karnaval.ir

پریوش سارانی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

03 فروردین 1401

به روز رسانی

06 فروردین 1401

جزیره قشم با طبیعت فوق‌العاده و حیات‌وحش منحصربه‌فردی که دارد یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگران به شمار می‌رود. جاذبه‌ها و زیبایی‌های این جزیره به قدری فراوان‌اند که شاید نتوان آن‌ها را در یک دسته‌بندی گنجاند اما هفت مورد از این دیدنی‌ها، نزد مردم محلی با لقب عجایب هفتگانه قشم شناخته می‌شوند. در این سفر به شما خواهیم گفت عجایب هفتگانه قشم کجاست و چه ویژگی‌هایی دارد، عکس های عجایب هفتگانه قشم را به شما نشان می‌دهیم تا با این عجایب بیشتر از قبل آشنا شوید.

قشم

چرا عجایب هفتگانه قشم؟


  •  این‌ عجایب به شکل‌و‌شمایل خاص در قشم جلوه‌گری می‌کنند و مانند رازی در این منطقه قرار گرفته‌اند.
  • عجایب هفتگانه حس‌وحال قشم را رمزآلود کرده‌اند؛ دره‌ها، تنگه‌ها، غارها و سواحلی که شاهکار دست طبیعت و فعل‌وانفعالات زمین‌شناسی‌ است.
  • این عجایب روایت‌ها و داستان‌های افسانه‌ای دارند که مردمان محلی آن‌ها را دهان‌به‌دهان نقل می‌کنند و شنیدنشان بسیار جالب است.
  • شاید بتوان نمونه‌های این عجایب هفتگانه را در دیگر نقاط جهان یافت؛ اما دیدن چنین مجموعه‌ای در یک جزیره بسیار شگفت‌انگیز و دیدنی است. 

عجایب هفتگانه قشم | رمز و رازهای بزرگترین جزیره ایران

جزیره قشم به عنوان بزرگ‌ترین جزیره ایران، هر ساله به خصوص در نیمه دوم سال گردشگران و مسافران بی‌شماری را به سوی خود می‌کشاند. آب‌وهوای معتدل این جزیره به‌علاوه دیدنی‌های شگفت‌انگیزش از این جزیره مقصدی جذاب برای مسافران ساخته و میزبان خوبی نیز برای آن‌ها به شمار می‌رود. جاذبه‌های این جزیره هر یک همچون رازی سربه‌مهر، سالیان سال ذهن کارشناسان و محققان را درگیر خود ساخته است. حیات‌وحش بی‌نظیر قشم نیز در نوع خود حرف‌های زیادی برای گفتن دارد؛ این جزیره زیستگاه گونه‌های مختلف و کمیابی از حیواناتی است که برخی از آن‌ها متاسفانه در خطر انقراض قرار دارند. از شگفتی‌های قشم هرچه بگوییم کم است، در این سفر می‌خواهیم عجایب هفتگانه قشم را بیشتر بشناسیم پس همسفر ما باشید تا با هم به گشت‌وگذاری خاص برویم و پرده از رمزوراز این عجایب برداریم.

قشم

دره ستارگان قشم

دره ستارگان یا دره ستاره‌ها از معروف‌ترین جاذبه‌های جزیره قشم است که در 20 کیلومتری آن قرار دارد. این دره با صخره‌های باشکوه و رمزآلود فضایی آرام و ساکت دارد که برای ساعت‌های طولانی غرق در آن خواهید شد. زیبایی این دره شب و روز ندارد اما با غروب آفتاب و نمایان شدن ستارگان است که جذابیت آن دوچندان می‌شود. شب هنگام ستاره‌ها به حدی به شما نزدیک‌اند که می‌توانید لمسشان کنید؛ اینجا جایی است که آسمان و ستارگانش دست‌یافتنی می‌شوند. برخی اینجا را شبیه مریخ می‌دانند؛ در واقع این دره حاصل فرسایش است اما برخی از مردم محلی معتقدند در گذشته‌های دور ستاره‌ای در این مکان سقوط کرده و موجب شکل‌گیری این دره شده است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید بومیان بر این باورند شب‌ها این منطقه جن دارد بنابراین بهتر است کمی پس از تاریک شدن هوا و دیدن ستارگان این محل را ترک کنید تا جن‌ها شما را اذیت نکنند.

دره ستارگان

دره ستارگان

جنگل‌های حرا

جاذبه‌ای که جلوه بی‌نظیر از طبیعت را به تصویر می‌کشد. جنگل حرا یا مانگرو جنگلی دریایی است که با قرار گرفتن در میان آب‌های آن درختان انبوهی را می‌بینید که انگار در میان چوب‌ها روییده‌اند. این چوب‌ها ریشه درختان‌ است، درختانی که آب‌وهوای استوایی حاکم بر این جزیره موجب رشد و زیبایی آن‌ها شده و فضایی شگفت‌انگیز را خلق کرده است. درختان حرا با جزر آب بیرون آمده و با مد تا نیمه به درون آب می‌روند؛ پوست درختان حرا با گرفتن آب دریا، نمک آن را دفع کرده و تنها از بخش شیرین آب استفاده می‌کند. برخی معتقدند این درختان از اشک چشم انسان به وجود آمده‌اند و عده‌ای نیز آن‌ها را سوغاتی از هندوستان می‌دانند که در نزدیكی بندر لافت کاشته شده‌ است. جنگل حرا در تنگه خوران و مابین بخشی از استان هرمزگان و جزیره قشم قرار دارد.

