karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

26 آبان 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

موجودات زنده ی بسیاری در زمین زندگی می کنند؛ آن ها همانند ما انسان ها از این خاک، آسمان، هوا و منابع ارزشمند غذایی سهمی دارند و حیات و بقایشان با استفاده از آن ها تامین می شود اما چه قدر برای این حق آن ها احترام قائل هستیم؟ در طول شبانه روز چه قدر به رفتارهایی که این موجودات را می آزارد و آن ها را از حقوق مسلمشان محروم می کند، می اندیشیم؟

انسان با تمام احساسات و عواطفش گاه خیلی بی رحم می شود و همه چیز را از یاد می برد. برج می سازد، جاده احداث می کند، اتومبیل ها را یکی یکی در خیابان ها به راه می اندازد، آشیانه و زیستگاه حیوانات را برای ساخت و ساز نابود می کند و هزاران رفتار نادرست دیگر از خود نشان می دهد و در نهایت دم از رعایت حقوق حیوانات نیز می زند. اگر با خودمان روراست باشیم و منصفانه به ماجرا نگاه کنیم، همه ی ما خواسته یا ناخواسته درگیر این رفتار بی رحمانه هستیم و در پاره ای از اوقات تقریبا هیچ حقی برای دیگر موجودات زنده قائل نمی شویم.

همین مسئله دغدغه ی یک گروه بین المللی از عکاسان سراسر دنیا شده است تا به پیرامون خود با نگاهی متفاوت بنگرند و پدیده ای به نام حیوان آزاری را در قاب تصاویر بگنجانند. حاصل کار آن ها مجموعه ای تاسف بار است که پایمال شدن حقوق حیوانات بر روی سیاره زمین را به تصویر می کشد و بسیاری را به فکر فرو می برد. در این میان برخی نیز به سراغ انسان هایی رفته اند که با تمام قوای خود سعی در حفاظت از این موجودات دوست داشتنی دارند.

کارناوال نیز می خواهد نگاهی به این مجموعه داشته باشد و با برخی واقعیات تلخ روبرویتان کند. همراهمان باشید و با ما به دنیای حیوانات بیایید و گوشه ای از رفتارهای غیرمنصفانه با آن ها را ببینید. 

حیوان آزاری

1- در دام انسان

کوسه های دم دراز از آبزیانی هستند که در دریای کورتز (Cortez) مکزیک زندگی می کنند. سالانه تعداد زیادی از آن ها به دام ماهیگیران می افتند تا به سوپ باله کوسه تبدیل شوند.

کوسه دم دراز

Brian Skerry

2- پرشکارترین حیوان دنیا

پانگولین یا مورچه‌خوار پولک‌دار جانداری است که در مناطق گرمسیری آفریقا و آسیا زندگی می کند و تنها پستانداری است که پوششی پولکی بر روی بدن خود دارد. پانگولین ها به شکلی غافلگیرانه و وحشیانه شکار شده و پس از انجماد داخل کانتینر های کشتیرانی قرار می گیرند تا از طریق بندر سوماترا در اندونزی به نقاط دیگر جهان بروند. در این تصویر تعداد 4000 پانگولین پهن شده اند تا یخشان آب شود و مورد استفاده قرار گیرند. 

این جاندار، پرشکارترین حیوان دنیاست و با وجود آنکه هر هشت گونه ی آن در فهرست جانوران در معرض تهدید قرار دارند، هیچ کس دست از شکار آن ها بر نمی دارد. چینی ها از این جاندار در مصارف پزشکی و درمانی استفاده می کنند و گوشت آن نیز لذیذترین غذا برای آن ها به شمار می رود.

پانگولین

Paul Hilton

3- غصب جنگل

این تصویر هوایی یکی از بخش های بومی آمازون برزیل به نام آلتامیرا (Altamira) را نشان می دهد که درختان آن قطع شده اند تا برای سکونت یا استقرار انسان آماده شود. چه اهمیتی دارد که چند جاندار قرار است بی خانمان شوند؟!

