karnaval.ir

مهسا محرابی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

04 مهر 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

گزارش سال 2016،  "شاخص شهرهای مقصد گردشگری" از سوی مسترکارت بیانگر این است که تهران در میان سایر شهر های دنیا، نهمین شهر در لیست سریع‌ترین میزان رشد جذب گردشگر در دنیا قرار دارد.

به نقل از ایسنا، گزارش سال ۲۰۱۶ "مسترکارت" در مورد شاخص شهرهای مقصد گردشگری حاکی از آن است که شهر "اوزاکا" در ژاپن با 20.14 درصد در میان سریع‌ترین شهرهای در حال رشد جهان، بالاترین میزان رشد در جذب گردشگر و همچنین شاخص‌های زندگی شهرنشینی را داراست. در رتبه های دوم و سوم به ترتیب چنگ‌دو (۲۰.۱۴ درصد) و ابوظبی (۱۹.۸۱ درصد) قرار دارند. رتبه های چهارم تا هشتم این لیست هم متعلق به شهرهای کولومبو، توکیو، ریاض، تایپه و ژیان است که بالاتر از تهران قرار دارند؛ تهران در این لیست با میزان رشد ۱۲.۹۸ درصد رتبه نهم را داراست.

بر طبق این گزارش مناطق  آسیا-اقیانوسیه و خاورمیانه و آفریقا از از اهمیت زیادی در دورنمای اقتصاد جهانی پیدا کرده‌اند. جالب است بدانید که تعداد زیادی از شهرهایی که در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته اند، هم از  لحاظ شاخص‌های شهرنشینی و هم از نظر میزان بازدید گردشگر بسیار رشد داشته اند.

 

رتبه ایران در جذب گردشگر خارجی

رتبه سوم تهران در سرعت جذب گردشگر در خاورمیانه و آفریقا

براساس گزارش سالانه مسترکارت، در منطقه خاورمیانه و آفریقا در یک دوره هفت ساله بین 2009 تا 2016، تهران توانسته است بعد از شهرهای ابوظبی و ریاض از لحاظ متوسط نرخ رشد سالانه (CAGR) در جذب گردشگر در رتبه سوم قرار گیرد.

بخشی از این گزارش که به "میزان اقامت‌شب" گردشگران خارجی در منطقه خاورمیانه و آفریقا می پردازد، نشان می دهد که دبی با اختلاف چشمگیر از دیگر رقیبانش در منطقه، در رتبه اول ایستاده است. همین گزارش نشان می دهد که تعداد بازدیدکننده های خارجی تهران در سال ۲۰۱۲ حدود ۱.۱۱ میلیون نفر، در سال ۲۰۱۳ حدود ۱.۳۸ میلیون نفر، در سال ۲۰۱۴ بالغ‌بر ۱.۴۳ میلیون نفر، در سال ۲۰۱۵ حدود ۱.۴۷ میلیون نفر و در سال ۲۰۱۶ نیز حدود ۱.۵۲ میلیون نفر بوده است.

در ادامه این گزارش آمده، درآمد تهران از محل ورود گردشگران در سال جاری میلادی چیزی نزدیک به 30 میلیون دلار تخمین زده شده که از این جهت ایران بعد از شهرهای دبی، ریاض، ژوهانسبورگ، ابوظبی و قاهره در رتبه ششم منطقه خاورمیانه و آفریقا قرار گرفته است.

همچنین در میان شهرهای منطقه که مورد بررسی قرار گرفته اند، شهر ابوظبی با میزان رشد ۱۵ درصد در سالهای 2015 و 2016 بالاترین میزان رشد را در جذب گردشگر داشته است.

