karnaval.ir

زهرا میرزایی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

26 مرداد 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

سازه های عجیب و شگفت انگیز سراسر جهان پنهان شده اند و تنها کافی است کمی جستجو کنیم تا آن ها را بیابیم و پرده از اسرارشان برداریم.

برخی از این سازه های دست بشر تنها از ایده ای کوچک نشات گرفته اند و با تلاش و همت شکل یافته اند ، امروز می خواهیم به یکی از همین دست سازهای بشر که مرموز و سحرآمیز و شاید حیرت انگیز است بپردازیم ، برای این منظور باید به کشور پرتغال سفر کنیم، در این کشور سرسبز و خوش آب و هوا گردابی عجیب و زیبا وجود دارد که در عین ناباوری حاصل طبیعت نیست و معماران هنرمند پرتغالی آن را ساخته اند ، در این گرداب ، هنر دست انسان و طبیعت با هم عجین شده اند، این گودال زیبا و شگرف در پارکی جنگلی در دل جنگلی زیبا و کوهستانی سر به فلک کشیده قرار گرفته است.

گرداب عمیق کاوئو چندی است که مورد توجه گردشگران قرار گرفته و از سراسر جهان پذیرای مسافرانی است که برای تماشای این پدیده ی زیبا به پرتغال می آیند ، اگر کسی به درون این گودال سقوط کند قطعا می میرد ، اما همین ترس و وحشت از گودال است که ماجراجویان را به سمت خود می کشد، حتی برخی به یک قدمی این گودال می روند و ترسی از مکیده شدن توسط گودال ندارند. مگر می شود به یک قدمی گودالی ترسناک رفت و نترسید؟

گردابی بسیار عمیق اما خوش خط و خال و زیبا که در دل کوهستان های سر به فلک کشیده پنهان شده و منتظر مکیدن طعمه ها به درونش است، باید برویم و از نزدیک هراس و وحشت گودال را تجربه کنیم.

با کارناوال همراه باشید تا به گرداب کاوئو برویم و پرده از رموز ساخت و وجود این گرداب در میان کوهستان برداریم.

گرداب عجیب پرتغال
گرداب عجیب پرتغال

آشنایی با تالاب کمپریدا | Lagoa Comprida

شاید ندانید که سد آبی رابطه اش با این گودال شگفت انگیز چیست ، می خواهیم کمی شما را با این سد آشنا کنیم تا بیشتر پی به رابطه ی سد و گودال منحصر به فرد پرتغال ببریم. سد آبی یا تالاب کمپریدا سدی است ساخته شده از گرانیت و نوعی بتن سخت ، این سد ساخته شد تا آب رودخانه ی لاگوا را در پشت خود ذخیره کند و به تولید برق منطقه کمک نماید، این سد می تواند 120000 متر مکعب آب را ذخیره نماید.

اما در فصل های گوناگون میزان بارش باران این منطقه متفاوت است و البته باران خیلی زیادی در این منطقه نمی بارد اما همین مقدار کم هم باعث سرریز آب سد می شد به همین دلیل گودال دست سازی در پشت این سد ساختند که مانند سوراخی آب اضافی سد را در خود بکشد و سد سرریز نگردد.

بنابراین می توانیم بگوییم که گودال مورد نظر ما جزئی از #سد آبی-برقی کمپریدا در دریاچه ی آرام پشت این سد می باشد که به یکی از جاذبه های پنهان پرتغال تبدیل شده است.

Lagoa Comprida
Lagoa Comprida
تالاب کمپریدا

آشنایی با گرداب covão do conchos

نام کامل گرداب کاوئو ( covão do conchos ) است که باید به زبان پرتغالی تلفظ شود، برای آشنایی به این گرداب لازم است قبل از شروع کمی از قدرت تخیلتان استفاده کنید ، گردابی بکر و زیبا با آب زلال در فراز بالاترین نقطه ی کوهستان های خوش آب و هوا و سرسبز که از بالا به آن بنگریم همه چیز در سکون و ثبات است جز نقطه ی ریزی که در میان آب های کوهستان جنب و جوش می کند.

