karnaval.ir

مهدیه اکبری پارسا

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

26 بهمن 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

به نقل از خبرگزاری ایسنا، ثبت عکسی از یک پلنگ سیاه با پوست براق در کنیا در حال قدم زدن، باعث شگفتی زیست شناسان شده و مهر تاییدی بر وجود این گربه بزرگ سیاه افسانه ای در این منطقه زده است.

بر اساس این گزارس، از سال 1909 میلادی که برای اولین بار تصویری از این نوع پلنگ در اتیوپی گرفته شده بود تا کنون دیگر عکس و فیلمی از این پلنگ مشاهده نشده بود. 

نیک پیلفولد، دانشمند باغ وحش جهانی اظهار کرد که این تصاویر به صورت کاملا شانسی گرفته شده است و ادامه داد: 

ما سال گذشته گزارشاتی تایید نشده مبنی بر مشاهده پلنگ سیاه در کنیا داشتیم و به همین دلیل دوربین‌های حیات وحش و از راه دور خود را در منطقه حفاظت شده "لویزابا"ی شهرستان "لایکیپیا" کنیا برای ردیابی جمعیت پلنگ‌های منطقه قرار دادیم.

آقای پیلفولد در ادامه اعلام کرد: 

ما به تعداد دوربین‌های خود در مناطقی که بیشترین مشاهدات پلنگ سیاه گزارش شده بود، اضافه کردیم و در عرض چند ماه نتیجه تلاش‌های خود را با ثبت چند تصویر به دست آوردیم.

رنگ پوست این پلنگ ماده به دلیل وجود ملانیسم، نوعی جهش ژنی که در آن تعداد رنگدانه‌های پوست بیش از حد زیاد می‌ شوند، به رنگ سیاه قیری ست. ملانیسم در مقابل "آلبینیسم" یا زالی قرار می گیرد. 

پوست این پلنگ در طول روز سیاه دیده می شود اما در شب و با دوربین های مادون قرمز نقش های خال خالی آن قابل مشاهده است. 

ملانیسم در 11 درصد از پلنگ های جهان اتفاق می افتد اما بیشتر آنها در جنوب شرقی آسیا زندگی می کنند. به گزارش سی ان ان، پلنگ ها گونه هایی به شدت در معرض خطر انقراض هستند و در فهرست قرمز اتحادیه حفاظت از گونه های در معرض خطر قرار گرفته اند. عوامل متعددی مانند شکار، از دست دادن زیستگاه ها و درگیری با کشاورزان و دامداران باعث کاهش شدید جمعیت این گونه حیوانی شده است. 

پلنگ سیاه

پلنگ سیاه

اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید. 

خاطرات خوبم از زندگی بین سبزی جنگل و کوه، آبی دریا، سپیدی عطر بهارنارنج، قرمزی تمشک‌های وحشی، نارنجی پرتقالها، بارانهای گاه و بی‌گاه و تاب خوردن بر درخت گردوی مهربان حیاط خانه‌مان در رامسر زیبا چرخ می خورد و روحم را سیراب می کند. تمام

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.