karnaval.ir

مهرنوش حیدری

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

08 خرداد 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

تصور کنید پلی در میان آسمان آبی و زمین، بدون هیچ تکیه گاه و ستونی بر سطح زمین زیرینش، حدود چندین متر در جلوی چشم شما قرار دارد که می توانید بر روی آن قدم بزنید. با اولین قدمی که بر روی آن می گذارید، با شنیدن صدای چوب خشک، هیجان و ترسی سراسر وجودتان را فرا می گیرد. وقتی به مسیر ادامه می دهید، حرکات باد صورت شما را نوازش می دهد. در این میان پل کم کم شروع به تکان خوردن می کند، پناهی جز طناب های اطرفتان ندارید. باید با این تکان ها همدل و همراه شوید و به راه ادامه دهید تا آن را به پایان برسانید. در حین ترس و هیجانی که سراسر وجودتان را فرا گرفته، وقتی به ارتفاعی که در آن قدم می زنید، می نگرید این ترس و هیجان چند برابر هم می شود و وقتی به اطراف می نگرید به جز دره و ارتفاع چیز دیگری نمی بینید. می توان این فکر و تصور را با رودخانه ای در دره کامل تر و مهیج تر هم کرد. رودخانه ای خروشان که در زیر پل جاری باشد و بر تمامی هیجان این لحظه بیافزاید . همه و همه ی این ها باعث می شود که سالانه عده ی زیادی از گردشگران برای گام برداشتن بر روی این پل ها راهیاقصی نقاط کشور و یا حتی خارج از کشور شوند.

این بار در سفری مهیج و به یاد ماندنی، راهی یکی از استان های شمال غربی کشور، استان اردبیل، می شویم تا با یکی از این جاذبه های هیجان انگیزش آشنا شویم...

همراه کارناوال بیایید و اگر توانستید، بر روی پل معلق پیر تقی قدم بگذارید...

*نکته مهم*

از آنجایی که این پل در اصل برای کار مطالعه و احداث سد به طور موقت ساخته شده است، از استانداردهای لازم برای عبور و مرور زیاد افراد برخوردار نیست و عبور از آن خطر زیادی دارد. مسوولان میراث فرهنگی استان اردبیل نیز در مورد استفاده و عبور از این پل هشدار اداه اند و از گردشگران خواسته اند که به هیچ عنوان از روی پل عبور نکنند."

پل معلق پیرتقی

photo by Mohammad Rahimi

چرا پل پیرتقی؟


-پل پیرتقی یکی از  هیجان انگیز ترین پل های معلق ایران است که بر فراز یک دره عمیق قرار دارد.
- با قدم گذاشتن بر روی این پل با چشم انداز خیره کننده ای روبرو خواهید شد.
- در کنار  لذت از قدم زدن بر روی یک پل معلق هیجا انگیز، می توانید از زیبایی های منطقه نیز بهره مند شوید.


آشنایی با پل معلق پیرتقی | یکی از بلندترین پل های ایران

در نزدیکی روستای پیر تقی در استان اردبیل پل معلقی به نام پیر تقی وجود دارد که دقیقا همانند پل های معلق خطرناک با طناب و چوب های لرزان گردشگران بسیاری را به سمت و سوی خود می کشاند. این پل هیجان آور بر روی دره های شگفت انگیز بخش هشتجین در شهرستان زیبای خلخال و در محل تلاقی دو رود کیوی چای و قزل اوزون در دربند مشکول ساخته شده است. طول این پل ترسناک و هیجان انگیز ۷۰ متر و عرض آن یک متر است. عبور از ارتفاعی در حدود ۶۰ متر از سطح رودخانه، در حین تکان های شدید پل، صدای قدم ها بر روی چوب خشک و صدای خروش آب قطعا رویایی ترسناک و در عین حال هیجان انگیز برای تمامی گردشگران می سازد.
در مورد روستایی که این پل در آن قرار دارد، جالب است بدانید که تنها یک خانوار ساکن دارد و قبلا مورد استفاده ی پژوهشگرانی بوده که برای مطالعه و احداث سد به منطقه می آمدند؛ سدی که دلیلی شد برای ساخت این پل...

