karnaval.ir

زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

29 تیر 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

در پس ابرها نهفته، اشک می‌ریزد به یاد یار محبوبش... 

افسانه‌های مائوری می‌گویند که زمانی کوه تاراناکی در قلب جزیره شمالی بوده، اما در طی جنگی سهمگین برای به دست آوردن قلب کوه زیبای پیهانگا شکست خورده و به جایگاه فعلی خود در غرب تبعید شده است.

هنوز هم وقتی به قله کوه پوشیده از ابر و مه می‌نگری، کوه غمگین و دلشکسته‌ای خواهی دید که اشک‌هاش را میان فضای مه‌آلود پنهان کرده.

کوه تاراناکی مأمن همیشگی مناظر چشمنواز طبیعی است و در این بین دارای مسیری 200 کیلومتری برای گروه‌های پیاده روی و طبیعت نوردیست. همین طور یک پیست اسکی و چندین و چند کافه و اقامتگاه در نزدیکی کوه به چشم می‌خورند.

همراه با کارناوال باشید و پای بگذارید در دامنه‌های ابرناک کوه تاراناکی.

پارک ملّی و کوه تاراناکی
پارک ملّی و کوه تاراناکی

کوه تاراناکی | Mount Taranaki

پارک ملی تاراناکی (اگمونت) در جنوب شهر نیوپلیموس و در نزدیکی بخش غربی و ساحلی جزیره شمالی #نیوزیلند قرار دارد.

بدون شک جالب توجه ترین قسمت پارک ملی، قله پوشیده از برف و دلفریب تاراناکی‌ست که بی محابا دل از بازدیدکنندگان طبیعت دوست می برد. دلیل نام گرفتن این پارک ملی نیز همین قله پوشیده از ابر است که در مرکز پارک قرار دارد. 

کوه تاراناکی یا اگومنت نیوزیلند، قدیمی ترین و شکل گرفته ترین کوه نیوزیلند است که 120.000 سال عمر دارد و آخرین فورانش در سال 1775 بوده است. متخصصان کوه‌های آتفشان معتقدند که بیش‌تر از آن که قله‌ی آتش فشانی فعالی باشد، قله‌ای خاموش در نظر گرفته می‌شود .

بدون نظر گرفتن یک قله کوچک بر روی تاراناکی که فانتام نامیده می‌شود، باید گفت کوه تاراناکی دارای مخروط متقارن و چشمگیریست که آن را متقارن ترین قله آتفشانی در دنیا می‌خوانند. تارناکی در کل شباهت بسیاری به کوه فوجی دارد، به همین دلیل نیز برای ساخت فیلم آخرین سامورایی از این کوه به عنوان پس زمینه استفاده شده است.  

کوه تاراناکی واقع در پارکی ملّی به همین نام است و نام پارک به ناحیه کوه و اکوسیستم اطراف آن اطلاق می‌شود. به سبب پوشش گیاهی پارک و کوه تاراناکی، در عکس‌های هوایی مرز پارک ملی با ناحیه اطراف کاملا مشخص است. قسمت تیره تر به خوبی نشان‌دهنده پوشش گیاهی پارک است و طول این دایره پارک ملی اگمونت 19 کیلومتر می‌باشد.

کوه تاراناکی اغلب با نام فتح شده ترین قله نیوزیلند یاد می‌شود چرا که فتح قله آن برای غیر کوه‌نوردان نیز ممکن است. 

کوه تاراناکی

عکس هوایی ناسا از قله تاراناکی و مرز سبز پارک ملی با نواحی اطراف

کوه تاراناکی
کوه تاراناکی

دیدنی‌های پارک ملّی تاراناکی

 1) آبشارهای داوسون

 تنها با 30 دقیقه ماشین سواری از استراتفورد به آبشارهای فوق العاده داوسون خواهید رسید.

این آبشارها در اتفاع 902 متری از سطح زمین قرار دارند و خود 18 متر ارتفاع دارند. 

برای پیاده روی به سمت این آبشارها، از یک مسیر 5 دقیقه تا آبشار و از مسیری دیگر تنها 10 دقیقه فاصله وجود دارد. 

یک لژ و یک مرکز بازدید کوچک در نزدیکی این آبشارها قرار دارد. 

آبشارهای داوسون

2) ناحیه شرقی تاراناکی

مرتفع ترین جاده پارک تاراناکی در این ناحیه قرار دارد که ارتفاع 1172 متری دارد. 

این منطقه مناظر فوق العاده‌ای از کوهپایه و قله و اطراف به دست می‌دهد و همچنین بسیاری از تورها و مسیرهای پیاده روی از این ناحیه آغاز می‌شود. 

