karnaval.ir

زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

04 مهر 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

هر ساله از سمت موسسه ورد ترول اواردز ( World Travel Awards ) برترین جاذبه های هر قاره اعلام می شوند و در آن میان به بهترین مکان، جایزه ای معتبر اهدا می‌شود. برنده سال 2016 این موسسه و برترین جاذبه گردشگری اروپا تایتانیک بلفاست اعلام شد. با نگاهی به لیست کاندیداها، نام دیگر جاذبه های پرطرفدار اروپا و مکان هایی چون برج #ایفل پاریس، آکروپلیس و ساگرادا فامیلیا به چشم می‌خورند. حتما تا به حال چیزهایی از برج ایفل و آکروپلیس شنیده اید، اما اگر از ساگرادا فامیلیا چیزی نمی دانید، خیلی عجیب نیست.

جالب است بدانید ساگرادا فامیلیا کلیسایی با ابهت در شهر بارسلونا اسپانیاست که بلندترین مکان مذهبی در دنیا نیز محسوب می‌شود.

ساگرادا فامیلیا این سازه عظیم و باشکوه، آمیزه ای از ابداع، خلاقیت، آموزه های مذهبی، الهامات طبیعی و رنگ و نور است. کلیسایی که با وجود آن که سازه ای نیمه تمام است، سالانه بازدیدکنندگانی میلیونی دارد و به طور متوسط هر سال هزینه ای 25 میلیون یورو صرف ساخت، تزئین و تکمیل آن می‌شود.

ساگرادا فامیلیا، این جاذبه گردشگری پرطرفدار، مکانی مذهبی است که پشت ساخت هر بخش، برج و حتی ستون هایش فلسفه و ایده ای نهفته است.

در این بخش تا حدود زیادی با معماری و ساختار کلیسا ساگرادا فامیلیا آشنا خواهید شد، اما از آن جا که این مجموعه وسیع و با ابهت نکات معماری زیاد و قابل توجهی دارد، در آینده ای نزدیک به تفصیل به آن خواهیم پرداخت. 

همراه با کارناوال قدم به کلیسا با شکوه ساگرادا فامیلیا بگذارید و از شدت زیبایی و رنگ های خارق العاده ش انگشت به دهان بمانید.

ساگرادا فامیلیا
ساگرادا فامیلیا
ساگرادا فامیلیا

کلیسا ساگرادا فامیلیا | Sagrada Família

ساگرادا فامیلیا کلیسای کاتولیک و عظیمی است که یکی از مشهورترین و جذاب ترین نقاط گردشگری در شهر بارسلونا اسپانیا محسوب می‌شود. این کلیسا به قدری بزرگ و وسیع بوده که با وجود نداشتن مقر اسقفی، اغلب با نام « کلیسا جامع » شناخته می‌شود. مجموعه وسیع کلیسا مساحت 12,800 متر مربع دارد و از سه بخش با نام های مختلف و 18 برج مرتفع ساخته شده است. 

ساخت کلیسا ساگرادا فامیلیا در سال 1882 و با ایده یک کتاب فروش آغاز شد. معمار و طراح این سازه عظیم و باشکوه فردی به نام آنتونی گائودی است که با ترکیبی از سبک گوتیک و سبک ابداعی خود ساگرادا فامیلیا را به وجود آورده. پاپ بندیکت شانزدهم در هفتم سپتامبر 2010 ساگرادا فامیلیا ناتمام را افتتاح کرد و از آن به بعد به نام کلیسا بزرگ شناخته شد.

گائودی آخرین سال های عمر خود را وقف ساخت این کلیسا کرد و جالب است بدانید که در هنگام مرگ گائودی در سن 73 سالگی، کم تر از یک چهارم پروژه تکمیل شده بود.  

از آنجا که منبع درآمد و تأمین بودجه ساخت ساگرادا فامیلیا از کمک های مردمی حاصل می‌شود، روند ساخت ساگرادا فامیلیا به کندی صورت می گیرد. همچنین به سبب جنگ های نظامی اسپانیا در روند ساخت آن اختلال و توقف هایی پیش آمد. در سال 2010، بیش تر از نصف ساختمان ساگرادا فامیلیا و تزئینات بخش داخلی سقف ساخته شد که البته برخی از بخش های سخت و چالش برانگیز ساخت کلیسا همچنان باقی مانده بود. پیش بینی شده که ساخت ساگرادا فامیلیا در صدمین سالگرد فوت گائودی، یعنی در سال 2026 به اتمام خواهد رسید. با این حال در زمان اتمام ساخت و ساز، بخش هایی از کلیسا به خصوص محراب، احتیاج به بازسازی دارند!