هیچ کس فکرش را هم نمی کند در کوهستانی به این زیبایی و طراوت گودالی جهنمی و ترسناک خفته باشد ، اگر به این گودال بیش از حد نزدیک شوید جریان آب شما را به درون خود می مکد، هرکس به این ناحیه قدم می گذارد در زیبایی های منطقه غرق می شود و فراموش می کند گرداب کاوئو مانند ماری وحشتناک و غول آسا میان کوهستان خوابیده و منتظر است طعمه هایش را شکار کند، درست است که این گودال با انگیزه ای علمی ساخته شده است اما الان سقوط در آن به یکی از کابوس های گردشگران تبدیل شده است.

با دیدن عکس ها و زاویه ی دید بالای گرداب باور نمی کنیم که این تالاب گردان واقعی باشد اما کاملا حقیقت دارد بر فراز بلند ترین کوه سرا د استرلا ( serra de estrela ) نزدیک منطقه ی گواردا ( Guarda ) گرداب هولناک کاوئو وجود دارد، برای رسیدن به این گرداب رویایی و در عین حال مرموز باید ساعت ها پیاده روی و کوه نوردی کنید تا به بالای بلندترین کوه پرتغال برسید ، این گرداب در میان کوهستان مثل ماهی کوچک متحرکی جلب توجه می کند به همین دلیل به آن ماهی کوهستان هم می گویند.

این گرداب که زیبا دایره شکل است چیزی در حدود 60 سال است که میزبان خزه ها و گیاهانی است که در دهانه ی آن رشد کرده اند. محیط آن 48 متر می باشد اما این سازه برایتان ترسناک تر هم می شود زمانی که بدانید عمق آن 1519 متر است! پس باید مواظب باشیم نزدیکش نشویم. در اطراف این گودال هیچ چیزی برای سقوط نکردن در آن تعبیه نشده است، شاید باورتان نشود اما افراد بسیاری روی صخره های نزدیک اطراف گودال که شاید بیش از یک متر هم با این چاه عمیق فاصله نداشته باشد می ایستند و حتی ساعتی می نشینند و از زیبایی گودال لذت می برند!  

اما اگر تنها یک قدم جلوتر برویم و به اشتباه پایمان سر بخورد بدون شک از ترس و وحشت  کشته خواهیم شد، اینجا آزمون ترس و شجاعت است، کمی نزدیک تر بیایید تا مرگ و وحشت را از نزدیک ببینید.

covão do conchos
گودال عجیب پرتغال
سد عجیب پرتغال

دلیل ساخت و سرنوشت آب مکیده شده در گرداب

شاید از دیدن این گرداب میان کوهستان ها تعجب کنیم یا محو تماشای زیبایی ها و شکل عجیب آن شویم و بر حیرتمان افزوده شود وقتی بدانیم که این گرداب کار دست بشر است ، چرا باید انسان سوراخی بسازد که آب را این چنین در خود بمکد ، اما کماکان این سوال در ذهنمان مطرح می شود که چرا باید در بالای کوه ها گردابی دست ساز ساخته شود؟

در سال 1955 سدی برای مهار کردن آب رودخانه و تولید برق ساخته شد، اما برای کنترل سرریز آب سد و انتقال آب رودخانه ی ریبرا ( ribeira das Naves ) به دریاچه ی پشت سد کمپریدا ( Lagoa Comprida ) نیاز به ساخت تونلی بود تا از هدر رفتن آب جلوگیری کند و مصرف آب بهینه سازی شود و همین دلیلی شد برای ساخت این گرداب زیبا و شگفت انگیز.

وقتی به تصاویر این گودال عجیب نگاه می کنید گمان کنید آب آن به درون زمین مکیده می شود اما واقعیت این است که آب بعد از مکیده شده در این گرداب بی پایان به دریاچه سد کمپریدا ( Lagoa Comprida )  می پیوندد. 

ribeira das Naves
رودخانه ی ریبرا
ribeira das Naves

بهترین راه لذت بردن از گودال

همانطور که به آن اشاره کردیم عمق این گودال بسیار زیاد است و نباید فریب منظره ی زیبا و منحصر به فرد آن را خورد ، به همین دلیل نباید هیچ گاه بیش از حد به این گودال نزدیک شد که خطر فرو افتادن در آن و مرگ قطعی است ، به همین دلیل بهترین زاویه ی دید و تماشای این گودال سحرآمیز از بالا است ، اگر از بالا به آن بنگریم می توانیم همه ی ابعادش را ببینیم،

برای لذت بردن ازمناظر اطراف و گودال به صورت کامل می توان از هلیکوپر استفاده کرد ، هلی کوپتر سواری بر فراز کوه های سرسبز و بلند لذتی وصف نشدنی دارد حال تصور کنید که بر فراز کوه های سر به فلک کشیده پدیده ای شگرف هم منتظر شماست .

