karnaval.ir

شقایق علیزاده

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

23 دی 1398

به روز رسانی

23 دی 1398

یکی از هیجان انگیزترین و جالب ترین نوع سفر، سفرهای هیچهایکری است که مورد توجه خانم ها هم قرار گرفته است. در این مطلب نکات هیچهایک یا رایگان سواری برای خانم های تنها را بیان می کنیم تا اگر می خواهید به عنوان یک خانم دست به این کار بزنید، بدانید باید چگونه آن را انجام دهید. در ابتدا به شما می گوییم هیچهایک چیست و چرا جذابیت دارد و سپس به نکاتی در مورد امنیت هیچهایک و اهمیت آن می پردازیم. همراه ما باشید.

هیچهایک چیست؟

هیچهایک یا رایگان سواری روشی از حمل و نقل و سفر است که با استفاده از آن مسافر بدون پرداخت هزینه ای از محلی به محل دیگر می رود. اگر بخواهیم تعریف سر راست تر و ساده تری برای هیچهایک بنویسیم خلاصه اش می شود این: کنار جاده بایست، سوار یکی از ماشین ها شو و رایگان مسیری را با آن ها طی کن. اگر می خواهید بیشتر با این سبک سفر و اصول آن آشنا شوید حتما مطلب آموزش اصول اولیه هیچهایک یا رایگان سواری را بخوانید. خواندن این مقاله، به درک مفاهیم پیش رو، بیشتر کمک خواهد کرد.

چرا هیچهایک؟

  1. هیچهایک روشی رایگان برای تردد بین شهری و کم کردن هزینه حمل و نقل سفر است. 
  2. هیچهایک بهترین روش برای هم‌صحبتی با مردم محلی و آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم هر منطقه در حین سفر است. 
  3. هیچهایک سبک سفری است که به شما جسارت و اعتماد به نفس مواجهه با چالش ها را می دهد. 
  4. با هیچهایک کردن در واقع شما کاری را انجام می دهید که خیلی ها معتقد بودند نمی توانید؛ اما شما بر ترس های تان غلبه کرده و توانسته اید رویای سفر کردن ماجراجویانه را به حقیقت تبدیل کنید؛ پس به خودباوری می رسید. 

هم خانم ها و هم آقایان می توانند هیچهایک را تجربه کنند؛ اما این کار کمی برای خانم ها از حساسیت بیشتری برخوردار است. برای همین در این مطلب به صورت اختصاصی نکاتی را بیان می کنیم که خانم ها باید خیلی به آن توجه داشته باشند تا هیچهایک را بدون مشکل و دردسر تجربه کنند.

هیچهایک

نکاتی پیش از سوار شدن به ماشین

در ادامه نکاتی را با هم مرور می کنیم که قبل از انتخاب راننده و سوار شدن به ماشین به کارتان می آید. اگر این نکات را رعایت کنید قطعا سفر ایمن تری خواهید داشت.

برای اولین تجربه، تنها هیچهایک نکنید 

بهتر است اگر تا به حال تجربه هیچهایک ندارید و برای اولین بار می خواهید این کار را انجام دهید به همراه یک یا دو نفر از دوستان تان که تجربه این نوع سفر را دارند همراه شوید.

این کار باعث می شود تا ترس تان بریزد و از کسانی که قبلا به این روش سفر کرده اند تجربه های اولیه را کسب کنید. 

بر مسیر تسلط داشته باشید

در طول مسیر حتما از گوگل مپ یا سایر اپلیکیشن های مسیریابی استفاده کنید. همیشه یک نقشه کاغذی هم همراه خود داشته باشید تا در صورت خاموش شدن گوشی و یا عدم دسترسی به اپلیکیشن ها، بتوانید مسیر را بررسی کنید. بهتر است قبل از هیچهایک مسیر را یک دور مرور کنید تا به این طریق به مسیری که پیش رو دارید تسلط نسبی داشته باشید. این کار باعث می شود بتوانید در صورت خارج شدن راننده از مسیر اصلی، خیلی زود واکنش نشان دهید. 

شب، زمان خوبی برای هیچهایک نیست

این نکته را همیشه در نظر داشته باشید: "شب، اصلا زمان خوبی برای هیچهایک نیست"؛ چرا که انتخاب راننده مناسب در شب دشوارتر است، چک کردن مسیر تقریبا ممکن نیست و خستگی شما باعث می شود که هوشیاری کافی را نداشته باشید. 

