karnaval.ir

زیبا شیرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

24 اسفند 1399

به روز رسانی

25 اسفند 1399

در این مطلب قرار است که درباره نکات عکاسی در سفر صحبت کنیم و با واژه‌هایی مانند قانون یک سوم در عکاسی ، تکنیک ضدنور، کادربندی مناسب و غیره آشنا شویم. همچنین نکات مهم در عکاسی با موبایل را بیشتر بشناسیم تا در سفرهای خود تصاویر خاطره‌انگیزی ثبت کنیم و به یادگار نگه داریم. 

عکاسی در سفر

عکاسی در سفر

امروزه و با پیشرفت تکنولوژی، یکی از وسایلی که معمولا در لیست سفر قرار می‌گیرد دوربین عکاسی یا تلفن همراه است که می‌تواند جزئیات زیادی از مسافرت ما را به ثبت برساند. به این صورت که شما در پایان سفر آلبومی زیبا از خاطرات خود خواهید داشت که هر بار با مرور آن می‌توانید حس خوب و شگفت‌انگیز ثبت تاریخ را تجربه کنید. لازم است پیش از سفر به مقصد موردنظر، شناخت نسبی نسبت به آن مکان داشته باشید تا از هر محلی در زمان مناسب روز و با توجه به وضعیت نور عکاسی کنید و عجله و شتابی در این زمینه نداشته باشید. 

همچنین عکاسی از صنایع‌دستی، غذاهای محلی و لباس‌های سنتی را در برنامه سفر خود در اولویت قرار دهید.

اصول اولیه عکاسی

www.unitec.ac.nz

عکاسی از گذشته تا به امروز

عکاسی، هنری عجیب و خارق‌العاده است که یکی از بزرگ‌ترین اکتشافات تاریخ بشر به شمار می‌رود. شاید بتوان گفت که هر فرد برای یک بار هم که شده با استفاده از یک دوربین عکاسی یا گوشی هوشمند، تصویری را به ثبت رسانده و حس ایستادن زمان را تجربه کرده باشد. در این میان هنرمندان عکاس برای خلق تصاویر هنری و البته مانا کردن زمان، تلاش‌های بسیاری کرده‌اند و اصول مهمی را سرلوحه هنر خود قرار داده‌اند.

خوب است پیش از این‌که به اصول اولیه عکاسی در سفر و راهکارهایی که هنرمندان برای خلق و ثبت عکس‌های زیبا و شگفت‌انگیز به کار می‌برند بپردازیم، کمی درباره تاریخچه این هنر بزرگ صحبت کنیم تا سیر تحول عکاسی را بیشتر بشناسیم.

کلمه عکاسی یا photography یک واژه یونانی است که نقاشی با نور ترجمه می‌شود. برای ثبت و ماندگاری این نقاشی به دستگاهی نیاز بود که بشر را وادار به اختراع دوربین عکاسی کرد. دوربین از یک واژه لاتین با عنوان camera obscura یعنی اتاق تاریک گرفته شده است. روند کار به این صورت بود که نورهای بازتابیده شده از سطح اشیا بر روی نگاتیو یا گیرنده تصویر دوربین تأثیر می‌گذاشتند و با واکنش سطح حساس به نور، عکس مورد نظر به ثبت می‌رسید.

قرن چهارم یا پنجم میلادی بود که اولین دوربین عکاسی دنیا با نام « دوربین سوراخ سوزنی » اختراع شد و این پروسه آن‌قدر آزمون و خطا داشت تا سرانجام در سال 1975 میلادی نخستین دوربین دیجیتال توسط فردی به نام Steve Sasson و در شرکت ایستمن کوداک (Kodak) ساخته شد.  به طور کلی عکاسی توسط یک فرد اختراع نشده است و در طی زمان و تلاش‌ افراد زیادی در زمینه اکتشافات نوری، کاغذهای حساس به نور و غیره شکل گرفت تا به تدریج شاهد رشد این صنعت بوده‌ایم و ما را با هنر عکاسی به شکل امروزی مواجه کرده است. به این صورت که با خیال آسوده و به دور از استرس به اتمام رسیدن فیلم‌های 24 یا 36 تایی می‌توانیم هر تعداد عکسی که می‌خواهیم به ثبت برسانیم و خاطرات زیادی را به آرشیو خود اضافه کنیم.

شما می‌توانید برای آشنایی با ساختمان دوربین و مباحثی مانند مثلث نوردهی و مودهای مختلف عکس‌برداری به بلاگ اصول اولیه کار با دوربین مراجعه کنید و در ادامه این متن برای آشنایی با چگونگی ثبت عکس‌های زیبا در سفر همراه کارناوال باشید.

