karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

24 مهر 1396

به روز رسانی

23 تیر 1399

 به نقل از ایسنا، هتل های ایران اغلب به چشم مسئولان و شهروندان کشور، دارای کیفیت قابل قبولی هستند و حتی برخی از آنها را بهتر از هتل های پاریس می پندارند اما گردشگران دنیادیده، نظرات متفاوتی را در این رابطه بیان می کنند.

البته انتقادها از هتل‌ها تنها به گردشگران محدود نمی‌شود بلکه سرمایه‌گذاران خارجی زیادی که بعد از برجام راهی ایران شدند، نیز وضعیت هتل‌های ایران را قابل تأمل توصیف کردند. از جمله ی این افراد می توان به "باسم ترکاوی"، مشاور ارشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری هتل های زنجیره ای بزرگ در اروپا و کشورهای عربی اشاره کرد. وی پس از بررسی بازار ایران برای سرمایه‌گذاری، به این نتیجه رسید که در ایران، برای ۵۰ سال فراموش کرده بودند هتل بسازند و برای همین صنعت هتلداری ایران را عقب تر از دنیا دانسته بود.

"اِرطغرل کارا اوغلو"، عضو هیات اجرایی انجمن آژانس‌های مسافرتی ترکیه هم به هنگام شرح دلایل کمتر سفر کردن ترک‌ها به ایران، خیلی محافظه‌کارانه به وضعیت هتلداری ایران پرداخت و پس از اشاره به ضعف تبلیغاتی کشورمان در ترکیه، اظهار داشت:

به عنوان شخصی که در این حرفه فعالیت می‌کنم، پیشنهاد دوستانه‌ای می‌دهم؛ ایران باید کمی بیشتر در صنعت هتلداری تلاش کند.

 حتی "روبی روی"، نائب رییس فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری، در سفری ۱۰ روزه به ایران که طی آن قرار بود کشورمان را برای واگذاری میزبانی کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری ارزیابی کند، چند مورد از جمله سرویس‌های بهداشتی کثیف، کمبود پارکینگ اتوبوس و ایمنی و بهداشت ضعیف هتل‌های ایران را هدف انتقادات خود قرار داد و درخواست کرد این مشکلات برای میزبانی برطرف شوند. هرچند در نهایت با اغماض و چشم پوشی نسبت به ایرادهایی که میزبانی ایران را تهدید می‌کرد، پذیرفته شد که این کنوانسیون در کشورمان برگزار گردد.

ایران نزدیک به یک دهه درحال استاندارسازی هتل‌هایش بود تا شاید بتواند کیفیت خدمات آنها را به واقعیت نزدیک کند اما این پروژه‌ در حال حاضر نیمه شکست‌خورده تلقی می‌شود؛ چرا که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سال گذشته بعد از مقاومت‌ها و اعتراض‌های طولانی هتل داران به شیوه های متکی بر پول، اعلام نمود که مدل استانداردسازی تغییر کرده و این سازمان با نگاه به تجربیات نروژ و فرانسه، دیگر دنبال بزرگ و کوچک کردن ساختمان نیست و قرار است به کیفیت خدمات بپردازد؛ موضوعی که بیشتر مسافران از ضعف آن در هتل‌های ایران رنج می‌برند.

اصغر ژیان دربندی، کارشناس و متخصص هتلداری، که معتقد است خدمات را نمی‌توان اندازه‌گیری کرد، بارها شیوه مرسوم استانداردسازی هتل‌های ایران را مورد انتقاد قرار داده در مقاله‌ای با عنوان "نکاتی مهم درباره درجه‌بندی و استانداردسازی هتل‌ها" نوشته است:

