karnaval.ir

زهرا میرزایی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

24 اردیبهشت 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

اگر به سفر علاقمند هستید اما از جهتی هم از دیدن طبیعت و مراکز خرید و... خسته و دل زده شده اید، امروز برای شما پیشنهاد ویژه ای داریم؛ می خواهیم به یکی از ترسناک ترین مکان های دنیا سفر کنیم. مقصد ما پارکی رعب آور در بوداپست است، جایی که به محض ورود به آن حسی غریب و تکرار نشدنی را تجربه خواهید کرد، در چند ثانیه سر تا پای شما غرق در ترس می شود؛ ترسی که کسی علت اصلی آن را نمی داند. تنها می دانیم که راز رعب و وحشت این پارک در جنگ نهفته است. جنگ ها همیشه با خود خاطراتی تلخ و دلخراش دارند اما این بار شاهدیم که جنگ باعث شده تا یک مکان گردشگری بسیار جذاب به وجود آید.

نام این پارک هولناک سوبور (Szobor Park) است و در آن مجسمه های زیادی از سران و بزرگان سیاسی دنیا قرار گرفته است، افرادی که دستانشان به خون هزاران انسان آغشته شده و نام و یادشان تا ابد در تاریخ جاودان خواهد ماند.

اما مگر دیدن مجسمه ترس دارد؟ آیا روح خبیث مجسمه ها باعث ایجاد ترس می شود؟

تنها راه فهمیدن راز و تجربه ی حس وحشت این پارک سفر به آن و مشاهده از نزدیک است، کارناوال را در سفرش به ترسناک ترین پارک دنیا همراه کنید.

سوبور پارک
سوبور پارک

چرا بازدید از سوبور پارک؟


- از جمله ترسناک ترین پارک های دنیاست.

- از بهترین مکان ها برای علاقمندان به گردشگری سیاه می باشد.

- از مهم ترین جاذبه های گردشگری بوداپست می باشد.

- با بازدید از این پارک، می توانید با تاریخ مجارستان و افراد تاثیرگذار در سرنوشت این کشور بیشتر آشنا شوید.

سوبور پارک مجارستان
سوبور پارک مجارستان

معرفی پارک سوبور | Memento Park 

در بوداپست پایتخت کشور مجارستان، پارکی وجود دارد به نام سوبور (Szobor) یا مومنتو پارک (Memento) که لقب یکی از ترسناک ترین مکان های دنیا را به دوش می کشد. برای دیدن این پارک باید حدود 20 دقیقه رانندگی کنید و حسابی از شلوغی های شهر بوداپست دور شوید. در این پارک مجسمه و پلاک های سنگی مختلفی از سران حزب کومونیست مجارستان و شوروی قرار گرفته است.

حزب کومونیست، که یکی از مهم ترین احزاب کشور مجارستان بود، در سال ۱۹۱۸ تشکیل شد تا اینکه چندی بعد ارتش رومانی این حزب را سرنگون کرد، اما این حزب باز هم بعد از جنگ جهانی دوم قدرت یافت به همین دلیل زمان وجود آن را بین سال های 1949 تا 1989 میلادی می دانند. به این حزب پس از ادغام با برخی احزاب دیگر حذب کارگر نیز گفته می شود.

در سال ۱۹۵۶ میلادی انقلابی در مجارستان شکل گرفت که طی آن مردم علیه سران حاکم بر کشور قیام کردند؛ حاکمانی که دست نشانده و تحت نظر شوروی بودند. این درگیری ها به سرعت به قیامی همگانی در مجارستان تبدیل شد و نتیجه ی آن پیروزی مردم مجارستان بود اما در طی این انقلاب هم مثل دیگر داستان های جنگ های تاریخی، افراد زیادی جانشان را از دست دادند.

اصولا پس از جنگ و درگیری ها افرادی که پیروز می شوند همه ی آثار حاکم یا کشور ظالم را از بین می برند، مجسمه ها را می شکنند یا سفارتخانه و دفاتر آن ها را به آتش می کشند تا هیچ اثری از رژیم قاتل و ظالم باقی نماند. در بوداپست نیز همین اتفاق رخ داد اما پس از مدتی تصمیم بر ساخت پارکی گرفتند تا راوی اتفاقات این جنگ باشد زیرا در هر صورت جنگ و درگیری های خونین هم جزئی از تاریخ هستند. در این پارک که در منطقه ای کاملا بی طرف قرار دارد، مجسمه های سران فتنه را قرار دادند و این چنین سوبور به یکی از مهم ترین پارک های شوروی تبدیل شد.