زاویه بالا پارک جنگلی پرتغال
سد عجیب پرتغال

 ویدئوی هوایی از این گودال زیبا و بی نظیر را از دست ندهید...

آشنایی با کوهستان سرا د استرلا | زادگاه گودال

 سرا د استرلا نام یک پارک جنگلی است که بلندترین رشته کوه کشور را در خود جای داده است، وسعت این پارک 101 هزار هکتار می باشد، این رشته کوه پر است از دره های نعلی شکل زیبا که در همه ی فصل ها گردشگران را به خود جلب می کند، در فصل تابستان و بهار برای پیاده روی و در فصل زمستان برای اسکی و یخ نوردی به این مناطق می آیند.

در دامنه و سطح پایینی این رشته کوه ها و پارک جنگلی روستاهای کهن پراکنده ای وجود دارد و می گویند حتی عمر برخی خانه های روستایی این ناحیه به چند صد سال هم می رسد، ساکنان روستا از راه کشت انگور و ذرت گذران زندگی می کنند که همین روستاها هم جالب و دیدنی هستند .

در سراسر این پارک ساکنانش از راه های سنتی مثل کشاورزی و چوپانی و دام داری و پرورش گوسفند و بز و استفاده از شیر و لبنیات آن ها و پنبه زنی و بافندگی گذران زندگی می کنند.

اگر به مناطق کوهستانی و کوه نوردی و تفریحات کوهستانی علاقه مند هستید کارناوال تا به حال به بسیاری از کوهستان های دیگر هم سفر کرده است که می توانید آن ها را هم مطالعه نمایید.

سرا د استرلا
photo by Luis Ascenso
سرا د استرلا
photo by Paulo Rebelo
سرا د استرلا
photo by Antpnio Laranjeira

تفریح در اطراف گودال

می توان به قصد بازدید از گودال کاوئو به پرتغال و کوه های سرا د استرلا رفت اما تفریح در این منطقه به بازدید از یک گودال که ظاهری زیبا دارد ختم نمی شود تفریحات دیگری هم در این منطقه وجود دارد که به آن ها می پردازیم، مثل پیاده روی ؛ به دلیل آب و هوای مناسب، پوشش گیاهی غنی و زیبا و منطقه ی زیبا و لزوم پیاده روی برای رسیدن به گودال عجیب و دست ساز افراد زیادی برای پیاده روی به پارک جنگلی سرا د استرلا می آیند و خوش می گذرانند و یا اسکی ؛ در زمستان این کوهستان سر به فلک کشیده پر می شود از برف و یخ حتی سطح سد و گودال هم یخ می بندد ، بر کوه های زیبای این پارک جنگلی می توان اسکی بازی کرد و اسکی یکی از ورزش و تفریحات مورد علاقه ی گردشگران در این منطقه است، در این کوهستان می توان کوه نوردی و صخره نوردی هم کرد.

دوپرخه سواری
گرداب عجیب پرتغال

چند حقیقت درباره ی استرلا

1 ) این کوهستان سرچشمه ی بسیاری از رودها و آبشارها است.

2 ) این منطقه یکی از برترین مناطق اسکی پرتغال است و خط تلکابین برای بالا رفتن از این کوه ها فعال است.

3 ) این پارک جنگلی تا به حال چند بار به دلیل سهل انگاری توریستان به آتش کشیده شده و مقدار زیادی از پوشش گیاهی آن از بین رفته است.

4 ) در این پارک جنگلی نوعی از نژاد سک وجود دارد که بسیار محبوب هستند و در پرتغال معروف می باشند.

5 ) بلندترین قله ی این رشته کوه 1993 متر ارتفاع دارد.

6 ) روستاهایی که در دامنه ی پارک جنگلی وجود داردند نوعی پنیر تولید می کنند که بسیار محبوب و خوشمزه است.