عکاسی در سفر

www.irantourun.com

توجه به چه نکاتی در کیفیت عکس ما تاثیر می‌گذارد؟

در این قسمت قرار است با هم نکاتی ساده اما کاربردی را مرور کنیم که در کیفیت نهایی عکس ما تاثیر به سزایی دارند:

1- تمیز کردن لنز دوربین

شاید در نگاه اول تمیز کردن لنز دوربین چندان پراهمیت نباشد اما مطمئنا شما دوست ندارید که در عکس ثبت شده خود، یک لکه بد شکل افتاده باشد.

تلفن همراه یا دوربین ما به طور دائم در دستانمان هستند و ممکن است رد انگشتان یا اجسام دیگر و حتی گرد و غبار بر روی لنز نشسته باشد، بنابراین بهتر است همیشه یک دستمال تمیز کننده عینک که لطیف و کوچک است همراه خود داشته باشید تا با پاک کردن لنز قبل از عکاسی، تصویر واضح و بدون آلودگی را به ثبت برسانید.

اصول اولیه عکاسی

www.borna.news

2- با دوربین خود دوست باشید

ضرورت ثبت یک تصویر خوب این است که شما مدام در حالت‌های مختلف قرار بگیرید تا بهترین کادر مورد نظر را پیدا کنید، بنابراین با دوربین یا تلفن همراه خود دوست باشید. به شکل راحت اما ایمن آن را در دست بگیرید و حالت‌های افقی و عمودی را آن‌قدر امتحان کنید تا بهترین زاویه عکس و سوژه عکاسی خود را به دست آورید. 

اصول اولیه عکاسی

www.lifewire.com

3- نفس خود را حبس کنید!

بله! تعجب نکنید. بهتر است هنگام ثبت عکس برای چند ثانیه بدون هیچ حرکتی بایستید و نفس خود را حبس و سپس دکمه شاتر را لمس کنید. حتی می‌توانید برای اطمینان کامل از نداشتن لرزش در دست خود و تکان نخوردن تصویر، از سه‌پایه‌های عکاسی نیز استفاده کنید. فراموش نکنید که یک تکان کوچک یا عجله در عکاسی می‌تواند به از دست دادن یک شات خوب و تصویر زیبا منجر شود.

اصول اولیه عکاسی

www.iceland-photo-tours.com

اصول اولیه عکاسی

www.spy.com

4- زوم Zoom کردن ممنوع 

فارق از هرگونه بحث درباره لنز و میزان Zomm آن، لطفا تا جایی که ممکن است به خصوص در عکاسی با تلفن همراه به سوژه خود نزدیک شوید. البته به استثنای برخی ژانرهای عکاسی مانند حیات وحش که ممکن است خطر آفرین باشد. پس فقط در حالت اجبار از حالت زوم موبایل و یا دوربین خود استفاده کنید تا کیفیت عکس بالاتری داشته باشید. 

اصول اولیه عکاسی

www.121clicks.com

5- فلاش، گاهی دوست و گاهی دشمن 

نور طبیعی بهترین همراه شما در عکاسی خواهد بود. در تنظیمات دستگاه خود تلاش کنید تا نور بیشتری به دوربین برسانید. اگر ملزم به استفاده از فلاش شدید، از سوژه خود فاصله بگیرید تا نور به‌طور یک‌نواخت در محیط پخش شود. 

تابش مستقیم نور فلاش به سوژه باعث می‌شود تا عکس شما غیر طبیعی به نظر برسد. برای جلوگیری از این حالت می‌توانید یک کاغذ سفید روبروی فلاش خود قرار دهید.

البته در برخی مواقع و برای از بین بردن سایه‌ها استفاده از فلاش توصیه می‌شود.

اصول اولیه عکاسی

www.gillphotos.com

6- معجزه‌ای به نام تنظیمات خودکار

به تنظیمات دوربین یا تلفن همراه خود دقت کنید. این قسمت همیشه پیشنهادهای خوبی برای حالت‌های مختلف عکاسی مانند شب، مه، هوای ابری و غیره را برای شما دارد.

استفاه از این تنظیمات را فراموش نکنید تا عکس‌های بهتری داشته باشید.

 

اصول اولیه عکاسی

WWW.blogs.unimelb.edu.au

اصول اولیه عکاسی

www.howtogeek.com

مانند حرفه‌ای‌ها باشید

عکاسان بزرگ و مطرح برای ثبت تصاویر خود چه نکاتی را مد نظر قرار می‌دهند؟ با آموختن مواردی که در ادامه از آن‌ها صحبت خواهیم کرد شما نیز مانند حرفه‌ای‌های این صنعت، عکاسی کنید:

قانون یک سوم را بشناسید!