معیار دیگری که در گزارش 2016 مسترکارت به آن اشاره شده، ترکیب نرخ رشد سالانه (CAGR) است که منطقه خاورمیانه و آفریقا در بازه زمانی سالهای 2009 تا 2016 مورد بررسی قرار داده است. بر این اساس، شهر تهران با متوسط نرخ رشد سالانه ۱۳ درصد پس از شهرهای ابوظبی و ریاض در رتبه سوم و بالاتر از شهر دبی، کازابلانکا، کیپ تاون، ژوهانسبورگ، بیروت و قاهره قرار دارد.

جایگاه ایران در گردشگری منطقه

 اهداف سفر و ماه‌های اوج حضور گردشگران در تهران

همچنین با توجه به این گزارش می توان نتیجه گرفت که پربازدیدترین ماه های سال که گردشگران به تهران می آیند، ماه‌های مارس ( نیمه دوم اسفند و نیمه اول فرودین) و اوت ( نیمه دوم مرداد و  نیمه اول شهریور )  است. همچین جالب است بدانید که ۸۷ درصد مسافران خارجی به قصد تفریح و 13 درصد نیز برای اهداف و برنامه‌های اقتصادی و تجاری به تهران سفر می کنند.

آن طور که رویترز گزارش می دهد، در این گزارش سالانه که ۱۳۲ شهر از پنج قاره جهان مورد بررسی قرار گرفته اند، بانکوک با کنار زدن شهر لندن رتبه نخست مقصد گردشگری جهان در سال ۲۰۱۶ را به دست آورده است. همچنین پیش بینی می شود که چیزی نزدیک به 33 میلیون گردشگر به بانکوک سفر کنند که درصد زیادی از این رقم، چینی ها می باشند.

شاید تنوع غذایی و سواحل زیبا و آرامش بخش بانکوک دلایل توجیح کننده ای برای گردشگران خارجی باشد تا چشم بر آلودگی ها و شلوغی های بانکوک ببندند.

معیارهایی که در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته اند عبارت اند از : تعداد گردشگرانِ شهرهای مختلف جهان و هزینه‌های صورت گرفته توسط آن‌ها.

همچنین در این گزارش، ارزیابی دقیقی از نحوه مسافرت مردم در کشورهای مختلف ارائه شده است.

%d8%a7%d8%a7%d8%a73

پربازدیدترین شهرهای جهان

آن طور که از این مطالعات برمی آید، در سال جاری میلادی، بانکوک میزبان 27.41 میلیون گردشگر از اقصی نقاط دنیا بوده است. بانکوک در حالی در این لیست رتبه ی اول را دارد که تا سال پیش لندن صدرنشین این رده بندی بود، اما امسال با میزبانی از 19.88 رتبه ی دوم را از آن خود کرده است.

رتبه‌های بعدی پربازدیدترین شهرهای جهان در سال جاری میلادی از این قرارند :

پاریس (۱۸.۰۳ میلیون گردشگر)

شهر دبی (۱۵.۲۷)

نیویورک (۱۲.۷۵)

سنگاپور (۱۲.۱۱)

کوالالامپور (۱۲.۰۲)

استانبول (۱۱.۹۵)

توکیو (۱۱.۷۰)

 سئول با ( ۱۰.۲۰ )

چیزی که در این گزارش سالانه مسترکارت توجه بیش تری جلب می کند، قرار گرفتن شهر دبی در رتبه اول فهرست شهرهای جهان از لحاظ درآمد گردشگری است. طوری که این شهر در سال جاری میلادی چیزی نزدیک به  ۳۱.۳ میلیارد دلار درآمد از طریق صنعت گردشگری به دست آورده است. این در حالی است که لندن در رتبه ی دوم، به میزان ۱۹.۸ میلیارد دلار درآمد داشته است.

#اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.

هیچ وقت فکرش را هم نمی‌کردم که در دنیای گردشگری و سفر فعالیت کنم؛ برای کسی که در دبیرستان ریاضی و در دانشگاه آی‌تی خوانده کار و پیشه، خشک‌تر از این‌ها معنی می‌شود؛ اما اتفاقی‌تر از چیزی که فکرش را بکنم وارد دنیای سفر شدم.

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.