karnaval.ir

زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

24 تیر 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

در نزدیکی پایتخت #پرو صحرای بزرگیست که در دل آن خطوط بزرگ، متقاطع و نگاره‌های باستانی وسیعی دیده می‌شود. خطوطی مرموز که شباهتی عجیب به فرودگاهی مدرن دارد.

خطوط باستانی و اسرار آمیز نازکا، معمایی 1500 ساله است که تا به حال کسی نتوانسته به قطع از راز آن پرده برداری کند. خطوطی که تنها از دیدی هوایی و از فاصله زیاد از سطح زمین قادر به دیدنشان هستید.

 نازکا رازیست دیرین که بسیاری آن را کار آدم فضایی‌ها می‌دانند و آن را واضح ترین مدرک وجود بیگانگان فضایی می‌شمرند.

همراه با هواپیمای کارناوال بر فراز راز باستانی نازکا سفر کنید و از خطوط نازکا بیشتر بدانید.

خطوط نازکا

خطوط جنجالی نازکا | Nazca Lines

 در صحرای پرو، خطوط بزرگ و متقاطع و نگاره‌های باستانی وسیع بر روی زمین است که شباهتی عجیب به فرودگاهی مدرن دارد.

این صحرا در 200 کیلومتری شمال شهر لیما، پایتخت پرو و در میان دره‌های نازکا ( گاهی ناسکا تلفظ می‌شود ) و اینکا قرار دارد. به هنگام پیاده روی در منظقه نازکا در وسعتی 60 کیلومتر در 2 کیلومتر به خطوطی صاف، موازی و متقاطع برخواهید خورد که به صورت نگاره‌هایی هندسی، منظم و در ابعاد بزرگ ایجاد شده‌اند.

در این میان تصاویری از اشکال ذوزنقه‌ای، پرندگان و جانوران و نمادهایی عجیب دیده می‌شوند که به سبب ابعاد بزرگشان تنها با دیدی هوایی و از بالا، به درستی می‌توان نمای کلی این خطوط را درک کرد.  در کل 800 خط مستقیم، 300 شکل هندسی و 70 تصویر جانوری دیده می‌شود. برخی از خطوط مستقیم تا بیش از 50 کیلومتر طول دارند؛ در حالی طول نگاره‌های جانوری از 15 متر تا 365 متر (به بلندی برج امپایر استست منهتن) می‌رسد. 

خطوط نازکا
خطوط نازکا

بیش‌تر از خطوط نازکا

کل سطح بیابان نازکا با لایه‌ای قرمز رنگ از اکسید آهن پوشیده شده است و خطوط نازکا بر روی این زمین به صورت چاله‌هایی به عمق 10 تا 15 سانتی متر ایجاد شده اند. با حذف این لایه سطحی و ایجاد چاله‌ها، خاک رس روشنی پدیدار شد که تضاد قابل توجهی در طیف و رنگ با باقی بخش‌های دشت داشته است. لایه زیرین که حال در معرض هوا قرار گرفته بود، دارای مقادیر بالایی از آهک است که در ترکیب با مه صبحگاهی لایه سختی را تشکیل می‌دهد. این لایه از فرسایش سطح خاک درون خطوط نازکا جلوگیری می‌کند. 

در اکثر مکان‌ها باد و باران و فرسایش حاصل از آن‌ها در طی چند سال هرگونه اثری سطحی را از بین می‌برد، اما اقلیم بسیار خشک، ثابت و بدون باد منطقه نازکا به حفظ این خطوط باستانی کمک کرده است. این بیابان یکی از خشک‌ترین زمین‌های دنیاست و در تمامی طول سال در حدود دمای 25 درجه سانتیگراد ثابت است. فقدان وزش باد در این منطقه به حفظ خطوط نازکا و کشف آن‌ها کمک بسیاری کرده است. 

نگاره‌های نازکا که چند صد شکل وسیع از موجودات حیوانی و انسانیست به همین سبک ایجاد شده اند. 

در مجموع محیطی که نگاره‌های نازکا در برگرفته اند چیزی حدود 500 کیلومتر مربع است و بزرگترین نگاره تا 270 متر طول دارد. 

برخی از اندازه گیری ها حاکی از آنند که طول نگاره‌ مرغ مگس خوار 93 متر، کرکس 134 متر، میمون 93 متر در 58 متر و عنکبوت 47 متر است. 

تمام نگاره‌ها
مرغ مگس خوار
سگ

انواع نگاره های نازکا 

این نگاره‌ها به صورت عمده به دو شکل دیده می‌شوند: دسته‌ای از تصاویر جانوران و دسته‌ای از اشکال هندسی.