این پارک هم اکنون از لحاظ فرهنگی و آموزشی هم نقش مهمی برای اهالی بوداپست دارد و در آن انواع جشنواره ها و برنامه های عمومی برگزار می گردد و بازدیدکنندگان زیادی (حدود 40،000 نفر) هم سالانه برای شرکت در این جشن ها و بازدید از پارک به سوبور می روند. این پارک هم اکنون با مدیریت و مالکیت خصوصی اداره می شود و از طریق فروش بلیت و سوغات به بازدیدکنندگان درآمدزایی خوبی هم می کند.

در حقیقت پارک سوبور موزه ای از دیکتاتورهای بزرگ دنیاست. اما تا اینجا هیچ چیز پارک ترسناک نبود پس نکته ی رعب انگیز سوبور کجاست؟

هنوز هم کسی نمی داند چرا اما زمانی که وارد این پارک می شوید و آرام شروع به قدم زدن در کنار مجسمه ها می کنید ترس و حس عجیبی سراسر وجود شما را فرا می گیرد. همه چیز در اینجا رنگ و بوی خون و استبداد می دهد. دموکراسی و تلاش برای آزادی در همه جای پارک بیداد می کند. شاید از نظر شما مسخره به نظر برسد اما حقیقتا بزرگی و ابهت مجسمه های این پارک شما را خواهد ترساند. همچنان همراه ما باشید تا از ورودی حیرت انگیز 12 متری این پارک به داخل رفته و از نزدیک شاهد مجسمه های ترسناک آن باشیم.

سوبور پارک
سوبور پارک
سوبور پارک

پارک سوبور را در ویدئو تماشا کنید

 

در پارک سوبور چه می گذرد؟

مجسمه های این پارک-موزه بسیار عظیم هستند به صورتی که ابهت آن ها را با همه ی وجودتان لمس خواهید کرد. دور این پارک دیواری آجری کشیده شده که حس جنگ و نا آرامی را به تازه وارد ها القا می کند. اینجا شبیه به موزه ی وسیع و روبازی است که از 42 مجسمه که همگی از سنگ گرانیت ساخته شده اند، نگهداری می کند. با مهم و سرشناس ترین مجسمه های این مجموعه آشنا می شویم:

- لنین: رهبر انقلاب ۱۹۱۷ روسیه و بنیانگذار دولت اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی.

- کارل هاینریش مارکس: مولف مشهورترین رسالهٔ تاریخ جنبش سوسیالیستی

- فردریش انگلس: فیلسوف و انقلابی کمونیست

- استالین: رهبر و سیاست‌مدار کمونیست شوروی

گردشگران خارجی بیشتر برای تماشا و لمس بُعد ترسناک این پارک به آن مراجعه می کنند اما باید در نظر داشته باشید که اینجا برای مجارستان پایگاهی فرهنگی، هنری و اجتماعی است. برای دانش آموزان دیدن این پارک می تواند جنبه ی آموزشی بسیار خوبی داشته باشد و آن ها را با تاریخ و سیاست کمی بیشتر آشنا کند. بازدید از این پارک می تواند هم جنبه ی تفریحی و هم تاریخی و آموزشی داشته باشد.

گفتنی است که سبک و سیاق پارک را به صورتی ساخته اند تا مجموعه ی دیدنی هایِ موجود در آن ترسناک و منفی به نظر برسد. مثلا در ضلع شمالی پارک مجسمه هایی از جنس مرمر وجود دارد که با همراه کتیبه های اطرافش، شبیه به قبرستانی کوچک به نظر می آیند. جالب اینجاست که برخی از این سنگ ها واقعا هم سنگ قبر هستند. مهم ترین پیکرهایی که در این پارک دفن شده اند اجساد خانم و آقای ساموئل یانوش از یهودیانی هستند که قبلا پیکرشان در گورستان (Rákoskeresztúr) دفن شده بود، آن ها از خاندان سلطنتی مسیحیان ارتودوکس بودند.