در هیچ کجای جهان استانداردی برای هیچ کالایی نوشته نشده که بتوان سلیقه‌ای انجام داد. خودِ تدوین استانداردسازی باید استاندارد نوشته شود. متاسفانه تدوین کلیه برنامه استانداردسازی هتل‌های ایران کاملا غیرکارشناسی و تمام بندها راه را برای «سلیقه‌ای انجام شود» باز گذاشته است. همین مسئله نشان از غیرکارشناسی بودن دارد و قطعا نباید مورد تایید قرار گیرد. کار کارشناسی و استاندارد سلیقه‌ای نیست؛ چرا که باعث ضربه زدن به صنعت هتلداری کشور می شود. مثلا تعدادی هتل را سلیقه‌ای استانداردسازی نموده اند در حالی که تخصصی هم در امور هتلداری نداشته‌اند. هرگز هم اعلام نشده که این هتل چه تفاوتی با هتلی که استانداردسازی نشده، کرده است. فقط اعلام می‌کنند فلان هتل استاندارد شد و نرخ‌اش آزاد است. 

با این وجود، برخی نیز مانند محمدحسن کرمانی، رییس پیشین هیات مدیره انجمن دفاتر خدمات مسافرتی، در یکی از گردهمایی‌های گردشگری مدعی می شود که هتل‌های ایران از پاریس بهتر است، چون اروپا نقاط ضعف‌ بسیاری در گردشگری دارد.

از دیدگاه‌های متناقض داخلی و خارجی درباره هتل‌های ایران که بگذریم، نظر مصرف‌کنندگان این محصول شاید قابل توجه تر و نزدیک تر به واقعیت به نظر برسد. هرچند بیشتر گردشگران و مسافران خارجی به دلیل آگاهی پایین در مورد وضعیت زیرساخت و امکانات در ایران و عدم وجود تبلیغات در این باره، معمولا با دیدن یک هتل تمیز با آب گرم داخل اتاق و توالت فرنگی، بسیار شگفت‌زده می‌شوند و وجود چنین امکاناتی را دور از ذهن خود می پندارند. برخی از آن‌ها حتی از دیدن هتل‌هایی با دکوراسیون‌های لوکس حیرت‌زده شده و باور نمی‌کنند در ایران هتلی با این دکور و تجملات پیدا شود.

برخی هم هستند که نگاه نکته‌بینی به این قضیه دارند؛ مثلا تصاویر منتشر شده در وب‌سایت TripAdvisor (از مهم‌ترین مراجع مشاوره سفر) هتل‌های ایران را از دریچه نگاه گردشگران به نمایش می گذارند. عکس‌ها و نظرهایی که در این گزارش می بینید، گزیده‌ای از ۱۰ هتل و اقامتگاه ایران است که بالاترین رنکینگ این سایت را به انتخاب کاربران آن به خود اختصاص داده اند؛ هرچند که بیشتر امتیازها توسط شهروندان ایرانی ثبت شده است.

یکی از بخش‌های مورد توجه ساکنان هتل‌ها، سرویس بهداشتی و حمام است که نقدهای زیادی هم به آنها وارد شده و با وجود عکس‌هایی از سرویس‌های پاکیزه، باز هم به باد انتقاد گرفته می شوند. وای‌فای و اینترنت ضعیف و قیمت بالای سرویس‌های اضافه‌ مثل مینی‌بار، قهوه و چای نیز علاوه بر اعتراض‌، باعث حیرت بسیاری از گردشگران شده اند.

در این میان، غذا موضوع مهمی برای گردشگران است و معمولا توجه زیادی به کیفیت و تنوع آن نشان داده می‌شود. ایرادهای وارد شده به صبحانه و بوفه هتل‌ها نیز کم نیستند و محدود بودنِ فهرست غذایی و کیفیت آن‌ها مسئله ای مهم برای گردشگران بوده است.

یک گردشگر بلژیکی در میان نظرات و انتقادات خود از هتل های ایران نوشته است:

میز صبحانه و بوفه هتل واقعا فقیر بود. برخی درخواست‌ها و رفتارها در بخش پذیرش هتل‌های ایران عجیب است، مخصوصا هنگام تبدیل پول و یا نگه داشتن پاسپورت برای تحویل دادن اتاق، واقعا نمی‌دانم این کار برای هتل‌ها چه فایده‌ای دارد؟؟!!

