karnaval.ir

نسیم امینی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

24 تیر 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

هر نقطه از پهنه خاکی زمین، تنوع زیستی خاصی دارد و با پوشش گیاهی و حیات وحشی منحصر به خود مزین شده است. همین مساله، یکی از مهمترین جذابیت های سفر به شمار می رود و انسان ها را برای شناخت دیگر نواحی کره زمین کنجکاو می کند. این تنوع زیست محیطی نوع خاصی از گردشگری را موجب شده است که به آن سافاری (Safari) یا در زبان فارسی «وحش‌گشت» می گویند. سافاری، با هدف تماشای حیوانات و تهیه فیلم و عکس از جانوران صورت می گیرد.

یکی از محبوبترین مناطق سافاری قاره آفریقاست و دلیل آن نیز بر هیچ کس پوشیده نیست؛ خطه آفریقا مرهون لطف و توجه جانداران بسیاری قرار گرفته است و به هر سوی این قاره که بنگریم، زرافه ها، شیرها و پلنگ ها و ... خودنمایی می کنند و جلوه ای تماشایی پدید می آورند. اما در دیگر نقاط کره خاکی نیز می توان مکان هایی با تنوع زیستی غنی و تحسین برانگیز یافت که جلوه ای از خلقت را به نمایش می گذارند و برای سافاری، بسیار مناسب به شمار می آیند. برای مثال، مناطق غربی کشور آمریکا از نواحی مناسب برای سافاری به شمار می روند که با جانوران بومی آمریکا، گردشگران بسیاری را به سوی این خطه می کشانند. 

ما نیز می خواهیم به سوی این سرزمین رهسپار شویم و حیات وحش تماشایی اینجا را از نظر بگذرانیم و بیشتر با گونه های جانوری غرب آمریکا آشنا شویم. راهی ایالت نوادا (Nevada) می شویم که حجم گسترده ای از تنوع زیستی غرب آمریکا را در خود جای داده است. نوادا، سی و چهارمین ایالت پرجمعیت آمریکا به شمار می رود اما تراکم جمعیت بسیار کمی دارد و از این منظر، مقام نهم را داراست. در ایالت نوادا، شهر معروف و شناخته شده لاس وگاس جای دارد با این وجود، کارسون‌سیتی (Carson City)، مرکز ایالت به حساب می آید و 75 درصد از ساکنان نوادا را در خود جای داده است.

این ایالت، با وجود آب و هوای خشک و بیابانی اش، بیشترین زنجیره کوه ها و همچنین چشمه های آب گرم را در میان ایالت های آمریکا دارد و پارک های ملی، مناطق حفاظت شده، دریاچه هایی همچون دریاچه موهاوی (Lake Mohave) و دریاچه پیرامید (Pyramid Lake) نیز در اینجا قرار گرفته است. نوادا را «ایالت نقره» می خوانند که به نقش پررنگ نقره در اقتصاد و تاریخ این ایالت اشاره دارد. از این منطقه به عنوان سرزمین انطباق ها نیز یاد می کنند؛ چرا که با وجود گرمای زمین و نابود شدن مراتع و خشکسالی ها، حیات وحش راه خودش را در این سرزمین بیابانی پیدا کرده و به خوبی با شرایط موجود کنار آمده است. اسب های وحشی، بزهای کوهی، پرندگانی همچون کوکو، کبود مرغ و عقاب طلایی، همگی جلوه های منحصر به فرد حیات وحش در این خطه هستند. حتا خرگوش بی‌دم آمریکایی که به هوای سرد و خنک برای گذران زندگی احتیاج دارد، راه حلی مناسب پیدا کرده و به سوی مناطق مرتفع تر این خطه مهاجرت کرده است. امروز می خواهیم حیوانات بومی آمریکای غربی را از نظر بگذرانیم و بیشتر با تنوع زیستی این خطه از کره زمین آشنا شویم.

با کارناوال در سفر به نوادا همراه شوید و از تجربه سافاری در اینجا لذت ببرید. 

نوعی ماهی از آبزیان ایالت نوادا آمریکا

1- اسب وحشی

به جرات می توان گفت که نیمی از اسب های وحشی و قاطرهای غرب آمریکا، در ایالت نوادا سکونت دارند و در عدد، تعدادشان به 35 هزار راس می رسد.

اسب وحشی ایالت نوادا

2- کبودمرغ کوهی

این موجود 28.3 گرمی، پرنده نمادین نوادا به شمار می رود و در هر گوشه از این ایالت به چشم می خورد. البته کمی به فصل ها نیز بستگی ها دارد، چرا که کبود مرغ های کوهی، در فصول گرم سال به ارتفاعات بالاتر، تا حدود 3.5 کیلومتر بلندی، مهاجرت می کنند.

