karnaval.ir

سحر بحیرائی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

03 شهریور 1399

به روز رسانی

03 شهریور 1399

در این مطلب به معرفی سوغات و صنایع دستی ارومیه خواهیم پرداخت و برای‌تان از سوغات ارومیه مانند شیرینی‌های بی‌نظیر سوجوق، نقل و صنایع دستی ارومیه مانند انواع هنرهای چوبکاری تا رنگرزی روی پارچه خواهیم گفت. در ادامه همراه کارناوال باشید.

سوغات خوراکی ارومیه

نقل ارومیه

اگر بخواهیم لیستی از مشهورترین سوغات ارومیه تهیه کنیم بی‌شک نقل ارومیه گزینه اول است. نقل‌های ارومیه اندازه و طعم‌های مختلفی مانند نقل بیدمشکی، زعفرانی، وانیلی، گل‌محمدی و... دارند و بیشتر آنها از مغز بادام یا گردو تشکیل شده‌اند. 

حلوای هویج

این حلوا همان‌طور که از نامش پیداست از هویچ، شیر، آرد، شکر یا شیره انگور، مغز گردو و یا پسته تهیه می‌شود و بیشتر شیرینی محبوب شب‌های سرد زمستان است.

حلوای گردویی

حلوای گردویی از آن دسته شیرینی‌های مناسبتی ست که مردم شهر در شب یلدا حتما در خانه‌های‌شان دارند. ماده اصلی تشکیل‌دهنده این شیرینی گردوست که آن را با شیره انگور و یا شکری که از قبل حرارت دیده و سفت شده ترکیب می‌کنند. این حلوای خوشمزه نیز بیشتر در هوای سرد تهیه می‌شود.

نقل ارومیه

حلوای گردویی

ourmieh_noghl

حلوای هویج

لوزانک | باستخ

لوزانک یا مسقطی یکی دیگر از شیرینی‌های محبوب این شهر به حساب می‌آید که به راحتی می‌توانید آن را در شیرینی‌فروشی‌ها و بازار شهر پیدا کنید. این شیرینی از ترکیب موادی مثل نشاسته، شیره انگو یا شکر، گلاب، آب و... تشکیل می‌شود. از آنجا که برای سرو شیرینی آن را به صورت لوزی می‌برند به آن لوزانک گفته می‌شود.

سوجوق

این شیرینی متفاوت از موادی مثل شیره انگور نشاسته و آب تشکیل می‌شود. برای تهیه سوجوق مواد گفته شده را با هم ترکیب کرده تا خمیرمانند شود، سپس خمیر را باز کرده و بین آن را با انواع مغز آجیل پر می‌کنند و به شکل لوله‌های باریک درمی‌آورند؛ بعد این نوارهای باریک را برای سرو برش می‌دهند و روی آن را با کنجد یا پودر نارگیل تزئین می‌کنند.

تنور شیرینی‌سی

این نان شیرین با موادی مثل ماست و آرد تهیه می‌شود. برای درست کردن این نان خوشمزه ابتدا ماست و آرد را با هم مخلوط می‌کنند و پس از اضافه کردن شکر به آن شکل داده و روی آن را زرده تخم‌مرغ می‌زنند و داخل تنور می‌پزند.

(تصویر دقیقی از این شیرینی در دسترس نیست)

تخمه خوی

شهر خوی، بزرگترین صادر کننده انواع تخمه در کشور است و بیش از 70 درصد زمین های کشاورزی آن زیر کشت این محصول قرار دارد. تخمه هایی مانند آفتابگردان، دورسفید، شمشیری، تخمه کدو، قلمی، گوشتی و ... بخشی از محصولات این شهر هستند. اگر به دنبال تخمه های درجه یک و خوشمزه می‌گردید حتما تخمه خوی را امتحان کنید.

سوجوق

لوزانک

تخمه آفتابگردان

انواع عرقیجات

با شنیدن نام عرقیجات همه ما به فکر شهر کاشان می‌افتیم، البته که عرقیجات این شهر و کیفیت‌شان زبانزد است؛ اما باید بدانید که اگر به شهر ارومیه رفتید و دل‌تان هوس انواع عرق‌های بیدمشک یا بادرنجبویه را کرد می‌توانید آنها را با کیفیت مناسب در این شهر پیدا کنید.

نان های سنتی ارومیه

از دیگر خوشمزه‌های این شهر می‌توان به تنوع بالای نان‌های سنتی آن اشاره کرد که هر کدام از آنها برای یک وعده خاص، از صبحانه گرفته تا شام مصرف می‌شود. از انواع این نان‌ها می‌توان به تنوره چره، یخاچره، ارده، جزلا چره و تاواچره و... اشاره کرد.

انواع ترشی و مربا

ترشی و مربا خوراکی‌هایی هستند که آنها را می‌توان در بیشتر شهرهای ایران پیدا کرد اما اگر به شهر ارومیه رفتید حتما انواع مرباهای سیب، به، آلبالو، گیلاس، زردآلو، انجیر، توت، هویج، توت فرنگی و گل محمدی که بین مسافران بسیار محبوب هستند را امتحان کنید. همچنین انواع ترشی‌های لیته یا هفت بیجار نیز جز خوراکی‌هایی هستند که معمولا مسافران به عنوان سوغاتی با خود از ارومیه به خانه می‌برند.

