karnaval.ir

زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

26 شهریور 1396

به روز رسانی

22 آبان 1398

روسیه، کشوری وسیع است که از طرفی به شرق دنیا می رسد و از سمتی با کشورهای اروپایی هم مرز می شود. بنابراین عجیب نیست که این سرزمین پهناور، مناظر طبیعی و دیدنی منحصر به فرد، جاذبه های تاریخی، فرهنگی و ... خاص خودش را داشته باشد. در این مقاله همراه کارناوال باشید تا با سفارت روسیه در ایران بیش تر آشنا شویم و ببینیم در صورتی که بخواهیم ویزای این کشور را دریافت کنیم، باید چه مراحلی را پشت سر بگذاریم. در ادامه خواهیم دید برای دریافت ویزاهای مختلف روسیه چه هزینه هایی پیش روی ماست و چه مدارکی را باید آماده داشته باشیم.

خوب است بدانید تمامی این اطلاعات به روز بوده و از منابع معتبر گردآوری شده اند.

روسیه

دانستنی هایی از کشور روسیه

پیش از سفر به هر کشوری، نکاتی هست که دانستن آن ها در طی سفر برای شما مفید خواهد بود. در این بخش نگاهی به اطلاعات اولیه و دانستنی های کاربردی کشور روسیه می اندازیم:
پایتخت: مسکو
زبان‌های رسمی: روسی
پول رایج: روبل روسیه
اختلاف ساعت مسکو با تهران: ساعت رسمی مسکو یک ساعت و نیم عقب تر از تهران است.
دین رسمی: روسیه کشوری چند ملیتی و چند دینی است که مذاهب مختلفی در آن به چشم می خورد. با این همه بیش ترین درصد جمعیت به مسیحیان ارتدکس مربوط می شود و از دیگر دین های رایج کشور روسیه می توان به دین های اسلام، یهودیت و آیین بودایی اشاره کرد. 
کد کشور: 7+
کد شهر مسکو: 495، 499
سوغات: وسایل تزئینی چوبی، جعبه های لاکی، ظروف چینی، جواهرات دست ساز، خز و چشم، سنگ مالاکیت، عروسک های ماتروشکا و ...

روسیه

سفارت روسیه در تهران 

وقتی نگاهی به تاریخچه روابط دو کشور ایران و روسیه می اندازیم با اتفاقاتی چون حمله به سفارت روسیه پس از معاهده ترکمنچای در قرن نوزدهم برخورد می کنیم و می بینیم که روابط سیاسی ایران و روسیه در طی زمان با فراز و نشیب هایی رو به رو بوده است. با این حال پس از انقلاب اسلامی ایران، روابط ایران و روسیه رنگ و رویی تازه یافت و این دو کشور توانستند در ابعادی جدید با یک دیگر ارتباط سیاسی داشته باشند، به گونه ای که روابط امروزه دو کشور ایران و روسیه را می توان بر پایه اعتماد و دوستی توصیف کرد که در نوع خود بی نظیر بوده است.

در حال حاضر در سفارت روسیه علاوه بر سفیر، افرادی چون مشاورها، دبیر ارشد، دبیر دوم (تحصیلی)، دبیر سوم (تحصیلی)، دبیر سوم (فرهنگی)، دستار امور فرهنگی، دستیار امور رسانه و مطبوعات، دستیار دفتر سفیر، دستیار امور دفاعی و ... مشغول به کار هستند. 