کبودمرغ کوهی ایالت نوادا

3- شاخ چنگالی

بعد از یوزپلنگ، شاخ چنگالی ها دومین موجود سریع در دنیا به حساب می آیند؛ البته در قاره آمریکا رتبه اول را دارند. پناهگاه ملی حیات‌وحش شلدون (Sheldon National Wildlife Refuge)، در یکی از شهرهای نوادا به نام گرلاک (Gerlach) جای گرفته و مکان مناسبی برای تماشای این شاخ چنگالی هاست.

شاخ چنگالی پناهگاه ملی حیات‌وحش شلدون نوادا

4- بز کوهی راکی

تنها در دو نقطه از ایالت نوادا می توانید با بزهای کوهی راکی مواجه شوید؛ رشته کوه های ایست هامبولت رنج (East Humboldt Range) و کوه های روبی (Ruby Mountains). گویی این بزها زاده شده اند تا فقط از کوه ها بالا بروند. رکورد 460 متر کوهنوردی آن هم در بیست دقیقه برای دیگر موجودات زنده به این سادگی ها قابل دسترسی نخواهد بود!

بز کوهی راکی ایالت نوادا آمریکا

5- خرموش کانگارویی اُرد 

خرموش کانگارویی اُرد (Ord's Kangaroo Rat) نام موجودی ست که در تصویر مشاهده می کنید. باید بدانید که واژه کانگارو بی دلیل به نام این جاندار اضافه نشده است و این خرموش ها حقیقتا می توانند به بالا و پایین بپرند. مناطق صخره ای و صحراها انتخاب اول این جانور برای زندگی هستند.

خرموش کانگارویی اُرد ایالت نوادا

Marshal Hedin

6- هیولای گیلا

هیولای گیلا (Gila Monster) گونه‌ای از مارمولک است که در مناطق جنوبی نوادا یافت می شود. این مارمولک ها زهرآلود هستند اما سم آن ها به ویژه برای بزرگسالان با بدنی سالم کشنده نیست. این جاندار بیشتر اوقات در تاریکی روزگار می گذراند و با اینکه در بیابان زندگی می کند توانایی شنا کردن را داراست. دیگر نکته جالب درباره هیولاهای گیلا آن است که این موجودات سرعت حرکت بسیار کندی دارند؛ به ویژه در فصول سرد سال.

مارمولک هیولای گیلا نوادا

7- لاک‌پشت صحرایی

لاک‌پشت صحرایی (Desert Tortoise) خزنده بومی ایالت نوادا به شمار می رود که در بیشتر مناطق این ایالت به چشم می خورد. اگرچه در منطقه محافظت شده ملی رِد راک کنیون (Red Rock Canyon National Conservation Area) و به ویژه بین فصول بهار و پاییز احتمال دیدن این جاندار بسیار بیشتر است. لاک‌پشت های صحرایی اگر در چند روز اولیه زندگی خود، جان سالم به در ببرند به احتمال خیلی زیاد تا حدود 70 سال دیگر نیز عمر می کنند. 

لاک‌پشت صحرایی ایالت نوادا آمریکا

8- کوکوی دونده بزرگ

این پرندگان جثه بسیار کوچکی، در حدود 25 تا 30 سانتی متر، دارند. پارک ایالتی اسپرینگ ماونتین رنچ (Spring Mountain Ranch State Park) و پارک ملی دد ولی (Death Valley National Park)، بهترین نواحی برای تماشای این موجودات بامزه به شمار می روند که با پاهای کوچک شان از سویی به سوی دیگر می دوند.

کوکوی دونده بزرگ ایالت نوادا آمریکا

9- شیر کوهی

شیر کوهی یا پوما از گربه‌سان های بومی قاره آمریکا به شمار می رود و طبیعتا در مناطق آرام و خالی از سکنه نوادا نیز یافت می شود. البته منطقه حیات وحش آلتا توکیما (Alta Toquima Wilderness) در جنوب شهر آستین، برای تماشای این جانور بسیار مناسب تر است. بد نیست بدانید که از شیر کوهی با نام های دیگری همچون کوگر و پانتر نیز یاد می شود؛ تمامی این نام ها از افسانه های محلی مردم بومی قاره آمریکا گرفته شده اند. 

شیر کوهی یا پوما ایالت نوادا آمریکا

Ian Lindsay

10- بزرگترینِ سیاه خروس ها

در تصویر نوعی پرنده به نام گریتر سگ گروس (Greater Sage Grouse) را می بینید که عنوان بزرگترین سیاه خروس ها را دارد و بومی قاره آمریکای شمالی ست. خوبست بدانید پرنده نری که در مقابل مشاهده می کنید در حال اجرای نمایشی برای به دست آوردن دل یک پرنده ماده است.

