karnaval.ir

یزدان مرشدزاده

انتشار

12 آبان 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

تا به حال شاید تصور می کردید که قاره های اروپا و آمریکا تنها دارای شگفت انگیز ترین پارک های ملی در جهان هستند ولی در نزدیکی ایران و در کشور تاجیکستان پارک ملی فوق العاده زیبایی به نام پامیر ( pamir national park )  وجود دارد که می تواند از حیث زیبایی در آسیا جز بهترین ها قرار بگیرد. البته باید به این نکته اشاره کرد که هیچگاه نمی توان طبیعت هر نقطه از سیاره ی زمین را با یکدیگر مقایسه کرد زیرا هرکدام ویژگی های خاص خودشان را دارند و متناسب با محل قرار گیری جغرافیایی از پوشش گیاهی و جانوری منحصر به فردی برخوردار می باشند.

پامیر در اصل یک پارک ملی و ذخیره گاه طبیعی می باشد که در شرق کشور تاجیکستان واقع شده است.

با قدم گذاشتن در طبیعت بکر و زیبای این پارک ملی و تماشای شگفتی های آن سفر شما تبدیل به یک خاطره ی دل انگیز خواهد شد.

همراه با کارناوال باشید.

پارک ملی پامیر
پارک ملی پامیر

چرا پارک ملی پامیر تاجیکستان ؟


_با داشتن انواع و اقسام پوشش گیاهی و اشکال مختلف طبیعت می تواند مقصد مناسبی باشد.

_نزیک کشورمان ایران می باشد و هزینه ی سفر زیادی به دنبال نخواهد داشت.

_در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

_تجربه ای متفاوت از سفر به پارک ملی خواهد بود.

پارک ملی پامیر

پارک ملی پامیر ، طبیعتی بکر در کشور تاجیکستان

سفر به تاجیکستان به تنهایی می تواند شگفت انگیز باشد ولی حال تصور کنید که غرق در طبیعت آن نیز بشوید. دره ها و کوه هایی را متصور شوید که در نهایت ابهت سالیان سال است که پا برجا مانده اند. در دشت های سرسبز آن که قدم می زنید بادی خنک می وزد و صدای پرندگانی را می شنوید که برای شما آواز می خوانند و پرواز کنان بالای سر شما پرواز می کنند.

پارک ملی پامیر که با نام های دیگری همچون پامرسکی، پامیرسکی و پارک ملی تاجیکستان نیز شناخته می شود، در سال 1992 میلادی تاسیس شد ولی از زمان هایی دور محلی بود برای زندگی حیوانات و مردم محلی که با محیط آن اُنس گرفته بودند و در امروزه نیز می توان شاهد حضور آن ها بود. در بین سال های 1989 تا 1992 میلادی، انور J. بزروکوف (  Anvar J. Buzurukov )، رئیس گروه مناطق حفاظت شده از وزارت محیط زیست، شروع به برنامه ریزی و ارائه ی طرح هایی کرد تا شرایط ایجاد و ساخت بزرگترین و اولین پارک ملی در تاجیکستان فراهم شود.

این پارک ملی در زمان حیات شوروی سابق به عنوان بزرگترین پارک ملی کوهستانی نیز شناخته می شده است.

وسعت پامیر برابر با 1.2 میلیون هکتار می باشد و امروزه آن را پارک ملی تاجیک نیز می نامند. در سال 2001 به دستور دولت وقت تاجیکستان وسعت آن به 2.6 میلیون هکتار افزایش یافت و قسمت های زیادی از مناطق کوهستانی پامیر را نیز شامل شد.

در سال 2013 میلادی این پارک ملی به فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه شد و دلیل آن را می توان وسعت این پارک دانست. دلیل دیگر که سبب شد تا نام این پارک در فهرست یونسکو به ثبت برسد این است که حیوانات و گونه های در معرض خطر مانند گوسفند مارکوپولو و پلنگ های برفی در این پارک زندگی می کنند. یکی دیگر از ویژگی های پامیر زلزله هایی می باشد که در این منطقه رخ می دهد و می تواند مکانی مناسب برای انجام تحقیقات زمین شناسی توسط دانشمندان باشد.