فعالیت ها: صدور ویزا، ارائه اطلاعات گردشگری و قوانین کشور روسیه، اطلاعات تحصیل و کار در روسیه، خدمات شهروندان روسی مقیم دیگر کشورها

آدرس: تهران، خیابان نوفل لوشاتو 37

وبسایت: https://iran.mid.ru/en/web/iran_en 

شماره تلفن: 66728873-021 

شماره فکس: 66701676-021

ساعات کار: 10:00 تا 13:00

               پذیرش ویزا تا ساعت 12:30

روزهای تعطیل: چهارشنبه، جمعه و شنبه 

ایمیل: teheran@dks.ru

 کنسولگری روسیه در اصفهان

خوب است بدانید که روسیه یک کنسولگری در شهر اصفهان دارد:

 آدرس: اصفهان، خیابان چهار باغ پایین، خیابان مسجد سفره چی، خیابان تلفن خانه، پلاک 11

شماره تلفن: 2222060-0313 

شماره فکس: 2200804-0313

ساعات کار: 08:00 تا 13:00 و 14:00 تا 17:00

روزهای تعطیل: جمعه و شنبه 

ایمیل: rusconsesf@mail.ru

کنسولگری روسیه در رشت

خوب است بدانید که روسیه یک کنسولگری نیز در شهر رشت دارد:

 آدرس: رشت، پاسداران، پلاک 82

شماره تلفن: 3236430-0131 

شماره فکس: 3233577-0131

ساعات کار: 08:00 تا 13:00 و 15:00 تا 18:00

روزهای تعطیل: جمعه و شنبه 

ایمیل: konsulresht@gmail.com

پذیرش بازدیدکنندگان تنها در ساعات 08:00 تا 13:00 و به جز روزهای چهارشنبه، جمعه و شنبه است.

ویزای کشور روسیه

خوب است بدانید که طبق قانونی که از 11 ژانویه سال 2016 به تصویب رسیده است، تمام ایرانی ها برای درخواست ویزای روسیه باید از فرم جدید و ویزای الکترونیکی روسیه استفاده کرده و به این منظور به سایت https://visa.kdmid.ru/ مراجعه کنند. همچنین توجه داشته باشید که استفاده از هر روش دیگری برای پر کردن فرم ویزا، در هیچ شرایطی مورد پذیرش سفارت روسیه قرار نمی گیرد. 

بنابراین به سایت مربوط بروید، تمام اطلاعات خواسته شده را به دقت و درستی تکمیل کنید. پس از تکمیل فرم و گذراندن تمام مراحل، می توانید در انتها فرم را دانلود کرده و پرینتی از آن تهیه نمایید. باید دقت داشته باشید که فرم را در برگه A4 (ابعاد 210x297 میلی متر) پرینت بگیرید. همچنین در نظر داشته باشید که به هنگام پرینت گرفتن از فرم درخواست، گزینه چرخش اتومات صفحه را خاموش کنید. پس از آن لازم است تا شخصا این برگه را امضا نمایید و عکسی 3.5 × 4.5 را به آن الحاق کنید.

توصیه می کنیم پیش از پر کردن فرم ویزا، زبان آن را به فارسی تغییر دهید و تمام توصیه ها را به دقت بخوانید. 

پس از آن که به سایت مربوط مراجعه کرده و فرم درخواست ویزا را پر کردید، برای تکمیل درخواست ویزای روسیه باید خودتان شخصا به همراه تمام مدارک لازم به نمایندگی سیاسی سفارت روسیه یا اداره کنسولی سفارت و یا به مرکز صدور ویزای سفارت روسیه مراجعه کنید. البته در صورتی که به هر دلیلی امکان مراجعه به سفارت را ندارید می توانید از نماینده رسمی خودتان استفاده کرده، که در این صورت لازم است تا نماینده شما نامه ای اداری و قانونی از سوی شما را داشته باشد.

در نهایت باید بدانید که سفارت روسیه حق خود می داند تا در صورت لزوم، فرد متقاضی را به سفارت فرا بخواند و در طی مصاحبه ای، سوال هایی شخصی، مالی و یا از دیگر موضوعات مرتبط را مطرح کند. همچنین در این مصاحبه سوال هایی از آشنایان و مخاطبین روسی نیز پرسیده خواهد شد.

سفر به روسیه

انواع ویزای روسیه

در مجموع چندین ویزا برای سفر به کشور روسیه به چشم می خورد که عبارت اند از: ویزای توریستی یا گردشگری، ویزای خصوصی، ویزای تجاری، ویزای کاری، ویزای دانشجویی، ویزای ترانزیت یا عبور.