1 ) نگاره‌های جانوری 

نگاره‌های جانوری شامل 70 تصویر از گیاهان و حیواناتی مانند عنکبوت، میمون، مرغ مگس‌خوار و یک پلیکان 300 متری می‌شود. نگاره‌های حیوانی بر روی زمین در نزدیکی یک‌دیگر و در یک ناحیه قرار دارند. برخی از باستان شناسان بر این باورند که قدمت این نگاره‌های جانوری مربوط به 200 سال قبل از میلاد مسیح است و این بدان معناست که بسیار پیش‌تر از نگاره‌های هندسی ایجاد شده اند. 

خطوط نازکا | میمون

2) نگاره‌های هندسی

تعداد نگاره‌های هندسی درون دشت نازکا به حدود 900 تصویر می‌رسد. نگاره‌های هندسی اشکالی با خطوط صاف، مثلثی، مارپیچی، دایره‌ای و ذوزنقه‌ای است. نگاره‌هایی با ابعاد بزرگ که اندازه بزرگترین خط صاف آن بیش از 30 متر است. باستان شناسان این نگاره‌ها را به 500 سال پس از ایجاد نگاره‌های جانوری مربوط دانسته‌اند. 

خطوط نازکا

خطوط ذوزنقه‌ای نازکا شبیه به فرودگاهی مدرن برای فرود هواپیماهای بیگانه

خطوط نازکا

تصویر یک وال در میان تصاویر جانوری نازکا 

وال نازکا

غول بزرگ آتاکاما بیش از 120 متر طول دارد و با خطوط مشابه نازکا احاطه شده است

غول آتاکاما نازکا

نحوه تشکیل خطوط نازکا

نزدیک به 100 سال از نخستین زمانی که خطوط نازکا دیده شده اند می‌گذرد. در این مدت طیف مختلفی از دانشمندان، پژوهشگران، باستانشناسان و تیم‌های تحقیقاتی بسیاری مجذوب این راز باستانی و اعجاب انگیز شده اند و وقت‌های بسیاری برای کشف معمای خطوط نازکا صرف کرده اند. با این همه هنوز سوالات بی جواب زیادی باقی مانده و شما با حجم بالایی از فرضیه و نظریه رو به رو می‌شوید که هیچ کدام جوابی قطعی را پیش روی شما نمی‌گذارند. 

با همه این اوصاف و نظریه‌ها، شاید بتوان گفت تشخیص چگونگی ایجاد خطوط نازکا بسیار آسان تر از تشخیص آن است که چرا خطوط نازکا ایجاد شده اند.

به جهت تنوع زیاد و حجم بالای نظریه‌ها، تنها سه نظریه به خلاصه اینجا شرح داده شده.

کارناوال در آینده ای نزدیک مفصل به پرونده نظریه‌های نازکا خواهد پرداخت. 

خطوط نازکا

نظریه‌های تشکیل نازکا

1) آدم فضایی‌ها روی زمین 

اریک فون دنیکن ( Erich von Däniken ) نویسنده سوئیسی و جنجالی کتاب ارابه خدایان است. نظر دنیکن در مورد خطوط نازکا مشهورترین فرضیه در این مورد است. دنیکن اعتقاد دارد که زمان‌های خیلی پیش‌تر ساکنان دیگر سیارات به بازدید از زمین و طبیعتا منطقه نازکا آمده‌اند. در منطقه نازکا به هنگام فرود آدم فضایی‌ها، نیروی محرکه موشک وسیله فضایی سنگ‌ها و لایه سطحی زمین را پراکنده کرده و در نتیجه چنین خطوطی بر روی زمین نقش بسته است.

اریک فون دنیکن هیچ‌گاه به طور مستقیم نگفت که خطوط نازکا کار آدم فضایی‌ها بوده و تنها نگاره‌های GGF/Mandala/Zodiac و mirror را با راه‌های فرود هواپیما در فرودگاه مقایسه کرد.

از طرفی به نظر می‌رسد بشقاب پرنده‌ها باید از فناوری پیشرفته تری برخوردار باشند که از آن جمله سیستم نیروی محرکه ضدجاذبه و توانایی بلند شدن عمودی است که در نتیجه به هنگام بلند شدن اثری از انفجار بر روی زمین باقی نمی‌ماند. 