پارک ملی پامیر

نگاهی به کوهستان پامیر

پامیر نام رشته کوهی است که به هیمالیا متصل است و در لیست بلندترین مناطق بر روی سطح کره ی زمین قرار گرفته است. از زمان های دور به این منطقه بام جهان می گفتند که ریشه در زبان فارسی دارد. بیشتر این منطقه در کشورهای تاجیکستان و قرقیزستان و قسمت های دیگر آن در افغانستان و پاکستان قرار گرفته است. این کوه ها حدود 70000 کیلومتر مربع مساحت دارند و ارتفاع آن ها از سطح دریا حدود 4000 هزار متر می باشد و به دلیل شرایط سخت آب و هوایی 7 ماه در سال کاملا زمستان می باشد.

دریاچه های زیادی را می توان در میان کوه ها و دره ها یافت ولی متاسفانه به دلیل تغییرات آب و هوایی، حیات بسیاری از آن ها رو به خطر می باشد، حتی تعدادی از شناخته ترین دریاچه ها از بین رفته است. از این دریاچه ها می توان به قره کول با وسعت 300 هزار متر مربع و ساری گول با وسعت 4267 متر مربع اشاره کرد.

گفته می شود مردمان فعلی دو کشور هند و ایران از این منطقه عبور کرده اند تا به محل زندگی فعلی خود برسند.

از بلندترین کوهستان های این رشته کوه می توان به قله ی اسماعیل سامانی با ارتفاع 7495 متر، قله ی ابن سینا با ارتفاع 7134 متر و قله ی کُرژِنفسکایا با ارتفاع 7105 متر اشاره کرد.

پارک ملی پامیر

تفریحات در پارک ملی پامیر

در ادامه با تفریحاتی که می توانید در این پارک ملی انجام دهید آشنا خواهید شد. جالب است که بدانید این پارک ملی نه تنها از نظر حیات وحش و طبیعت حائز اهمیت می باشد بلکه برای افرادی که علاقه مند به سفرهای ماجراجویانه هستند نیز بسیار مناسب می باشد.

از مناطقی نسبتا مهم و جالبی که می توانید از طریق پارک ملی پامیر به آن ها دسترسی داشته باشید می توان به موارد زیر اشاره کرد.

1) دریاچه ی کاراکول 

به این دریاچه قره گل نیز گفته می شود که به معنی دریاچه ی سیاه می باشد و قطر آن 52 کیلومتر است. جزیره ی شگفت انگیزی که در وسط این دریاچه قرار گرفته آن را به دو بخش تقسیم کرده است. جالب است که بدانید گفته می شود این دریاچه از برخورد یک شهاب سنگ به قطر تقریبی 52 کیلومتر بوجود آمده که 25 میلیون سال پیش یا کمتر از 5 میلیون سال پیش این برخورد به وقع پیوسته است. 

2) شهر خاروغ در تاجیکستان.

3) دره ی واخان ( Wakhan

منطقه ای کوهستانی می باشد در آسیای درونی که به دلیل تاریخ و فرهنگ مردمش مشهور شده.

4) بازار کوچک مورغاب. 

5) قلعه ی قدیمی در واخان ( Wakhan ).

پارک ملی پامیر

1) تماشای حیات وحش شگفت انگیز

به دلیل موقعیت جغرافیایی این پارک ملی می توان انواع و اقسام حیوانات را در این منطقه یافت. از اسب های وحشی گرفته تا گوزن های آسیایی و دیگر حیوانات مانند شیرهای کوهی و ... . نوعی گوسفند وحشی در این پارک ملی زندگی می کند که به آن گوسفند مارکوپولو گفته می شود.

این حیوانات به همراه گله های خود در دشت ها به این سو و آن سو حرکت می کنند و منظره ی جالبی را بوجود می آورند.

در فصل هایی خاص مانند بهار و پاییز می توان شاهد عبور پرندگان مهاجر از آسمان پامیر بود.

پارک ملی پامیر

2) کوهنوردی و پیاده روی

همانطور که کمی قبل تر مطالعه کردید این پارک ملی از قسمت های مختلفی از جمله کوهستان هایی زیبا و مرتفع تشکیل شده است. به همین دلیل کوهنوردانی از اقصی نقاط جهان برای تجربه ی کوهنوردی به پامیر می آیند. کسانی که به این کوهستان ها می آیند در بیشتر مواقع از راهنماهای محلی استفاده می کنند تا مبادا مسیر را گم کنند.

