karnaval.ir

زهرا میرزایی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

16 آبان 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

سن که بالاتر می رود، آرام آرام دیدمان به همه چیز تغییر می کند، همه ی دلخوشی ها به تماشای لبخند نوه و نتیجه هایمان خلاصه می شود و هر روز دعا می کنیم که نوادگانمان سالم و سربلند باشند. اما گاهی باید تغییراتی در زندگی ایجاد کرد، کهولت سن، دلیل قانع کننده ای برای عدم تحرک و خانه نشینی نیست.

دوران کهنسالی از بهترین زمان ها برای سفر و گشت و گذار است، خیلی از سالمندان سفر را کاری پر خطر و پر دردسر می دانند؛ اما مسافرت راه بسیار خوبی برای تغییر روحیه و آب و هواست. حتی اگر در طول زندگی، زیاد سفر کرده اید و الان دیگر حوصله ای برای گشت و گذار ندارید، برای سلامت و تندرستی خودتان حتما به سفر بروید. ما در این مقاله راهکارهایی ارائه می کنیم که به سالمندان و بزرگسالانِ بیمار و کم توان کمک می کند تا سفری امن و پر از آرامش را تجربه کنند. البته شاید بهتر باشد که جوانان و سالمندان در کنار هم سفر کنند؛ در این حالت هم سالمندان امنیت بیشتری دارند و هم جوانان می توانند از تجربیات بزرگترها بیشتر استفاده کنند؛ اما همیشه نمی توان این راه را عملی کرد.

اگر شما کمی وقت دارید تا با پدربزرگ و مادربزرگ هایتان به سفر بروید و یا اگر به دلیل بالا رفتن سنتان از تنهایی سفر رفتن می ترسید، حتما ما را همراهی کنید تا راهکارهایی برای سفری امن و لذتبخش را در اختیارتان قرار دهیم.

ورود به صفحه اختصاصی بخش اول توصیه سفر با سالمندان

سفر سالمندان

1- واکسن های خود را به روز کنید

اگر به کشورهای خارجی سفر می کنید، احتمالا لازم است که برخی از واکسن هایتان را تجدید کنید تا از بروز بیماری ها جلوگیری کرده باشید. این نکته را در نظر بگیرید که سطح سلامت همه ی کشورها در رده ی خوبی قرار ندارد و باید پیش از سفر به این نکته توجه کنید. اگر به کشورهای آمریکایی می روید، هیچ جایی برای نگرانی وجود ندارد زیرا مراکز مدیریت و پیشگیری بیماری (CDC) ایالات متحده، سطح بهداشت عمومی این ایالت ها را بررسی کرده و نظارت سختی بر این موضوع دارد و از شیوع بیماری های خطرناک جلوگیری می کند.

واکسن

2- پیش از سفر با پزشک خود مشورت کنید

با پزشک خود مشورت کنید و موضوع سفرتان را با وی در میان بگذارید. شاید پزشکتان صلاح بداند که پیش از سفر معایناتی را انجام دهد تا از سلامتتان اطمینان حاصل کند. بهتر است که با پزشک خود صادق باشید و هر گونه خطر احتمالی که در این سفر ممکن است با آن رو به رو شوید را به او بگویید؛ مثل سفر با حیوانات خانگی یا وحشی و یا موضوعاتی از این قبیل.

مشورت با پزشک

مشورت با پزشک

3- رژیم غذایی و داروها

حتما پیش از سفر، برنامه ی دارویی خود را با پزشکتان مرور کنید؛ شاید او برخی از داروها را تغییر دهد. به او اطلاع دهید که به چه شهر یا کشوری می روید و احتمال دارد چه غذاها و خوراکی هایی را میل کنید؛ ممکن است بعضی داروها با رژیم غذایی شما تداخل داشته باشند و مجبور باشید از خیر بعضی خوراکی های خوشمزه بگذرید. پیشنهاد می کنیم رژیم غذایی و داروهای جدیدتان را با یکی از اعضای خانواده یا نزدیکانتان هم در میان بگذارید تا آن ها را به شما گوشزد کند.

سالمندان در حال صرف غذا

4- مراقب ترومبوز وریدی عمیق باشید

بعضی از بزرگسالان دچار بیماری ترومبوز وریدی عمقی یا عمیق (DVT) هستند؛ این بیماری به گونه ای است که در طی آن خون در رگ ها لخته شده و اعضای بدن ورم می کنند و مشکلات زیادی را برای فرد بیمار به وجود می آورد. اگر شما هم به این بیماری مبتلا هستید، باید نکاتی را رعایت نمایید؛ برای مثال از پوشیدن جوراب هایی که کِش سفت دارند خودداری کنید و یا مدت زیادی روی صندلی هواپیما ننشینید. توصیه می کنیم قبل از هر چیز با پزشک هم مشورت کنید. 