پل معلق پیرتقی
photo by Mohammad Rahimi
پل معلق پیر تقی
پل معلق پیرتقی

دیدنی ها و تفریحات

در بازدید از این پل مهیج می توانید فعالیت های زیر را انجام دهید:

۱- بازدید و گردش در رودخانه قزل اوزون

این رودخانه ی پر آب از کوه های کردستان سر چشمه می گیرد و در طی مسیرش زمین های کردستان، زنجان و خلخال را سیراب می کند و در انتهای مسیرش در پشت سد سفید رود به آرامش می رسد. در مناطق خاصی از این رود می توان به قایقرانی، ماهی گیری و آب بازی پرداخت.

پل معلق پیر تقی

۲- کوهنوردی و صخره نوردی

 در اطراف پل پیر تقی صخره و ارتفاعاتی وجود دارد که می توان ساعاتی را به صخره نوردی و کوهنوردی اختصاص داد و خاطرات خوشی برای خود به ارمغان بیاورید. همچنین می توان با عکاسی و ثبت لحظات و مناظر عکس هایی ناب و زیبا به دست آورد.

پل معلق پیرتقی خلخال

پل معلق پیرتقی خلخال

۳- چشمه های آب معدنی بلاغ

در پایین دو درخت بزرگ در کنار هم، در میان علفهای روییده شده ۲ چشمه در کنار هم قرار دارند که چشمه های آب معدنی پیرتقی هستند. آب گوارا و خنک این چشمه ها بعد از بازدید از آن همه هیجان در پل، انرژی بخش است.

پل معلق پیرتقی
photo by Mohammad Rahimi

۴- پیک نیک و لذت بردن از مناظر اطراف

علاوه بر قدم زدن بر روی پل، می توانید با پیک نیک کردن بر روی محوطه ی اطراف پل از مناظر لذت ببرید و لحظات خوبی را تجربه کنید.

پل معلق پیرتقی

۵- تجربه زیپ لاین برفراز رودخانه

اگر هیجان قدم زدن بر روی پل شما راضی نکرد، می توانید از زیپ لاینی که در اطراف پل قرار دارد، استفاده و دُز بالایی از هیجان را با زیپ لاینی بر فراز رودخانه خروشان تجربه کنید.

چرا پل معلق پیرتقی احداث شد؟

در سال ۱۳۸۷ پژوهشگران شرکت سازنده ی سد قزل اوزون به منظور انجام مطالعات و آزمایشات خاک جهت اجرای سد پیرتقی به راحتی نمی توانستند از رودخانه عبور کنند. رودخانه ی قزل اوزون در بیشتر فصول سال پر آب است و تردد در آن دشوار است به همین جهت انجام این تحقیقات برای آن ها غیر ممکن شده بود. به همین دلیل پل پیر تقی برای تردد مهندسین و تکنسین ها احداث گردید، تا عبور و مرور از رودخانه برای آنها آسان شود.

سازندگان، این پل معلق را بر روی چهار عدد سیم بکسل محکم و قطور ساختند و تعدادی سیم بکسل به آن اضافه کردند تا لرزش های بیش از اندازه پل را برابر باد مهار کنند.

پل معلق پیرتقی
photo by Mohamad Rahimi

ملزومات سفر

برای این سفر پر از هیجان و ترسناک یک دل پر جرات، کفش کوه پیمایی ساده، لباس فصل (ترجیحاً کاپشن بارانی)، جعبه ی کمک های اولیه، غذا و آب آشامیدنی نیاز دارید. اگر قصد کوهنوردی دارید لوازم مورد نیاز جهت کوهنوردی به همراه داشته باشید.

پل معلق پیر تقی
 

کجا بمونیم؟

برای اقامت می توانید از اقامتگاه ها و هتل های شهر هشتجین استفاده کنید. کمپینگ در طبیعت هم از دیگر گزینه های شماست که برای آشنایی با آن می توانید مطالب زیر را مطالعه نمایید:
راهکارهای کمپینگ و اقامتی خوب در چادرهای مسافرتی
انواع کمپینگ در طبیعت
کمپینگ | وحشت یا تفریح ؟
راهکارهایی برای خواب بهتر در طبیعت

پیرتقی
پیر تقی
photo by Ali Akbar Shir Zhian

راه دسترسی

آدرس

۲۵ کیلومتری شهر فیروزآباد، ۱۰ کیلومتری شهر هشتجین، بین تونل ۹و۱۰، پل معلق پیر تقی

راه دسترسی

در جاده ی بین سرپرچم و اردبیل در میان تونل های ۹ و ۱۰ یک کیوسک قدیمی وجود دارد که در کنار آن جاده خاکی به طول ۵۰۰ متر شما را به سمت پل هدایت می کند. شما می توانید در کنار درخت ها ماشین را پارک نموده و با طی ۷۰۰ یا ۸۰۰ متر پیاده روی به پل برسید چرا این مسیر خیلی هموار نیست و پیاده طی کردن آن شاید راحت تر باشد.