امروزه مسئولین و معماران ساخت ساگرادا فامیلیا برای فهم هندسه پیچیده و تصویرسازی بنا به صورت کلی از تکنیک های پیشرفته ای استفاده میکنند. گرچه هنوز هم مدل های گچی کاربرد دارند، اما امروزه برای تسریع ساخت این مدل ها از تکنولوژی پرینترهای سه بعدی استفاده می شود. 

جالب آن که با وجود ناتمام بودن ساگرادا فامیلیا، هم اکنون این کلیسا در لیست میراث جهانی یونسکو قرار دارد، سالانه نزدیک 2.8 میلیون گردشگر را جذب خود می کند و پربازدید ترین مکان گردشگری در کشور اسپانیا است. بودجه سالانه ساخت ساگرادا فامیلیا در حدود 25 میلیون یورو می‌باشد. 

ساگرادا فامیلیا
ساگرادا فامیلیا
ساگرادا فامیلیا

معماری کلیسا ساگرادا فامیلیا 

 گائودی قصد داشت عقاید مسیحیان را از طریق معماری و زیبایی های ساختمان شرح دهد و پیام مبلغان مسیحی را منتقل کند. معماری شخصی گائودی تلفیقی از سازه ها، اشکال و هندسه جدید است که از طبیعت الهام گرفته شده و رنگ و نور در آن نقشی اساسی ایفا می‌کنند. او از طریق این معماری توانست میان فرم و نمادهای مسیحی به هماهنگی دلپذیری دست یابد. پیام ساختمان ساگرادا فامیلیا از طریق شکل، معماری و سنگ تراشی های نمادینش منتقل می‌شود. 

عناصر معماری ساگرادا فامیلیا با نمادهای سلسله مراتب مسیحی در هم آمیخته است و بدین سبب هر یک از 18 برج آن معنای به خصوصی دارند. در بخش میانی، برجی است که وقف حضرت عیسی شده و 4 برج اطراف آن نشان از 4 انجیل دارد. برج بالای محراب که با ستاره ای بر سرش مزین شده، نمادی از حضرت مریم مقدس است و 12 برج دیگر، نشان دهنده حواریون و شاهدان عینی آموزه ها و اعمال حضرت مسیح است. 

از هر کجا که به کلیسا بنگرید، 18 برج با شکوه و بلند قامت خواهید دید که به تدریج و به سمت برج میانی که برج حضرت عیسی است، افزایش ارتفاع دارد. حالت عمود و ارتفاع بسیار زیاد برج های کلیسا به گونه ای طراحی شده که نمادی باشد از عروج به سمت پروردگار. همچنین نمای هرمی و خارجی سازه، شکوه صحن ها و رأس هر برج که انگار بخشی از آسمان است بر این تأثیر می‌افزایند. جالب است بدانید که ساگرادا فامیلیا در میان اماکن مقدس، یکی از بلندترین سازه ها در دنیا محسوب می‌شوند.

ساگرادا فامیلیا
ساگرادا فامیلیا
ساگرادا فامیلیا

شمایل کلیسا ساگرادا فامیلیا

زندگی حضرت مسیح در سه بخش اصلی به تصویر کشیده شده است که هر بخش، یکی از وقایع مهم زندگی حضرت عیسی را روایت می‌کنند: تولد و ورود وی به اورشلیم، مرگ و رستاخیز حضرت مسیح، وضعیت کنونی و آینده درخشانش.

 هنگامی که خورشید در آسمان حرکت می‌کند، نور آفتاب جلوه و شکوه ویژه ای به نمای هر برج می افزاید. گائودی نورپردازی درونی کلیسا را به گونه ای طراحی کرد تا بر هارمونی و فضای روحانی صحن ها بیافزاید.