مربا

pumpkinyas

نان سنتی

bano_maedee

عرقیجات

صنایع دستی ارومیه

رودوزی

رودوزی به مجموعه‌ای از هنرهای دستی گفته می‌شود که برای دوخت آن از ابزاری مثل سوزن، قلاب استفاده می کنند و نخهای رنگی و یا فلزی را برای تزیین روی پارچه می دوزند. سوزن دوزی، قلاب دوزی، ملیله دوزی و ... از جمله این صنایع دستی زیبا به شمار می‌رود که می‌توانید انواع آن را در شهر ارومیه پیدا کنید.

رنگرزی و چاپ سنتی

در کل می‌توان گفت که استان آذربایجان غربی در این هنر سرآمد همه استان‌های ایران است. هنر رنگرزی به روش سنتی یا صنعتیِ رنگ کردن انواع پارچه و الیاف گفته می‌شود. رنگرزی با چاپ کلاقه‌ ای از مشهورترین انواع صنایع دستی در این منطقه است اما اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم چاپ کلاقه ای را بیشتر می توانید در شهر اسکو پیدا کنید. هنر چاپ کلاقه‌ ای به نام کشور جمهوری آذربایجان در یونسکو به ثبت رسیده است و انواع روسری های کلاقه ای از سوغات جمهوری آذربایجان به حساب می‌آیند.

روسری های کلاقه ای

رودوزی سنتی

رنگرزی

ظریف کاری روی چوب

یکی از مشهورترین صنایع دستی که می‌توانید در شهر ارومیه پیدا کنید هنر زیبای ظریف کاری ست. در این هنر ابتدا طرح مورد نظر را روی چوب از جنس (گلابی، صنوبر یا گلابی) می‌کشند و سپس تکه‌های مختلف چوب را روی سطح چوبی چسبانده و با استفاده از ابزار مختلف شکل مورد نظر را به چوب‌ها می‌دهند. این هنر بسیار پر زحمت است و زمان بسیار زیادی برای ساخت آن گذاشته می‌شود. 

پیکرتراشی

پیکر تراشی یا مجمسه سازی از دیگر صنایع دستی ست که می توانید از شهر ارومیه با خود سوغات ببرید. مجسمه سازی در این شهر بیشتر روی چوب انجام می‌شود.

سایر سوغات ارومیه

علاوه بر موارد گفته شده موارد دیگری مانند فرش، منبت کاری، سفال گری و ... نیز از صنایع دستی ارومیه و آذربایجان غربی محسوب می‌شود. 

ظریف کاری

فرش افشار تکاب

پیکرتراشی

سخن آخر

در این مطلب به معرفی سوغات و صنایع دستی شهر زیبای ارومیه پرداختیم، نقل اعلای شهر را با چای خوردیم و با صنایع دستی معروف شهر آشنا شدیم.

اگر شما به شهر زیبای ارومیه سفر کرده اید به ما بگویید بهترین سوغات شهر اورمیه چیست و اگر جای سوغات یا صنایع دستی خاصی در فهرست ما خالی ست آن را با ما به اشتراک بگذارید.

در دنیای آبی رنگ کاشی های فیروزه ای سفر می کنم تا بیابم راز این خاک مقدس را

آیا این مطلب مفید بود؟

23 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

ارومیه قلب آذربایجان ❤خاک ابدی و خط قرمز ترکها ❤یاشاسین اورمیه ❤یاشاسین تورک ❤یاشاسین آذربایجان ❤

انتشار:20 بهمن 1402

آیا این دیدگاه مفید بود؟

ارومیه قلب آذربایجان ❤خاک ابدی و خط قرمز ترکها یاشاسین اورمیه ❤یاشاسین آذربایجان ❤یاشاسین ترک

انتشار:19 بهمن 1402

آیا این دیدگاه مفید بود؟

ارومیه قلب آذربایجان ❤به دیار آذربایجان ارومیه شهر والیبالی و والیبال نشین خطه آذربایجان دومین شهر ترک نشین ایران بعد از شهر برادر و قارداش تبریز ❤شهر شهیدان باکری ها و امینی ها فرمانده لشگر قهرمان 31عاشورا، شهر کاپیتان تیم ملی والیبال سعید معروف، شهر والیبالی و پایتخت والیبال آذربایجان ، شهر آشیق های آذربایجان، شهر مهد و فرهنگ و قلب ابدی آذربایجان خوش آمدید ❤ آذربایجان دیارنا گوزل اورمیه شهرینه چوخ خوش گلیبسیز ❤به دیار آذربایجان شهر زیبایی ارومیه خیلی خوش آمدید ❤ما آذربایجانی ها بخصوص اورمیه ای ها به ترکی ( اورمولوها) خونگرمو مهمان نوازیم ❤ یاشاسین ایران ❤یاشاسین آذربایجان ❤یاشاسین اورمیه ❤یاشاسین ترک ❤

انتشار:15 بهمن 1402

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.