گریتر سگ گروس نوعی سیاه خروس ایالت نوادا آمریکا

11- از راسته مارهای زنگی

مار زنگی وسترن دایموند بک (Western Diamondback Rattlesnake) در حدود یک تا دو متر طول دارد و به شدت سمی ست. این نوع مار زنگی را در دریاچه موهاوی (Lake Mohave)، منطقه مسکونی سرچلایت (Searchlight) و لفلین (Laughlin) می توان یافت.

مار زنگی وسترن دایموند بک ایالت نوادا آمریکا

12- گربه دم‌کوتاه

گربه دم کوتاه (Bobcat) همانند شیرهای کوهی به مناطق آرام و خالی از سکنه علاقه مند است. این نوع جانداران از سرده وشق ها به شمار می روند و یه نکته جالب درباره آن ها، حرکت شان بر روی پنجه پاهاست.

گربه دم کوتاه ایالت نوادا آمریکا

13- عقاب طلایی

عقاب طلایی، از بهترین پرندگان شکاری در شمال کره زمین به حساب می آید. رنگ این نوع پرنده قهوه ای تیره است البته در سر و گردنش پرهای قهوه ای روشن و طلایی نیز به چشم می خورد. عقاب های طلایی ساکن نوادا در زمان هایی از سال به سوی کشور کانادا مهاجرت می کنند.

عقاب طلایی ایالت نوادا آمریکا

Gabriel Bendler

14- خرگوش بی‌دم آمریکایی

خرگوش بی‌دم آمریکایی (American pika) به شدت به تغییرات آب و هوایی حساس است و همین سبب شده تا برای مساله گرمایش زمین این موجود را زیر ذره‌بین ببرند و رفتارش را به دقت بررسی کنند. این نوع خرگوش ها تنها در مناطق سرد می توانند زندگی کنند و بنابراین، تنها در مناطق مرتفع نوادا مثل رشته کوه روبی (Ruby Mountains) یافت می شوند.

خرگوش بی‌دم آمریکایی ایالت نوادا آمریکا

15- کایوت

کایوت (Coyote) یا کایوتی از شمار سگ سانان است و بومی آمریکای شمالی و مرکزی به شمار می رود. به طور کلی در هر کجای نوادا که غذا وجود داشته باشد کایوتی ها دیده می شوند اما در پارک ایالتی واشو (Washoe Lake State Park) به مراتب بیشتر رویت شده اند. یک نکته جالب درباره کایوتی آن است که این موجود گوشت خوار با خوردن حشرات و گیاهان نیز می تواند به زندگی ادامه دهد.

کایوتی ایالت نوادا امریکا

16- جغد سوراخ‌نشین

این نوع جغد بیشتر در سوراخ ها و چاله هایی که سگ‌ها کنده اند زندگی می کند. جغد سوراخ نشین برخلاف دیگر جغدها در طول روز به پرواز در می آید و یک نکته دیگر آن که این جغد از دیگر پرندگان تغذیه می کند!

جغد سوراخ‌نشین ایالت نوادا آمریکا

17- گوسفند بزرگ‌شاخ صحرایی

این نوع گوسفندان، بومی شمال قاره آمریکا هستند و از گیاه خواران به شمار می روند. در پارک ایالتی ولی آو فایر (Valley of Fire State Park) و منطقه ملی حفاظت شده سلون کنیون (Sloan Canyon National Conservation Area) تعداد بسیاری از گوسفندهای بزرگ‌شاخ صحرایی دیده می شوند و به ویژه در فصل بهار، می توانید با بره‌های بامزه شان بازی کنید.

گوسفند بزرگ‌شاخ صحرایی ایالت نوادا آمریکا

18- مارمولک پلنگ

اگر گذرتان به بیابان موهاوی (Mojave Desert) در نوادا افتاد و مارمولکی را دیدید که بر روی پاهای عقبش حرکت می کند زیاد متعجب نشوید؛ این جانور از گونه مارمولک های پلنگ به شمار می رود که سرعت بسیار بالایی دارند، می پرند و حتا گاز می گیرند!

مارمولک پلنگ ایالت نوادا آمریکا

سخن آخر 

به ایالت نوادا در غرب آمریکا سفر کردیم و حیات وحش این منطقه را به تماشا نشستیم. پرندگانی همچون کوکو دونده و کبودمرغ کوهی به سفرمان نشاط بخشیدند و حیواناتی همچون کایوت ها و جغد سوراخ‌نشین هیجان گشت و گذارمان را رقم زدند. 

نظر شما درباره این تصاویر چیست؟

کدام یک از این حیوانات نظر شما را بیشتر جلب کردند؟

آیا تا به حال تجربه سفر به غرب آمریکا را داشته اید؟

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

اون بیرون پر از شگفتیه و من می خوام گوشه ای از این شگفتی ها رو بهتون نشون بدم.

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.