karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

12 خرداد 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

به نقل از خبرگزاری تسنیم، محمد خداپرست -مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل- از مشاهده یک جفت پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت‌شده آق داغ خلخال خبر داد و گفت:

ثبت تصاویر پلنگ برای نخستین بار در منطقه حفاظت شده آق داغ خلخال انجام شد.

وی افزود:

ماموران محیط‌بانی محیط زیست شهرستان خلخال با تلاش‌های شبانه‌روزی در اردیبهشت ماه امسال، موفق به ثبت تصاویر و فیلم از دو پلنگ نر و ماده در منطقه حفاظت شده آق داغ شدند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل تصریح کرد:

با توجه به اقدامات موثر انجام شده طی چند سال اخیر در جلوگیری از تلفات گونه ارزشمند پلنگ ایرانی شاهد افزایش جمعیت آن در مناطق حفاظت شده استان از جمله منطقه حفاظت شده آق داغ خلخال هستیم.

وی گفت:

گزارشات مردمی و ماموران اجرایی در هنگام گشت و کنترل منطقه مبنی بر مشاهده پلنگ حاکی از آن است که این مکان مامن و زیستگاه فوق‌العاده مناسبی برای این گونه نادر در کشور است.

خداپرست از محیط بانان شهرستان خلخال قدردانی کرد و از مردم طبیعت‌دوست خواست تا با حساسیت بیشتری در حفاظت از این گونه‌های ارزشمند طبیعت کشور را یاری کنند.

پلنگ ایرانی (Persian Leopard) یکی از بزرگترین زیرگونه‌های پلنگ به شمار می رود که بومی غرب آسیا است و در فهرست جانوران «در معرض خطر انقراض» اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت قرار دارد. اندازه‌ و رنگ پوشش بدن این جاندار در مناطق مختلف با هم تفاوت دارد اما به طور کلی طول بدن پلنگ های بالغ به ۱۶۰ و گاهی ۱۸۰ سانتی‌متر می رسد و طول دم آنها ۱۱۰ سانتی‌متر است. 

کاهش طعمه بر اثر شکار انسان ها، گسترش زیربنایی، مزاحمت های انسانی و از میان رفتن زیستگاه در اثر ساخت معدن، جاده‌سازی، جنگل‌زدایی، آتش‌سوزی و چرای دام عواملی‌ست که تکه‌تکه شدن زیستگاه‌های این حیوان را در پی داشته است. جدا شدن زیستگاه‌ها و قطع ارتباط ژنتیکی گروه‌های مختلف این جاندار اصلی‌ترین تهدید پیش‌روی بقای آن محسوب می شود. 

پلنگ ایرانی

پلنگ ایرانی

#اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.

...

آیا این مطلب مفید بود؟

3 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

خداروشکر در شهر اجدادیمان هنوز موجوداتی هستن که میشه به خاطر اونا شهرستان خودتو هردفعه تعریف کنی امیدوارم مسئولین بیشتر به این‌مخلوقات زیبای خدا توجه داشته باشند شهر خلخال که پیشرفت نکرد لااقل محیط زیست و طبیعت پیشرفت چشم‌گیری کنن با تشکر بهنام جعفری از تهران

انتشار:02 تیر 1402

آیا این دیدگاه مفید بود؟

دیدگاه من پلنگ باید تو طبیعت باشد نباید پلنگ بکوشند بدون پلنگ طبیعت فایده ندارد

انتشار:12 اردیبهشت 1401

آیا این دیدگاه مفید بود؟

خدا را شکر که ما هم چنین موجودات را در سرزمین مادریمان داریم باید خیلی از این موجودات مواظبت کنیم فضای امنی را براشون فراهم کنیم ،اگه بتونیم جلوی شکارچیا را بگیرم مشکل حل شدنی است،اخه حیفتون نمیاد موجودی را شکار میکنین،شکارچی یعنی گدا،فطرت شکار جوریست که هر کس دنبالش رفته یا خودش شکار شده یا به فلاکت و بدبختی افتاده ،چندین نفر من میشناسم که هیچ کدوم دیگر آهی در بساط ندارن ،همشون فقیر و بی چیزن ،شکارچی یعنی نداری و فقر،چون جون یه موجود زنده را میگیری ،تو بهش زندگی ندادی که ازش بگیری،والسلام ،هوشمند ساکن رشت ،زاده خلخال ،باتشکر

انتشار:26 دی 1400

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.