی هر فرد را روایت می کنند. حتی صلیب ها هم اینجا رنگ غم و غصه ندارند و از آن ها بیشتر برای تزیین و رنگ و بوی مسیحیت دادن به این قبرستان استفاده می شود.

در آخر این که توجه داشته باشید که نوشته های روی قبرهای این قبرستان به زبان رومانیایی هستند و برای این که متوجه عمق سخنان متوفی شوید حتما نیاز به یک مترجم خبره خواهید داشت.

قبرستان مری
قبرستان مری

هر رنگ نماد یک موضوع

شاید با نگاه کردن به تصاویر این قبرستان در ذهنتان سوال شود که چرا از رنگ های روشن در قبرستان مری استفاده کرده اند و اصلا چرا از میان این همه رنگ، رنگ های خاصی بیشتر استفاده شده است؟ موضوع از این قرار است که در این گورستان هر رنگ نماد و سمبل موضوعی خاص است که در این قسمت به بررسی این معانی می پردازیم:

- آبی: رنگ غالب در این قبرستان آبی است زیرا این رنگ به معنای امید و آزادی می باشد و همچنین نشان گر و یادآور آسمان وعروج مردگان نیز هست.

- سبز: نماد زندگی.

- زرد: نماد باروری.

- قرمز: نماد عشق و دوستی.

- سیاه و سفید: رنگ مرگ و سوگواری

اگر دقت کرده باشید کبوتر سفید هم زیاد در این قبرستان دیده می شود که نماد مرگ و پرواز روح به سوی آسمان ها می باشد، اگر پرنده سیاه باشد هم نشان گر غم و غصه می باشد.

قبرستان مری

نکاتی جالب درباره قبرستان رنگین مری

قبرستان مری بدون شک یکی از زیباترین و جذاب ترین گورستان های دنیاست، در این قسمت با هم نگاهی کوتاه می کنیم به جالب ترین نکات درباره ی قبرستان:

- سعی می شود دکوراسیون و نوشته های قبرها درست شبیه به طرز فکر و زندگی متوفی ساخته شود.

- این قبرستان با کوه هایی به نام  کاراپا (CARAPA) احاطه شده و از نظر طبیعی نیز مناظر چشم نوازی دارد.

- در گذر زمان قبرستان مری محلی می شود برای آشنایی با تاریخ و آداب زندگی مردمان رومانی.

- گاهی قبرها را با استفاده از پارچه یا چوب هم می آرایند.

- هنرمندان در این قبرستان بیشتر سعی می کنند از رنگ های شاد مثل زرد، قرمز، آبی، سبز و ... استفاده نمایند.

- جنس اکثر صلیب هایی که در این قبرستان هستند از چوب بلوط یا سنگ هستند.

- بسیاری از نوشته های موجود در این قبرستان دلخراش هستند.

- مجسمه سازان، نقاشان و شاعران دست به دست هم داده اند تا این قبرستان رنگارنگ در رومانی ساخته شود.

- بیش از 600 صلیب در این قبرستان وجود دارد.

- جنس قبرهای این قبرستان اغلب از سنگ مرمر هستند.

قبرستان مری
قبرستان مری

امکانات بازدید

همانگونه که تا اینجا متوجه شدید این قبرستان زیبا در منطقه ای روستایی واقع شده بنابراین امکانات اصلی این ناحیه برای گردشگران همان بازدید از قبرستان است اما به دلیل ازدیاد توریست ها در کنار این قبرستان چند فروشگاه کوچک ایجاد کرده اند و به بازدیدکنندگان این قبرستان صنایع دستی، پارچه و از این قبیل اشیا می فروشند.

قبرستان مری
قبرستان مری

دسترسی

اغلب گردشگران خارجی برای بازدید از قبرستان مری تور گردشگری تهیه می کنند زیرا راهنمایان تورها خوراکی و وسایل مورد نیاز را در اختیار شما قرار می دهند و همچنین نهایتا 2 ساعت برای گردش در قبرستان مری نیاز دارید و کسی هم تنها برای دیدن این قبرستان به رومانی نمی رود زیرا این کشور پر از دیدنی است. اما در هر صورت از طریق آدرس و نقشه ی زیر می توانید به این گورستان عجیب و غریب برسید.

گفتنی است که نزدیک ترین فرودگاه به قبرستان مری 217 کیلومتر با آن فاصله داشته و در شهر اورادئا (Oradea) قرار دارد.

اقامت:

برای اقامت در اطراف این قبرستان می توانید خانه های روستایی را اجاره کنید که برای دو شب اقامت حدودا 20 یورو (حدود 100 هزار تومان) هزینه در بر دارد.

هزینه:

برای ورود به این قبرستان باید 5 لئو بپردازید. یعنی چیزی در حدود 6 هزار تومان

اگر بخواهید از قبرستان عکاسی کنید هم باید مجوزی با هزینه ی 5 لئو (حدود 6 هزار تومان) پرداخت نمایید.

آدرس: اروپا، رومانی، مارامورس.

.Address: Săpânța 437305, Romania

قبرستان رنگین مری را در نقشه کارناول بیابید

شهرستان مارامورس

مارامورس

دیدنی های اطراف

رومانی مناطق دیدنی زیادی دارد و مارامورس هم یکی از بهترین مکان های آن برای تفریح و گشت و گذار است. حدودا 4 روز زمان لازم خواهید داشت تا همه ی دیدنی های مارامورس را از نزدیک لمس کنید. با هم با برخی دیگر از دیدنی ها و جاذبه های گردشگری در این دیار اشنا می شویم:

- صومعه برسنا | Mănăstirea Bârsana

- یادبود قربانیان کمونیسم و مقاومت | Memorial of the Victims of Communism and of the Resistance

- اثر تاریخی ارویلور | Monumentul Eroilor

صومعه برسنا

صومعه برسنا

یادبود قربانیان کمونیسم و مقاومت

یادبود قربانیان کمونیسم و مقاومت

آثار تاریخی سراسر شهر

مجسمه یادبود رومانی

توصیه کارناوال

قبرستان مری محلی برای دفن پیروان دین مسیحیت است. پیشنهاد می کنیم پیش از بازدید از این مکان کمی با آداب و رسوم پیروان این دین آشنا باشید تا ناخواسته باعث رنجش خاطر آن ها نگردید.

همچنین بدانید که باید برای رسیدن به این قبرستان کمی پیاده روی کنید پس خودتان را برای پرسه زدن در طبیعت روستاهای رومانی نیز آماده کنید. اگر به روستاگردی و آشنایی با آداب و رسوم مردمان کشورهای دیگر علاقه دارید این قبرستان می تواند مکان بسیار خوبی برای شما باشد. ما در سفر خود حسابی از طبیعت و عکاسی در رومانی لذت بردیم.

قبرستان مری
قبرستان مری

سخن آخر

چقدر با رومانی آشنایی دارید؟ آیا تزئین قبرهای مردگان را به سبک قبرستان مرسی می پسندید؟

اگر دوست دارید تصاویری فوق العاده از رومانی تماشا کنید لینک های زیر را از دست ندهید:

تصاویری زیبا از رومانی | سفری به میان رویا

تصاویری از زیبایی های رومانی | قاره اروپا در یک قاب

۷ روز در رومانی | سفر و عکاسی از زیبایی ها در کنار هم

نظر شما درباره ی قبرستان هایی به سبک هایی ویژه مانند گورستان مری چیست؟

منتظر نظرات و تجربیات شما عزیزان در این زمینه هستیم.

زمانی موفق خواهی شد که شوقت به موفقیت، بیشتر از تَرست از شکست باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.