ستون های منشعب درون کلیسا، علاوه بر کابردی که دارند، منعکس کننده ی ایده گائودی درباره یک کلیساست. وی اعتقاد دارد یک کلیسا باید همانند جنگلی باشد که نمازگزاران و نیایش کننده ها را به خود فرا بخواند و درخور مراسم عشاء ربانی باشد. 

در میان ستون ها و بر روی سقف، پنجره های رنگین، طلایی و سبزی به چشم می‌خورند که برای کاهش بار سقف و افزایش نور به درون ساختمان طراحی شده اند. کاشی هایی نیز در طراحی داخلی به کار برده شده اند که با انعکاس نور، بر روشنایی داخلی می افزایند. همچنین تمام شیشه های رنگین محراب به گونه ای تدریجی تغییر رنگ می دهند که به ایجاد فضایی درون‌اندیش و مقدس کمک می‌کنند. 

ساگرادا فامیلیا
ساگرادا فامیلیا

گائودی و ادامه دهندگان راهش 

افراد و همکاران بسیاری بودند که به گائودی برای طراحی و معماری کمک می‌کردند از آن جمله می توان به افرادی چون: فرانسیس برنگوئر، جوزف ماریا جوجول، جوزف فرانسیس رافولز، سزار مارتینل، ژوان برگوس، فرانسیس فولگوئرا، جوژف کانالتا و ژوان روبیو اشاره کرد. 

آنتونی گائودی می گوید:

باعث ناامیدی نیست که من قادر نیستم اتمام کار معبد را ببینم. پیر می شوم، ولی دیگرانی از پس من می‌آیند و چیزی که لازم است جاودانه شود، روح کار است. دوام آن بسته به نسل هایی ست که می‌آیند و به آن زندگی می‌بخشند.

پس از مرگ گائودی در سال 1926، ساخت کلیسا متوقف نشد و بر اساس برنامه ها، مدل های گچیِ گائودی و همچنین توسط دوستان و معماران دیگر ادامه پیدا کرد. با وجود آن که معماری و طراحی ساگرادا فامیلیا توسط بسیاری از معاصران وی درک نشد، گائودی زبان معمارانه ای را ابداع کرد که باعث شهرت جهانی وی شد. به گونه ای که امروزه هیچ کس نمی تواند در جایگاه رقابت با ساگرادا فامیلیا در حوزه معماری مکان های زیارتی و مقدس قرن بیستم بنشیند. جالب آن که روش های گائودی با وجود گذشت بیش از یک قرن، هنوز هم انقلابی و منحصر به فرد در نظر گرفته می‌شوند. 

ساگرادا فامیلیا
ساگرادا فامیلیا

شکل و ساخت ساگرادا فامیلیا

نقطه آغاز ساخت ساگرادا فامیلیا معماری گوتیک بود که گائودی با تصحیح و ارتقا آن به سبک جدیدی دست یافت که اصالت آن منجر به ساخت معبدی منحصر به فرد شد. معبد اکسپیاتوری ساگرادا فامیلیا (The Expiatory Temple)، کلیسایی متشکل از صحنی مرکزی به همراه 4 راهرو است که صلیبی لاتینی را شکل می‌دهد. این صلیب از بالا به محرابی نیم دایره ای منتهی می‌شود. 4 سازه گنبدی شکل که ارتفاعی حدود 40 متر دارند و در 4 طرف قرار می‌ گیرند، طراحی کلیسا را تکمیل می‌کنند. دو فضا در ناحیه شمالی، یک تعمیدگاه و یک نمازخانه در بخش جنوبی کلیسا قرار دارد. سه بخش اصلی کلیسا با راهرویی عریض و دیوار دولایه به این چهار فضای یاد شده متصل می‌شوند. وجود این راهرو باعث می‌شود که صحن مرکزی از سر و صدای خیابان به دور باشد و این امکان را مهیا می‌کند که بتوانید از ساختمانی به ساختمان دیگری بروید، بی آن که از صحن مرکزی عبور کنید. صحن مرکزی کلیسا 95 متر طول و 60 متر عرض دارد که برای 13000 نفر گنجایش دارد. 

