karnaval.ir

الهه افهامی

انتشار

03 فروردین 1395

به روز رسانی

05 تیر 1401

رفتینگ یکی از ورزش های محبوب در کل دنیا محسوب می شود. با این که چندسالی است در ایران آمده اما در همین مدت کم هم طرفداران بسیاری پیدا کرده است و رودهای پر آب و خروشان کشورمان هرساله میزبان گردشگران و ماجراجویانی است که برای تجربه هیجان بر روی آب دست به کار می شوند. در ایران مقاصد بسیاری برای رفتینگ وجود دارد، که زاینده رود یکی از آنهاست.

 

رفتینگ در زاینده رود

نبردی تن به تن با امواج خروشان زاینده رود

زاینده رود، شما را دعوت به یک ماجراجویی جسورانه می کند و به نبردی تن به تن می خواند تا پا به پای رود در فراز و فرودهایش همراه شوید.گذری خواهید داشت از صخره های کوچک و بزرگ وتغییر مسیرهای ناگهانی در رودخانه. صدای امواج خروشان را می شنوید، خودتان را آماده می کنید تا موج را پشت سر بگذارید. در یک چشم به هم زدن تکان های شدید در قایق تان شما را تا مرز افتادن در آب می برد. صدای فریادهای تور لیدر که شما رو راهنمایی میکند. و بالاخره به سلامت از اولین موج گذر می کنید.

زاینده رود، خروشانی که تو را دعوت به نبرد می کند

زاینده رود به عنوان بزرگترین رودخانه فلات مرکزی ایران از کوه های زاگرس مرکزی به ویژه زردکوه بختیاری سرچشمه می گیرد و در نهایت پس طی کردن حدود 300 کیلومتر مسیر و گذر از قلب شهر اصفهان به تالاب گاوخونی در منطقه کویری شرق این شهر می رسد .

زاینده رود به عنوان یکی از مهمترین جاذبه های طبیعی و تاریخی فلات مرکزی ایران، یکی از کانون های جذب گردشگر و حضور گردشگران در اصفهان است. این رود در تمام طول سال به ویژه در ایام نوروز شاهد حضور گسترده و چشمگیر مسافران و مردم اصفهان است. در سال های اخیر هم میزبانی رفتینگ به قابلیت های این رودخانه اضافه شده است.

رفتینگ در زاینده رود

رفتینگ در زاینده رود 

زاینده رود بزرگترین رودخانه فلات مرکزی ایران به شمار می رود و سرچشمه آن در کوه های زاگرس مرکزی به خصوص زردکوه بختیاری قرار دارد. این رود به طور معمول بعد از طی 300 کیلومتر مسافت و عبور از میان شهر اصفهان در نهایت به تالاب گاوخونی می ریزد هر چند در سال های گذشته به دلیل خشکسالی شدید این امر کمتر اتفاق افتاده و رود در پشت سدها متوقف شده و به اصفهان نرسیده است؛ اما هنوز سرچشمه این رود حیات بخش پرآب بوده و برای سفرهای رفتینگ مناسب است. البته این تورها در استان چهارمحال و بختیاری انجام می شود و بر خلاف تصور به استان اصفهان ارتباطی پیدا نمی کند. مسیر رفتینگ در زاینده رود به نسبت از مسیر رود ارمند آرام تر است و بیشتر برای رفتینگ های خانوادگی مناسب است. البته این به معنای نبود موج های خروشان، سکوهای پرش و هیجان و ماجراجویی در مسیر رفتینگ این رودخانه نیست. در کنار آن مزیتی که رودخانه زاینده رود به نسبت رود ارمند دارد نزدیکی آن به مرکز شهر است.

تورهای رفتینگ زاینده رود به طور معمول در دو تور اصلی ارایه می شوند:

۱- تور روستای سوادجان تا پل زمان خان:

مسافت این تور، 17 کیلومتر آبی طول می کشد و از روستای سوادجان در شهرستان شهرکرد آغاز می شود و تا پل زمان خان در شهرستان سامان ادامه پیدا می کند. این مسافت، در حدود 4 تا 5 ساعت قایقرانی بر روی آب دارد و به طور معمول دو توقف در مسیر برای پذیرایی بین راهی و سکوی پرش انجام می گیرد. مسیر تور روستای سوادجان تا پل زمان خان سه قسمت خروشان دارد: اولین قسمت امواج امامزاده بابا پیر احمد، قسمت دوم امواج قبل از پل زمان خان و سومین قسمت عبور از زیر پل زمان خان (این مسیر در صورتی طی می شود که حجم آب کم باشد)

درجه سختی

درجه سختی رود در محدوده پل زمان خان بین 3 تا 4 است و برای افراد عادی و آماتور مناسب نیست. 