از استارتفورد تا بخش شرقی تاراناکی تنها 20 دقیقه راه در پیش دارید. 

از آنجا که نیوزیلند در نیمکره جنوبی زمین قرار دارد، در حال حاضر در کشور نیوزیلند و پارک ملی تاراناکی زمستان است و وضعیت آب و هوایی سرد و یخبندان است. پیش از برنامه ریزی برای بازدید از تاراناکی وضعیت آب و هوایی و دسترسی جاده‌ها را چک کنید. 

بخش شرقی
بخش شرقی

3) بخش شمالی تاراناکی

تنها با 30 دقیقه سواری از شهر نیوپلیموس به بخش انتهایی جاده شمالی خواهید رسید. 

در این بخش طبیعت و مناظر سرسبز پیش روی شماست و امکان انتخاب چندین و چند مسیر پیاده روی وجود دارد. 

همچنین مرکز بازدید پارک ملی تاراناکی در این بخش قرار دارد و از جمله امکانات آن می‌توان به برنامه‌های جامع، یک کافه و محوطه کوچک و اشخاصی برای راهنمایی و تأمین اطلاعات مورد نیاز شما در ارتباط با آب و هوا و راه‌ها و ... اشاره کرد. 

بخش شمالی

4) مکان‌های تاریخی تاراناکی

دو مکان تاریخی در این #پارک ملی قرار دارد که یکی نیروگاه تولید برق آبشارهای داوسون است و دیگری کمپی تاریخی‌ست که در دامنه‌های کوه تاراناکی قرار دارد. 

جالب است بدانید که نیروگاه تولید برق آبشارهای داوسون یکی از قدیمی‌ترین نیروگاه‌های تولید برق در دنیاست. برق تولید شده با استفاده از آب همین آبشارها تولید می‌شود و هنوز هم مورد استفاده است.

ایستگاه تاریخی تولید برق داوسون

تفریح در تاراناکی

1) پیاده روی کوتاه مدت و بلند مدت

 مسیرهای پیاده روی در اطراف قله تاراناکی بسیار گسترده اند و از گردشی 15 دقیقه‌ای در مسیر کاماهی گرفته تا گردشی سه روزه در حلقه پوآکای را شامل می‌شوند. 

پارک ملی اگمونت با 13 ورودی یکی از در دسترس ترین مناطق غیرمسکونی و طبیعی نیوزیلند است. برای گردش در دور تا دور مسیر حلقوی کوه، 3 تا 5 روز زمان نیاز است. 

مسیر حلقوی و دو روزه پوآکای، از شمال کوه تاراناکی شروع می‌شود و در همان نقطه به پایان می‌رسد. در طی مسیر از روی باتلاق آهوکاواکاوا و بقایای آتشفشان قدیمی پوآکای عبور می‌کنید. 

گستره‌ای از مسیرهای کوتاه پیاده روی در اطراف آبشارهای داوسون و شرق اگمونت وجود دارد.

پیاده روی در مسیر کاماهی، شرق اگمونت و از میان جنکل گابلین را از دست ندهید. 

پیاده روی

2) کوه‌نوردی و فتح قله

 تاهورانگی اولین فردی بود که صعود موفقیت آمیزی به قله تاراناکی داشت. او به هنگام رسیدن به قله آتش روشن کرد تا صعود خود را به محلی‌های تاراناکی اطلاع دهد. 

اصلی‌ترین راه صعود به قله از شمال اگمونت آغاز می‌شود و برای مسیر بازگشت 6 تا 8 ساعت زمان لازم دارید. 

صعود به قله برای کوهنوردان باتجربه در تمامی فصول سال ممکن است گرچه در زمستان دشواری‌هایی دارد. به طور کلی صعود در زمستان مختص کوهنوردان حرفه‌ای برف و یخ است. همچنین برای صعود در فصل زمستان به اطلاعاتی از شرایط خاص برفی و یخی کوه تاراناکی، تجربه کوهنوردی در ارتفاع بالا، تجهیزات درست و دانش بکارگیری شان احتیاج است. 

بهترین حالت استفاده از راهنمایان مجرب برای صعود و کوهنوردی در تاراناکی است. به هنگام صعود به قله، خود را برای تمامی احتمالات آب و هوایی آماده کنید. 

جالب است بدانید صعود به این قله برای فردی عادی، صعودی آسان در نظر گرفته می‌شود که رفت و برگشتش تنها یک روز زمان می‌برد. اما قبل از صعود به این قله حتما شرایط آب و هوایی را چک کنید چرا که تنها از سال 1891، 83 نفر به دلیل تغییر ناگهانی هوا دچار مرگ و میر شده اند. 