در این قسمت با هر نوع ویزا و مدارک لازم برای درخواست هر یک آشنا می شویم:

1) ویزای گردشگری روسیه

 ویزای گردشگری روسیه برای هر فرد متقاضی، حداکثر تا 1 ماه اعتبار داشته و تنها می تواند به صورت یک بار ورود و یا دو بار ورود صادر شود. باید توجه داشته باشید که برای انجام بخشی از فرآیند ویزای گردشگری روسیه لازم است تا به برخی از آژانس های مسافرتی مراجعه کنید. برای درخواست این ویزا داشتن مدارک زیر الزامی است:

  • تائیدیه گردشگری: این مدرک را می توانید از آژانس های مسافرتی مورد تائید سفارت روسیه و آن هایی که در وزارت امور خارجه روسیه ثبت شده اند، دریافت کنید. در این تائیدیه باید نام کامل شما، تاریخ تولد، شماره پاسپورت، تاریخ ورود و خروج، برنامه سفر، شماره ارجاع آژانس، مهر رسمی و امضای مسئول قانونی مربوط درج شده باشد. خوب است بدانید که برای گرفتن ویزا گردشگری روسیه احتیاجی نیست رزرونامه هتل داشته باشید.
  • بلیت رفت و برگشت: تاریخ بلیت رفت و برگشت شما به روسیه باید با تاریخ درج شده در تائیدیه گردشگری و البته تاریخ رزرو هتل تان همخوانی داشته باشد.
  • پاسپورت معتبر: طبیعتا پاسپورت شما باید اصل بوده، حداقل دو صفحه خالی داشته و اعتبار آن باید بیش از 6 ماه باشد.
  • فرم درخواست ویزا : باید فرم درخواست ویزا را با دقت، به درستی و به زبان انگلیسی پر کرده باشید و در انتها آن را امضا بزنید.
  • یک قطعه عکس 3 × 4

نکته اول: توجه داشته باشید که به هنگام ورود به خاک روسیه و در هنگام کنترل ویزای شما، ممکن است تائیدیه گردشگری و بلیت برگشت با تاریخ مشخص را از شما درخواست کنند. بنابراین لازم است تا از تائیدیه گردشگری خود یک نسخه کپی تهیه کرده و بلیت برگشت خود را نیز همراهتان داشته باشید. 

نکته دوم: لازم است که تمام مدارک خواسته شده تا 5 روز کاری پیش از ورود به روسیه، به سفارت ارسال شده باشند. 

ویزای توریستی روسیه

2) ویزای خصوصی روسیه

این ویزا شامل افرادی می شود که دعوتنامه ای از دوستان و بستگان روسی و یا افراد مقیم روسیه دارند. باید بدانید که این دعوتنامه در واقع سندی رسمی است که باید از سوی دوستان و آشنایان فرد مورد نظر، از دفتر محلی ویزا در وازرت امور داخلی روسیه دریافت شود. 

یکی از دیگر دلایلی که با توجه به آن می توان درخواست ویزای خصوصی نمود، ضرورت درمان فوری پزشکی، بیماری جدی و یا مرگ یکی از خانواده فرد متقاضی است. 

خوب است بدانید که مدت اعتبار ویزای خصوصی تا حداکثر 3 ماه است و می تواند به صورت یک بار ورود و یا دوبار ورود صادر شود. 

برای درخواست ویزای خصوصی، فرد متقاضی باید مدارک خواسته شده زیر را به بخش امور کنسولی سفارت ارسال کند:

  • دعوتنامه اصلی: دقت کنید که هیچ گونه نسخه کپی مورد قبول نیست. همچنین در دعوتنامه ای که به سفارت داده می شود باید اطلاعاتی چون نام کامل فرد متقاضی، تاریخ تولد، شماره پاسپورت، مدت اقامت در روسیه و شهرهایی که قرار است متقاضی از آن ها بازدید کند، درج شده باشد. همچنین در این دعوتنامه باید مهر و امضای مسئولین مرتبط به چشم بخورد. 