البته باید به این نکته اشاره کرد که کوه های پامیر برای صعود می توانند بسیار سخت و دشوار باشند.

حال تصور کنید مسیرهای پیاده روی نیز در دشت ها و کناره ی دره ها در دسترس هستند تا در آرامش و طبیعت این منطقه قدم بزنید و از زیبایی ها لذت ببرد. از بدو ورود به پامیر می توان مسیرهای پیاده روی خاکی را دید که با دنبال کردن آن می توان تجربه ی فوق العاده ای از پیاده روی در طبیعت را داشت.

پارک ملی پامیر

3) اسکی در کوهستان

در بیشتر فصول سال می توان بر روی کوه های پر برف پامیر اسکی کرد. به دلیل شیب مناسب و بکر بودن این منطقه اسکی سواران حرفه ای برای اسکی به پامیر سفر می کنند. چند پیست اسکی در بخش های مختلف وجود دارد که می توانید برای تهیه لوازم اسکی از آن ها بهره ببرید.

در کوهستان اسکی کردن فعالیت خطرناکی به حساب می آید پس مراقب باشید.

هزینه ی تور اسکی و کوهنوردی کامل در 21 روز حدود 2200 دلار خواهد بود. ( تورها خصوصی هستند )

پارک ملی پامیر
پارک ملی پامیر

4) لذت بردن از مناظر طبیعی و شگفت انگیز

طبیعت دوستان و عکاسان زیادی هستند که برای لذت بردن از طبیعت پامیر به آن سفر می کنند و غرق در شگفتی هایش می شوند. کارناوال به کسانی که قصد سفر به این بهشت گمشده در تاجیکستان را دارند پیشنهاد می کند که در فصل های بهار و تابستان به آن سفر کنند تا شاهد زیبایی های به رنگ رنگین کمان در قسمت های مختلف پارک ملی پامیر باشند.

پارک ملی پامیر

اقامت در پارک ملی پامیر | تجربه ی کمپینگ

به دلیل وسعت زیادی که این پارک ملی دارد در قسمت های زیاد آن می توان کمپ برپا کرد. البته باید مراقب حمله ی حیوانات وحشی و همینطور طوفان و .. بود. در نتیجه به هیچ عنوان در نزدیکی رودخانه و دریاچه چادر نزنید و تا جایی که امکان دارد از مناطقی که احتمال می دهید حیوانات می توانند از آن جا عبور کنند اتراق نکنید. همیشه به یاد داشته باشید که بهتر است گروهی در پامیر اقامت کنید.

در پامیر و نزدیک به جاده های اصلی چندین روستا وجود دارد و ممکن است بتوانید در کنار محلی ها و خانه هایشان شب را صبح کنید. در کنار اقامت نیز می توانید با فرهنگ مردم این منطقه آشنا شوید.

خانه های مردم محلی از چوب ساخته شده و کف را فرش انداخته اند. 

مطمئن باشید با مسافران بسیار خونگرم و مهربان رفتار می کنند.

پارک ملی پامیر

پوشش گیاهی ، جانوری و زمین شناسی پارک ملی پامیر

زمین های پامیر را سطوح استپی، بیایان ها، چمنزارها و کوهستان ها تشکیل می دهند. زمستان های این منطقه کاملا سرد و تابستان ها خنک می باشد و میزان بارش باران برابر با 12.7 سانتی متر می باشد.

 از حیواناتی که در پارک ملی زندگی می کنند می توان به خرس قهوه ای، پلنگ برفی، گرگ ها، مارخور ( نوعی گوزن )، گوسفند مارکو پولو و ... اشاره کرد. 

کوه های پامیر همیشه پوشیده از برف هستند و بر روی زمین های پامیر می توان 170 رودخانه و 400 دریاچه را یافت.