همان طور که قبلا اشاره شد، 12 برج نمادی از حواریون و شاهدان عینی اند که ارتفاعی 100 متری دارند و برج ناقوس محسوب می شوند. 6 برج بلندتر بعدی، با طرح هرمی خود انعکاسی از سلسه مراتب مسیحی اند. بلندترین برج مربوط به برج حضرت مسیح با 172.5 متر ارتفاع بوده و برج مرکزی با 4 برج 135 متری و باریک تر احاطه شده است. در آینده نیز قرار است برجی که نمادی از مریم مقدس است بر بالای محراب کلیسا ساگرادا فامیلیا ساخته شود. 

ساگرادا فامیلیا
ساگرادا فامیلیا

هندسه کلیسا ساگرادا فامیلیا 

از آن جا که آنتونی گائودی آرزو داشت تا بر نقایص سبک و معماری گوتیک چیره شود، به ابداع سبک معماری جدیدی با ساختارهای متعادل و مبتکرانه خود دست زد. به همین روی در کارگاه و در طی ساخت مدل هایی، راهکارهای ساختاری خود را آزمود و بارها مورد تصحیح قرار داد. جالب آن که این روش هنوز هم توسط جانشینانش دنبال می‌شود و هنوز هم در دفتر فنی کلیسا مورد تمرین قرار می‌گیرد. ساگرادا فامیلیا هنوز هم چالشی ساختاری محسوب می‌شود و یکی از بزرگ ترین زمین های آزمایشی در دنیا برای تکنیک های ساخت و ساز بنا است. 

آنتونی الهامِ طراحی و معماری خود را از دو منبع مهم دریافت می‌کرد: پیام مسیحیت و طبیعت! نخستین منبع الهام به طور مستقیم از کتاب مقدس، سنت ها و آداب مناجات گرفته می‌شد و دیگری با مشاهدات عینی از جهان طبیعت، چارچوبی روش شناختی و ادراکی به دست گائودی می‌داد. آنتونی گائودی از روی طبیعت تقلید نمی کرد، بلکه با آنالیز کارکرد عناصر طبیعی، طرح هایی ساختاری و تفسیری ابداع می‌کرد. 

 شاید گائودی دریافت که مجبور است راهی ساده و بی ابهام پیش روی دیگران بگذارد تا بتوانند ساخت کلیسا را به اتمام برسانند، چرا که خود هیچ گاه به پایان ساخت کلیسا نخواهد رسید. بدین ترتیب او برای بسیاری از بخش های معبد برنامه ریزی خاصی ترتیب داد که به صورت ترکیبی از اشکال هندسی ساخته شوند. این اشکال ویژگی های تفصیلی، ساختاری، نوری و آکوستیک منحصر بفردی داشتند. عمده سازه ها سطحی صاف دارند که موجب ساخت و ساز راحت تر بودند. 

سهم عمده آنتونی گائودی را در معماری خارق العاده ساگرادا فامیلیا در زیر می‌بینید:

کلیسا ساگرادا فامیلیا
کلیسا ساگرادا فامیلیا
کلیسا ساگرادا فامیلیا

رنگ و نور در کلیسا ساگرادا فامیلیا

گائودی توانست استفاده فوق العاده ای از رنگ در معماری ساگرادا فاملیا داشته باشد، به گونه ای که نور خورشید نوک برج ها و پنجره ها را می درخشاند. با طلوع خورشید، سر در تولد حضرت عیسی به گونه ای می درخشد که شور و شکوه تولد حضرت مسیح را به تصویر می‌کشد. گائودی معتقد بود: رنگ تجلی دلبرانه ای از زندگی است که به ساگرادا فامیلیا روح بخشیده است. 

ساگرادا فامیلیا
ساگرادا فامیلیا
ساگرادا فامیلیا

بخش های ساگرادا فامیلیا

همان طور که گفته شد کلیسا ساگرادا فامیلیا از سه بخش اصلی تشکیل شده است: تولد مسیح، مصائب مسیح و بخش شکوه (مرگ و رستاخیز) که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

1- بخش تولد مسیح | Nativity Façade

این بخش در بین سال های 1894 تا 1930 ساخته شد و در واقع نخستین بخش تکمیل شده ساگرادا فامیلیا نیز محسوب می‌شود. این جبهه نمایان گر ولادت حضرت عیسی است و همراه به تصویر کشیدن لحظه های این اتفاق مبارک، به نماد ها و نشانه های زندگی مزین شده است. از ویژگی های سبک طبیعت گرای گائودی، استفاده از عناصر طبیعی در طراحی و معماری است. به طور مثال سه رواق این بخش با دو ستون از هم جدا شده اند که در انتهای هر ستون یک لاک پشت آبی و یک لاک پشت خشکی زی دیده می‌شود. این دو لاک پشت هر یک نماد دریا و خشکی اند. همچنین در هر طرف دروازه دو آفتاب پرست به چشم می‌خورد که نماد تغییر و تحول اند. 