توجه کنید که در صورت نداشتن دعوتنامه، تنها با ارائه مدارک بر ضرورت درمان فوری پزشکی، بیماری جدی و یا مرگ یکی از خانواده‌ی فرد متقاضی، می توان ویزای خصوصی روسیه را دریافت کرد.

  • پاسپورت معتبر: طبیعتا پاسپورت شما باید اصل بوده، حداقل دو صفحه خالی داشته و اعتبار آن باید بیش از 6 ماه باشد.
  • فرم درخواست ویزا : باید فرم درخواست ویزا را با دقت، به درستی و به زبان انگلیسی پر کرده باشید و در انتها آن را امضا بزنید.
  • یک قطعه عکس 3 × 4

توجه داشته باشید که لازم است تا تمام مدارک خواسته شده تا 5 روز کاری پیش از ورود به روسیه، ارسال شده باشند. 

ویزای خصوصی روسیه

3) ویزای تجاری روسیه

این ویزا برای افرادی است که با اهداف تجاری وارد کشور روسیه می شوند. ویزای تجاری روسیه می تواند به صورت یک بار ورود، دوبار ورود (تا 3 ماه اعتبار) و چند بار ورود (تا 1 سال اعتبار) صادر شود. 

توجه داشته باشید در صورتی که ویزای چندبار ورود تجاری روسیه را دریافت کرده اید، نمی توانید بیش از 180 روز به صورت مداوم در روسیه اقامت کنید. 

برای درخواست ویزای تجاری، فرد متقاضی باید مدارک خواسته شده زیر را به بخش امور کنسولی سفارت ارسال کند:

  • دعوتنامه اصلی که از سوی سازمان خدمات مهاجرت فدرال محلی فدراسیون روسیه صادر شده باشد. توجه کنید که هیچ گونه نسخه کپی مورد پذیرش قرار نمی گیرد. این دعتونامه می تواند از سوی تمام شرکت ها و سازمان های دولتی یا خصوصی مسکو و یا دیگر مناطق باشد که دعوتنامه خود را در وزارت امور خارجه روسیه، یا نمایندگی محلی دفاتر و وزارت امور داخلی روسیه و یا دفاتر ویزای محلی به ثبت رسانده باشند.
  • پاسپورت معتبر: طبیعتا پاسپورت شما باید اصل بوده، حداقل دو صفحه خالی داشته و اعتبار آن باید بیش از 6 ماه باشد.
  • فرم درخواست ویزا : باید فرم درخواست ویزا را با دقت، به درستی و به زبان انگلیسی پر کرده باشید و در انتها آن را امضا بزنید.
  • یک قطعه عکس 3 × 4
  • برگه اصلی نتیجه آزمایش HIV (تنها برای ویزای تجاری چند بار ورود لازم است.)

ویزای تجاری روسیه

4) ویزای کاری روسیه 

ویزای کاری روسیه به کسانی تعلق می گیرد که به قصد کارآموزی وارد روسیه می شوند. این ویزا را تنها در صورت وجود دعوتنامه اصلی، فقط به مدت 3 ماه و به صورت یک بار ورود صادر می کنند. البته باید بدانید که فرد متقاضی امکانش را دارد تا با ثبت درخواست خود در دفتر ملی ویزا در وزارت امور داخلی روسیه، تعداد دفعات ورود و خروج خود را افزایش دهد و ویزایی چندبار ورود با حداکثر یک سال اعتبار دریافت کند. منتها باید تاریخ این ویزای چندبار ورود با تاریخ قرار داد فرد متقاضی همخوانی داشته باشد. 

