karnaval.ir

زهرا میرزایی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

25 فروردین 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

خیلی وقت ها همه چیز برای سفر مهیاست، اما هر چه فکر می کنیم مقصدی که نظرمان را به خود جلب کند پیدا نمی کنیم. کارناوال همیشه سعی داشته مقاصد گردشگری خاص را به شما عزیزان معرفی نماید، امروز هم طبق روال همیشگی می خواهیم به مکانی جالب برویم، جایی که شاید نامش زیاد به گوشمان رسیده باشد اما اطلاعات زیادی درباره ی آن نداشته باشیم. مقصد ما استرالیاست؛ کشوری فوق العاده زیبا، با منابع گردشگری فراوان.

در غرب استرالیا درختی وجود دارد که با هر درختی که تا به امروز دیده یا نامش را شنیده اید متفاوت است. گیاهی که با لقب درخت زندان صاحب شهرت شده و سالانه هزاران گردشگر را به سوی خود می کشاند تا از نزدیک این گیاه عجیب و کهن را ببینند.

کارناوال هم بار سفر بسته و به دیدار درخت زندان در استرالیا می رود، پیش از این هم با درختان و گیاهان شگفت انگیزی در سراسر دنیا آشنا شده ایم که با کلیک روی لینک های زیر می توانید با برخی از آن ها آشنا شوید:

قدیمی ترین درخت جهان از عصر یخبندان هنوز زنده است

لاله واژگون | گل افسانه ای ایران

درخت کریسمس | افسانه ها و تاریخچه

همراه کارناوال در سفر ماجراجویانه اش به استرالیای غربی همراه باشید و درخت زندان را از نزدیک نظاره گر باشید.

درخت زندان
درخت زندان
درخت زندان

چرا بازدید از درخت زندان؟


- از کهن ترین درخت های دنیاست.

- از مهم ترین جاذبه های طبیعی استرالیای غربی محسوب می شود.

- این درخت کاربری و تاریخچه ی بسیار خاصی دارد.

- داستان ها حاکی از آن است که روزی این درخت به عنوان یک زندان استفاده می شده است.

درخت زندان
درخت زندان

آشنایی با درختان بائوباب

درخت کهن زندان از نوع بائوباب است به همین دلیل در ابتدا نگاهی داریم به این گونه از درختان و ویژگی های آن ها تا در ادامه بتوانیم خصوصیات بارز درخت زندان را از دیگر اعضای خانواده اش بهتر تشخیص دهیم.

نام علمی بائوباب آدانسونیا (Adansonia) می باشد و به هشت گونه ی مختلف تقسیم می شوند. از این 8 گونه تقریبا 6 نوع آن تنها در قاره ی آفریقا می رویند و در دیگر نقاط دنیا دیده نشده اند. دو نوع باقی مانده هم غالبا در استرالیا و شبه قاره ی عربستان وجود دارند. بنابراین این درخت از نظر پراکندگی نیز گیاهی بسیار خاص است و با گذشت صدها سال از وجودش هنوز هم تنها در برخی کشورهای دنیا دیده می شود.

بلندترین درخت بائوباب موجود تا به امروز حدودا 18 متر طول داشته است. افراد زیادی از این موضوع خبر ندارند اما بائوباب ها دارای میوه هم هستند، میوه هایی که حدودا 3 الی 4 سانتیمتر طول دارند، رنگ آن ها در هنگام رسیدن تقریبا قرمز می باشد و طعمی بین ترشی و شیرینی دارند. حیواناتی مثل میمون به این گیاه علاقه ی شدید دارند و البته از این میوه ها در ساخت انواع نوشیدنی نیز استفاده می کنند. پوست درختان بائوباب به رنگ قهوه ای یا طوسی هستند که درخت زندان مورد نظر ما رنگ پوسته اش طوسی است.

نکته ای که باید درباره ی بائوباب ها بدانید این است که بر خلاف تصور مردم عامه، تنه ی بائوباب ها باریک نیست بلکه برخی از انواع آن می توانند حتی تا 12 متر یا بیشتر هم قطر داشته باشند، البته این گونه ها به دلیل قطع بی رویه ی درختان رو به کاهش می باشند. درختانی از جمله درخت زندان بسیار بی نظیر هستند در ادامه بیشتر با این گیاه خاص و جالب آشنا خواهیم شد.

