karnaval.ir

نسیم امینی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

27 شهریور 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

 قرن ها از دورانی که از اسب و گاری به عنوان روش های حمل نقل استفاده می شد، می گذرد. امروز دیگر مسئله ی حمل و نقل یک موضوع کاملا حل شده است منتها دولت ها سعی در آن دارند که تا آن جا که می شود، این کار را در سریع ترین و کم هزینه ترین حالت و با کم ترین آلودگی ممکن به انجام برسانند. امروزه وسایل حمل و نقل عمومی تاثیر به سزایی در روند زندگی بشر دارند، از اتوبوس و ماشین تا قطار و هواپیما، زندگی بدون این موجودات عظیم الجثه ی آهنی غیرممکن است. اما با همه ی این وابستگی ها به خدمات حمل و نقل، استفاده از این ماشین ها مسئله ای روز مره و پیش پا افتاده به شمار می آید در حالی که زندگی همیشه اینگونه نبوده. در گذشته طبل های زیادی برای اختراع این وسایل حمل و نقل فولادی به صدا در می آمده، مقامات و مردم هزینه های بسیار زیادی را صرف می کرده اند و از شهرهای بسیار دور فقط برای تماشای افتتاحیه ی یک خط آهن ساده سفر می کردند. 

شاید برایتان جالب باشد که در حدود قرن شانزدهم، اولین قطارها با شکل و شمایلی مانند گاری، بر روی ریل های چوبی و توسط اسب ها کشیده می شده اند و تا 300 سال بعد قطار های مرسوم امروزی به روی کار نیامدند. در سال 1800، ریچارد ترویتیک (Richard Trevithick) برای اولین بار قطار بیست تنی مجهز به موتور بخار را بر روی ریل های آهنی در ولز جنوبی به حرکت واداشت و اینگونه عصر لوکوموتیوها آغاز شد. ریل های آهنی در سراسر دنیا کشیده شدند، بطوریکه خط کشی ریل های فولادی در جوار یک شهر، موجبات سرافرازی مردمان آن ناحیه را فراهم می کرد و کشورها خطوط آهنیشان را به رخ یکدیگر می کشیدند. مسئله ی راه آهن حقیقتا موضوع مهمی محسوب می شد چرا که کمک شایانی به رونق شهرها و کشورها می کرد و باعث می شد که مسافران بیشتری به ناحیه های خط کشی شده، سفر کنند و به بازرگانی نواحی مختلف نیز رنگ و بویی تازه بخشید.

امروز می خواهیم تصاویری از کشیده شدن خط آهن در غرب کشور آمریکا را با شما به اشتراک گذاریم که توسط عکاس آمریکایی اندرو جی راسل (Andrew J. Russell) در اواخر دهه ی 1860 به ثبت رسیده است. او در سال های 1868 و 1869به ایالت یوتا و منطقه ی پرومونتوری (Promontory) سفر کرد و از روند ساخت و ساز و محدوده ی بسیار وسیعی که راه آهن در آن ایجاد شده بود، تصاویر بسیاری را به ثبت رسانید که پنجاه مورد از این عکس ها را در آلبومی به نام (The Great West Illustrated) منتشر کرد. خط آهن این ناحیه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بود چرا که با طولی در حدود 3000 کیلومتر شرق آمریکا (ایالت اوماها) را به غرب و حدود ایالت اوکلند (Oakland) متصل می کرد. به دلیل تاثیری زیادی که این خط آهن در رفت و آمد عمومی داشت و مهم تر از آن تاثیری که در مبادلات بازرگانی کشور ایجاد کرد، در تاریخ آمریکا با نام گلدن اسپایک (Golden spike) یا همان میخ طلایی از آن یاد می شود.

پس با ما در کارناوال همراه شوید تا سفری به قرن 18 میلادی در غرب آمریکا داشته باشیم و با روح وسترنی آن دوران آشناتر شویم. 

ریل آهن غرب آمریکا

1- کوه های گرین ریور

تصویری از کوه های گرین ریور (green river) یا همان رود سبز را شاهد هستیم که در فاصله ی حدودا سیصد متری از مسیر احداثی قطار به ثبت رسیده است. در سمت راست تصویر بر لبه ی پرتگاه، شش شهروند آمریکایی را می بینیم که از تماشای ارتفاعات اطرافشان لذت می برند و اگر فاصله ی دورتری از  تصویر را از نظر بگذرانیم، شهر گرین ریور و رودخانه ی میانه ی شهر را مشاهده می کنیم.

گرین ریور کلرادو آمریکا

2- پیوند شرق و غرب

 هنگامی که دو مسیر راه آهن شرق و غرب در کشور آمریکا به یکدیگر متصل شدند، شهروندان دو طرف و کارگران راه آهن با سرور و شادمانی این روز را در تاریخ 10ام ماه می سال 1869 و در منطقه ی پرومونتوری (Promontory) ایالت یوتا (Utah) جشن گرفتند.

ایالت یوتا آمریکا

3- قلعه صخره ها مشرف بر رودخانه سبز

کوه کستل راک (Castle Rock) در دره ی گرین ریور واقع شده و با ارتفاع حدودا صد متر، منظره ای کامل از بالا تا پایین رودخانه را به نمایش می گذارد؛ جالب است که این کوه مکانی شناخته شده برای مهاجرانی که از این مسیر عبور می کرده اند نیز محسوب می شود.

کستل راک گرین ریور آمریکا

4- عکس یادگاری به سبک آمریکایی ها

خانواده ای به آیین مورمون (شاخه ای از مسیحیت) که در جلوی خانه یشان در حوالی دریاچه ی نمک (Salt Lake Valley)، منطقه ای در ایالت یوتا به گرد هم آمده اند و برای عکاس ژست گرفته اند، همانطور که می بینید مرد خانواده در میانه ی تصویر و در کنار همسران و فرزندانش نشسته است.  