از آن جا که این بخش در سمت شرق کلیسا قرار دارد، به هنگام طلوع خورشید در برابر آن قرار می‌گیرد که تولد حضرت مسیح را به شکوه می‌نمایاند. هر یک از سه رواق این بخش نمادی مذهبی دارند: امید، ایمان و نیکوکاری.

4 برج، بخش شرقی و تولد مسیح را تکمیل می کنند که هر یک به چهار حواری : متیاس مقدس، برنابا مقدس، تادئوس مقدس و شمعون قانوی اختصاص یافته اند. از آن جا که این بخش مختص به تولد مسیح است، گائودی تصمیم داشت تا رنگین ترین قسمت کلیسا را بسازد، بنابراین بیش ترین رنگ را در بخش شرقی و بر روی مجسمه های آن خواهید دید. 

گائودی قسمت تولد مسیح را برای تجسم و شکل دادن کل کلیسا انتخاب کرد، چرا که به خوبی آگاه بود نمی‌تواند پایان ساخت ساگرادا فامیلیا را ببیند، بنابراین با ساخت بخش تولد، نمونه ای هنرمندانه را در مقابل دیگران برای ادامه ساخت دیگر قسمت های کلیسا قرار داد. همچنین گائودی به سبب طرح های متنوع و رنگین بخش تولد، تولد مسیح را برای شروع ساخت انتخاب کرد تا به اندازه کافی برای عموم جذاب و قابل دسترسی باشد. 

بخش تولد مسیح
بخش تولد مسیح

2- بخش مصائب مسیح | Passion Façade

در مقابل بخش پرنقش و نگار تولد مسیح، بخش مصائب مسیح قرار دارد که شمایلی تلخ، ساده و بی آلایش دارد. با خطوط ساده و زمخت ساخته شده و به مانند استخوان هایی برهنه است. در این بخش مصائب و رنج های مسیح به هنگام به صلابه کشیده شدن و مشاهده گناهان آدمی به تصویر کشیده شده است. ساخت بخش مصائب مسیح در سال 1954 آغاز شد و بر اساس طراحی ها و مدل های به جا مانده از گائودی انجام گرفت. ساخت برج های این بخش در سال 1976 تمام شد و چندین سال بعد گروهی از مجسمه سازان کار بر روی تزئینات خارجی برج ها را با اشکالی زاویه دار و زمخت آغاز کردند، چرا که قصد داشتند تا هدف گائودی مبنی بر ایجاد ترس و وَهم در تماشاچیان را اجرایی کنند. استفاده از سایه روشن غلیظ، ستون ها و طاق های شکسته نیز به همین سبب بود. 

از آنجا که این بخش در سمت غربی مجموعه ساگرادا فامیلیا قرار دارد، به هنگام غروب در مقابل انوار نارنجی و حزن انگیز خورشید قرار می‌گیرد و صحنه های تأسف بار مرگ مسیح را مورد توجه قرار می‌دهد. بخش مصائب مسیح با 6 ستون بلند و متمایل احاطه شده که نمایان گر تنه های درخت عظیم الجثه سکویا است. همچنین در طی یک آرایش هرمی، هجده ستون استخوان شکل که صلیب بزرگی را با هم می‌سازند، دیده می‌شود. 

بخش مصائب مسیح مانند تولد مسیح از سه رواق مختص به فضائل دینی مختلف ساخته شده که البته نورپردازی های متفاوتی دارند. همچنین 4 برج مصائب مسیح به چهار حواری مسیح به نام های ناتانائیل، فیلیپ، توماس و جیمز اختصاص یافته است. 

در بخش مصائب مسیح، سه داستان به نمایش گذاشته شده که قسمت اول روایتی از آخرین شب پیش از مصلوب شدن است، داستان دومی به صلابه کشیدن حضرت مسیح را به نمایش گذاشته و روایت سومی نشان از رستاخیز و بازگشت این حضرت دارد. 