هیچهایک

همیشه یک پلن B داشته باشید 

همیشه در سفرهای انفرادی و به سبک کوله گردی و هیچهایک، چندین برنامه برای خودتان داشته باشید. مثلا ممکن است که مدت زیادی منتظر ماشین باشید ولی هوا در حال تاریک شدن باشد و نتوانید مسیر را ادامه دهید. اینجاست که باید به سراغ پلن B بروید؛ اگر از قبل در مورد شهرهای بین مسیر اطلاعات جمع آوری کرده باشید می توانید به نزدیک ترین شهر بروید و شب را در اقامتگاه بگذرانید. همچنین به همراه داشتن کیسه خواب و چادر هم می تواند گزینه خوبی باشد تا با هزینه ارزان، شب رادر جایی امن و در چادر صبح کنید. 

اگر هم رسیدن به مقصد برای شما خیلی ضروری و مهم است، هیچهایک را فراموش کنید و با وسایل حمل و نقل عمومی مثل اتوبوس راهی شوید.

به پوشش خود توجه کنید

سعی کنید هنگام هیچهایک کردن پوشش عرف جامعه و منطقه را کاملا رعایت کنید و لباس های باز و یا لباس هایی که جلب توجه می کنند نپوشید. یک لباس ساده، تمیز و روشن بهترین پوشش است. در ضمن همیشه سعی کنید که مرتب و آراسته باشید، چرا که هیچ کس دوست ندارد فردی ژولیده و کثیف را سوار ماشینش کند. 

مکان مناسبی را برای سوار شدن انتخاب کنید

معمولا برای هیچهایک کردن باید خود را به خارج از شهر و کنار جاده ای برسانید که در عین پر تردد بودن، ماشین ها سرعت خیلی بالایی نداشته باشند. همچنین توجه به این نکته که جاده حاشیه کافی برای توقف ماشین ها داشته باشد هم بسیار مهم است. البته جای دیگری که به خصوص برای خانم ها مناسب و امن است پمپ بنزین هاست. شما می توانید مبدا هیچهایک خود را پمپ بنزین در نظر بگیرید و در پمپ بنزین بعدی نیز پیاده شوید. در این حالت فرصت بهتری دارید تا راننده ها را بررسی کنید و از ماشین ها درخواست کنید تا شما را به مقصدتان برسانند. 

هیچهایک

وسایل مهم را در جای مناسب بگذارید

همیشه سعی کنید که همه وسایل مهم مثل پول، کارت های شناسایی، پاسپورت و ... را در یک جا نگه ندارید. مثلا هیچگاه نباید همه وسایل تان را در یک کیف بگنجانید؛ چرا که با گم شدن یا سرقت کیف تان، همه لوازم ضروری و حیاتی سفرتان را از دست خواهید داد. بهتر است که پول و مدارک شناسایی را در جایی به غیر از کیف یا کیف پول تان جاسازی کنید. این جای مخفی می تواند جیب شلوار یا جیبی مخفی در داخل لباس تان باشد. یا می توانید آنها را در کیف کوچکی جاسازی کنید و از گردن تان بیاویزید. بنابراین در صورت دزدیده شدن وسایل تان می توانید باز هم کنترل امور را به دست بگیرید. این موضوع به ویژه در سفرهای خارجی اهمیت به سزایی دارد. 

چه ماشینی برای سوار شدن بهتر است؟ 

بهترین ماشین ها برای سوار شدن به ترتیب تریلی، کامیون، نیسان و سپس سواری است.

در واقع تریلی ها و کامیون ها مطمئن ترین ماشین ها برای سوار شدن هستند چرا که این ماشین ها باید در پلیس راه ها توقف کنند و اطلاعات و گزارش دقیق ارایه دهند. همچنین راننده های این ماشین ها به دلیل رانندگی در مسیرهای طولانی دوست دارند که همراه و هم‌صحبت داشته باشند، بنابراین تمایل بیشتری برای سوار کردن هیچهایکرها دارند. 

