karnaval.ir

زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

07 بهمن 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

همراه کارناوال بیایید تا تصاویری از ازبکستان را به تماشا بنشینیم. این بار می خواهیم در این سفر تصویری، مروری بر دیدنی های ازبکستان داشته باشیم و برخی از مشهورترین جاذبه های تاریخی و طبیعی این کشور را بشناسیم و از تاشکند، پایتخت ازبکستان تا سمرقند و بخارا را بگردیم. عکس های این گزارش کار الیشا و جرید (Alesha And Jarryd) زوج گردشگر، عکاس و بلاگر است که از سال 2008 همراه هم به نقاط مختلف دنیا سفر کرده اند. لحظاتی با ما باشید تا زیبایی های ازبکستان را در قاب تصویر نظاره کنید. 

1- میدان ریگستان در سمرقند، یکی از مهمترین و تاریخی ترین جاذبه های این شهر کهن است که در زیبایی و اهمیت از سایر بناهای شهر پیشتاز است. 

میدان ریگستان در سمرقند

Alesha And Jarryd

2- اگر به دنبال پوشاک سنتی ابریشم هستید، ازبکستان یکی از بهترین گزینه ها برای شماست. در این تصویر شاهد پیرزنی هستید که در روشی سنتی، الیاف ابریشم را از پیله های کرم ابریشم تهیه می کند. 

تولید ابریشم

Alesha And Jarryd

3- در میان سفرتان به ازبکستان، سری هم به بیابان «قزل‌قوم» بزنید. قزل‌قوم، یازدهمین بیابان وسیع دنیاست و جاذبه های خاص خودش را دارد. مثلا می توانید در دل بیابان، درون چادرهای سنتی «یورت» کمپ کنید. خوب است بدانید یورت، چادری از جنس پشم و پوست حیوانات است که عشایر مغول و ترک در آسیای میانه از آن استفاده می کنند. 

بیابان قزل‌قوم

Alesha And Jarryd

4- تنها کشوری در دنیا که در آن می توانید تندیسی طلایی را با کره زمینی بر فراز آن بیابید، ازبکستان است! 

ازبکستان

Alesha And Jarryd

5- گور امیر، یکی دیگر از معروف ترین دیدنی های شهر سمرقند است که مقبره تیمور گورکان معروف به تیمور لَنگ را در خودش جای داده است. تیمور لنگ سردار مغول و موسس سلسله تیموریان بود. 

گور امیر

Alesha And Jarryd

6- وارد گور امیر که بشوید، معماری چشمنواز و باشکوه مقبره، توجه تان را جلب می کند. در این تصویر، عکسی از خوشنویسی های طلایی درون مقبره را می بینید. 

گور امیر ازبکستان

Alesha And Jarryd

7- دخترکان ازبک در لباس های سنتی کشورشان بسیار دلربا هستند. 

دختر ازبک

Alesha And Jarryd

8- تماشای کاشی کاری های آبی و جذاب، از بخش های فراموش نشدنی سفر به ازبکستان هستند. 

کاشی کاری در ازبکستان

Alesha And Jarryd

9- بخارا! دو نفر!

اگر از درس های تاریخی دورن کودکی چیزی یادتان مانده باشد، حتما می دانید که بخارا از دیگر شهرهای مهم و کهن در این سرزمین است که بازدیدش را در سفر به ازبکستان نباید از دست داد. 

بخارا

Alesha And Jarryd

10- اگر شبی را در بیابان گذراندید، انتظار لحظه های خاطره انگیزی را بکشید. به طور مثال شب را در کنار آتش سپری می کنید و مردی ازبک از شما با نوای ساز سنتی اش پذیرایی می کند.

شب در بیابان های ازبکستان

Alesha And Jarryd

11- تاشکند، پایتخت ازبکستان نیز دیدنی های خاص خودش را دارد. برای خوشمزه گردی، سری به بازار چارسو (Chorsu Bazaar) بزنید. انواعی از خوراکی ها و ادویه های رنگارنگ منتظر شما هستند.