بخش مصائب مسیح

3- بخش شکوه و عظمت | Glory Façade

بزرگ ترین و قابل توجه ترین بخش ساگرادا فامیلیا، بخش شکوه است که ساخت آن در سال 2002 آغاز شد. بخش شکوه، اصلی ترین بخش کلیساست و دسترسی به صحن مرکزی را ممکن می کند. این بخش به شکوه آسمانی حضرت مسیح اختصاص یافته است که در آن عروج مسیح، رستاخیز و جایگاه والای آن حضرت به تصویر کشیده شده است. جالب آن که برای ساخت و تکمیل این بخش لازم است تا تمام ساختمان های محله کارر د مالورکا (Carrer de Mallorca) بارسلونا که در اطراف کلیسا قرار دارند، تخریب شوند!

برای رسیدن به رواقِ بخشِ شکوه باید از پلکانی بر فراز بخش زیرزمینی کارر د مالورکا عبور کرد. این راه به شمایلی از جهنم، شیطان، دیوها، بت ها و خدایان دروغین آراسته است. در خود رواق 7 ستون بزرگ به چشم می‌خورد که در پایین تمام ستون ها 7 گناه مرگبار و در بالای تمام آن ها 7 فضیلت آسمانی بنشان داده شده اند. 

بخش شکوه و عظمت

جذابیت های ساگرادا فامیلیا 

در ساگرادا فامیلیا دیدنی ها و جذابیت هایی وجود دارد که در ادامه به هر یک خواهیم پرداخت:

1- موزه

آنتونی گائودی در ژوئن سال 1926 از دنیا رفت و در سرداب کلیسا ساگردا فامیلیا به خاک سپرده شد.  یک ماه پس از فوت گائودی مدیر موزه هنرهای بارسلونا به منظور زنده نگاه داشتن، ترویج کار و هنر گائودی اقدام به ساخت موزه ای در خود کلیسا کرد. مدتی طولانی زمان برد تا تمام نمونه ها و وسایل مرتبطی را که برای ساخت ساگرادا فامیلیا مورد نیاز بود، جمع آوری کنند. علاوه بر این یک آتش سوزی در سال 1936 و در محل مورد نظر، به مجموعه آسیب زد و افتتاح موزه را به تعویق انداخت. با رخداد این اتش سوزی همچنین بخشی از طرح های اصلی گائودی از بین رفت که بعدها بازسازی شد. با این وجود در نهایت در سال 1961 موزه ای در زیرزمین بخش دوم کلیسا افتتاح شد. در این مجموعه طراحی ها، عکس ها، نمونه های اصلی تعمیر شده و نمونه های بازسازی شده به چشم می‌خورند. استودیو مدل سازی گائودی، جایی است که او دست به ساخت مدل های بزرگ و کوچک می‌زد تا از جهت تکمیل کار ساخت کلیسا مطمئن شود.

امروزه در هنگام بازدید از ساگرادا فامیلیا می توانید از این استودیو دیدن کنید و به هنگام بازدید از دیگر بخش های ساختمان، از توضیحات راهنمای شنیداری درباره تاریخ ساخت بنا اطلاعات بگیرید.

2- مجموعه سفر

 هیئت مدیره ساخت و ساز ساگرادا فامیلیا این امکان را برای سازمان های مذهبی و فرهنگی ایجاد کرده تا از مجموعه «ساگرادا فامیلیا و گائودی» بازدید کرده و این کار ترویجی باشد بر شاهکار گائودی و ارزش های کلیسا. در طی این مجموعه با بازدید از مدل های آزمایشی، سفری به زندگی و کار آنتونی گائودی خواهید داشت و با تلاش های وی در راستای ابداع سبکش، اعتقادات مذهبی و الهاماتش از طبیعت آشنا خواهید شد. همچنین به گونه ای با ریشه های ساگرادا فامیلیا و دیگر معماران این کلیسا، آشنایی بیش تری خواهید یافت. 

3- خواندن آواز

 این گزینه مخصوص گروه های کُر است که با راهنما و گردشی در کلیسا ساگرادا فامیلیا همراه است. پس از گردش در ساگرادا، گروه کر به مدت 20 دقیقه به فضای مخصوص آواز دسترسی خواهند داشت. لازم است بدانید که

گردش در ساگرادا برای تمام گروه و اجرای آن ها الزامیست.