آمازون

Daniel Beltra

4- نمایشی غم بار

سه بار در روز از کابینش بیرون آورده می شود تا به همراه یک دلقک در سیرک بین المللی چایم لونگ کشور چین برنامه اجرا کند و باعث لذت تماشاچیان شود. این جاندار یک اورانگوتان بورنئویی است که به شدت در معرض خطر انقراض قرار دارد اما باز هم اسیر می شود و مورد استفاده های غیرقانونی قرار می گیرد.

بسیاری از تماشاچیان نمی دانند که این حیوان تحت چه شرایط بدی قرار می گیرد وگرنه خنده را فراموش می کردند؛ شرایطی که آموزش بی رحمانه، بی توجهی و سوء استفاده تنها بخشی از آن است.

اورانگوتان در سیرک

Britta Jaschinski

5- تجارتی بی رحمانه

روباه صحرا از آن حیواناتی است که برای آموزش، تربیت و تجارت غیرقانونی از دامان طبیعت جدا می شود. این توله سه ماهه در بازاری در جنوب تونس منتظر است تا خریداری شود و اسارتش وارد بُعد جدیدی گردد!

روباه صحرا

Bruno D'Amicis

6- مجازاتی ناعادلانه

این فیل نر آخرین لحظات زندگی خود را در غل و زنجیر و در پارک ملی چیتوان (Chitwan national park) نپال می گذراند؛ به جرم کشتن 5 فیلبان!

فیل نر

Patrick Brown

7- آتشی بر جان فیل ها

آنچه می بینید تصویری از بزرگترین آتش سوزی عاج فیل است که در 30 آوریل 2016 در کنیا رخ داد. در این آتش سوزی حدود 105 تُن عاج فیل سوزانده شد و هدف از آن برانگیختن توجه جهانیان به حفاظت از فیل هایی بود که در این کشور شکار می شوند.

عاج فیل

Charlie Hamilton James

8- زیر چوب حراج

این اورانگوتان یتیم و کوچک در یکی از بازارهای کشور کامرون به حراج گذاشته شده بود که عکاس آن را در ازای یک حلقه بی ارزش خرید و به یک پناهگاه برد اما چند ماه بعد از دنیا رفت.

بچه اورانگوتان

Karl Ammann

9- فاجعه ای وحشتناک

تنه ی سوخته ی درختان در بخشی از جنگل های آمازون؛ جایی که خانه ی بسیاری از حیوانات است.

جنگل آمازون

Charlie Hamilton James

10- اسارتی تلخ

تعدادی لِمور دم حلقه ای را می بینید که در باغ وحش ونزو (Wenzhou Zoo) در چجیانگ (Zhejiang) چین اسیر شده اند. طرفداران محیط زیست تعداد کل این جانداران را در طبیعت کمتر از 2000 عدد تخمین می زنند و شکار، اسارت و تصرف زیستگاه را از دلایل عمده ی رو به انقراض بودن این گونه می دانند.

لمور دم حلقه ای

Zheng Xiaoqun

11- توقیف شده ها

در تصویر، سم های متعلق به سه کرگدن را می بینید؛ یک نر، یک ماده و یک بچه. این تنها بخشی از 1.3 میلیون آیتم حیوانی است که خدمات ماهی و حیات وحش ایالات متحده (United States Fish and Wildlife Service) در انباری در کلورادو کشف کرده است.

سم کرگدن

Britta Jaschinski

12- نجات یافته

یک عضو داوطلب در سازمان غیر دولتی از بچه کرگدنی که در حال گذراندن دوران نقاهت پس از درمان زخم هایش است، مراقبت می کند. این کرگدن پس از آنکه مادرش توسط شکارچیان غیرقانونی در پارک ملی کروگر (Kruger National Park) در آفریقای جنوبی کشته شد، یتیم گردید. البته این یکی از اعضای خوش شانس گروه کرگدن هاست چرا که کشته شدن مادرش را ندیده و صدای شکسته شدن استخوان های او توسط شکارچیان را نشنیده است. برای شکار کرگدن با یک کارد بزرگ و سنگین به او حمله می کنند و استخوان هایش را می شکنند تا نتواند حرکت کند.