هیچهایک

راننده و شرایط را آنالیز کنید

شاید این درست باشد که هیچهایکرهای خانم زمان کمتری را در کنار جاده می گذرانند و ماشین ها زودتر برای شان توقف می کنند؛ اما مرحله دو دو تا چهارتا کردن برای خانم ها طولانی تر است. یعنی بعد از این که ماشین ایستاد، مرحله آنالیز کردن رفتارهای راننده ها شروع می شود و باید سنجید که آیا این ماشین گزینه مناسبی برای سوار شدن هست یا نه. می توانید از طرز رفتار، بیان کلمات، حرکات دست، نوع نگاه و ... این آنالیز را انجام دهید. 

به تعداد سر نشینان ماشین توجه کنید

تا حد امکان سوار ماشین هایی که تعداد دو سرنشین آقا یا بیشتر در آن هستند، نشوید. بهترین گزینه انتخاب تک سرنشین آقا، خانم، زوج و یا خانواده است. 

به حس ششم خود اعتماد کنید

همیشه این شما هستید که باید راننده ها را انتخاب کنید نه آنها شما را. اگر ماشینی برای تان نگه داشت و حس خوبی نسبت به راننده نداشتید، به این حس اعتماد کنید و سوار ماشین نشوید. می توانید با گفتن یک مقصد پرت و دور، عذرخواهی کنید و سوار ماشین نشوید. در این مورد هیچگاه رو در بایستی نداشته باشید و گوش به زنگ احساسات خودتان باشید و طبق غریزه عمل کنید. 

هیچهایک

مقصدتان را لو ندهید

بسیاری از هیچهایکرها مقصدشان را روی کاغذ می نویسند تا ماشین های هم‌مسیرشان را پیدا کنند. بهتر است برای تجربه های اول این کار را نکنید. وقتی ماشینی برای تان نگه می دارد اگر مقصد را روی کاغذ ننوشته اید، هیچ گاه در ابتدا مقصد را به راننده نگویید و اول از او بپرسید که کجا می رود. این کار برای این است که اگر از راننده خوش تان نیامد بتوانید مقصد دیگری را بگویید و او را از سر خود باز کنید. 

به مشخصات ماشین توجه کنید

همیشه قبل از سوار شدن به ماشین عکسی از پلاک ماشین و مشخصات ظاهری آن بگیرید و یا اطلاعات آن را به خاطر بسپارید. مشخصات مربوط به ماشین را برای دوست یا آشنایی بفرستید تا در صورت بروز مشکل بتوانند سریعا ماشین را شناسایی کنند و اقدامات لازم را انجام دهند.

هیچهایک

هیچهایک

نکاتی برای امنیت در ماشین

بعد از به کار گرفتن توصیه های زیر و انتخاب یک ماشین، باید نکات زیر را مد نظر قرار دهید:

وسایل تان را نزدیک خودتان نگه دارید 

کوله، کیف، دوربین و همه وسایل تان را هنگام سوار شدن در ماشین نزدیک خود نگه دارید. تا حد امکان وسایل را در صندوق عقب یا در جایی غیرقابل دسترس قرار ندهید. در شرایط اضطراری شاید نیاز باشد که سریعا از ماشین خارج شوید و یا حتی خودتان را به بیرون پرت کنید؛ بنابراین اگر وسایل در صندوق عقب باشد، مجبورید با وسایل خود خداحافظی کنید! 

مراقب زبان و رفتارتان باشید

هنگام صحبت با راننده و سرنشین های احتمالی، کلمات درست را انتخاب کنید. هر کلمه اشتباهی ممکن است به ضررتان تمام شود و راننده برداشت اشتباهی کند. صدای رسا، صحبت با اعتماد به نفس، ژست مناسب، نحوه حرف زدن و جواب های قاطع و بدون مکث باعث ایجاد حس اعتماد بین شما و راننده می شود. 

حس مسئولیت پذیری راننده را تحریک کنید

بهتر است در همان ابتدای سوار شدن کاری کنید که راننده و سرنشینان احتمالی در قبال شما حس مسئولیت کند و فکرهای دیگری به سرش نزند. مثلا اگر بگویید که "خیلی در کنار جاده منتظر ماندم تا راننده مناسب و قابل اعتمادی رو پیدا کنم. چون سوار هر ماشینی نمیشم و خطرناکه ولی چه خوب که شما منو سوار کردید". در این صورت بار مسئولیتی را به صورت غیر مستقیم به راننده تحمیل می کنید و راننده حس می کند که باید بیشتر به رفتارش توجه کند.

