karnaval.ir

زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

21 فروردین 1396

به روز رسانی

31 شهریور 1398

بهار که دامن شکوفه دار و حریرش را به تن طبیعت می کند و زمین زیر پرتوان گرم و طلایی مهر، حمام آفتاب می گیرد، بسیاری قصد دریا می کنند و از هر جایی که هستند، خود را به امواج دلربا و مسحور کننده پهنه های آبی کشورمان می رسانند. اغلب پایتخت نشین ها به سمت شمال می روند و هموطنان جنوبی نیز بی شک خلیج فارس و دریای نیلگون عمان را انتخاب می کنند. اگر دست بر قضا شما هم یکی از کسانی هستید که به عکاسی علاقه دارند و چند وقتی است که دوربینی حرفه ای یا نیمه حرفه ای و یا حتی دوربینی کوچک و کامپکت خریده اید، وقت مناسبی است تا علایق مختلف خود را ترکیب کنید و در کنار منظره دوست داشتنی دریا دست به دوربین شوید و عکاسی کنید.

قطعا یکی از جذاب ترین راه ها برای عکاسی حرفه ای از منظره دریا، استفاده از شیوه ساده نوردهی طولانی است. در نوردهی طولانی تنها کافیست سرعت شاتر را بسیار پایین بیاوریم و قدری منتظر شویم تا دوربین کار خودش را بکند! (برای اطلاعات بیش تر بخوانید: اصول اولیه نوردهی طولانی) درباره این شیوه قبلا مفصل حرف زدیم و گفتیم با استفاده از آن می توان در شب و از ستارگان عکاسی کرد تا استار تریل داشته باشیم، در جنگل و از آبشارها عکاسی کرد و ردایی محو از آب ها را ببینیم و الوعده وفا! حالا نوبت دریاهاست که با شیوه نوردهی طولانی به نحو متفاوتی ثبت شان کنیم. 

اگر درباره عکاسی چیز زیادی نمی دانید اما مشتاقید تا درباره اصول اولیه اش بیش تر بدانید، پیشنهاد می کنم حتما مقاله های زیر را بخوانید:

اصول اولیه کار با دوربین | مثل حرفه ای ها عکاسی کنید

آموزش اصول اولیه عکاسی | با کارناوال دست به دوربین شوید

اصول اولیه عکاسی با نوردهی طولانی

آموزش عکاسی از آبشار

تکنیک عکاسی استار تریل | آموزش تخصصی ثبت رد ستارگان

همراه کارناوال باشید تا در اوقات فراغت و کنار دریا، عکس هایی بی نظیر به ثبت برسانیم.

آموزش عکاسی از دریا
photo by Silaphop Pongsai
آموزش عکاسی از دریا

در روش نوردهی طولانی، شما در واقع با باز گذاشتن دریچه شاتر، زمان ثبت عکس را افزایش می دهید و به این ترتیب تمام حرکات آرام آب ها، ابرها، موجودات زنده و ... را ثبت می کنید. از لحاظ فنی، نوردهی طولانی چیزی بیش از تنظیم هماهنگ شاتر، دیافراگم و ایزو نیست، اما برای گرفتن عکسی خوب لازم است که به نکات ظریف دیگری توجه کنید از جمله:

1- کجا عکاسی کنیم؟

محل عکاسی یکی از مهم ترین نکات اولیه است. لازم است ساحلی را پیدا کنید که عناصری جذاب مانند صخره ها، سنگ ها، قایق، اسکله و ... را برای عکاسی داشته باشد. اگر محل مناسبی را نمی شناسید، قدری جست و جو در اینترنت و عکس های دیگر عکاسان حرفه ای، شما را در پیدا کردن محلی مناسب یاری می دهند. به طور مثال در اینستاگرام به سراغ عکاسان منظره ایرانی بروید و عکس ها آن ها را تماشا کنید. علاوه بر این دیدن عکس های حرفه ای می تواند برای شما الهام بخش باشد. 

علاوه بر محل عکاسی، سعی کنید عکاسی را در زوایا و ارتفاع های مختلفی تجربه کنید، خواهید دید که نتیجه چقدر می تواند متفاوت باشد.

کارناوال این سواحل را برای عکاسی از دریا به شما پیشنهاد می دهد:

روستای لافت قشم | دنیایی پر از شگفتی

ساحل کیش و عکاسی از کشتی یونانی

ساحل چمخاله گیلان | آرامشی از جنس طبیعت

ساحل سرخ هرمز

ساحل دریای عمان

آموزش عکاسی از دریا
photo by Universe.com
آموزش عکاسی از دریا
photo by Arfan Habib

2- در ذهن تان مجسم کنید.

وقتی منظره ای را انتخاب می کنید، زمانی را برای تجسم عکس نهایی صرف کنید، چرا که چیزی که شما با چشمان خودتان می بینید، با عکسی که به روش نوردهی طولانی گرفته می شود، کاملا متفاوت است. 

