karnaval.ir

یزدان مرشدزاده

انتشار

29 تیر 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

بناهای تاریخی در دنیا از اهمیت زیادی برخوردار هستند. هم از نظر مطالعه و درک گذشته و هم از جهت گردشگری. هر بنای تاریخی برای خود داستانی دارد به بلندای تاریخ ، سرگذشت هرکدام پر است از اتفاق هایی خوب و بد. تمدن ها از بین می روند و تنها سازه هایشان می ماند ، افرادی مهم که نام آن ها در تاریخ جاودان شده می میرند و آرامگاه های این افراد باقی می ماند.

برای بسیاری سفر به این مکان های تاریخی بسیار جالب و لذت بخش می باشد.

سفری خواهیم داشت به سمرقند یکی از شهرهای کشور ازبکستان و سری می زنیم به بنایی تاریخی که می گویند آرامگاه شاه زنده ، پسر عموی پیامبر اسلام است و امروزه در این مکان آرامیده است.

با کارناوال همراه باشید.

آرامگاه شاه زنده

با آرامگاه شاه زنده آشنا شویم

نزدیک به #مسجد بی بی خانم به یکی از خاص ترین و ناشناخته ترین مکان های باستانی در شهر #سمرقند می رسیم ، محوطه ی تاریخی شاه زنده. این مجموعه از ساختمان هایی قدیمی و رنگی تشکیل شده است با درهایی بزرگ و زیبا. در میان این بناها خیابان هایی تنگ و قدیمی وجود دارد که به زیبایی این منطقه افزوده است و آن را خاص تر جلوه می دهد.

شاه زنده مکانی است که شخصی مهم و معروف دفن شده است ، قثم بن عباس ، پسر عموی پیامبر اسلام. البته داستان های زیادی در این رابطه وجود دارد و برخی مخالف این موضوع هستند که این مکان آرامگاه وی است.

قثم بن عباس در این منطقه اسلام را تبلیغ می کرد و گسترش می داد. 

طبق داستان هایی کهن ابن عباس در سال 640 به این جا آمد و 13 سال زندگی کرد و در نهایت توسط زرتشتیان به هنگام دعا سرش از تنش جدا شد.

امروزه این مکان تاریخی از نظر جذب گردشگر مذهبی مورد توجه قرار گرفته است و به مکانی مهم در کشور #ازبکستان و شهر سمرقند بدل گشته است. جالب است بدانید طبق باورهای مردم ( برخی از آن ها ) بعد از بریده شدن سر ابن عباس او سرش را در دست گرفت و به چاهی در این آرامگاه رفت و غایب شد.

آرامگاه شاه زنده
آرامگاه شاه زنده
آرامگاه شاه زنده

تاریخ از این بنا می گوید

آرامگاه شاه زنده از قسمت های مختلفی تشکیل شده که می توان این گونه برداشت کرد که ساختمان ها متعلق به قرن های 9 تا 14 و همینطور 19 می باشند.

نام این آرامگاه اشاره دارد به داستانی که بیان می کند قثم ابن عباس ، پسر عموی پیامبر اسلام در این مکان دفن شده است.

ابن عباس به دنبال حمله ی اعراب در قرن 7 برای گسترش دادن اسلام به این منطقه آمده بود.

این بناها طی 9 قرن ( قرون 11 تا 19 ) ساخته شده اند و مجموع آن ها برابر است با 20 بنای تاریخی. ساختمان ها را به سه بخش تقسیم کرده اند ، پایینی ، میانی و بالایی. جدیدترین بناها متعلق به قرون 11 تا 12 هستند. سنگ تمامی بناها سالم مانده و می توان آن ها را تشخیص داد. 

یکی از مهم ترین قسمت های این بناها آرامگاه قثم ابن عباس می باشد که در شمال غربی قرار گرفته است. 

در ادامه بررسی قسمت های مختلف این بنا خواهیم پرداخت.

آرامگاه شاه زنده
آرامگاه شاه زنده

قسمت های مختلف این بناها

در قسمت های بالایی این منطقه 3 آرامگاه وجود دارد که روبروی یکدیگر قرار گرفته اند. جدیدترین این آرامگاه ها متعلق به Khodja Akhmad است که در سال 1340 ساخته شده است.

قسمت های میانی از آرامگاه هایی تشکیل شده که متعلق به قرون 14 تا 15 می شود. این آرامگاه ها متعلق به نزدیکان تیمور هستند.

در جای جای شاه زنده مقبره های زیادی یافت می شود که متعلق به افرادی از دوره های مختلف می باشد.

آرامگاه شاه زنده
آرامگاه شاه زنده
آرامگاه شاه زنده
آرامگاه شاه زنده

درباره ی قثم بن عباس بیشتر بدانیم

او بعد از ابوقتاده انصاری مدتی را از سوی حضرت علی (ع) به عنوان والی مکه و طائف انتخاب شد. در سال 38 ق امام علی (ع) مسئولیت حج را به وی واگذار کرد. در سال 56 ق او به همراه سعید بن عثمان بن عفان به خراسان رفت و در ماورا النهر جهاد کرد و بعد از آن در فتح سمرقند و بخارا حضور داشت.

بعد از فتح شدن سمرقند او در همان جا ماند و اسلام را ترویج کرد.

قثم بن عباس در همین شهر از دنیا رفت.

آرامگاه شاه زنده

نگاهی به فتح سمرقند

در سال 56 ق سعید بن عثمان بن عفان به عنوان والی خراسان انتخاب شد و قثم بن عباس به همراه او به خراسان رفت و در آن منطقه به جهاد و گسترش اسلام پرداخت و در فتح سمرقند و بخارا حضور داشت.
وی در کنار گسترش اسلام خدمات اجتماعی زیادی را به مردم کرد. مصلایی بزرگ در بیرون شهر ساخت و دستور داد جوی های آب جاری شوند و این گونه همه جا سبز و آباد شد.

وی شخصی نیکوکار و بخشنده بود و به نیکی از او یاد می شود.

 

آرامگاه شاه زنده

به شاه زنده سفر کنید

برای رسیدن به این مکان باید به شهر سمرقند در کشور ازبکستان سفر کنید و سپس به منطقه ی شاه زنده بروید. از ساعت 7 صبح تا 8 شب این مکان به روی بازدیدکنندگان و گردشگران باز می باشد.

آدرس : سمرقند ، ازبکستان 

Address : samarkand , uzbekistan

آرامگاه شاه زنده
آرامگاه شاه زنده
آرامگاه شاه زنده

سخن آخر

آیا تا به حال به این مکان تاریخی سفر کرده اید؟

دیدگاه خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.