سوبور پارک

سنگ های قبر

سوبور پارک

دیدنی های پارک سوبور

اصلی ترین دیدنی این پارک مجسمه ها و کتیبه هایی است که نمایانگر تاریخ تلخ مجارستان و قربانی شدن هزاران بی گناه می باشد. اغلب مجسمه های این مجموعه 6 متر ارتفاع دارند اما بعضی از مجسمه های این پارک ارتفاعشان از 6 متر هم فراتر رفته و ترسناک تر هستند. مثلا مجسمه استالین 8 متر ارتفاع دارد. چکمه های او را هم به صورت جداگانه در این پارک می توانید ببینید که نمادی برای رژه ها و استبداد بی حد و اندازه ی این فرد می باشد. مجسمه ی استالین از معروف و ترسناک ترین مجسمه های این پارک هم است. او و چکمه های برنزیش در سراسر مجارستان شهرت پیدا کرده اند.

به طور کلی می توان دیدنی های این پارک را به چند بخش مختلف تقسیم کرد:

- میدان مجسمه ها و محل برگزاری نمایشگاه ها و دیدن فیلم

- سردر غول پیکر و دیدنی پارک

- کتیبه های جنگی

- تندیس چکمه استالین

در همه ی قسمت های پارک راهنما و معرفی نامه هایی به زبان مجارستانی و انگلیسی نوشته شده تا بازدیدکنندگان مروری بر وقایع تاریخی مجارستان داشته باشند.

سوبور پارک
سوبور پارک
سوبور پارک

آشنایی با مجسمه های پارک سوبور

به صورت کلی پارک سوبور را می توان به دو بخش عمده تقسیم کرد: یک قسمت مجسمه ها که در آن جملاتی از جنگ و وقایع خونین آن هم ذکر شده است و قسمت بعدی میدانی دایره شکل که به میدان شاهد معروف می باشد و درآن ساختمانی برای برپایی نمایشگاه ها و فروش سوغات (در فروشگاه ستاره سرخ) وجود دارد و گور برخی از افراد نسبتا مشهور هم در این میدان به چشم می خورد.

در ساختمان میدان شاهد فیلم هایی هم به نمایش در می آید که موضوعاتش حول و حوش جنگ می باشد و همه با زیرنویس انگلیسی اجرا می شوند. از قسمت های دیگر دیدنی پارک سوبور ورودی بزرگ و عظیم آن می باشد که با ارتفاع 12 متری خود ابهتی هولناک به این مکان می بخشد و با قاب قوس مانندش نشانگر معماری فاخر و درخشان بوداپست است. سبک ساخت این ورودی نئوکلاسیک می باشد و مجسمه مارکس و انگلس دو نویسنده ی بزرگ و لنین هم در دو سوی آن قرار گرفته اند؛ البته مجسمه ی برنزی لنین در سال 1965 میلادی در این قسمت قرار گرفت و مجسمه های گرانیتی مارکس و انگلس در سال 1971 میلادی به سبک کوبیست. در حقیقت تلاش شده که این ورودی، مجسمه ها و طاق قوس مانند بزرگش نمایانگر عظیمی از حزب کومونیست باشد.

تا اینجا با کلیت پارک سوبور و مجسمه های آن آشنا شدیم اما در این بخش می خواهیم کمی ریزبینانه تر مجسمه و تندیس ها را بنگریم و با آن ها و صاحبانشان بیشتر آشنا شویم. البته به مهم و معروف ترین مجسمه ها می پردازیم زیرا بررسی 42 مجسمه در این مجال نمی گنجد.

1- یادبود شهدای انقلابی

همیشه جنگ ها با جانفشانی و گذشت سربازان و افرادی که جانشان را در این درگیری ها فدا می کنند پیروز می شوند. برای قدردانی و زنده نگه داشتن یاد شهیدان انقلاب مجارستان یادبودی برای آن ها در این پارک ساخته شده است.