قله تاراناکی
از بالای قله تاراناکی
از بالای قله تاراناکی

با هم کوله بر پشت می اندازیم و از پایین تا نوک قله را می‌نوردیم:

3) اسکی

 پیست اسکی بر روی دامنه‌های شرقی کوه قرار دارد و توسط باشگاه کوه استراتفورد اداره می‌شود. 

بازدید کنندگان در طی ماه‌های ژوئن تا اکتبر توان استفاده و دسترسی به پیست را دارند. 

هزینه بلیت برای بزرگسالان : 

یک روزه : 45 دلار - نصف روزه: 35 دلار

ورودی برای کودکان زیر 5 سال و افزارد بالای 70 سال رایگان است. 

اسکی

4) شکار

در محدوده پارک ملّی تاراناکی و شمال جنگل‌های آن و زمین‌های اطراف که وسعتی حدود 28,000 هکتار است، اجازه شکار را خواهید داشت.

مناطق شکار در طی مسیر پراکنده است و دسترسی مناسبی به جاده دارد.

یه صورت عمده گونه‌های خوک و بز هدف شکار قرار می‌گیرند. 

لازم به ذکر است که برای استفاده از هرگونه سلاح احتیاج به داشتن مجوز رسمی از دپارتمان حفاظت منابع طبیعی‌ست. کسب مجوز رایگان بوده و می‌تواند به صورت آنلاین یا با مراجعه کسب شود. 

البته توصیه جدی کارناوال به شما این است که تفنگ‌های خود را کنار بگذارید و شکار خود را با ثبت عکس جاودانه کنید. 

به شکار نه بگوییم.

5) عکاسی

 مهم نیست چه جغرافیایی، کافیست تا در طبیعت باشی، آن هنگام بهترین زمان گرفتن دوربین در دست است. 

عکاسی از طلوع، غروب و آسمان شب را با پس زمینه‌ای شکوهمند از کوه تاراناکی از دست ندهید. 

استفاده از انعکاس کوه در چشمه‌ها و دریاچه‌های فصلی هم تکنیک موثری در خلق عکسی متفاوت است. 

در هر حال سخت نگیرید، به دل طبیعت بزنید و دوربین تان را با باتری اضافه فراموش نکنید. 

کوه تاراناکی
کوه تاراناکی

پوشش گیاهی در اطراف قله 

برای گیاه‌دوستان و علاقه‌مندان طبیعت، پارک ملی اگمونت یا تاراناکی موقعیت مناسبی جهت مشاهده و بازدید از طیف متنوعی از پوشش گیاهی در دامنه‌ها تا قله کوه است. 

در پایین و ارتفاع پست کوه تاراناکی، جنگل‌های پراکنده ای از درختان ریمو و راتا را می‌بینید که به تدریج در هنگام صعود، جای خود را به درختان بومی منطقه مانند کاماهی، توتارا و کایکاواکا می‌دهند. 

اگر به پیش‌روی خود ادامه دهید، در دامنه‌های میانی کوه به جنگل گابلین می‌رسید. نام گابلین (جن) به سبب ظاهر پیچ و واپیچ دار درختان جنگل، وجود نوارهای ضخیم خزه بر روی تنه و ظاهر وهم آلودشان انتخاب شده است. 

در نواحی بالاتر کوه با گیاهان معطر کوهی و دارویی و درختچه‌های کوهی رو به رو می‌شوید. 

شبکه‌ی وسیع و گسترده مسیرهای پیاده روی در اطراف کوه تاراناکی، دسترسی به زیبایی‌های منحصر به فرد گیاهی کوه را ممکن می‌کند. 

پوشش گیاهی

پوشش جانوری در پارک تاراناکی

علاوه بر تنوع بالای گیاهان، تاراناکی این بزرگترین پارک و محیط جنگلی اگمونت، زیستگاه بسیاری از گونه‌های پرندگان است. حدود 28 گونه پرنده بومی این منطقه و 15 گونه پرنده نیز در این ناحیه زندگی می‌کنند. سه گونه از پرندگان معروف این پارک در خطر انقراض قرار دارند. 

پارک تاراناکی زیستگاه چندین گونه از بی‌مهرگان منحصر به فرد نیز هست و البته نیمی از ماهی‌های بومی نیوزیلند درون پارک یا اطراف آن به چشم می‌خورند که در این میان 4 گونه از این ماهیان نیز در خطر انقراض قرار دارند. 