هیچهایک

استفاده از حلقه مصلحتی هم می تواند مفید باشد

راننده ها اغلب وقتی دختران تنها را در حال سفر کردن می بینند، حس کنجکاوی شان گل می کند و شروع به پرسیدن سوالاتی شخصی می کنند. سوالاتی مثل " چرا تنها هستی؟" "شوهر یا نامزد داری؟"  "خونوادت میدونن که کجایی؟ " به طور کلی هنگام هیچهایک کردن بهتر است که حلقه ای به دست کنیم و بگوییم که همسرمان در شهر دیگر منتظر ماست و به این ترتیب از به وجود آمدن پرسش های بیشتر در مورد حریم خصوصی خود جلوگیری کنیم. همچنین اگر با این سوال ها مواجه شدیم بهتر است سمت و سوی مکالمه را عوض کنیم و بیشتر راجع به خانواده راننده سوال کنیم. این که آیا ازدواج کرده یا بچه دارد. صحبت در مورد خانواده باعث می شود تا حس تعهد راننده به خانواده اش را به او یادآور شویم و از پرسیدن سوال های شخصی راجع به خودمان و افکار سوء استفاده گرایانه جلوگیری کنیم. 

اگر پیشگیری جواب نداد، برای دفاع آماده باشید

یکی از ابزارهای دفاعی کاربردی، اسپری فلفل است که همراه داشتن و دفاع از خود با آن در برخی کشورها ممنوع است. با این حال در حین سفر و به خصوص هیچهایک بهتر است تا وسیله ای دفاعی با خود به همراه داشته باشید. قبل از سفر قوانین استفاده از وسیله های دفاعی در کشور مقصدتان را مطالعه کنید و در صورت قانونی بودن، اسپری فلفلی را با خود به همراه ببرید. در صورتی که راننده مسیر انحرافی را پیش بگیرد یا قصد و غرضی داشته باشد، باید در ابتدا آرامش خود را حفظ کنید؛ چون در صورتی که ترس خود را نشان دهید راننده بیشتر احساس تسلط بر شما خواهد داشت. در ابتدا از او بخواهید تا ماشین را نگه دارد. اگر امتناع کرد، به او بگویید عکس و مشخصات ماشینش را برای دوست تان که منتظر شماست فرستاده اید و در صورتی که دیر برسید دنبال شما خواهند گشت. اگر نتیجه ای نداشت، با اسپری فلفل او را تهدید کنید و بگویید اگر توقف نکند از اسپری استفاده می کنید. اگر باز هم فایده ای نداشت از اسپری استفاده کنید و به سرعت خود را از ماشین خارج کنید. توجه داشته باشید که اگر بعد از استفاده خودتان هم در ماشین باشید احساس سوزش شدید خواهید کرد و فرصت فرار را از دست خواهید داد. 

هیچهایک خانم ها

آیا خطر همیشه در کمین است؟

جواب ما خیر است. این پیش‌آمدها و اتفاقات ناگوار بسیار کم اتفاق می افتند و همان طور که گفتیم اگر از ابتدا اصول و روش هیچهایک صحیح را بدانید به راحتی قابل پیشگیری و کنترل هستند. بنابراین هیچگاه اجازه ندهید که این ترس ها مانع انجام کاری که دوست دارید شوند. به دست آوردن تجربه های به یاد ماندنی و جذاب از هم‌صحبتی با مردم، شنیدن داستان های گوناگون در عین آشنایی و لمس فرهنگ مردم در سفر از طریق هیچهایک به قدری شیرین و هیجان انگیز است که ریسک های جزیی و خطرات احتمالی در مقابل آن ناچیز به نظر می رسد. 

سخن آخر

چالش هایی که برای تان گفتیم نتیجه تجربه تعدادی از هیچهایکرهای خانم در خارج و داخل ایران بوده است. در ایران و سراسر دنیا خانم ها نیز همانند آقایان این سبک سفر را انجام می دهند و خاطرات بسیار شیرینی را تعریف می کنند. خواندن تجربه های این افراد می تواند برای غلبه بر ترس ها و قدم گذاشتن در جاده و رسیدن به آرزوی سفرهای رویایی تان به شما کمک کند.

آیا شما تجربه هیچهایک داشته اید؟

آیا خطری شما را تهدید کرده است؟ در شرایط بحرانی چکار کرده اید؟

تجربه های شیرین و تلخ خود را هنگام هیچهایک با ما در میان بگذارید.

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.