پارک ملی پامیر
پارک ملی پامیر
پارک ملی پامیر

خطرات زیست محیطی پامیر

پامیر با مشکلات زیست محیطی بسیاری دست و پنجه نرم می کند. برای مثال گرم شدن کره ی زمین و بالا رفتن دمای آن باعث شده تا زمستان ها کوتاه تر شوند و همینطور بسیاری از یخچال های طبیعی این منطقه ذوب شوند. این اتفاق منجر به کوچ کردن حیواناتی مانند پلنگ برفی می شود زیرا زیست بوم این حیوان دچار تغییرات گسترده ای شده است و همینطور آب شدن یخچال ها باعث طغیان رودخانه ها نیز می شود.

افرادی که برای تفریح و یا پول و خوراک به شکار حیوانات می پردازند نیز صدمات زیادی به این پارک ملی وارد می سازند.

پارک ملی پامیر

آب و هوا و بهترین فصل سفر

 شرایط آب و هوایی در پامیر 4 فصل می باشد ولی حتی در تابستان نیز هوا خنک است. همانطور که می دانید پارک های ملی در تمامی فصل ها به روی بازدید کنندگان باز هستند و به هیمن دلیل شما نیز می توانید در هر فصلی به پارک ملی پامیر سفر کنید و از زیبایی های آن لذت ببرید. ولی کارناوال به شما پیشنهاد می کند که بهتر است در فصل های بهار و تابستان از پامیر دیدن کنید. 

پارک ملی پامیر

راه های دسترسی و هزینه ها

برای رسیدن به این پارک ملی می توانید از دوشنبه ( پایتخت تاجیکستان ) بوسیله ی هواپیما خود را به خاروغ برسانید. هر روز هواپیمایی با گنجایش 14 مسافر به سمت خاروق پرواز می کند ولی انجام شدن این پرواز به شرایط آب و هوایی و همین طور تعداد مسافرهای آن بستگی دارد و حواستان باشد که بلیت ها در همان روز و در خود فرودگاه به فروش می رسند.

شما همچنان می توانید با اجاره ی یک اتومبیل مانند جیپ از شهر دوشنبه با راننده بعد از گذشت مدت زمان 13 الی 21 ساعت به خاروق و نزدیکی پارک ملی برسید که حدود 400 دلار هزینه در پی خواهد داشت.

بعد از رسیدن به خاروق در صورت تمایل می توانید به سمت قرقیزتان نیز حرکت کنید.

برای گردش در منطقه ی پامیر هیچ قطار و یا وسیله ی نقلیه ی عمومی وجود ندارد ولی شما می توانید از اتومبیل هایی که در مسیرهای خاکی و گاه جاده های آسفالت حرکت می کنند به روش رایگان سواری استفاده کنید. البته چند سالی است که شما می توایند با صرف هزینه، یک اتومبیل شاسی بلند اجاره کنید و به گردش در این پارک ملی شگفت انگیز بپردازید.

برای خارج شدن نیز می توانید به خاروغ برگردید و یا به قرقیزستان سفر کنید.

پارک ملی پامیر بر روی نقشه

 

نکاتی درباره ی امنیت در سفر به پامیر

1) ممکن است در مسیر پلیس جلوی شما را بگیرد و احراز هویت کند و یا اگر عکاسی می کنید ممکن است به دردسر بیفتید ولی به هیچ عنوان نگران نباشید زیرا با داشتن مجوز سفر و یا ویزا مشکلی متوجه شما نخواهد بود.

2) در تابستان در برخی از مناطق سطح زمین کاملا سفت به نظر می رسد و با خاک رس پوشیده شده ولی به هیچ عنوان سفت نیست و ممکن است به داخل آن فرو بروید، پس حواستان را جمع کنید.

3) در نزدیکی مناطق صخره ای بیشتر سنگ ها شکننده و لغزنده هستند.

4) سیل، طوفان و ... ممکن است راه ها را بشویند و باعث شوند که مسیر را گم کنید و رانندگی در این مسیرها می تواند خطرناک باشد.

5) بارش برف می تواند مسیر پیش روی شما را ببندد.

پارک ملی پامیر

ویدیو زیبا از پارک ملی پامیر

سخن آخر

نظر شما درباره ی این پارک ملی چیست؟

دیدگاه خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

بسارزیبا فقط نگفتید انجا همزبان مایند یعنی فارسی صحبت میکنند ونام کوه اسماعیل سامانی پادشاه ایرانی سامانیان میباشد

انتشار:31 شهریور 1398

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.