karnaval.ir

مهدیه اکبری پارسا

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

13 اردیبهشت 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

به نقل از تسنیم، رییس بخش مصر باستان موزه لوور به حضور ایرانی ها دوره هخامنشی در مصر اشاره کرد و به تشریح فرعونی پرداخت که ایرانی بود. 

ونسان روندو- رییس بخش مصر باستان موزه لوور- در نشست "مصر فراعنه در موزه لوور: تاریخ کهن و مدرن" در مورد تاریخچه شکل گیری این بخش در موزه مشهور لوور توضیح هایی ارایه کرد. این نشست به مناسبت برگزاری نمایشگاه لوور در تهران و به همت آقای ونسان روندو برگزار شد. 

او در این نشست در مورد تاریخچه بخش مصر باستان موزه لوور چنین گفت: 

از بدو ایجاد نخستین مجموعه‌های سلطنتی، به خصوص از زمان شامپو لیون و تاسیس موزه مصر در سالن‌ های شارل دهم در سال 1827، هنر مصری حضوری تمام‌ قد و پر رنگ در میراث‌ فرهنگی فرانسوی‌ ها و تمام بازدیدکنندگان موزه لوور داشته است. در اختیار گیری مجموعه‌ های بزرگ کنسول‌ ها و سپس اشیای کشف‌ شده در طول نخستین کاوش‌ های علمی آگوست ماریت در سراپئوم در سال‌ های 1850 نیز در این بین نقش مهمی ایفا کرده‌ اند.

روندو در ادامه گفت:‌

سیاست‌ های گنجینه‌ داری در گردآوری مجموعه‌ ها، وقف‌ ها و اجازه حفاری از سوی دولت مصر که طی آن برخی از اشیای کشف شده به‌ دست انستیتوی باستان‌ شناسی شرق فرانسه در قاهره به لوور اهدا شدند، به غنای مجموعه‌های مصر افزودند و سبب شدند که موزه لوور امروز آینه‌ ای تمام‌ نما از تمدن مصر را به دیدگان مخاطبان عرضه کند.

وی در ادامه صحبت های خود به وضعیت نمایش دایم این بخش در موزه لوور اشاره و بیان کرد: 

امروز نمایش دایم مجموعه در دو بال "محوطه مربع" موزه لوور، همان چیزی است که ژان‌ لویی سنیوال، امین‌ اموال بخش بین سال‌ های 1982 تا 1992 می‌ خواست و بدین ترتیب مجموعه تحت مدیریت کریستیان زیگلر محقق 19 دسامبر 1997 افتتاح شد.

رییس بخش مصر باستان موزه لوور، طبقه همکف این بخش و آثار مهمی که در آن قرار دارد را چنین توصیف کرد:

در طبقه همکف، سالن‌ ها یکی پس از دیگری به موضوع های مهم تمدن که معرف و نشانگر مصر باستان هستند مانند نیل، خیرات برای مردگان، سنگ‌ نوشته‌ها، خانه‌ ها، جواهرات، معابد، معبد فرعون، تابوت‌ها و تابوت‌ های سنگی (ساکروفاژ)، خدایان و... اختصاص یافته‌اند.

او همچنین در مورد طبقه دوم بخش مصر باستان موزه لوور و نحوه چیدمان آثار در آن گفت:

طبقه بالا، بازدیدکنندگان را به سیری تاریخی و تاریخ هنری دعوت می‌ کند و در انتهای بخش پیش از تاریخ، با نخستین هیروگلیف‌هایش به مخاطب امکان درک و بازدید از سلسله‌های فراعنه و خانواده‌های شخصیت‌های بزرگ را در سیری آرام و در عین حال مشخص در هنر مصر می‌ دهد.

ونسان روندو در ادامه به مهمترین آثار کشف شده از مصر باستان که در این بخش نگهداری می شود اشاره کرد: 

دپارتمان مصر از داشتن شاهکارهایی چون ابوالهول تانیس، تندیس ناختورهب، عبادتگاه مصطبه آختتپ، حوروس "پوسنو"، تندیس درفش‌ دار فرعون ستی دوم، تابوت سنگی تیسیکراتس، چاقوی دسته عاجی و سنگ چخماق موسوم به "جبل العرکى"، لوح منقوش مار-شاه، کاتب چهار زانو نشسته، مجسمه بانو توی، گنجینه مربوط به خاکسپاری پسر رامسس دوم خائموآست، کاروماما، سه گانه اوسورکن، تاهارکا، و الهه همن و... به خود می‌بالد.

رییس بخش مصر باستان موزه لوور همچنین در صحبت های خود به حضور هخامنشی ها در مصر پرداخت و افزود:

ایرانیان در دوره هخامنشی حضور پررنگی در مصر داشتند که مجسمه مصری داریوش گواه این ارتباط است. پادشاه هخامنشی بعد از تسلط بر مصر، به‌عنوان فرعون جدید به رسمیت شناخته می‌شود و امروزه آثار و متون بسیاری از مصر به دست آمده که گواه این ارتباط سیاسی‌-هنری بین ایران و مصر است.

#اخبار روز گردشگری را از کارناوال دنبال کنید.

خاطرات خوبم از زندگی بین سبزی جنگل و کوه، آبی دریا، سپیدی عطر بهارنارنج، قرمزی تمشک‌های وحشی، نارنجی پرتقالها، بارانهای گاه و بی‌گاه و تاب خوردن بر درخت گردوی مهربان حیاط خانه‌مان در رامسر زیبا چرخ می خورد و روحم را سیراب می کند. تمام

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.