البته قابل ذکر است که مابین تونل های ۸ و ۹ جاده خاکی دیگری وجود دارد که همان جاده ی کارگاه ساخت سد است و می توانید از آنجا تا نزدیکی پل با ماشین بروید.

 

 

موقعیت جغرافیایی پل معلق پیرتقی بر روی نقشه

 
پیر تقی
photo by Ali Akbar Shir Zhian

دیدنی های اطراف

در سفر به پل معلق پیرتقی می توانید از دیگر جاذبه های هشتجین دیدن نمایید:

قله آق داغ

 آبشارهای نوده
روستای (ماسوله‌ای شکل) کزج

 

قله آق داغ

پل معلق پیرتقی

seyed sajed yaghobi

آبشار نوده

توصیه های کارناوالی

برای رعایت نکات ایمنی، در حین حرکت بر روی پل با نفر بعدی در حدود ۱۰ متر فاصله داشته باشید.

به دلیل مساعد نبودن ادامه ی جاده پل پیرتقی به شما توصیه می کنیم که حتما ماشین را پارک نموده و بقیه ی راه را پیاده روی کنید.

طبیعت را حفظ کنید و در آخر زباله های خود را در طبیعت رها نکنید.

سخن آخر

آیا تا به حال به این پل هیجان انگیز رفته اید؟

آیا پل های معلق دیگری می شناسید؟

تجربیات و نظرات خود را با کارناوال در میان بگذارید ...

در میان بسیاری از فکر و خیال ها و در گیری های زندگی، گاه آن چنان با چشم باز در رویا فرو می رفتم و دنیا را سیر می کردم که گویی سوار بر دوچرخه ای تمام دنیا را فتح کرده ام. هر روز مدت

...

آیا این مطلب مفید بود؟

9 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

مسعود

می شه اینجور جاهارو معرفی نکنید؟ ملت همیشه در صحنه آماده حمله و تخریب هستند

انتشار:02 دی 1397

آیا این دیدگاه مفید بود؟

مهدیه

راهنمایی میخواستم در مورد سفر من از تهران به سمت ماسال قصد سفر دارم و اونجا چند روزی اقامت داریم از اونجا میخوام ادامه مسیر به سمت هشتبر واستارا اردبیل ونمین وبستان اباد وسرعین وتبریز ومیانه و زنجان ایا کسی میدونه که این شهرها ایا تو مسیر هستن یا مسیر های اضافی زیادی باید طی کنم برای هر شهری .ممکنه کسی کمکم کنه من نمیدونم باید از کجا اطلاعات بگیرم

برو حالشو ببر خوبه تو میتونی

08 شهریور 1401

بله کامل میدونم

06 خرداد 1401

انتشار:12 شهریور 1397

آیا این دیدگاه مفید بود؟

تهرانیان

سلام
من در نهیت نفهمیدم اجازه میدنکل مسیر پل رو طی کرد یا نه؟
اگر اجازه نمیدن، این منطقه بازهم ارزش بازدید داره؟
سپاس

اونجا کسی واینستاده تا به شما اجازه بده یا نه یا حتی اینکه پول بلیط بگیره از شما....یه پل چوبی هستش ...اگه دلتون خواست رد شین...فقط باید دونست که مثل بقیه پل ها امکانات و تجهیزات تفریحی کامل نداره....یه پل چوبی با یه طبیعت بکر

22 خرداد 1399

مصطفی

اصلا اونجا کسی نیست که بخواد اجازه بده یا نده من همین 17 مرداد رفتم رو پل فقط استانداری اردبیل  یه اطلاعیه داده که رفتن رو پل خطرناک هست که اگه کسی خدای نکرده چیزیش بشه بگه به ما ربطی نداره ما هشدار داده بودیم 

20 مرداد 1397

انتشار:11 مرداد 1397

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.