کرگدن

Brent Stirton

13- جنگجوی حیات وحش

سالانه جنگلبانان بسیاری در راستای حفاظت از حیات وحش، جان خود را از دست می دهند اما هنوز تعداد زیادی از آن ها هستند که دست از تلاش بر نمی دارند و این تنها قسمت خوب ماجراست...

جنگلبان

Adrian Steirn

14- نمادی از نجات یافتگان

تَندی (Thandi) نام کرگدن ماده ی سفیدی است که شاخ خود را در جنگ با شکارچیان از دست داده و تبدیل به نمادی از بقا در مبارزه با شکار غیرقانونی شده است.

کرگدن

Neil Aldridge

15- بی خانمان

عقاب فیلیپینی که در اثر جنگل زدایی، خانه و کاشانه اش را از دست داده، در مرکز عقاب فیلیپین نگهداری می شود و به این شکل تغذیه می گردد. این نوع عقاب به واسطه ی اقدامات انسانی به شدت در معرض خطر انقراض قرار گرفته است.

عقاب فیلیپین

Klaus Nigge

16- آزادی کوتاه مدت

تونی فیتز جان (Tony Fitzjohn) از شاگردان محافظ محیط زیست مشهور، جورج آدامسون (George Adamson)، در حال رهاسازی یک شیر به آغوش طبیعت است. او این شیر را زمانی که تنها یک توله کوچک بود پیدا کرد و نامش را جیپ (Jipe) گذاشت. تونی توانست به مدت سه سال از این جاندار در منطقه تسوو (Tsavo) کنیا نگهداری کند تا به بلوغ برسد؛ اما چه فایده؟! این شیر در مدت کوتاهی پس از ثبت این عکس، شکار شد!

شیر آفریقا

Olly & Suzi

17- به سوی خانه جدید...

یک گوریل در دست محافظ حیات وحش است و دارد به پناهگاه بزرگتر و بهتری می رود. این پناهگاه به منظور نگهداری از جانداران نوزاد یتیم و یا نجات یافته از دست شکارچیان توسط Ape Action Africa در کامرون ایجاد شده است.

گوریل

Jo-Anne McArthur

18- آخرین بازماندگان

در این تصویر یک جفت ببر بنگال جوان را می بینید که در پارک ملی رانتهامبور (Ranthambore) هند زندگی می کنند. کمتر از 4000 ببر بنگال در حیات وحش جهان باقی مانده و این کاهش جمعیت در اثر شکار و مصرف این جاندار در چین و جنوب شرقی آسیا اتفاق افتاده است.

ببر بنگال

Sudhir Shivaram

19- سرشار از آرامش و اعتماد

فیلبان تلاش می کند تا رابطه ی خود را با این فیل که از نوزادی تحت مراقبت او قرار دارد، مستحکم تر کند. این فیل پس از رسیدن به بلوغ در طبیعت رها می شود تا به زندگی خود در حیات وحش ادامه دهد. این تصویر در کمپ ابو (Abu Camp) کشور بوتسوانا (Botswana) در جنوب آفریقا به ثبت رسیده است.

فیل آفریقا

Chris Packham

سخن آخر

ما انسان ها همیشه آنقدرها هم که به نظر می رسد مهربان نیستیم و گاه یادمان می رود که موجودات دیگری هم در کنار ما نفس می کشند، غذا می خورند و برای ادامه ی حیات به منابع زمین احتیاج دارند.

چه حسی در مورد این تصاویر دارید؟

به نظر شما چرا باید با حیوانات اینگونه رفتار شود؟

چه کارهایی می توانیم انجام دهیم که با این صحنه های غم انگیز و تلخ مواجه نشویم؟

نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید.

منتظرتان هستیم...

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.