خطوط نازکا

2) ساخت نگاره‌های نازکا از هوا

نویسنده‌ای به نام جیم وودمن معتقد است که امکان ندارد بدون وجود فردی در هوا و نظارت مستقیم بر روی خطوط، نگاره‌های نازکا ساخته شده باشند. 

هنگامی که شما بر روی سطح زمین ایستاده‌اید، هیچ بخشی از نگاره‌های نازکا و عظمتشان را نخواهید دید مگر آن که از بالا به آن‌ها نگاه کنید. راهی نیست مرا قانع کنید که این خطوط و نگاره‌های به یادماندنی بی آن که سازنده اش یک بار آن را از بالا دیده باشد، ساخته شده است. 

فرضیه وودمن در رابطه با خطوط نازکا این است که یک بالن هوای گرم باستانی برای دید و ساخت خطوط مورد استفاده بوده است. وی برای اثبات نظریه خویش یک بالن با مواد و تجهیزات دوران باستانی نازکا ساخت. وودمن توانست پرواز موفقیت آمیزی با بالن داشته باشد اما طول پرواز تنها 2 دقیقه بود.

گرچه شواهد اندکی از وجود بالن در آن زمان یافت شده است، اما بسیاری از محققان نظریه وودمن را دور از باور خواندند.

خطوط نازکا

3 ) خطوط نازکا و نظریه‌ی دانشمندان

یکی دیگر از فرضیه‌ها این است که این خطوط توسط خود مردم نازکا و توسط روش‌های ساده مساحی رسم شده است. با این تکنیک‌ها و استفاده از ابزار آلات ساده باستانی، رسم یک خط صاف برای مسافت‌های طولانی کار راحتی است. 

در طی تحقیقات باستان شناسی، میخ‌هایی چوبی در انتهای برخی از خطوط یافت شده است که این فرضیه را تائید می‌کند. با استفاده از روش‌های علمی و استفاده از کربن 14، باستان شناسان و محققان توانستند عمر میخ و در نتیجه قدمت وجود چنین خطوط و طراحی‌های پیچیده‌ای را معین کنند. 

 محقق دیگری از دانشگاه کنتاکی به نام جو نیکل با استفاده از ابزار و آلات باستانی مردمان نازکا توانست این طراحی‌ها را شبیه سازی کند. جامعه علمی آمریکایی از این شبیه سازی در مقایسه با خط و و نگاره‌های اصلی با عنوان « منحصر بفرد در شباهت و تطابق » یاد کرده است.  

جالب آن که طبق تحقیقات این پژوهشگران، با برنامه ریزی‌های دقیق، فناوری‌های ساده و گروه کوچکی از افراد عادی می‌توان در طی روزهایی نگاره‌هایی به مراتب بزرگتر از نگاره‌های نازکا تولید کرد، بی آن که نیاز به هیچ گونه دسترسی هوایی باشد. 

خطوط نازکا

کشف خطوط نازکا

نخستین بار پدرو سیزا د لئون در سال 1553 در کتاب خود اشاره‌ای به این نگاره‌ها کرده بود که آن‌ها را با نشانه‌های دنباله‌دار اشتباه گرفته بود. نخستین بار در سال 1926 یک باستان شناس پرویی به نام تریبیو مجیا اکسپه بود که در حین پیاده روی در اطراف کوهپایه‌ها نگاره‌ها را مشاهده کرد. مجیا اکسپه نخستین فردی بود که به صورت سیستماتیک به مطالعه این خطوط پرداخت و از این اتفاق در طی کنفرانسی در لیما سخن به میان آورد.

از آنجا که ابعاد نگاره‌ها بسیار بزرگ است، مشاهده نمای کلی آن از روی زمین ممکن نبود. در سال 1930 هنگامی که یک هواپیما در جست و جوی آب بود، برای نخستین بار نمای کلی نگاره‌ها مشاهده شد. 

پل کسک مورخ دانشگاه لانگ آیلند اولین فردی بود که طی تحقیقی علمی و پژوهشی به خطوط نازکا توجه نشان داد. او در سال 1940 تا 1941 به بررسی و مطالعه سیستم‌های آبیاری باستانی پرداخت. در طی آن تحقیق آب را به درون خطوط جاری ساخت و پس از آن به شکل پرنده مانند نگاره پی برد. شانس دیگری در طی انقلاب زمستانه در نیمکره جنوبی به وی کمک کرد تا از شکل خطوط دیگری سر در بیاورد. پس از آن پُل به مطالعات بیشتری در باب احتمال و چگونگی شکل گیری خطوط و دست یافتن به هدف ایجاد این خطوط پرداخت. پس از مدتی ماریا ریشه، ریاضیدان و باستان شناس آلمانی به وی برای کشف هدف ایجاد خطوط نازکا ملحق شد. ماریا ریشه در سال 1974 با دریافت کمک هزینه‌ای از سوی تیم نشنال جئوگرافیک، به کار خود بر روی تحقیق خطوط نازکا ادامه داد. 