جنگل حرا

حرا

بام قشم

بام قشم دنیای دیگری است، جایی که یافته‌های آن نشانی از سکونت مردم در دوران باستان دارد. این منطقه مرتفع بین روستای طبل و سلخ قرار گرفته است و با وجود فاصله زیاد از مرکز شهر علاقه‌مندان زیادی را به سمت خود می‌کشاند. هنگامی که قدم در این فلات زیبا می‌گذارید و بر بالای آن قرار می‌گیرید چشم‌اندازی جذاب به جنگل حرا و ساحل شمالی خلیج فارس خواهید داشت. کمی که پیش بروید جاذبه‌ای دیگر در مقابل شما قرار می‌گیرد، دره تندیس‌ها، که حال‌وهوایش شبیه دره ستارگان است.

بام قشم

دره تندیس ها

بام قشم

جزایر ناز قشم

در قسمت جنوبی قشم دو جزیره به نام ناز قرار دارند؛ جزایری که هنگام جزر به ساحل وصل شده و می‌توان آن‌ها را از ساحل دید. هنگام مد جزایر ناز از ساحل جدا شده و راه باریکی پدید می‌آید که در این زمان می‌توانید با عبور از این راه باریک به سمت این جزایر بروید. فاصله گرفتن و اتصال همیشگی این دو جزیره به ساحل باعث شده که آن‌ها را ناز بنامند. شتر‌سواری، پاراگلایدر، جت‌اسکی، قایق‌سواری و غیره از جمله تفریحاتی است که در این جزیره برای گردشگران در نظر گرفته شده است.

جزایر ناز

جزایر ناز

لاک‌‌پشت‌های پوزه عقابی

لاک‌پشت‌های پوزه عقابی یکی از خاص‌ترین جانداران ایرانی است که متاسفانه به دلیل گوشت لذیذش آنقدر توسط انسان شکار شده که نسل آن در حال انقراض است. لاکپشت‌های پوزه عقابی در طی فصل بهار به سواحل هرمزگان، کیش و قشم می‌آیند تا در شنزارهای نرم این ساحل‌ها تخم‌گذاری کنند. لاک‌پشت‌های ماده با باله‌هایشان در سواحل زیبای خلیج‌فارس چاله‌های کوچکی را حفر می‌کنند که عمق آن‌ها حدود 30 تا 40 سانتی‌متر است؛ پس از تخم‌ریزی روی چاله را با شن می‌پوشانند تا تخم‌ها از دست شکارچیان در امان باشد. اگر خوش‌شانس باشید می‌توانید در زمان تخم‌گذاری لاک‌پشت‌های پوزه عقابی (نیمه دوم اسفند ماه تا اواخر اردیبهشت)، در سواحل کیش و قشم قدم بزنید و نوزادان آن‌ها را که سر از شن‌ها بیرون می‌آورند را ببینید.

غار نمکدان قشم

غار نمکدان (غار نمک) قشم، از پدیده‌های طبیعی این جزیره و طولانی‌ترین غار نمکی جهان است. این غار را با نام سه مرد برهنه نیز می‌شناسند که علت این نامگذاری به جست‌وجوهای سه متخصص اهل جمهوری چک باز می‌گردد. برای کشف بخش‌هایی از این غار آن‌ها ناچار بودند تنی به آب بزنند و به دلیل آنکه آب دارای نمک فراوانی بود با لباس نمی‌توانستند ادامه مسیر را طی کنند در نتیجه برهنه شدند و به راه خود ادامه دادند. این غار دارای شگفتی‌های فراوانی است که حتما باید آن‌ها را از نزدیک ببینید؛ نمک‌های موجود در غار نمکدان خاصیت درمانی بسیاری دارند. با وجود تحقیق و کنکاش در غار هنوز هم بخش‌هایی از آن به دلیل صعب‌العبور بودن ناشناخته مانده است.

غار نمک

غار نمکدان

تنگه چاهکوه قشم

در قسمت شرقی جزیره قشم، تنگه چاهکوه قرار دارد که با جلوه‌های خاص خود حیرت بسیاری از بازدیدکنندگان را بر‌می‌انگیزد. در چاهکوه که قدم می‌گذارید خود را در سیاره‌ای دیگر می‌بینید؛ در این منطقه طبیعت و فرسایش سنگ‌ها دست‌به‌دست هم داده‌اند تا با خلق صخره‌هایی بی‌نظیر تعجب همگان را برانگیزند. در دل این صخره‌های مرتفع حفره‌هایی قرار دارد که باد و باران در شکل‌گیری آن‌ها سهم داشته است. از آنجا که در گذشته مردم در این محل برای ذخیره آب شیرین چاه‌هایی حفر می‌کردند به دره چاهکوه به معنای کوه چاه معروف شده است.

چاهکوه

چاهکوه

سخن آخر

قشم با زیبایی‌ها و جاذبه‌های شگفت‌انگیزش تنها محدود به این عجایب هفتگانه نمی‌شود؛ بزرگ‌ترین جزیره ایران جاهای دیدنی فراوانی دارد که هر کدام در نوع خود خارق‌العاده است؛ دیدنی‌هایی که نفس را در سینه‌تان حبس می‌کند و شما را به فکر وا می‌دارد. از میان عجایب هفتگانه قشم کدام برای شما جذابیت بیشتری داشت؟ کدامیک را از نزدیک دیده‌اید؟ برای ما از تجربه‌های خود بگویید.

قدم در راهی گذاشتم که در آغاز برایم مبهم بود، اما حالا جذاب است. انگیزه، امید و عشق موجب شد تا از سختی‌های این راه ترسی به خود راه ندهم، خستگی جسمم را با طراوت و شادابی روحم تسکین دهم و با قدرت بیشتر و

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.