ورود آلات موسیقی به داخل ساگرادا فامیلیا ممنوع است.

اعضاء گروه کر ملزم به داشتن پوششی مناسب اند و باید بدانند مکانی برای تعویض لباس وجود ندارد.

تنها اجرای آوازهای مذهبی امکان پذیر است و لیست اجراها باید از پیش آماده شود.

تنها برای کارهای گزیده امکان اجرا وجود دارد.

جذابیت های ساگرادا فامیلیا
جذابیت های ساگرادا فامیلیا
جذابیت های ساگرادا فامیلیا

ساگرادا فامیلیا از بدو تولد تا زمان حال

جالب است بدانید که ایده اولیه ساخت ساگرادا از یک کتاب‌فروش گرفته شده است! وی پس از بازدید از واتیکان و بازگشت از ایتالیا، ایده ساخت کلیسایی باشکوه و با کمک های مردمی را ارائه داد و در سال 1882 ساخت محراب آن آغاز شد. یک سال پس از آن آنتونی گائودی مسئولیت طراحی و ساخت سازه را به عهده گرفت اما تا سال 1883 هنوز به عنوان مدیر پروژه منصوب نشده بود. گائودی به سرعت اعتقادی نداشت و ساخت این پروژه مدتی طولانی به درازا کشید. او در همین مورد گفته است که : « کار من با عجله میانه ای ندارد!» زمانی که گائودی در سال 1926 از دنیا رفت، تنها 15 تا 25 درصد پروژه تکمیل شده بود. در طی جنگ های به وقوع پیوسته در اسپانیا و یک آتش سوزی، تعدادی از مدل ها و طراحی ها از بین رفتند، به همین سبب ساخت کلیسا ساگرادا فامیلیا بر اساس مدل های بازسازی شده و تناسبات جدید صورت گرفته است. 

معمار ارشد و مسئول کنونی ساخت ساگرادا فامیلیا جردی فائولی است که در اکتبر 2015 اعلام کرد بیش از 70 درصد ساخت کلیسا انجام شده و کلیسا وارد فاز نهایی ساخت خود، یعنی ساخت 6 برج عظیم شده است. ساخت تمام قسمت های کلیسا تا سال 2026 به اتمام خواهد رسید و تزئین بناها نیز تا سال 2030 یا 2032 انجام خواهد شد. 

ساگرادا فامیلیا
ساگرادا فامیلیا

در زیر عکسی از آنتونی گائودی، معمار و خالق ساگرادا فامیلیا را می بینید:

آنتونی گائودی

اطلاعات بازدید از ساگرادا فامیلیا 

هزینه ورود به ساگرادا فامیلیا صرف هزینه های ساخت و تکمیل این کلیسا می‌شود.

بلیت های انفرادی:

 بازدید از ساگرادا فامیلیا + تور شنیداری + بازدید از برج ها : 29.00 یورو

بازدید از ساگرادا فامیلیا + تور شنیداری + بازدید از موزه و خانه گائودی : 24.00 یورو

بازدید از ساگرادا فامیلیا + تورهای برنامه ریزی شده : 24.00 یورو

بازدید از ساگرادا فامیلیا + تور شنیداری : 22.00 یورو

بازدید از ساگرادا فامیلیا : 15.00 یورو

بلیت های گروهی ( بیش از 9 نفر ):

گروه های 10 تا 35 نفر، با راهنمای خصوصی مسلط به زبان های اسپانیایی، انگلیسی، کاتالان، فرانسوی، آلمانی، ایتالیایی، پرتغالی : 24.00 یورو

تورهای برنامه ریزی شده برای گردشگران حرفه ای و آژانس های مسافرتی + ورود به یکی از برج ها: 23.00 یورو

تورهای برنامه ریزی شده برای گردشگران حرفه ای و آژانس های مسافرتی + بازدید از موزه و خانه گائودی: 20.00 یورو

تورهای برنامه ریزی شده برای گردشگران حرفه ای و آژانس های مسافرتی : 15.00 یورو

گروه دانش آموزان:

بازدید آموزشی 1 ساعت و 15 دقیقه ای و متناسب برای دانش آموزان، مسلط به زبان های اسپانیایی، انگلیسی، کاتالان، فرانسوی، آلمانی، ایتالیایی، پرتغالی 

تور خودگردان دانش آموزان به همراه معلم خود: 9.00 یورو

تور خودگردان دانش آموزان به همراه معلم خود + بازدید از برج ها: 16 یورو

ورود دوستان ساگرادا فامیلیا، کودکان زیر 10 سال، افراد کم توان جسمی بالای 65% و افراد بی کار به ساگرادا فامیلیا رایگان است.