یکی از اولین دلایل احتمالی وجود خطوط نازکا از طرف این دو مطرح شد: ایجاد نشانگرهایی برای تعیین محل طلوع خورشید و دیگر اجسام ستاره‌ای

باستان شناسان، مورخان و ریاضی‌دانان بسیاری بر روی این موضوع تحقیق و بررسی انجام داده اند.

خطوط نازکا
خطوط نازکا

چرا نگاره‌های نازکا ایجاد شده اند؟

احتمالات:

۱) بزرگ‌ترین کتاب ستاره‌شناسی دنیا

پل کُسُک در این باره معتقد بود که خطوط نازکا از لحاظ ستاره شناسی خاص و معنی دار بوده و این منطقه به عنوان یک رصدخانه وسیع مورد استفاده بوده است. به همین سبب او نام «بزرگ‌ترین کتاب ستاره‌شناسی دنیا» را بر روی منطقه نازکا گذارده بود. یک ستاره شناس امریکایی به نام جرالد هاوکینز در سال ۱۹۶۸ این نظریه را مورد آزمایش قرار داد. جرالد در طی یک آرمایش موقعیت مکانی نمونه‌ای از خطوط را وارد کامپیوتر کرد و تعداد تطبیق نگاره‌ها را با اتفاقات مهم ستاره‌شناسی محاسبه کرد. هاوکینز شانس این نظریه را بسیار پایین ارزیابی کرد و در نتیجه نظریه یک رصدخانه وسیع رد شد.

۲) هدیه‌ای به خدایان

شاید بهترین نظریه درباره خطوط و نمادهای عجیب نازکا متعلق به تونی موریسون، جهانگرد انگلیسی باشد. تونی با بررسی و تحقیق روی راه‌های قدیمی و قومی مردمان ساکن کوه‌های آند، سنتی از معابد کنار جاده‌ای که با راه‌های مستقیم به یکدیگر مرتبط می‌شوند را کشف کرد. در این سنت زائران از معبد به سمت معبدی دیگر حرکت می‌کند و در همین راه‌ها به دعا و تفکر می‌پردازد. اغلب اوقات این معابد به سادگی یک ستون کوچک سنگ بودند.

موریسون با اشاره به این سنت پیشنهاد داد که هدف ایجاد خطوط نازکا و مقیاس وسیع‌شان بسیار به این سنت شباهت دارد. همچنین احتمال دارد این نمادها و نگاره‌ها بخش بخصوصی از مراسمات مذهبی بوده باشند. 

خطوط نازکا

نازکا در زمان حال

در اوایل سال 2011 کشف دو نگاره جدید و کوچک توسط یک تیم ژاپنی از دانشگاه یاماگاتا اعلام شد. یکی از این نگاره‌ها مشابه سر یک انسان است و قدمت آن را به اوایل فرهنگ مرئم نازکا و یا زودتر تخمین زده اند و نگاره دیگر از یک حیوان است که قدمت آن مشخص نشده است. 

تیم دانشگاهی در مارچ 2012 اعلام کرد که یک مرکز جدید تحقیقات در این محل افتتاح خواهد شد و تا 15 سال آینده بر روی این خطوط و نگاره‌ها تحقیق خواهد شد. تیمی که تا سال 2006 روی منطقه نازکا کار می‌کردند حدود 100 نگاره هندسی جدید کشف کردند. 

نازکا12

بازدید از منطقه نازکا

جالب است بدانید که سالانه 100,000 گردشگر از خطوط مرموز و 1500 ساله نازکا بازدید می‌کنند. قطعا دیدن تصاویر و مستندهای نازکا بسیار هیجان انگیز است، اما دیدن تصاویر با چشمان خود همچون زنده شدن رویایی دور و دراز است. 

چطور به نازکا برسیم؟

شهر نازکا نزدیک ترین شهر به خطوط نازکاست که فاصله‌ای 8 ساعته با لیما، پایتخت پرو دارد. از آن‌جایی هزینه اتوبوس در پرو بسیار پایین است، سفر از لیما تا نازکا تنها هزینه‌ای 22 دلاری در پی دارد. البته برای گرفتن صندلی‌های راحت‌تر هزینه بلیت بین 56 تا 74 دلار متفاوت است. دو شرکت اتوبوسی برای سفر به نازکا پیشنهاد می‌شود.