پوشش جانوری
پوشش جانوری

افسانه‌های تاراناکی 

طبق افسانه‌ها کوه تاراناکی زمانی همراه با دیگر قله‌های آتفشانی به نام تونگاریرو، راپهو و انگارهو در فلات مرکزی زندگی می‌کردند تا آن که تاراناکی دلباخته تپه‌ی زیبایی به نام پیهانگا می‌شود و در به دست آوردن دل تپه‌ی پیهانگا می‌کوشد. در این بین تونگاریرو از آتش خشم و حسادت می‌سوزد و فوران می‌کند. تاراناکی ترسیده به سمت غرب می‌گریزد و در آن سوی رودخانه وانگانوئی مسکن می‌گزیند.

امروزه قله تاراناکی برای مردمان مائوری قابل احترام و ستایش است و مقدس شمرده می‌شود.

کوه تاراناکی

تاریخچه تاراناکی

در اوایل قرن 16 بومی‌های ساکن تاراناکی به سبب حمله افراد قبیله‌ی مهاجم دیگری از سرزمین خود کوچ کرده بودند. در سال 1770 کاپیتان جیمز کوک سرزمین تاراناکی را کشف کرد و پس از مدتی انگلیسی‌ها در آنجا سکونت گزیدند. مهاجران بومی‌ تاراناکی پس از یک دهه به سرزمین خود بازگشتند و با مهاجران انگلیسی  رو به رو شدند که زمین‌ها را از معدود افراد مائوری باقی مانده خریداری کرده بودند و همین اتفاق جرقه جنگ‌های زمینی و ده ساله تاراناکی سال 1860 را باعث شد. 

کوه تاراناکی
کوه تاراناکی

دسترسی به کوه تاراناکی

1) هواپیما

به راحتی با سه پرواز کوتاه و مستقیم از سه شهر بزرگ آکلند، ولینگتون و کرایستچرچ نیوزیلند می‌توان به فرودگاه شهر پلیموس رسید. هر هفته از هر سه این شهرها می‌توان به شهر پلیموس رسید.

زمان تقریبی طول پروازها :

آکلند به شهر نیو پلیموس : 45 دقیقه

ولینگتون به شهر نیو پلیموس : 50 دقیقه

کرایستچرچ به شهر نیو پلیموس : 1 ساعت و 25 دقیقه

2) ماشین

راه‌های دسترسی به پارک ملی تاراناکی و قله بلندش از سه جاده مانایا، جاده اگمونت و جاده پمبروک امکان پذیر است که هر کدام از جاده‌ها به شمال اگمونت، شرق اگمونت و آبشار داوسون می‌رسند. 

با سواری می‌توان از بزرگراه شمال و جنوب شماره 3 و همین‌طور از سمت شرق با بزرگراه زیبا و فراموش شده 43 به قله تاراناکی رسید. 

زمان تقریبی طول سفر :

آکلند به شهر نیو پلیموس : 4 ساعت و 30 دقیقه 

هامیلتون به شهر نیو پلیموس : 3 ساعت

روتوروآ به شهر نیو پلیموس : 3 ساعت 45 دقیقه

تاپو به شهر نیو پلیموس : 3 ساعت 40 دقیقه

3) دوچرخه

مسیر دوچرخه سواری تانارونوی به نیوپلیموس، اولین مسیر اضافه شده دوچرخه سواری در کنار جاده در نیوزیلند است.  مسیری چالش برانگیز و دیدنی که طول آن 180 کیلومتر است و مرکز جزیره شمالی را به کوه تاراناکی مرتبط می‌کند. در طی این مسیر از مناظر بکر و دنج، بخشی از بزرگراه فراموش شده دنیا و چندین تپه بزرگ رد می‌شوید. 

آدرس: شهر نیوپلیموس، خیابان ونتور تاراناکی تراست 9 

Address: Venture Taranaki Trust 9 Robe St, New Plymouth 4310

تلفن: 5150 759 06

دسترسی به تاراناکی
دسترسی به تاراناکی

ویدیویی ببینیم از مسیر پارک ملی تاراناکی و خود پارک ملی و ... :

سخن آخر

 تا به حال به مکان مشابهی در ایران عزیزمان رفته اید؟

نظراتتان را با ما در میان بگذارید. 

چند سالی است که با کارناوال، هر روز دست به قلم می شوم و نوشتن، گاه چالشی روزانه است و گاه، شربت بهار نارنج تگری که در یک روز داغ تابستانی به جانم می نشیند... و این چیزی است که آن را خوش حالی

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.