درخت بائوباب
درخت بائوباب

آشنایی با درخت زندان | Boab Prison Tree

در حقیقت دو درخت با عنوان درخت زندان در استرالیا شناخته می شوند؛ یکی از آن ها در ویندهام و دیگری در شهر دربی واقع شده است. درخت زندان موجود در دربی گیاه اصلی است و دیگری به دلیل شباهت و نزدیکی داستان زندگیش لقب درخت زندان را از آن خود نموده، در ادامه این دو درخت را به صورت جداگانه معرفی می کنیم:

1- درخت بائوباب زندان یا پریزن تری (Boab Prison Tree) در دربی:

 داخل این درخت کاملا خالی و ظاهرش دایره ای شکل می باشد. افراد محلی استرالیا عقیده دارند این درخت شبیه به بطری است به همین علت به آن درخت بطری یا باتل تِری (Bottle tree) نیز می گویند. اما چرا به این درخت لقب زندان داده اند؟

محیط تنه ی درخت زندان حدودا 14 متر می باشد و داخل آن حدودا 9 متر مربع مساحت دارد به عبارت دیگر درون این درخت به اندازه ی یک اتاق کوچک جا دارد، دلیل نام گذاری آن هم به همین موضوع برمی گردد زیرا از این اتاقک درختی در قدیم به عنوان زندان استفاده می کردند و خلافکاران در این درخت نگهداری می شدند.

محققین سن این گیاه را 1500 سال تخمین زده اند و از بزرگسال ترین درختان استرالیا نیز محسوب می شود. درخت زندان در مقایسه با بائوباب های موجود در ماداگاسکار و آفریقا بسیار قطور است و تصور گردشگران را از این گونه گیاهان به کل تغییر می دهد. بائوباب هایی که در استرالیا می رویند به صورت معمول از دیگر هم خانواده هایشان تنه ی کلفت تری دارند اما درخت زندان دربی در این قاره هم کاملا بی نظیر و منحصر به فرد است و به همین علت توانسته توریست ها را به سمت خود جلب نماید.

2- درخت زندان ویندهام:

این گیاه از درخت زندان ویندهام باریک تر است و ارتفاعی 6 متری دارد. ظاهر این درخت بیشتر شبیه به بطری می باشد و در آن یک بریدگی کاملا شبیه به پنجره مشاهده می شود. متاسفانه تقریبا از این درخت هیچ محافظتی نمی گردد.

* از این پس همه اطلاعات درباره ی درخت دربی می باشد زیرا این درخت به عنوان درخت زندان اصلی شناخته می شود.

درخت بائوباب زندان دربی

درخت زندان

درخت زندان ویندهام

درخت زندان
درخت زندان

ویدویی ببینید از درخت زندان دربی استرالیا

تاریخچه جالب درخت زندان | چرا این درخت، یک زندان شد؟

در سال 1890 میلادی پلیس هایی که در اطراف درخت زندان در حال گردش بودند، متوجه می شوند شاخه های درخت زندان تو خالی هستند، با کمی دقت و جستجو می فهمند درخت کاملا تو خالی می باشد و سوراخی هم شبیه به جای قفل روی آن وجود دارد. آن ها از آن پس تصمیم می گیرند از این درخت به عنوان زندانی برای مردمان محلی و بومی ها استفاده نماید. این اطلاعات در مقاله ای علمی و تاریخی در سال 1931 میلادی منتشر شد و شواهد و قرائن نیز صحت این ماجرا را تایید می کنند.

حتی گفته می شود قبل تر از سال 1890 نیز از این درخت به عنوان زندان سیاه پوستان مجرم استفاده می شد. در مقاله ای که در سال 1931 میلادی منتشر شد همچنین آمده است که در این درخت 30 نفر به صورت هم زمان زندانی می شدند که به احتمال زیاد در این آمار بزرگنمایی شده و اصل داستان این چنین نبوده است. اگر کمی با دقت تر به تصاویر توجه کنید، خواهید دید که دو سوراخ طبیعی در بالای تنه ی درخت و یک سوراخ هم شبیه به پنجره روی تنه وجود دارد که به نوعی تهویه ای طبیعی برای زندانیانی بوده که در آن حبس می شدند.