برای درخواست ویزای کاری، فرد متقاضی باید مدارک خواسته شده زیر را به بخش امور کنسولی سفارت ارسال کند:

  • دعوتنامه اصلی که از سوی سازمان خدمات مهاجرت فدرال محلی فدراسیون روسیه صادر شده باشد. توجه کنید که هیچ گونه نسخه کپی مورد پذیرش قرار نمی گیرد.
  • پاسپورت معتبر: طبیعتا پاسپورت شما باید اصل بوده، حداقل دو صفحه خالی داشته و اعتبار آن باید بیش از 6 ماه باشد.
  • فرم درخواست ویزا : باید فرم درخواست ویزا را با دقت، به درستی و به زبان انگلیسی پر کرده باشید و در انتها آن را امضا بزنید.
  • یک قطعه عکس 3 × 4
  • برگه اصلی نتیجه آزمایش HIV 

سفارت روسیه

5) ویزای ترانزیت روسیه

ویزای ترانزیت یا عبوری روسیه برای هر متقاضی خارجی که بخواهد از کشور روسیه عبور کرده و خودش را به کشوری دیگر برساند، صادر می شود. خوب است بدانید که این ویزا می تواند به صورت یک بار ورود و یا دوبار ورود صادر شود. 

 برای درخواست ویزای ترانزیت، فرد متقاضی باید مدارک خواسته شده زیر را به بخش امور کنسولی سفارت ارسال کند:

  • ویزای ورود به ایالت مورد نظر که در پاسپورت متقاضی به ثبت رسیده است. 
  • فرم درخواست ویزا : باید فرم درخواست ویزا را با دقت، به درستی و به زبان انگلیسی پر کرده باشید و در انتها آن را امضا بزنید.
  • سه قطعه عکس 3 × 4
  • بلیت های رفت و برگشت

باید توجه داشته باشید که ویزای ترانزیت، حداکثر اعتباری 10 روزه دارد. 

برای متقاضیانی که می خواهند از مسیر هوایی و هواپیماها برای رفت و برگشت استفاده کنند، حداکثر اعتبار ویزای ترانزیت 3 روزه خواهد بود.

ویزای ترانزیت روسیه

6) ویزای تحصیلی روسیه

ویزای تحصیلی روسیه به کسانی که می خواهند در برخی از دانشکده ها و کالج های این کشور تحصیل کنند، داده می شود. باید بدانید ویزای تحصیلی روسیه تنها با دعوتنامه اصلی داده می شود و در ابتدا نیز برای 3 ماه و به صورت یک بار ورود صادر می شود. پس از آن که متقاضی وارد کشور روسیه شد و توانست کارهای مورد نظرش را انجام دهد، دفتر خدمات ویزای محلی وزارت امور داخلی روسیه، مدت اعتبار ویزا را افزایش داده و ویزایی چند بار ورود مطابق با طول مدت تحصیل فرد متقاضی به او داده خواهد شد که این ویزا نهایتا تا یک سال اعتبار دارد.

برای درخواست ویزای تحصیلی، فرد متقاضی باید مدارک خواسته شده زیر را به بخش امور کنسولی سفارت روسیه ارسال کند:

  • دعوتنامه اصلی که از سوی سازمان خدمات مهاجرت فدرال محلی فدراسیون روسیه صادر شده باشد. توجه کنید که هیچ گونه نسخه کپی مورد پذیرش قرار نمی گیرد.
  • پاسپورت معتبر: طبیعتا پاسپورت شما باید اصل بوده، حداقل دو صفحه خالی داشته و اعتبار آن باید بیش از 6 ماه باشد.
  • فرم درخواست ویزا : باید فرم درخواست ویزا را با دقت، به درستی و به زبان انگلیسی پر کرده باشید و در انتها آن را امضا بزنید.
  • یک قطعه عکس 3 × 4
  • برگه اصلی نتیجه آزمایش HIV 

ویزای تحصیلی روسیه

هزینه ویزای روسیه

 هزینه های ویزای روسیه برای ایرانیان و افراد مقیم ایران به شرح زیر است:

نوع ویزا

هزینه به دلار

ویزای یک بار ورود (4 تا 20 روز تحویل)

80 دلار (4,208,800 تومان)

ویزای یک بار ورود فوری (1 تا 3 روز تحویل)

160 دلار (8,417,600 تومان)

ویزای دو بار ورود (4 تا 20 روز تحویل)