۲- تور امام زاده بابا پیر احمد:

این تور 7 کیلومتر مسیرِ آبی دارد که به طور کلی 1.5 تا 2 ساعت طول می کشد. تور رفتینگ زاینده رود در این مسیر از امواج امامزاده بابا پیر احمد شروع می شود و تا پل زمان خان ادامه پیدا می کند. این تور شامل سه قسمت امواج خروشان تور روستای سوادجان تا پل زمان خان نیز می شود. 

نکته مهم

در طول رودخانه زاینده رود، درختان زیادی وجود دارد که بر روی آب خوابیده اند و این امکان که قایق زیر درخت برود زیاد است. اگر قایق زیر درخت رفت باید همه افراد کف قایق بخوابند تا شاخه های درخت از بالای سرشان رد شود. به هیچ عنوان نباید شاخه ها را با دست یا پارو بگیرید زیرا این امکان وجود دارد که شاخه ها به صورت نفر پشت سری تان برخورد کند.  

زاینده رود و هیجان انگیز ترین تجربه عمرتان

همگی با هم در قایق مستقر می شویم، ابتدای راه رودخانه آرام است ومهربان، از تماشای مناظر بکر اطراف رودخانه لذت می بریم و کم کم به راه مان ادامه می دهیم.مسیر رودخانه کم کم تند می شود، مثل این که صدای امواجی خروشان از فاصله ای نه چندان دور به گوش می رسد،حالا کم کم هیجانی کل وجودتان را در برمی گیرد، نردیک می شوید....وحالا در میان امواج هستید، صدای جیغ هم گروهی های تان که با هیجان پارو می زنند و هم چنین فریاد سرپرست که دستور ها را تند تند می دهد....

یک لحظه همه چیز در پشت قابی از قطرات آب ظاهر می شود و فقط صدای رودخانه و امواج به گوش می رسد.

قایق های تکان های شدیدی می خورد، یک لحظه کج می شود اما چپ نمی شود، در همان میان که سخت مشغول کنترل قایق هستید، ناگهان دوباره آب آرام می شود وهمه چیز به حالت اولیه باز می گردد.

مثل این  که اولین موج مهار می شود، و حالا همگی با هم قهقهه ای از ذوق داریم.....

اما این تازه اول راه است، امواج و پرتگاه های متعددی در طول مسیر هست که باید از آنها بگذرید.

مسابقات کاپ یک کشوری در زاینده رود

تا کنون مسابقات بسیاری در زاینده رود برگزار شده است، یکی از این مسابقات کاپ یک کشوری است که در 23 اردیبهشت سال 94 و با هدف انتخاب اعضای تیم ملی رفتینگ در رشته های سرعت، هد تو هد، اسلالوم مردان، اسلالوم زنان، انجام شده است.

رفتینگ در زاینده رود

سخن آخر

زندگی از ابتدا تا به انتها ماجراجویی است، نبرد است، کشف رازها و واقعیت هاست

قهرمان زندگی خودتون باشید و تا رسیدن به خط پایان دست از تلاش نکشید.....

آیا این مطلب مفید بود؟

4 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

رامين شفيعى

خیلی افتضاح و خطرناک بود و امکانات مناسبی هم نداشت .

انتشار:17 فروردین 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

مليكا

خیلی دوست دارم یکبارم که شده این تفریح رو امتحان کنم و میخواستم بپرسم آیا زاینده رود رفتینگش مناسب برای بانوان هست یا خیر و اجاره میدند استفاده بانوان رو ؟

بله مشکلی ندارد

27 شهریور 1399

انتشار:07 فروردین 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

سيامك برقعى

این ورزش خیلی لذت بخش هست و هیجان انگیز .به همه پیشنهادش میکنم .

انتشار:25 اسفند 1398

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.