سوبور پارک

2- مجسمه ای برگرفته از پوسترهای انقلابی

یکی از بزرگ ترین و جذاب ترین مجسمه های این پارک، مجسمه ای است که در تصویر تماشا می کنید. این تندیس برگرفته از پوستری است که در طول جنگ شهرت زیادی داشت.

سوبور پارک

3- یادبود بین المللی

برای نشان دادن نقش مهم ارتش و مبارزان بین المللی در این پارک تندیسی از نیروهای داوطلب اسپانیایی نیز قرار داده اند که می توانید تصویر این تندیس را در ادامه مشاهده نمایید.

سوبور پارک

4- یادبود دوستی شوروی و مجارستان

یکی از نکات جالبی که در این پارک می توانید مشاهده کنید تندیسی است که دو نفر در حال دست دادن با یکدیگر هستند، یکی نماد شوروی و دیگری نماد مجارستان می باشند.

سوبور پارک

5- مجسمه مارکس و انگلس

در ادامه شاهد دو مجسمه ی مارس و انگلس نظریه پردازان جنگی هستید که نقش مهمی در سرنوشت مجارستان بازی کرده بودند.

سوبور پارک

6- سرباز ارتش سرخ

ارتش سرخ نیرویی در خدمت روسیه و بسیار قوی و مجهز بود که به جاری کردن خون طبقه کارگر و حمایت از سرمایه دارها معروف است. تندیس هایی نیز یادآور ارتش سرخ روسیه در این پارک مستقر می باشند.

سوبور پارک

نظر افراد بزرگ درباره سوبور پارک

از زمان ساخت این پارک تا به امروز میلیون ها نفر از آن بازدید کرده اند، برخی به شدت با وجودش مخالف بودند و بعضی دیگر وجود این پارک را لازم و حیاتی می دانند. در این بخش با هم مروری داریم بر سخنان افراد مهم در رابطه با این پارک و قضاوت راجع به سخنانشان را هم به شما می سپاریم.

- زولتان پوکورنی (Zoltán Pokorni) وزیر آموزش و پرورش مجارستان بین سال های 1998 تا 2001:

من پروژه ی پارک سوبور را با دقت زیادی مطالعه کردم و آن را حرکت مهمی برای زنده نگهداشتن تاریخ می دانم و امیدوارم راهی باشد برای تقویت حس مسئولیت پذیری و تعهد به دموکراسی شهروندان.

- استیوان اشنلر (István Schneller) رئیس معماران بوداپست بین سال های 1994-2006:

این پارک در یک کلمه ختم می شود "استبداد". همیشه سیاست در حال تغییر می باشد و غیر قابل انکار است که در انقلاب قربانی های زیادی دادیم اما این هم جزئی از تاریخ محسوب می شود. موضوع جنگ بحث برانگیز اما جزئی از تاریخ است.

در حال حاضر دموکراسی تنها رژیمی است که از نظر مردم قابل قبول است اما گذشته هم پاک نمی شود. همه ی مجسمه هایی که در این پارک وجود دارند از روی الگوی اصلی و با دقت فراوان تهیه شده اند اما نباید از آن ها برداشت تبلیغاتی شود زیرا اینجا کاملا ضد دیکتاتوری است.

- (Eleőd Ákos) سازنده ی مجسمه های این پارک:

همانطور که بر سر در سوبور پارک نوشته ایم این پارک درباره ی استبداد و دیکتاتوری است که امروزه به آزادی و دموکراسی تغییر پیدا کرده.

تصویری از سازنده مجسمه های پارک

سوبور پارک

تاریخچه پارک سوبور

بعد از سقوط رژیم کومونیستی شوروی در مجارستان یعنی سال 1989 میلادی به سرعت بسیاری از مجسمه های افراد بزرگ در سراسر شهر بوداپست را از بین بردند و بناهای کومونیستی را ویران و با خاک یکسان نمودند. در 29 ژوئن سال 1993 میلادی همزمان با دومین سالگرد بیرون راندن شوروی ها از مجارستان پارک سوبور را ساختند تا موزه ای عمومی و درس عبرتی برای ظالمان باشد.