بیماری لختگی خون

5- نسخه ای دقیق از داروهایتان به همراه داشته باشید

از پزشکتان بخواهید که نسخه ی شما را در کاغذی جداگانه و خوانا بنویسد؛ مخصوصا اگر بعضی از داروهایتان را جایگزین کرده است. حتی از او بخواهید که نوع بیماری، روند درمان و داروهایی که مصرف کرده اید را نیز در این نوشته ذکر کند. لازم است که ساعات مصرف و میزان هر دارو نیز یادداشت شود تا از هر گونه خطایی جلوگیری گردد.

یکی از مهم ترین دلایلی که این توصیه را می کنیم، کمتر شدن دردسرهای گمرک است. این روزها برای حمل دارو از یک کشور به کشور دیگر باید نسخه ی پزشک همراه داشته باشید تا ثابت کند که همه ی داروها، برای سلامت و مصرف شخصی شما تجویز شده اند.

اگر در طول سفر یکی از داروهایتان را هم گم کنید این کاغذ یاریتان می کند تا به سرعت و بی دردسر آن را جایگزین کرده و تهیه نمایید.

نسخه پزشک

مصرف دارو

6- قرص های پر دردسر

حتما همه قرص ها و داروهایتان را در بسته بندی اصلیشان نگهداری کنید. این کار برای داروهای مکمل و بدون نسخه ضرورت بیشتری دارد. با این کار در گمرک با مشکلی رو به رو نمی شوید و لازم نیست نگران مخلوط شدن قرص های پر دردسر با یکدیگر باشید. علاوه بر این، شاید در طول سفرتان با کودکان بازیگوش هم خانه شوید و داروهایتان را به هم بریزند؛ پس حتما داروها را در بسته بندی اصلیشان حمل کنید.

دارو

مصرف دارو

7- داروهای ضروری را دم دست قرار دهید

پیشنهاد می کنیم که داروهای ضروری و مهمتان را دم دست قرار دهید. آن ها را در کیف دستی خود گذاشته و از وجودشان مطمئن شوید. شاید تاخیر در مصرف آن ها باعث آسیب شما شود؛ پس آن ها را به هیچ وجه در چمدان قرار ندهید.

کیف مخصوص دارو

کیف مخصوص دارو

8- مراقب عفونت ها باشید

در طول سفر و بخصوص سفرهای خارجی باید حسابی مراقب بیماری های عفونی باشید و خود را در برابر آن ها محافظت کنید. برای دور ماندن از این مریضی های دردسر ساز، در فواصل زمانی مناسب دست هایتان را بشویید و آن ها را با الکل ضدعفونی نمایید، در هنگام سوار شدن به وسایل نقلیه عمومی دستکش به دست کنید و از غذاخوردن در اتومبیل خودداری نمایید. توصیه می کنیم در مکان های عمومی بیشتر مراقب خود باشید.

بیماری های عفونی

9- مراقب خوراکی و نوشیدنی هایتان باشید

در هر رستورانی غذا نخورید و از هرکسی خوراکی قبول نکنید. در طول سفر بیشتر مراقب باشید؛ حتی اگر قبل از حرکت، رستوران های مورد نظرتان را انتخاب کنید، امنیت بیشتری خواهید داشت. اگر رژیم غذایی سختی دارید، غذاها و خوراکی های محبوبتان را به صورت خشک شده همراه داشته باشید.

پیشنهاد می کنیم که در سفرهای هوایی حتما کمی خوراکی همراه ببرید تا مدت زیادی گرسنه نمانید و از مهمان داران، آب درخواست نمایید، نگران سلامت آب های هواپیما، نباشید؛ زیرا این آب ها توسط متخصصان و با معیارهای سفت و سختی بررسی می شوند.

غذاهای متنوع

همبرگز

سخن آخر

نباید هیچ چیز مانع سفرهای ما شود. کهولت سن و بی پولی و... هیچ یک دلیل خوبی برای سفر نکردن نیست. باید به کهنسالان و همه ی اقشار جامعه کمک کنیم تا از لذت سفر بهره مند شوند. اگر شما هم با پدربزرگ و مادربزرگ هایتان هم سفر شده اید، تجربیاتتان را در این زمینه با ما در میان بگذارید. 

منتظر دیدگاه های شما خوبان هستیم.

زمانی موفق خواهی شد که شوقت به موفقیت، بیشتر از تَرست از شکست باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.