تجسم عکس نهایی به شما کمک می کند تا ترکیب بندی بهتری را پیدا کنید و در نتیجه نهایی تأثیر بسیاری دارد.

آموزش عکاسی از دریا

3- درباره ابرها

یکی از اصلی ترین عناصری که در عکاسی منظره به سبک نوردهی طولانی، نقش مهمی ایفا می کند، ابرها هستند. این اجسام پنبه ای شکل و یا پر شکلی که آرام آرام در آسمان جولان داده و یا غران راه خود را باز کرده، در هر حال تصاویری بدیع خلق می کنند. 

برای آن که ترکیب متوازنی از ابرها را در عکس خود داشته باشید، پیش از عکاسی به جهت حرکت ابرها توجه کنید و همچنین سعی کنید سرعت حرکت آن ها را اندازه بگیرید. این دو مورد به شما کمک می کنند تا سرعت شاتر و زمان مناسب نوردهی را تعیین کنید و در نهایت عکسی رویایی از دریا و آسمان داشته باشید.

البته خوب است به میزان خروشان یا آرام بودن امواج دریا هم دقت کنید و این مورد را نیز در محاسباتتان جا دهید.

آموزش عکاسی از دریا

4- باد دشمن شما

در لب دریا اغلب با وزش بالای باد رو به رو می شوید، پس به سه پایه ای محکم و ثابت احتیاج دارید تا عکس های شما از لرزش های باد در امان باشد. پس از آن که سه پایه و دوربین را روی زمین گذاشتید، جای پایه هایش را با وسایلی محکم کرده تا از سقوط احتمالی اش جلوگیری کنید. 

خوب است بدانید در بالای صخره ای بر فراز دریا، بادهای شدید اتفاقی معمول محسوب می شوند. در این موارد اگر امکانش هست، بدن خود را محافظ دوربین و سه پایه قرار دهید.

همچنین در ذهن تان داشته باشید، تنها وزش چند ثانیه ای بادی قوی، می تواند دو دقیقه از زمان نوردهی شما را بکاهد. 

آموزش عکاسی از دریا
photo by Toby Harriman

5- اول فوکوس کنید.

پیش از آن که فیلترهای کاهنده نور یا ND را به دوربین اضافه کنید، روی سوژه فوکوس کنید. چرا که این فیلترها بسیار متراکم و فشرده هستند و به همین دلیل از فوکوس کردن شما را روی سوژه جلوگیری می کنند. پس از افزودن فیلتر، فوکوس اتومات بسیار دشوار می شود و حتی فوکوس دستی هم چندان فرقی ندارد. بنابراین بهترین راه حل این است که ابتدا ترکیب بندی کرده، روی سوژه مورد نظر فوکوس کنید و سپس فیلتر ان دی را روی لنز نصب کنید. 

گرچه این راه کمی دشوار است، اما به یاد داشته باشید که یک عکس با نوردهی 4 دقیقه ای، وقتی سوژه خارج از فوکوس و محو باشد، هیچ ارزشی ندارد.

آموزش عکاسی از دریا
photo by Silaphop Pongsai

6- از ریموت کنترل یا وایفای استفاده کنید.

وقتی دوربین را برای عکاسی با نوردهی طولانی تنظیم کرده اید، دوربین به هر گونه لرزشی حساسیت دارد. بنابراین اگر از ریموت کنترل و یا وایفای استفاده کنید، از هر گونه تکان خوردن دوربین جلوگیری کرده اید. 

اگر ریموت کنترل ندارید، می توانید از قابلیت وایفای دوربین تان استفاده کنید. 

آموزش عکاسی از دریا
photo by Toby Harriman

7- پیش بینی موقعیت خورشید

در عکاسی با نوردهی طولانی برخلاف عکاسی از اجسام بی جان، خورشید نباید در چهارچوب و ترکیب بندی عکس شما باشد. چرا که خورشید تنها پس از گذشت دو دقیقه از نوردهی، شدت نور به قدری خواهد بود که خورشید، اطرافش و تمام سطوحی که نور را منعکس می کنند، اور اکسپوژر می شوند. این اور شدگی یا به اصطلاح سوختگی عکس به قدری است که حتی در فرآیند ویرایش نیز جبران نمی شود و نمی توان پیکسل های سوخته عکس را بازگرداند.

بنابراین لازم است که پیش و در هنگام عکاسی، موقعیت و جهت حرکت خورشید را پیش بینی کنید. برای این کار می توانید از نرم افزارهای موبایلی مخصوص استفاده کنید.