گرداب دست ساز پرتغال
گودال عجیب پرتغال

پوشش گیاهی و جانوری

در پارک جنگلی سرا د استرلا پوشش گیاهی و جانوری غنی ای وجود دارد، این پارک جنگلی مملو از درختان همیشه سبز و سر به فلک کشیده ی کاج ، سرو ، عرعر، کودشاد و حتی برخی گونه های گیاهی در حال انقراض است و در دامنه های آن هم انواع درختان میوه دیده می شود.

از نظر جانوری هم در این پارک خرس، سمور، گورکن، گربه ی وحشی، مارمولک، گرگ، خرگوش ، قورباغه و برخی پرندگان زندگی می کنند که بر زیبایی این جنگل می افزایند و دلیلی دیگر می شوند برای کشاندن گردشگران ماجراجو به سرا د استرلا.

پارک جنگلی پرتغال
پارک جنگلی پرتغال

بهترین فصل سفر

پارک جنگلی سرا د استرلا در همه ی فصل ها زیبا و دیدنی است اما باید ببینید که قصد بازدیدتان از سفر به کوهستان و پارک جنگلی سرا د استرلا چیست؟ آیا به اسکی و برف علاقه دارید یا دوست دارید از سرسبزی و آب گوارا استفاده کنید اگر جزو دسته ی اول هستید باید بدانید در ارتفاعات بالای این کوهستان همیشه برف و یخ هست و حتی می توانید گودال را هم یخ زده ببینید اما اگر به سرما علاقه ای ندارید در فصل تابستان سفر کنید و بدانید با پوشیدن یک دست لباس گرم می توانید به بلندترین نقاط کوهستان هم بروید.

گرداب عجیب پرتغال
پارک جنگلی پرتغال
گرداب عجیب پرتغال

دسترسی

اگر علاقه مند شده اید که به دیدار این گودال عجیب که وجودش دور از ذهن است بروید قدم بعدی کسب اطلاعات آدرس و چگونگی رسیدن به مکان آن است، برای بازدید از این پارک جنگلی زیبا می توان از تورهای گردشگری استفاده کرد ، هزینه ی این تورها بنا بر امکاناتی که در اختیارتان قرار می دهند متفاوت است اما به صورت میانگین هزینه ای حدود 2,097,026 تومان دارد.

آدرس: اروپا، پرتغال، سیا، سرا د استرلا.

Address: Serra Da Estrela, Seia, Portugal

Phone Number: 351275314727

گودال عجیب و دست ساز پرتغال
گودال عجیب و دست ساز پرتغال

توصیه کارناوال

پرتغال مکانی است پر از دیدنی های طبیعی و شگرف و حتی دیدنی های تلفیقی از هنر انسان و طبیعت پیشنهاد می کنیم از جای جای این کشور زیبا و بخصوص این پارک جنگلی شگرف دیدن کنید، قبل از حرکت به سمت این گودال عجیب خوب است آب و هوای منطقه را بسنجید و پوشاک مناسب به تن کنید و وسایل کوه نوردی و کفش مناسب پیاده روی را فراموش نکنید، اگر در زمستان به این منطقه می روید عینک آفتابی و کرم ضد آفتاب از ملزمات این سفر است زیرا نور منعکس شده از برف ها بسیار قوی است.

سد دست ساز پرتغال

سخن آخر

آیا مطلبی راجع به گودال منحصر به فرد پرتغال خوانده اید؟

آیا گودالی شبیه به این سوراخ سحر آمیز و ترسناک دیده اید؟

آیا مطلب سفر کارناوال به دریچه ی سد مونتیسلو را دیده اید؟ این دریچه شباهت زیادی به گودال عجیب پرتغال دارد پیشنهاد می کنیم آن را از دست ندهید.

پرتغال اماکن دیدنی زیادی دارد که می توانید در سفر به این کشور به آن ها هم سر بزنید ، اماکنی مثل ساحل قلب پرتغال و...

تجربیات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید و بگویید دوست دارید به چه مکان هایی در پرتغال سر بزنیم.

زمانی موفق خواهی شد که شوقت به موفقیت، بیشتر از تَرست از شکست باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟

2 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

عاااالی

انتشار:15 اردیبهشت 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

وحید

خیلی جالب و کامل بود، ممنون از شما

انتشار:13 بهمن 1395

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.