تمام دانش آموزان و افراد بالای 65 سال می‌توانند از تخفیف بهره مند شوند. 

ساگرادا فامیلیا
ساگرادا فامیلیا

موقعیت کلیسای ساگرادا فامیلیا روی نقشه 

ساعات بازدید

نوامبر تا فوریه: 9 تا 18

مارچ: 9 تا 19

آپریل تا سپتامبر: 9 تا 20

اکتبر: 9 تا 19

دسامبر 25، 26 و 1 تا 6 ژانویه: 9 تا 14

بازدید از برج های ساگرادا فامیلیا

از 18 برجی که برای ساخت برنامه ریزی شده بود، 8 برج تا به حال تکمیل شده که 4 برج در بخش تولد حضرت عیسی و 4 برج در قسمت مصائب مسیح ساخته شده است. ورودی ها به یک دیگر متصل نیستند و در نتیجه دسترسی جداگانه ای دارند. دست یابی به بالای برج ها به راحتی با آسانسور امکان پذیر است. بالا رفتن از برج های تولد حضرت عیسی به شما منظره ای از شرق بارسلونا به دست می‌دهد و برج های زندگی مسیح به مرکز شهر بارسلونا اشراف دارد. برای پایین رفت از هر دو نوع برج تولد و مسیر زندگی، باید خود از پله ها پایین بیایید. 

به جهت دلایل امنیتی، بالا بردن کودکان زیر 6 سال ممنوع است و بچه های زیر 16 سال تنها با همراهی یک بزرگسال به بالای برج ها دسترسی دارند. همچنین از ورود افراد کم توان جسمی و یا با هر گونه مشکلات بینایی جلوگیری می‌شود. 

همچنین لازم است بدانید استفاده از آسانسورهای برج در شرایط نا به سامان هوایی چون: وزش بادهای شدید و یا بارش باران ممکن نیست.

آدرس: اسپانیا، بارسلونا، 401، کارر د مالورکا

Address: Carrer de Mallorca, 401, 08013 Barcelona, Spain

ساگرادا فامیلیا
ساگرادا فامیلیا

این ویدئوی زیبا از کلیسای ساگرادا فامیلیا را از دست ندهید

در پایان بازدیدی مجازی از کلیسا ساگرادا فامیلیا را تجربه کنید


سخن آخر

بازدید از ساگرادا فامیلیا، این کلیسا باشکوه چگونه بود؟

از معماری، نمادها و فلسفه ساخت این کلیسا چیزی می دانستید؟

نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید و بگویید این بار کارناوال به کجا سفر کند

چند سالی است که با کارناوال، هر روز دست به قلم می شوم و نوشتن، گاه چالشی روزانه است و گاه، شربت بهار نارنج تگری که در یک روز داغ تابستانی به جانم می نشیند... و این چیزی است که آن را خوش حالی

...

آیا این مطلب مفید بود؟

4 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

خیلی جامع و کامل بود توضیحاتتون ، مکان فوق العاده خاص و زیباییست

انتشار:01 تیر 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

نازنين

ممنون از توضيحات كاملتون
فكر ميكنم اولين باره كه يك وب سايت ايراني انقدر جامع توضيح داده

انتشار:11 فروردین 1397

آیا این دیدگاه مفید بود؟

فریبا

سلام ممنون از مطالب شما این کلیسا بسیار زیباست بالا رفتنش خوبه پایین امدن مکافات است ولی بسیار زیبا است

زينب شيرازی

سلام دوست کارناوالی عزیز ممنون از این که دیدگاه و تجربه خود را با ما به اشتراک گذاشتید

21 مهر 1395

انتشار:20 مهر 1395

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.