آموزش عکاسی از دریا

8- دوستان شما: ابر و طوفان

شاید انتظارش را نداشته باشید، اما ابرها و هوای طوفانی دوستان شما در عکاسی از دریاها هستند. حرکت ابرهای سیاه و سنگین به عکس شما شکوه و قدرت می بخشد و طوفان ها نیز باعث مواج شدن پهنه وسیع دریا می شوند و به گونه ای دیگر به جذابیت عکس شما می افزایند.
اگر از آب و هوای موقعیت کنونی خود برای عکاسی رضایت ندارید و به دنبال ابرها می گردید، می توانید از عکس های ماهواره ای کمک بگیرید و رَد ابرها و طوفان را بزنید. به یاد داشته باشید که بهترین ها ابرها همیشه در انتهای طوفان ها هستند.

آموزش عکاسی از دریا
photo by Silaphop Pongsai

9- زمان نوردهی را محاسبه کنید.

برای عکاسی از دریا بهترین زمان نوردهی می تواند چند دقیقه و یا حتی چند ثانیه باشد. برای محاسبه نوردهی راهی مناسب را به شما پیشنهاد می دهیم:

ابتدا عکسی امتحانی در ایزو و گشودگی دیافراگم مورد نظر و البته بدون فیلتر ND بگیرید. هنگامی که به نوردهی مناسب رسیدید، فیلتر مورد نظر خود را اضافه کنید و برای جبران کم‌نوری، به سراغ سرعت شاتر بروید. 

برای محاسبه دقیق تر میزان نوردهی، استفاده از نرم افزارهای موبایلی چون ND Calc به شما توصیه می شود. اما اگر موقعیت نوری در حال تغییر است، به طور مثال غروب هنگام است و یا خورشید به صورت متناوب با ابرها پوشانده می شود، بهتر است حدود 15 تا 20 درصد به زمان نوردهی خود اضافه کنید. البته در صورتی که در این تغییرات انتظار دارید نور افزایش یابد، از میزان نوردهی بکاهید.

آموزش عکاسی از دریا
photo by Toby Harriman

10- برای دیدن عکس ها از هیستوگرام استفاده کنید.

پس از عکاسی و برای دیدن نتیجه کار، به صفحه نمایش دوربین تان اعتماد نکنید و برای آنالیز بهتر عکس ها به هیستوگرام مراجعه کنید. اغلب اوقات صفحه نمایش دوربین شما نورانی تر یا کم نورتر از عکسی که گرفته اید را نشان می دهد و بازدید عکس ها تنها به استناد صفحه نمایش دوربین، شما را به اشتباه می اندازد. اما با بررسی هیستوگرام عکس ها، به سرعت خواهید فهمید که نوردهی عکس شما مناسب بوده یا خیر. همچنین در صورتی که احتیاج بود تا عکسی دیگر بگیرید، دیدن هیستوگرام به شما کمک می کند تا نوردهی عکس را تصحیح کنید. 

آموزش عکاسی از دریا
photo by Toby Harriman
آموزش عکاسی از دریا
photo by Toby Harriman

11- حواستان به درز نور باشد.

در عکاسی با نوردهی طولانی، هر گونه درز نور به داخل دوربین از جایی به غیر از لنز، باعث از دست رفتن عکس شما خواهد شد. راه حل این مشکل، آسان و ساده است. کافیست تا با استفاده از نوار مشکی، درزهای دوربین مانند ویزور و چشمی تا اطراف لنزها را با نوار مشکی بپوشانید. 

آموزش عکاسی از دریا

12- میان هر دو عکس کمی صبر کنید.

 هر دفعه که پرده شاتر باز می شود، برق در سنسور دوربین شما جاری می شود که در نتیجه باعث گرم شدن سنسور می شود. این موضوع در دیگر شاخه های عکاسی چندان اهمیتی ندارد، چرا که کل نوردهی در کسری از ثانیه انجام می گیرد. اما هنگامی که نوردهی بیش از یک دقیقه خواهد بود، گرمای سنسور باعث شکل دادن پیکسل های داغ در عکس شما می شود. بنابراین قدری صبر در میان هر دو عکس، به سنسور دوربین شما اجازاه می دهد که خنک شود. 

آموزش عکاسی از دریا
آموزش عکاسی از دریا
photo by Toby Harriman

تجهیزات لازم برای عکاسی با نوردهی طولانی

در این جا راهنمایی مختصری درباره تجهیزات لازم به هنگام عکاسی با نوردهی طولانی را در اختیار شما گذاشته ایم:

بدنه دوربین | Camera Body: شما تقریبا با هر دوربینی می توانید این نوع عکاسی را تجربه کنید. حتی دوربین های کامپکت و نیمه حرفه ای نیز این امکان را در اختیار شما می گذارند. همان طور که بارها اشاره شد، برای نوردهی طولانی لازم است بتوانید سرعت شاتر را به صورت دستی و با استفاده از گزینه B مشخص کنید.