از مهم‌ترین اصولی که در هنر عکاسی به آن پرداخته می‌شود، قانون یک سوم است.

برای شناخت این قانون کادر دوربین یا همان قابی که برای عکس انتخاب می‌کنید را در نظر بگیرید. حالا آن را با دو خط افقی و دو خط مورب به 9 قسمت تقسیم کنید. می‌بینید که در چهار نقطه، خط‌ها یکدیگر را قطع کرده‌اند و این چهار نقطه برگ برنده شما در گرفتن یک عکس خوب است.
در اصطلاح عکاسی به این قطع کننده‌ها «نقاط طلایی» می‌گویند که در نگاه اول چشم مخاطب را جذب خود می‌کنند. بنابراین شما نیز باید سوژه اصلی خود را روی یکی از این نقاط قرار دهید.

اصول اولیه عکاسی

www.bhphotovideo.com

کادربندی درستی را انتخاب کنید

سوژه‌ای زیبا پیش رو قرار گرفته است و شما قصد ثبت کردن آن را دارید. به قطعیت می‌توانیم بگویم که اگر برای عکس خود کادر مناسبی را نبندید؛ تصویر از دست خواهد رفت. زیرا نداشتن کادربندی خوب می‌تواند حس به هم ریختگی را به مخاطب شما القا کند.

همچنین تنظیم کادر عکس به روشی که شما برای ثبت سوژه انتخاب می‌کنید نیز بستگی دارد. صحنه‌های متقارن و کادرهای مربعی گزینه خوبی برای ترکیب‌بندی هستند. اما اگر به دنبال یک فرصت خوب برای ثبت تصویری شگفت‌انگیز هستید، صحنه‌هایی که دارای بازتاب هستند را برای کادربندی خود فراموش نکنید.

اصول اولیه عکاسی

WWW.allhdwallpapers.com

تضاد را بیشتر بشناسیم

استفاده از تضاد در عکاسی می‌تواند مانند یک شوک دلنشین برای مخاطب به کار رود. به این صورت که لحظه‌ای مکث می‌کند و سپس در عکس غرق می‌شود.

این تضاد می‌تواند قرار دادن یک فضای روشن در دل تاریکی باشد یا گلی کوچک که در بین آسفالت خیابان روییده است. به عکس‎های زیر دقت کنید که چطور تضاد را در انتخاب سوژه خود استفاده کرده‌اند.

خوب است بدانید که تضاد می‌تواند در سطح نور، رنگ و یا حتی مفهوم خود را نشان دهد.

اصول اولیه عکاسی

www.thoughtco.com

اصول اولیه عکاسی

www.wallup.net

اصول اولیه عکاسی

www.financialtribune.com

اصول اولیه عکاسی

www.discoverdigitalphotography.com

خطوط هدایت‌کننده را فراموش نکنید

شما می‌توانید زیباترین و تاثیرگذارترین عکس‌ها را با کمک خطوطی طبیعی یا ساختار‌های افقی و عمودی ثبت کنید.
به عنوان نمونه ریل راه‌آهنی که به سمت غروب خورشید می‌رود را تصور کنید. شما باید طوری کادر خود را ببندید که ابتدای ریل در پایین کادر گوشه چپ باشد که چشم مخاطب آن را دنبال کند تا به بالای کادر و گوشه راست، همان‌جایی که خورشید بر روی نقطه طلایی کادر در حال غروب کردن است برسد. به این ترتیب شما با استفاده از خطوط، چشم‌های مخاطب خود را به سمت سوژه راهنمایی کرده‌اید.

اصول اولیه عکاسی

www.pinterest.com

اصول اولیه عکاسی

www.pinterest.com

اصول اولیه عکاسی

www.brandonlazovic.com

گاهی قوانین را بشکنید!

ممکن است که شما ناچار شوید در ثبت سوژه خود در لحظه تصمیم بگیرید و به تمام قوانین عکاسی پشت پا بزنید. برای مثال در یک دریای طوفانی و مواج که ابرها به زیباترین حالت ممکن خود درآمده‌اند سهم بیشتری از کادر خود را به آسمان اختصاص دهید تا عکس زیباتری بگیرید.

بنابراین گاهی شکستن قوانین عکاسی خالی از لطف نیست. 

اصول اولیه عکاسی

www.istockphoto.com

یک قاب تنها برای سوژه

گاهی خود سوژه تمام هدف شما از عکاسی است، بنابراین کادر تصویر را فقط با آن پر کنید.

