karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

25 اسفند 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

به نقل از ایسنا، محمد حسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در آخرین روزهای سال ۹۵ از مردم درخواست ویژه ای دارد و از آنها می خواهد تا خودشان به عنوان حافظ هویت و بناهای تاریخی کشورشان عمل نمایند و اجازه‌ ندهند کسی به بناها و بافت های تاریخی آسیب برساند و موجب تخریب آنها شود.

هر سال با فرا رسیدن تعطیلات نوروز و افزایش مسافرت ها، بیشترین درصد تخریب ها متوجه آثار کشورمان می شود؛ اتفاقاتی که به طور مخفیانه در بافت ها و بناهای تاریخی سراسر کشور و به ویژه در تهران، قم، کرمان، شیراز و سایر شهرهای تاریخی رخ می دهند و تا ماه ها بعد، کسی اطلاعی از آنها پیدا نمی کند.

با نزدیک شدن به نوروز، محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در خواست ویژه ی خود را از مردم و به خصوص مالکان آثار تاریخی در سراسر کشور مطرح کرده است.

او می‌گوید:

درخواست ویژه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از مردم این است که خودشان در نوروز باستانی از فرهنگ و ثروت فرهنگی کشورشان حفاظت کنند و برای دیگران الگو باشند تا بتوانند آن‌ها نیز در این زمینه قدم بردارند.

وی همچنین به مالکان و بهره‌برداران آثار تاریخی به عنوان بهترین افرادی اشاره می کند که می توانند با در نظر گرفتن تمهیداتی ویژه‌، موقعیتی ایجاد کنند که گردشگران داخلی و بعضا خارجی نیز در نوروز خود را به عنوان یک حافظ میراث فرهنگی در نظر بگیرند.

او تعطیلات نوروز را بهترین فرصت برای بازدید از بناهای تاریخی می‌داند و ادامه می دهد:

‌مالکان آثار تاریخی می‌توانند با ساماندهی بناهای خود و اجازه بازدید مردم از این بناها به نسل آینده آموزش دهند که چطور از تاریخ و فرهنگ کشور خود حفاظت کنند.

کنترل مکان‌های پرتردد گردشگران در دستور کار است

طالبیان با اشاره به اینکه پایگاه‌های میراث فرهنگی همچون تخت‌جمشید، توس یا حافظیه که معمولا بیشترین تعدا گردشگران را میزبانی می کنند، بیشتر در معرض مخاطره یا فرسایش قرار دارند، می گوید:

در این پایگاه‌ها و مکان‌های تاریخی، مسیرهای گردشگری و بخش‌هایی مانند راه‌های چوبی که نیاز به مرمت دارند، ساماندهی شده یا در دست کار هستند، از سوی دیگر با افزایش تعداد راهنماها و توجیه‌های حفاظتی و تذکرهای مورد نیاز، آموزش‌های لازم به افراد داده شده وتیم‌های ویژه در نقاط مختلف این پایگاه‌ها حضور دارند.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به حضور افراد راهنما با لباس مخصوص راهنمای سازمان میراث فرهنگی در بافت تاریخی شهرهای مختلف کشور ، اشاره می کند و ادامه می‌دهد:‌

بافت‌ها و بناهای تاریخی که در اختیار دستگاه‌های دولتی هستند و امکان بازدید رسمی دارند به طور مرتب برای جلوگیری از هر آسیبی کنترل می‌شوند، از نمونه‌ی این موارد هسته تاریخی یزد، کاشان و اصفهان را می‌توان نام برد.

او همچنین از ارسال بخشنامه‌ای به همه ادارات کل میراث فرهنگی سراسر کشور خبر داده و تاکید می‌کند:

در این بخشنامه تأکید شده است تا با برنامه‌ریزی همه‌ی دستگاه‌ها، اقدامات مورد نیاز در قالب برنامه‌های تعامل یافته با یکدیگر در سطح استان‌ها انجام شوند.

طالبیان می‌گوید:

اگر همراهی و مشارکت مردم برای حفاظت از آثار تاریخی نباشد، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به هیچ عنوان در حفاظت از آثار و هویت تاریخی کشور موفق نمی‌شود، زمانی به این موفقیت دست پیدا می‌کنیم که مردم نیز با ما همسو، همفکر و در تعامل باشند.

عید نوروز

#اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.