در سال 1940 میلادی مقاله ی علمی تری درباره ی این درخت منتشر شد که بنابر آن در طول تاریخ تنها یک نفر توانسته از داخل این زندان درختی فرار کند. بنابر نوشته هایی دیگر که از سال 1938 میلادی یافت شده بر روی این درخت بائوباب عبارتی به این شرح "Hillgrove Police Station" (ایستگاه پلیس هیل گرو) نوشته شده بود که نشان می دهد این درخت متعلق به پلیس و زندان بوده است البته امروزه این عبارت موجود نیست و علت آن نرم بودن و رشد پوسته ی درخت ذکر می شود. گفته می شود این موضوع واقعیت دارد زیرا در کتابخانه ای که در یکی از ایالات استرالیای جنوبی واقع شده تصویری ار این درخت وجود دارد که می توان روی آن این عبارت را به وضوح مشاهده نمود، این تصویر در حدود سال 1917 تا 1925 میلادی گرفته شده است.

پس از این که مشخص شد از درخت بائوباب به عنوان زندان استفاده می کردند این درخت صاحب شهرت و آوازه ی زیادی شد و در حقیقت از سال 1900 میلادی به بعد به عنوان یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری استرالیا شناخته شد.

داستان دیگری نیز درباره ی زندان بودن این درخت ذکر می شود؛ می گویند در حدود دهه ی نود قرن 19 چند پلیس قصد انتقال زندانیانشان را به شهر دربی داشتند که در مسیر با این درخت مواجه می شوند و هنگام شب زندانیانشان را داخل این درخت تو خالی زندانی می کنند به همین دلیل به این درخت، دربی هم گفته می شود. 

افسانه ها و داستان های زیادی درباره ی این درخت و زندانیان داخل آن گفته می شود که البته تا حدود زیادی اشتباه و زاده ی ذهن بشر هستند. برای مثال گفته می شود که افراد زیادی اجساد مردگانشان را در زیر این درخت دفن می کردند با این تصور که درخت از آن ها محافظت خواهد کرد و یا این که زندانیان زیادی به این درخت زنجیر می شدند تا درس عبرتی باشند برای دیگران.

*نکته ی مهم این که محققین بسیاری استفاده از این درخت به عنوان زندان را کاملا رد کرده اند و علت آن را عدم وجود شواهد و قرائن کافی می دانند، آن ها می گویند این درخت به شهر دربی بسیار نزدیک و جزو مناطق اطراف همین شهر به حساب می آید و اگر پلیس ها قصد انتقال زندانیان را داشتند لزومی به گذراندن شب در کنار این درخت نداشته اند.

درخت زندان
درخت زندان
درخت زندان

آسیب زدن بازدیدکنندگان به درخت زندان

درخت زندان دربی خارج از شهر و در منطقه ای خوش و آب و هوا قرار دارد و گردشگرانی که برای لذت بردن از طیبعت به استرالیا می روند از این درخت نیز دیدن می کنند.

جلب توریست توسط این درخت تنومند باعث شهرت، محبوبیت و کسب درآمد برای مردمان محلی شده اما معضلاتی را هم برای این درخت زیبا به همراه داشته است. بسیاری از گردشگران بر روی این درخت با انواع و اقسام وسایل و ابزارالات یادگاری نوشتند و کنده‌کاری کردند، حتی دیده شده که متاسفانه برخی از آن ها سیگارشان را نیز با این گیاه شگفت انگیز خاموش کردند. این روند به درخت زندان آسیب زیادی رساند و اگر به تصاویر دقت کنید مشاهده خواهید کرد که تنه ی آن کاملا آسیب دیده است.

آسیب رساندن به درخت زندان تنها مختص به توریست ها نبود بلکه اهالی محله های نزدیک هم روی درخت یادگاری می نوشتند. این کار ناپسند و زشت سال ها ادامه داشت تا چندی پیش دور تا دور درخت زیبای زندان حصاری کشیدند تا کمی از گزند بازدیدکنندگان در امان بماند. این کار تاثیر زیادی در مراقبت از درخت داشت اما دیگر ساقه ی درخت زندان کاملا آسیب دیده است.