در طی سال های مختلف، تغییراتی در مجسمه های این پارک رخ داد مثلا در سال 2006 میلادی مجسمه ای از استالین و کفش های برنزی در این پارک قرار گرفت که سازنده ی آن فردی به نام (Ákos Eleőd) بود یا در سال  2007 میلادی نمایشگاه عکس کوچکی در این مکان برپا گردید که با نام چکمه ی استالین صاحب آوازه و شهرت شد در این نمایشگاه تصاویری از انقلاب مجارستان قرار دادند.

سوبور پارک

اطلاعات بازدید و دسترسی

در اینجا با هم به بررسی مواردی ضروری می پردازیم که پیش از بازدید از این پارک باید بدانید.

ساعت بازدید:

همه روزه از 10 صبح تا 19 عصر.

هزینه های ورودی:

بزرگسالان: 1500 فورینت مجارستان (معادل حدودا 20 هزار تومان)

دانش آموزان: 1000 فورینت مجارستان (حدود 15 هزار تومان)

افراد زیر 14 سال: 600 فورینت مجارستان (حدود 8 هزار تومان)

بلیت خانواده (یعنی 2 بزرگسال به همراه چند فرزندشان): 2000 فورینت مجارستان (حدود 27 هزار تومان)

 برای رفتن به این پارک هیجان انگیز می توانید علاوه بر خرید تورهای گردشگری از وسایل نقلیه عمومی نیز استفاده کنید. از مرکز شهر بوداپست یعنی محله ی (Kelenfold vasutallomas) و پایانه ی اصلی آن می توانید برای رفتن به پارک اقدام نمایید. برای استفاده از اتوبوس که تنها کافی است در این ایستگاه اتوبوس به مقصد سوبور را پیدا کنید که لازم است سوار اتوبوس شماره 101 شوید. برای مترو هم در همین ایستگاه باید سوار قطار شماره 4 شوید.

اگر حوصله ی جستجو کردن وسایل نقلیه را ندارید می توانید به میدان دیک (Deak) بروید، در این میدان همه روزه راس ساعت 11 صبح اتوبوس گردشگران را به پارک سوبور می برد.

آدرس: مجارستان، بوداپست، پارک سوبور.

.Address: Budapest, Balatoni út - Szabadkai utca sarok, 1223 Hungary

Phone:+36 1 424 7500

سوبور پارک را در نقشه کارناوال بیابید

 

دیدنی های اطراف

اگر رهسپار بازدید از پارک سوبور می شوید پیشنهاد می کنیم از مکان هایی که در اداکه آن ها را معرفی می کنیم هم دیدن نمایید. این جاذبه های دیدنی به به پارک سوبور بسیار نزدیک هستند.

- تروپیکاریوم (باغ وحش کوسه) | Tropicarium - A shark zoo

- قلعه Sacelláry 

- قلعه Nagytétényi 

- موزه رادیو تلویزیون

تروپیکاریوم (باغ وحش کوسه)

دیدنی های اطراف سوبور پارک

قلعه Sacelláry 

دیدنی های اطراف سوبور پارک

قلعه Nagytétényi 

دیدنی های اطراف سوبور پارک

سخن آخر

آیا تا به حال به بوداپست سفر کرده اید؟

از نظر شما واقعا این پارک ترسناک است؟

نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان گذارید.

زمانی موفق خواهی شد که شوقت به موفقیت، بیشتر از تَرست از شکست باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

بار اول که به این پارک رفتم عصر یک روز سرد و زمستانی بود.وقتی در ایستگاه پیاده شدم کسی بامن پیاده نشد.بالاخره وارد پارک شدم. داخل پارک یک لادای قدیمی پارک بود.همانطور که گفته شددر بدو ورود دچار رعب و وحشت شدم.ولی چون مسافت زیادی را امده بودم بلیط خریدم و وارد محوطه شدم. ولی دیدم داخل پارک هم کسی نیست به همین دلیل حسابی ترسیدم.برگشتم به گیشه و گفتم.مایل به بازدید از پارک نیستم و پول بلیطم راپس گرفتم.سال بعد به همراه پسر و همسرم در هوای تابستان به بازدید این پارک رفتم. ولی باز هم دلهره اور بود.

انتشار:22 اسفند 1400

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.