karnaval.ir

مهسا محرابی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

14 آبان 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

به نقل از ایسنا؛ مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان از به ثبت رسیدن غاری از دوره ژوراسیک در همدان خبر داد. این غار که غار سراب کبودراهنگ نام دارد، با 78 هکتار وسعت حریم، در هزار متری جنوب روستای سراب از توابع بخش گل‌تپه شهرستان کبودراهنگ و 87 کیلومتری شمال غربی شهر همدان، واقع شده است. فاصله ی غار سراب کبودراهنگ با دهانه غار علیصدر 7570 متر و با غار سواشی 4 کیلومتر است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان در این باره اعلام کرد :

غار سراب کبودراهنگ به عنوان اثر طبیعی ملی به ثبت می‌رسد.

آن طور که ایسنا به نقل از روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان همدان گزارش می دهد،  محمدرضا محمدی در جلسه کارگروه مدیریت، حفاظت و بهره برداری پایدار از غارهای استان همدان،در این باره توضیحات بیشتری ارائه داد و گفت:

10 درصد از گستره زمین، مناطق تحت حفاظت ارگان‌های محیط زیستی جهان است و در کشور ما 6 درصد از مساحت به مناطق تحت حفاظت محیط زیست اختصاص دارد که این میزان در استان 3 درصد است. این مناطق در کشور ما شامل پارک ملی، منطقه حفاظت‌شده، پناهگاه حیات‌وحش و اثر طبیعی ملی می‌شود که در استان همدان تنها مناطق حفاظت‌شده را داریم و از تنوع مناطق برخوردار نیستیم. بر این اساس برنامه‌ای برای افزایش تنوع مناطق تحت حفاظت استان درنظر گرفتیم.

وی تصریح کرد:

ثبت سراب گیان و غار سراب به عنوان آثار طبیعی ملی و ثبت منطقه حفاظت‌شده خانگرمز به عنوان پناهگاه حیات‌وحش از جمله اقداماتی است که در این زمینه در حال پیگیری و انجام است.

محمدی دلایل معرفی غار سراب را به عنوان اثر طبیعی ملی اینگونه بر شمرد:

این غار یکی از پدیده‌های طبیعی مهم زمین‌شناسی در کشور به شمار می‌آید و قدمت این پدیده در حدود دوران دوم زمین‌شناسی یعنی دوره ژوراسیک ( 136 تا 190 میلیون سال قبل) تخمین زده می‌شود که با مدیریت دقیق منطقه علاوه بر حفظ میراث زمین‌شناسی می‌توان از آن به عنوان یک ابزار آموزشی و تربیتی برای آموزش مفاهیم محیط زیستی بهره‌مند شد.

وی با بیان اینکه اثر طبیعی ملی، یکی از مناطق چهارگانه حفاظت محیط زیست ایران است، خاطرنشان کرد:

پدیده‌های نمونه یا مجموعه‌های گیاهی و جانوری (زیست‌محیطی) نادر یا اشکال و مناظر کم‌نظیر، ویژه و غیرقابل جایگزین که از جهات علمی، تاریخی یا طبیعی دارای ارزش حفاظتی باشند، به عنوان اثر طبیعی ملی، با تعیین محدوده حراست می‌شود. غار سهولان، قله سبلان، صنوبر شیروان، غار قوری قلعه، سرو قره‌باغ و غار پروا از جمله آثار طبیعی ملی ایران هستند.

محمدی در پایان گفت:

موافقت‌های اولیه برای ثبت غار سراب به عنوان اثر طبیعی ملی اخذ شده است و موضوع به‌زودی در دستور کار شورای عالی محیط زیست قرار خواهد گرفت.

غار سراب کبودراهنگ

#اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.

هیچ وقت فکرش را هم نمی‌کردم که در دنیای گردشگری و سفر فعالیت کنم؛ برای کسی که در دبیرستان ریاضی و در دانشگاه آی‌تی خوانده کار و پیشه، خشک‌تر از این‌ها معنی می‌شود؛ اما اتفاقی‌تر از چیزی که فکرش را بکنم وارد دنیای سفر شدم.

...

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

ل

فوق العاده است.

انتشار:15 آبان 1395

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.