لنز: بهترین انتخاب برای عکاسی از دریاها، لنزهای واید و عریض هستند. چرا که به این ترتیب می توانید وسعت بیش تری از منظره را در کادر خود جای دهید.

سه پایه: سه پایه ای محکم؛ بهترین یار و یاور شما در عکاسی منظره و به خصوص عکاسی از دریاها خواهد بود. اگر زیاد به سفر می روید، سه پایه های سبک تر و البته گران تر بسیار به کار شما خواهند آمد.

فیلترها: مجموعه ای از فیلترهای مناسب، شما را در عکاسی درخور نوردهی طولانی کمک خواهند کرد. به طور معمول فیلترهای کاهنده (ND) و GND برای عکاسی از دریا مناسبند. فیلترهای GND اغلب به هنگام طلوع و غروب خورشید، وقتی که آسمان بسیار روشن تر از پهنه دریا است، به کار می آید. این فیلترها از یک سو تیره و از انتهای دیگر خود روشن هستند و روشنایی در این بین به صورت تدریجی تغییر می کند. بخش تیره فیلتر در قسمت روشن منظره (به طور مثال آسمان) قرار می گیرد و بخش روشن نیز در قسمت تیره (مثلا دریا به هنگام غروب). با استفاده ذاز این فیلتر، در نتیجه نوردهی با توجه به یخش روشن به صورت متناسبی انجام می شود. 

همان طور که قبلا درباره فیلترهای ND توضح دادیم، کارکرد آن ها کاهش نور ورودی به سنسور دوربین می باشد و به شما کمک می کنند تا بتوانید نوردهی را در زمان های طولانی تری انجام دهید.

باتری: همیشه چندین باتری با خود داشته باشید. عکاسی با نوردهی طولانی و در زمان های زیاد، عمر باتری شما را کاهش می دهد و در نتیجه شارژ باتری شما زود به زود خالی می شود.

کارت حافظه: عکس هایی با نوردهی طولانی، احتیاجی به کارت های حافظه سریع و با حجم بالا ندارد. اما در هر حال کارت حافظه خود را از برندهای مطمئن تهیه کنید و همیشه یک یا چند کارت حافظه اضافی با خود داشته باشید.

چراغ قوه: امنیت خود را همیشه در درجه اول قرار دهید. در تاریکی، چراغ قوه بسیار به کمک شما خواهد آمد و البته این امکان را به خلاقیت و ایده پردازی شما می دهد که با نور آن کمی بازی کنید.

نرم افزارهای موبایلی: نرم افزارهای موبایلی زیادی هستند که برای نصب بر روی موبایل و یا دیگر وسایل هوشمند مناسبند و در حین عکاسی بسیار به کار شما خواهند آمد. از آن جمله می توان به نرم افزارهای محاسبه زمان نوردهی و نرم افزارهای موقعیت یابی خورشید اشاره کرد.

چاقوی چندکاره و چسب: این دو وسیله را همیشه در وسایل عکاسی خود به همراه داشته باشید.

آموزش عکاسی از دریا

سخن آخر

با استفاده از این نکات می توانید عکس هایی حرفه ای از دریاها بگیرید. فراموش نکنید عکاسی 99 درصد تجربه و تمرین است و تنها 1 درصد به اطلاعات، دانسته ها و ... برمی گردد.

اگر به یادگیری مطالب بیش تر علاقه دارید، خواندن مقاله های آموزشی زیر را از دست ندهید:

آموزش اصول اولیه عکاسی

اصول اولیه عکاسی با نوردهی طولانی

آموزش عکاسی از آبشار

تکنیک عکاسی استار تریل | آموزش تخصصی ثبت رد ستارگان

عکاسی معماری | نکات و دانستنی ها

آموزش عکاسی از پاییز | دمی در میان شکوه هزار رنگ

نظرتان درباره این نکات چه بود؟

تجرببیات و دانسته های شما درباره عکاسی از دریاها چیست؟

نظرات، خاطرات و تجربیات خود را با دیگر دوستان کارناوالی خود در میان بگذارید.

چند سالی است که با کارناوال، هر روز دست به قلم می شوم و نوشتن، گاه چالشی روزانه است و گاه، شربت بهار نارنج تگری که در یک روز داغ تابستانی به جانم می نشیند... و این چیزی است که آن را خوش حالی

...

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

من نمیتونم پیج های عکاس هارو توی اینستاگرا م پیدا کنم میشه کمکم کنید؟

مهدیه اکبری پارسا

سلام 

دوست عزیز این مطلب قدیمی هست و ممکنه خیلی از این عکاسا دیگه در اینستاگرام حضور نداشته باشند یا با نام های دیگه در این شبکه فعالیت کنند. از این بابت نمی تونیم متاسفانه کمکی بهتون بکنیم. 

20 مهر 1399

انتشار:18 مهر 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.