بیشتر هتل‌ها وای‌فای دارند اما آنقدر ضعیف و محدود هستند که عملا غیرقابل استفاده‌اند.

تمیزی و نظافت هتل شاخص دیگری است که برای گردشگران ایرانی و خارجی اهمیت داشته و تاثیر آن در  امتیازدهی‌ها مشاهده می شود.

یک گردشگر اهل کالیفرنیا، با ابراز شگفتی از هتلی که به انتخاب تور در شهر تبریز در آن اقامت داشته، توصیف جالبی از آن ارائه داده است:

همه‌چیز خیلی خوب بود. شگفت‌زده شدیم. ما یک مجموعه‌ی فوق‌العاده تمیز را در ایران پیدا کردیم.

البته همه مسافران دیدگاه مشابهی درباره هتل‌های ایران ندارند؛ به عنوان مثال یک مسافر تایلندی که یک شب را در بهترین هتل زنجان سپری کرده که اتفاقا در میان ۱۰ هتل منتخب ایران در سایت TripAdvisor قرار دارد، نوشته است:

این هتل، احتمالا بهترین در زنجان است، ولی ما را بسیار ناامید کرد. با این‌که اندازه اتاق‌ها استاندارد است اما تاریک به نظر می‌آید و پریز برق ندارد! ما یکی از ناامیدکننده ترین صبحانه‌ها را در این هتل تجربه کردیم.

یک گردشگر استرالیایی نیز درباره همین هتل گفته است:

یک هتل خسته‌کننده از هر جهت. دکور، امکانات رفاهی، آموزش کارکنان و غذای آن باید ارتقا یابد. ما ۱۰ دلار برای دو "کاپوچینو" که از قهوه فوری، آب و پودر شیر تهیه شده بود، پرداختیم! 

اوضاع نظرات درباره هتل‌هایی که در انتهای فهرست امتیازها قرار دارند کمی وخیم تر می شود و دیگر دیدگاه های مسافران دلچسب و امیدبخش نیست. مثلا یک توریست آلمانی درباره هتلی که در شهر زاهدان برای اقامت انتخاب کرده، چنین نوشته است:

این یکی از بدترین تجربه‌های اقامتم در تمام سفرهایم بود؛ پذیرش ضعیف هتل، نگه داشتن پاسپورت که حس مشکوکی را ایجاد می‌کند و لبخندهای بزرگی که هر بار پس از بیان اعتراض و ناراحتی از وضعیت خدمات تحویل می‌دهند و در پایان با تشکر از کسانی که مراسم عروسی شلوغی در این هتل داشتند. با این حال فکر می‌کنم این یکی از بهترین هتل‌های زاهدان باشد!

دیدگاه گردشگران و مسافران درباره‌ی هتل‌های ایرانی مسئله ی مهمی برای کشور محسوب می شود. وقتی در کشوری، مهمان‌نوازی در حال تبدیل به برند و حتی محصول گردشگری می باشد و ایده‌هایی برای ثبت جهانی مهمان‌نوازی ایرانی مطرح شده، انتظار زیادی نیست که دست کم گوشه‌ای از این مهمان‌نوازی در هتل ها نیز متبلور شود.
ورود به صفحه اختصاصی ایران از نگاه گردشگران خارجی

هتلی در اصفهان

هتلی در کیش

حیرت بسیاری از گردشگران از وجود استخر در یک هتل سنتی

هتل سنتی

هتلی در تبریز

سرویس بهداشتی هتل

سرویس بهداشتی هتل

هتل شیراز

هتل سه ستاره

هتل سه ستاره در زاهدان

هتل زاهدان

هتل زاهدان

هتل های ایران

هتل 5 ستاره

مشکلات حمام و سرویس بهداشتی

سرویس بهداشتی هتل

حمام هتل

#اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.

...

آیا این مطلب مفید بود؟

2 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

حامد

جالب بود... 

انتشار:25 مهر 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

کاظم

انصافا راست میگن . خیلی زشته ...

انتشار:25 مهر 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.