بازار چارسو تاشکند

Alesha And Jarryd

12- معماری تاریخی جاده ابریشم و بیابان تنها دیدنی های ازبکستان نیستند. در این عکس بخشی از مسیر کمچیق (Kamchiq) در شرق ازبکستان را می بینید. در این منظره جاده ای در میان کوه های قوراما (Qurama) و دره فرغانه (Fergana Valley) را تماشا می کنید که یکی از خطرناک ترین جاده های دنیا به شمار می رود. 

مسیر کمچیق ازبکستان

Alesha And Jarryd

13- این مرد در بخارا، تیزترین قیچی های دنیا را با دست خودش می سازد!

مرد ازبک

Alesha And Jarryd

14- آرامگاه شاه زنده (Shah-i-Zinda) در سمرقند، آرامگاه پسرعموی حضرت محمد است؛ کسی که اسلام را به این منطقه معرفی کرد. این آرامگاه با نام خیابان آرامگاهی نیز شناخته می شود؛ چرا که تعداد زیادی از پادشاهان این سرزمین در مقبره های اطراف به خاک سپرده شده اند. 

آرامگاه شاه زند ازبکستان

Alesha And Jarryd

15- میدان باشکوه ریگستان از نمایی دیگر

میدان ریگستان سمرقند

Alesha And Jarryd

16- خوب است بدانید 96 درصد از جمعیت مردم ازبکستان مسلمان اند. در این جا زنی مسلمان را می بینید که در یکی از مساجد شهر بخارا در حال راز و نیاز است. 

مسجدی در بخارا

Alesha And Jarryd

17- فضای چشمنواز و تزئینات طلایی مقبره تیمور گورکان 

مقبره تیمور گورکان

Alesha And Jarryd

18- ازبکستان از جمله کشورهای واقع در مسیر جاده ابریشم است که به سبب هنر و صنایع دستی منحصر به فردش شناخته می شود. در این جا شاهد مردی سفالگر هستید که در کارگاهش در نزدیکی شهر بخارا مشغول به کار است.

کارگاه سفالگری بخارا

Alesha And Jarryd

19- خوشمزه های ازبکی

خوراکی های ازبکی

Alesha And Jarryd

20- زنی از کنار مدرسه ای تاریخی در شهر خیوه (Khiva) می گذرد. 

در پایان خواندن توضیحات الیشا و جرید، درباره سفرشان به ازبکستان خالی از لطف نیست:

در سال 2015 ما به کشورهای آسیای میانه سفر کردیم و چهار ماه را به گشت و گذار در قرقیزستان، تاجیکستان، قزاقستان، ازبکستان و ترکمنستان گذراندیم. از کوه های پامیر تا بیابان قره قوم و تمام جاذبه های میان این دو، بیش از هر چیزی تحت تاثیر بناهای تاریخی اطراف جاده ابریشم قرار گرفتیم. با این حال، هر یک از این کشورها، در نوع خود منحصر به فردند و قیاس‌شان با هم کار سختی‌ست؛ اما از نظر تاریخ شگفتی آفرین و معماری قابل توجه، تنها انتخاب ما کشور ازبکستان است. 

در وصف زیبایی سحرآمیز ازبکستان می توان مقاله ای طولانی نوشت، اما ما ترجیح دادیم تا شکوهش را در قالب عکس در اختیار شما بگذاریم تا خودتان دلایل سفر به ازبکستان را کشف کنید. 

شهر خیوه

Alesha And Jarryd

سخن آخر

با هم به کشور ازبکستان رفتیم و در نگاهی مختصر با جاذبه های تاریخی و مدرنش آشنا شدیم و دیدیم این کشور، چه دیدنی های جذابی را در خودش جای داده است.

نظر شما درباره این تصاویر از ازبکستان چه بود؟

تا به حال به کشور ازبکستان سفر کرده اید؟ فکر می کنید روزی به این کشور بروید؟

دیدگاه ها خود را با ما در میان بگذارید. 

چند سالی است که با کارناوال، هر روز دست به قلم می شوم و نوشتن، گاه چالشی روزانه است و گاه، شربت بهار نارنج تگری که در یک روز داغ تابستانی به جانم می نشیند... و این چیزی است که آن را خوش حالی

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.