دریاچه ی نمک یوتاه آمریکا

5- ایجاد و احداث راه آهن

پل هایی که بعضی از آن ها موقتی و برخی دیگر دائمی هستند و توسط شرکت حمل و نقل یونین پَسیفیک (Union Pacific) در صخره های سیتادل (Citadel) و در کنار گرین ریور در ایالت وایومینگ (Wyoming) احداث شده اند. 

صخره سیتادل گیرین ریور ایالت وایومینگ

6- روستای زغال سنگ 

کُل ویل (Coalville)، منطقه ای در یکی از شهرستان های یوتا به نام وِبِر (Weber Valley) است و در میانه ی زمین های زغال سنگ یوتا قرار دارد. مردم ساکن دریاچه ی نمک از این منطقه ذخایر سوختشان را تامین می کرده اند. 

کُل ویل شهرستان وبر ایالت یوتا

7- تصویری از اعضای یک گروه موسیقی در غرب آمریکا که مشغول نوازندگی هستند

راکی مونتین گلی کلاب گروه موسیقی در غرب آمریکا

8- صخره های عجیب با نام های عجیب تر

گلدان، صخر های شماره گیری تلفن، تپه های قرمز، این ها همگی نام هایی هستند که به این صخره های نامتعارف در دشت های لارامی (Laramie) در ایالت وایومینگ نسبت داده اند. 

دشت لارامی ایالت وایومینگ

9- نصب آخرین قطعه از پازل

افسران شرکت حمل و نقل یونین پسیفیک (Union Pacific) و مردم در منطقه ی پرومونتوری (Promontory) در ایالت یوتا به گرد هم آمده اند تا آخرین قطعات راه آهن را نصب کنند.

احداث راه آهن پرومونتوری ایالت یوتا آمریکا

10- راه آهن که در نهایت تکمیل شده و قطار از روی راه سه پایه اش بر بلندای پرومونتوری در یوتا حرکت می کند

راه آهن پرومونتوری یوتا

11- صخره های معلق

 صخره های معلقی که در پایه های تنگه ی اکو (Echo) واقع شده اند. این صخره ها با فاصله ی حدودا پانزده متر از سطح زمین آویزانند. از پرتگاه های این صخره ها منظره ی شهر اکو در یوتا به کلی نمایان است. 

صخره های معلق شهر اکو ایالت یوتا

12- رونق گرفتن شهرها به واسطه ظهور خطوط راه آن

نمایی از شهر بیر ریور (Bear River) در نزدیکی معدن زغال سنگ که در حدود دو هزار شهروند آمریکایی آن را به عنوان سکونتگاهشان انتخاب کرده بودند؛ این شهر در نزدیکی خط راه آهنی قرار داشته که از شهر وایت سالفر اسپرینگز (White Sulphur Creek) نیز می گذشته است.

بیر ریور سیتی ایالت یوتا آمریکا

13- جریان طبیعت  

رودخانه ی وبر (Weber) در شهر اکو که از کوه های واساچ (Wasatch) نشات گرفته و به دریاچه ی نمک جاری می شده است. 

رودخانه وبر شهر اکو آمریکا

14- قطاری که بر تپه ای از خاک در دره گرانیت در ایالت یوتا گاری ها را حمل می کند

دره گرانیت یوتا آمریکا

15- برداشت آب به روشی کاملا مکانیکی

از این آسیاب بادی در ایالت وایومینگ برای برداشت آب استفاده می کردند که در دوره ی خود از نبوغ بسیار مردم منشا شده بود. این آسیاب های بادی، پایداری و مقاومت قابل توجهی نیز داشتند. 

آسیاب بادی ایالت وایومینگ آمریکا

16- صخر های جمجمه ای شکل

صخره های اِسکال (Skull Rock) یا صخره های جمجمه در ایالت وایومینگ و در فاصله ی تقریبا پنج کیلومتر از خط آهن در دره های ذخایر معدنِ دِیل کریک (Dale Creek) واقع شده اند و دلیل نامگذاریشان، شکل و شمایل سنگ هایی است که در پایه ی این صخره ها قرار دارند. 

صخره های اسکال ایالت وایومینگ آمریکا

17- گذر از دروازه شیطان 

یکی از اعضای مجلس قانون گذاری آمریکا یا همان سنا، جیمز پاترسون (James Patterson) به همراه اطرافیانش در حال گذر از پل دروازه شیطان (Devil’s Gate) می باشد. 

پل دروازه شیطان آمریکا

18- مجمع سرخپوستان 

تصویری از یک قبیله ی سرخپوستی به نام شوشونی (Shoshone) در آمریکا را ملاحظه می کنید، حتی عکس گرفتن از سرخپوستان در آن دوران به خاطر مسائل سرخپوستی جای تعجب باقی می گذارد.

قبیله شوشونی آمریکا

سخن آخر 

نظرتان درباره ی این تصاویر چه بود؟

آیا تا به امروز چیزی پیرامون ظهور خطوط آهن در غرب آمریکا می دانستید؟

کدام یک از این تصاویر برایتان جالب تر بود؟

نظرتان را با ما به اشتراک گذارید.

اون بیرون پر از شگفتیه و من می خوام گوشه ای از این شگفتی ها رو بهتون نشون بدم.

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

با توجه به سریالی که دارم میبینم یعنی جهنم متحرک یا hell on wheels، لذت بردم از عکسا و توضیحات مقاله. جالب

انتشار:22 فروردین 1403

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.