128 دلار (6,734,080 تومان)

ویزای دو بار ورود فوری (1 تا 3 روز تحویل)

256 دلار (13,468,160 تومان)

ویزای چند بار ورود (4 تا 20 روز تحویل)

240 دلار (12,626,400 تومان)

ویزای چند بار ورود فوری (1 تا 3 روز تحویل)

480 دلار (25,252,800 تومان)

هزینه خدمات سفارت روسیه

انتقال ویزا به گذرنامه جدید (5 روز): 28 دلار (1,473,080 تومان)

تایید کنسولی مدارک (بابت هر مدرک): 42 دلار (2,209,620 تومان)

تایید رسمی کپی مدرک (هر صفحه): 21 دلار (1,104,810 تومان)

تایید رسمی ترجمه (از فارسی به روسی): 35 دلار (1,841,350 تومان)

تایید رسمی ترجمه (از روسی به فارسی): 49 دلار (2,577,890 تومان)

تایید رسمی امضا: 14 دلار (736,540 تومان)

انجام اقدامات کنسولی در ایام تعطیلات: 14 دلار (736,540 تومان)

باید بدانید که دریافت ویزای روسیه در همان روز درخواست، غیر ممکن است. 

کشور روسیه

سفارت ایران در روسیه

ایران چندین سفارت و سرکنسولگری در کشور روسیه دارد که در صورت پیشامد هر مشکل یا مسئله ناخواسته ای، می توانید به آن ها مراجعه کنید:

سفارت ایران در مسکو

کد کشور و محل :495 007

تلفن های تماس در مسکو: 9178655، 9177282، 9170039، 9172442

آدرس سایت : moscow.mfa.ir

ایمیل بخش کنسولی: ir.consular.mos@gmail.com

ایمیل بخش رسانه ای : farsi.com.ua@ykr.net

ایمیل بخش اقتصادی: 9163732@mail.ru

ایمیل دفتر سفیر: iran.emb@mail.ru

آدرس: روسیه، مسکو، بلوار پاکروفسکی، شماره 7

Address:  5, Barakhamba Rd, New Delhi, Delhi 110001, India

سفارت ایران در روسیه

سفارت ایران در روسیه

مهاجرت تحصیلی روسیه

سخن آخر

خواندن این مقاله راهگشای شما برای انجام کارهای ویزای روسیه بود؟

تا به حال برای دریافت ویزای روسیه اقدام کرده اید؟ در این فرآیند و مسیر با چه مشکلاتی برخورد کردید؟

نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذراید و بگویید این بار کارناوال مقاله اموزشی سفارت و نحوه دریافت ویزای کدام کشور را برای شما تدارک ببینید.

چند سالی است که با کارناوال، هر روز دست به قلم می شوم و نوشتن، گاه چالشی روزانه است و گاه، شربت بهار نارنج تگری که در یک روز داغ تابستانی به جانم می نشیند... و این چیزی است که آن را خوش حالی

...

آیا این مطلب مفید بود؟

40 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

من براداوطلب جنگی میخواهم اقدام کنم میدانم اینجاجاش نیست فقط لطفاً لطفالطفالطفا خواهش میکنم اگه میتونین راهنماییم کنین سفارت روس جواب نمی‌دهد وزارت خودمون جواب درست نمی‌دهد اگه چیزی دراین موردمیدونین لطفا خواهش میکنم راهنماییم کنین که چیکار باید بکنم دست بوس همتون میشم ممنون

انتشار:02 بهمن 1401

آیا این دیدگاه مفید بود؟

سلام تاييديه مهر سفارت براي هر مدرك ( گواهي تجرد، شناسنامه ، سوپيشينه و…) چند دلار است بهمن ١٤٠٠

انتشار:28 دی 1400

آیا این دیدگاه مفید بود؟

قلندر@

سلام وقت بخیر برای اقامت دائم وازدواج باهمسرتابع کشورروسیه میفرماییدراهنمایی کنید متشکرم قلندر

انتشار:21 آذر 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.