به یاد داشته باشید که اگر از انسان یا حیوان عکس می گیرید، نگاه مستقیم آن‌ها در لنز می‌تواند تاثیر بالایی بر بیننده داشته باشد و اگر جسم و یا عنصر در طبیعت سوژه شما است باید تاثیرگذار‌ترین زاویه را برای ثبت به‌دست آورید.

اصول اولیه عکاسی

www.enviragallery.com

اصول اولیه عکاسی

www.vistapointe.net

استفاده از تکینک ضد نور را یاد بگیرید

زمانی که منبع نور پشت سوژه مورد نظر قرار بگیرد، شما می‌توانید از سایه و تصویر تیره سوژه خود عکاسی کنید.

در این حالت به تابش‌های نور نگاه کنید و بهترین زاویه دید در عکس خود تشخیص دهید.

اصول اولیه عکاسی

www.sunflowerstudiosphotography.com

از انعکاس تصاویر غافل نشوید

گاهی مواقع می‌توانید به جای عکاسی مستقیم از خود سوژه، انعکاس آن بر روی آب، شیشه و هر سطح صاف دیگری را ثبت کنید. 

برای این کار می‌توانید سوژه را قرینه یا به تنهایی عکاسی کنید. حتی می‌توانید بر روی منبع آبی که بدون حرکت است کمی موج ایجاد کنید تا تصویر سوژه شما به حالت محو تبدیل شود.

اصول اولیه عکاسی

زیبا شیرازی

سه موردی که دانستن آن عکس‌های زیبایی به شما می‌دهد

در قسمت آخر از سه فوت کوزه‌گری صحبت می‌کنیم که دانستن آن برای هر عکاسی که قصد ثبت لحظات شگفت‌انگیز را دارد مهم و لازم است.

1- ساعات اولیه بعد از طلوع آفتاب و چند ساعت قبل از غروب خورشید، دوربین یا تلفن همراه خود را به دست بگیرید که طبیعت برای شما نوری سحرآمیز را می‌فرستد. به طور معمول به این ساعت‌های عکاسی «زمان طلایی» یا «Golden Time» می‌گویند..در این زمان‌ها آفتاب در نرم‌ترین حالت خود قرار دارد و به دلیل وجود لایه‌های مختلف جوی که سر راه تابش خورشید قرار دارند، رنگ نور هم متفاوت و زیبا است.

اصول اولیه عکاسی

www.iceland-photo-tours.com

2- عکاسی از درون آینه ماشین و آن هم وقتی که در یک جاده سرسبز یا برفی هستید یک سوژه تکراری اما همیشه خاص است. این تکنیک را حتما امتحان کنید.

اصول اولیه عکاسی

www.martybugs.net

3- کمی منعطف باشید و هم قد سوژه خود شوید.

گاهی نیاز است که برای ثبت یک تصویر حتی روی زمین دراز بکشید تا دنیا را از دید سوژه عکاسی کنید.

اصول اولیه عکاسی

www.boredpanda.com/

سخن آخر

به همراه کارناوال سری به دنیای بزرگ عکاسی زدیم تا بخشی از این دنیای پر از رنگ و تکنولوژی را به شما معرفی کنیم. به نظر شما جای چه نکته‌هایی در این مطلب خالی ست؟ برای عکاسی بهتر در سفر از چه اقدامات دیگری می‌توان بهره گرفت؟ آن‌ها را با ما به اشتراک بگذارید.

نوشتن برای من درست مثل هوا برای نفس کشیدن است و البته که سفر دعوتی برای بازگشت به زندگی بود. در دانشگاه روزنامه‌نگاری خوانده‌ام و عکاسی نیز می‌کنم. می‌نویسم و قصه سفرهای خودم را دارم. دختری که تا به این سال‌ها راه طولانی را آمده

...

آیا این مطلب مفید بود؟

25 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

مطالب آموزنده بسیار زیادی آموختم از مطالب زیبایتان تشکر می کنم همیشه معروفم که در مسافرت ها در عکس ها نیستم الان با لذت بیشتری می تونم عکاسی کنم لحظات جالب تری رو برای باقی خلق کنم

انتشار:18 خرداد 1400

آیا این دیدگاه مفید بود؟

خوب بود ولی من قبل از این نکاتی که بگید همرو خودم رو عکسام پیاده کرده بودم بدون خوندن متنی از جایی

این نشانه داشتن علاقه و هنره

10 آبان 1399

انتشار:07 خرداد 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

عالیی بود

انتشار:18 فروردین 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.