اتوبوس کروز دل سور (Cruz del Sur) : بهترین شرکت اتوبوس‌رانی که برای سفر میان شهرهای بزرگ پرو مورد استفاده است. بهترین خدمات و بیشترین هزینه را ارائه می‌دهد و برای سفر به شهر نازکا توصیه می‌شود.

اتوبوس سویوز (Soyuz) : اتوبوس‌های سویوز بسیار زیادند و خرید بلیتشان بسیار کم‌هزینه است. این اتوبوس‌ها فاقد دستشویی اند و برای دستشویی هم به ندرت توقف دارند. استفاده از این اتوبوس‌ها برای مسافت‌های کوتاه بین شهری توصیه می‌شود. 

چطور خطوط نازکا را ببینیم؟

بهترین راه برای بازدید از خطوط نازکا به صورت هوایی و پرواز با هواپیماهای 4 تا 6 نفره است. طول هر پرواز 40 دقیقه است. معمولا هر روز 15 هواپیما آماده ارائه خدمات اند که همه هواپیماها از کیفیت خوبی برخوردارند. به هنگام بازدید از خطوط، خلبان هواپیما را می‌چرخاند به گونه‌ای که مسافران در هر دو طرف بتوانند خطوط را به خوبی ببینند.

یک برج مراقبت نیز درست در کنار بزرگراه است که با پرداخت 50 سنت می‌توانید دو نگاره دست و درخت را از آن مشاهده کنید. 

تورهای پیاده روی نیز وجود دارند که شما را پیاده به گردش در آن منطقه و دیدن خطوط نازکا از نزدیک می‌برند. 

بازدید از خطوط نازکا

چطور هواپیما رزرو کنیم؟

رزرو هواپیما پیش از سفر به نازکا حدود 30 تا 50 دلار بیشتر هزینه دارد و از طرفی گرفتن بلیت در خود هواپیما معطلی بسیاری دارد چرا که اولویت با کسانیست که از پیش رزرو کرده اند. همچنین امکان انتخاب بهترین پرواز نیز از شما گرفته می‌شود.

بهترین و ارزان ترین راه، رزرو هواپیما در هتل‌های نازکاست. در این صورت هم شما را تا محل پرواز می‌رسانند و هم اتاق شما را تا برگشت حفظ می‌کنند. 

هزینه پرواز

هزینه پرواز با هواپیما 4 نفره برای هر نفر 100 دلار است.

از آنجا که هواپیما 6 نفره در ارتفاع بالاتری پرواز می‌کند هزینه پرواز کمی کمتر است و البته دید کمتری نیز نسبت به خطوط نازکا ارائه می‌دهد.  

در طی فصول کم‌گردش پذیر هزینه پرواز با هواپیما 4 نفره 80 دلار است. 

زمان پیشنهادی سفر

بستگی به زمان راه افتادن شما از شهر مبدا و انجام سایر فعالیت‌های تفریحی بین 1 تا 2 روز زمان می‌برد. 

آدرس: پرو، شهر نازکا 

Address: Nazca, Peru

بازدید از خطوط نازکا

ویدیویی ببینیم از خطوط جنجالی نازکا 

سخن آخر

منتظر باشید، به زودی به طور مفصل به پرونده نظریه‌های ایجاد خطوط نازکا خواهیم پرداخت و این مطلب تنها یک معرفی کلی از این خطوط بود.

در رابطه با خطوط نازکا چه می‌دانید؟

نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

چند سالی است که با کارناوال، هر روز دست به قلم می شوم و نوشتن، گاه چالشی روزانه است و گاه، شربت بهار نارنج تگری که در یک روز داغ تابستانی به جانم می نشیند... و این چیزی است که آن را خوش حالی

...

آیا این مطلب مفید بود؟

4 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اگر مایل باشید عکسی از ان را برایتان ارسال کنم.

انتشار:09 آبان 1400

آیا این دیدگاه مفید بود؟

سلام من در ایران هم این اشکال را شناسای کردم ودر منطقه ای آن را یافته ام

انتشار:09 آبان 1400

آیا این دیدگاه مفید بود؟

همچنین خطی در نزدیکی خانه من وجود دارد استان سمنان شهرستان شاهرود ولی نمیدونم چطوری و به چه کسی اطلاع رسانی کنم عکس هم موجود است

سلام مختصات جغرافیایی بدید

13 مهر 1399

انتشار:06 مرداد 1398

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.