علاوه بر موضوع خاطره نویسی روی درخت، گردشگران بی ملاحظه اتومبیل هایشان را کاملا نزدیک به درخت پارک می کنند که این کار به مرور سبب فشرده شدن خاک زمین و صدمه رسیدن به درخت می شود.

حتی دیده شده که افراد زیادی برای عکس گرفتن از خود از درخت بالا رفته اند که این موضوع باعث آسیب رسیدن به این درخت کهن و شاخص می شود.

درخت زندان
درخت زندان

حقایقی درباره درخت بائوباب

- میوه ی درختان بائوباب 10 برابر پرتقال ویتامین سی دارند.

- میوه های بائوباب پس از 6 تا 7 هفته شکلی شبیه به هویج پیدا می کنند.

- دانشمندان عقیده دارند اگر درختان بائوباب از بلایای طبیعی و انسانی جان سالم به در ببرند ممکن است تا 65 میلیون سال نیز عمر کنند.

- هیچ مدرک بسیار موسخی تایید نمی کند که درخت زندان به عنوان زندان استفاده می شده است و همه ی این سخنان برمبنای یک عکس و حرف های محلیان می باشد.

- افراد زیادی می دانند که شاید استفاده از این درخت به عنوان زندان حقیقت نداشته باشد اما با این حال باز هم به دیدارش می روند. افسانه یا حقیقت بودن این موضوع برای بازدیدکنندگان اهمیت ندارد و آن ها فقط می خواهند درخت را از نزدیک ببینند که همین موضوع باعث پیشرفت صنعت توریست برای محلیان شده است.

میوه بائوباب
میوه بائوباب

دسترسی

 برای بازدید از درخت بائوباب زندان باید به غرب استرالیا و شهر دربی بروید، این درخت درست 7 کیلومتر با این شهر فاصله دارد. برای رسیدن به این درخت تنومند باید از اتومبیل شخصی استفاده کنید و به سوی جاده ی بروم بروید.

 آدرس: استرالیا، غرب استرالیا، دربی، 7 کیلومتری دربی، جاده ی بروم دربی.

.Address: Derby - Broome Highway | 7 km from Derby, Derby, Western Australia 6728, Australia

درخت زندان را در نقشه کارناوال بیابید

 

دیدنی های اطراف درخت زندان

همانطور که قبل تر اشاره کردیم منطقه ای که درخت زندان در آن قرار گرفته منطقه ای طبیعی، سرسبز و زیباست. در این قسمت برای شما چند پیشنهاد داریم که در هنگام بازدید از درخت زندان از آن ها نیز دیدن نمایید.

- اسکله ی دربی | The Derby Wharf

- گورستان دربی | Old Derby Gaol

- آسیاب بادی دربی | Myalls Bore and Cattle Trough

اسکله دربی

استرالیا

گورستان دربی

استرالیا

آسیاب دربی

استرالیا

توصیه کارناوال

صدها درخت شاخص و بی همتا در سراسر دنیا وجود دارند که اگر در حفظ و نگهداری آن ها قدمی بر نداریم حتما نسل های آینده از دیدن چنین گیاهان شگفت انگیزی محروم خواهند شد.

پیشنهاد می کنیم به عنوان یک گردشگر و یا یک شهروند عادی اگر کوششی در راستای ازدیاد گیاهان نمی کنیم لااقل به آن ها نیز آسیبی وارد نکنیم، کندن پوسته ی درختان شاید ارزش و اهمیت زیادی برای ما نداشته باشد اما می تواند بیش از آنچه تصورش را هم کنید به درختان آسیب زند.

امیدواریم روزی برسد که فرهنگ سازی آن قدر خوب و غنی شود که در دنیا دیگر کسی به گیاه و درختان آسیب نرساند.

درخت زندان
درخت زندان

سخن آخر

آیا تا به حال درختی با ویژگی های خاص و منحصر به فرد دیده اید؟

از نظر شما چرا برخی از گیاهان بیشتر برای توریست ها جالب هستند؟

آیا دیدن درخت زندان برای شما سرگرم کننده خواهد بود؟

نظرات و دیدگاه هایتان را با ما درمیان گذارید.

زمانی موفق خواهی شد که شوقت به موفقیت، بیشتر از تَرست از شکست باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.