karnaval.ir

بهاره فلاح

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

10 دی 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

به نقل از خبرگزاری ایسنا، سعید اعظم‌ واقفی _فعال گردشگری و تورگردان_ به رشد مثبت تقاضا برای سفر به ایران در برخی کشورهای اروپایی اشاره کرد و از ناکارآمدی ایران در ایجاد زیرساخت های گردشگری سخن گفت:

جا دارد برای توسعه زیرساخت ها تلاش بیشتری کنیم. متاسفانه در این حوزه تا به حال ناکارآمد بوده‌ایم،؛ چرا که زیرساخت کمی و کیفی برای پذیرش گردشگرانِ بیشتر نداریم.

او در ادامه افزود:

پاکیزگی در گردشگری اهمیت زیادی دارد. این موضوع ساده‌ ایست که متاسفانه بیشتر هتل داران به آن کم توجه اند، برخی از آنها فقط دنبال دکوراسیون هستند و اتفاقا موفق هم بوده‌اند؛ اما وقتی حمام اتاق های شان را چک می‌کنید، می‌بینید که استاندارد و پاکیزه نیستند. باید در کنار توسعه زیرساخت های گردشگری، به این نکات هم اهمیت داد.

وی اظهار کرد:

در یکی از پروازهای اسپانیا، از ۱۵۰ مسافر، ۶۰ نفر گردشگر خارجی بودند که اتفاقا بیشترشان بدون تور و شخصی برای سفر اقدام کرده بودند. این نشان می‌دهد تقاضا وجود دارد و حتا درحال افزایش است و نباید از این موضوع غافل شد.

واقفی ادامه داد:

در چنین شرایطی، قیمت خدمات سفر در ایران بالا و اصلا قابل مقایسه با رقبایی چون ترکیه نیست. البته یکی از دلایل این اتفاق، کمبود زیرساخت و خدمات سفر در کشور است. اگر به جای پنج هتل ۵ ستاره، ۲۰ هتل ۳ ستاره داشتیم و انحصار هم وجود نداشت، از سر اجبار سراغ این تعداد اندک اقامتگاه نمی رفتیم. اگر تعداد محصول افزایش یابد، یقینا قیمت خدمات هم کمتر می شود.

این فعال گردشگری در ادامه با اشاره به تاثیر قیمت هتل در نرخ تمام شده سفر به ایران گفت:

معمولا ۶۰ درصد قیمت یک تور صرف هزینه های اقامت می‌شود. از سوی دیگر، قیمت حمل و نقل، راهنما، غذا و سایر خدمات را باید محاسبه کرد. توراپراتور ایرانی سود سرشاری روی تور ورودی ندارد. ما با چنین شرایطی در بازار جهانی رقابت می‌کنیم و در مقابلِ کشوری مثل ترکیه که گاهی نرخ تورهایش به نصف قیمت سفر به ایران می‌رسد، حرفی برای گفتن نداریم، ولی نمی‌دانم چرا نمی خواهیم قبول کنیم سفر به ایران گران است.

از نفوذ انگلیس در گردشگری غافلیم

او به توضیح تاثیر حضور شرکت های گردشگری ایران در نمایشگاه های مهم نیز پرداخت و ادامه داد:

سه سال است که برای شرکت در نمایشگاه لندن اقدام می‌کنیم، آن هم در شرایطی که بخش دولتی تمایلی به این نمایشگاه مهم و پرنفوذ در صنعت گردشگری نشان نمی‌دهد و بخش خصوصی نیز ترجیح می‌دهد حضوری پراکنده داشته باشد. آن زمان که ما وارد بازار جهانی سفر (World Travel Market) شدیم، روابط دیپلماتیک ایران و انگلیس وضعیت خوبی نداشت و بازار سفر اروپایی ها به کشورمان نیز داغ نبود. این نمایشگاه، بازار بزرگی‌ست که ویژگی‌های خاص خود را دارد، مثلا خیلی‌ها غرفه‌ای انفرادی دارند و در هر گوشه از آن بازاریابی می‌کنند.

وی افزود:

ما با توجه به اهمیت این نمایشگاه و تاثیر آن در بازار سفر اروپا، از سه سال پیش تا کنون غرفه‌ای را در سالن خاورمیانه گرفته ایم. بعد از لندن نیز به سراغ نمایشگاه COTTM چین رفتیم و با یک شرکت انگلیسی که مجری نمایشگاهی بود قرارداد بستیم. این پروژه را هم بدون هیچ حمایتی از سوی بخش دولتی و حتا خصوصی مدیریت کردیم. هدف ما برای اجاره کردن فضایی واحد در این نمایشگاه‌ها، جلوگیری از حضور پراکنده و غیرمنسجم شرکت های ایرانی بود. وقتی تنها یک غرفه به نام ایران باشد، در تمام کتاب‌ها و بنرهای نمایشگاه مکان مشخص شده ای خواهیم داشت و مخاطب دیگر سرگردان نخواهد شد؛ ضمن این که حضور منسجم شرکت ها به موفقیت در بازاریابی کمک می کند.

واقفی گفت:

شرکت های بزرگ گردشگری که در بیشتر کشورها شعبه دارند، در نمایشگاه انگلستان حاضر می شوند. ما نیاز داریم حضور منسجمی در مجامع بین المللی داشته باشیم؛ چون پراکندگی در چنین فضاهایی به منزله در آب ریختن هزینه است.

این تورگردان از مشکلاتی سخن گفت که برای حفظ زمین ایران در نمایشگاه گردشگری لندن متحمل شده اند:

وقتی درخواست اختصاص زمینی به نام ایران را با مقامات نمایشگاه لندن مطرح کردیم، نخست پاسخ دادند که چنین فضایی وجود ندارد؛ اما اواخر دی ماه همان سال بود که در نامه ای از انصراف یمن به خاطر شرایط سیاسی خبر دادند و اعلام کردند در ازای پرداخت ۳۵ هزار پوند به حساب نمایشگاه، ۷۵ متر زمین به ایران اختصاص می دهند که برای یک شرکت خصوصی پول کمی نبود. از طرفی نمی دانیم داستان مسوولان دولتی چیست که سراغ نمایشگاه لندن نمی روند. به هر حال ما آن پول را به حساب نمایشگاه لندن واریز کردیم، بدون این که حامی داشته باشیم و آن سال با ۸ آژانس گردشگری در نمایشگاه لندن زیر یک پرچم واحد به نام ایران شرکت کردیم. هرچند برخی آژانس ها همچنان ترجیح می دهند خارج از این غرفه، حضوری پراکنده داشته باشند. اتفاقا این آژانس ها امسال از کاهش تقاضا برای سفر به ایران گله مند بودند؛ درحالی که میزان مراجعه به غرفه ایران قابل توجه بود.

او در ادامه بیان کرد:

ما زمین ایران را در نمایشگاه انگلستان از سه سال گذشته تا کنون حفظ کرده ایم؛ بدون این که سر و صدایی کرده و وابسته دیگران باشیم. افتخار هم می کنیم به نام کشورمان این کار را انجام دادیم.

واقفی در انتها گفت:

امسال از نمایشگاه لندن بازتاب های خوبی دریافت کردیم. درست است که این نمایشگاه از نظر وسعت و تعداد شرکت‌کنندگان با آلمان قابل مقایسه نیست و شاید یک دهم فضای فیزیکی ITB برلین را داشته باشد اما در صنعت گردشگری اهمیت زیادی دارد. چون از تمام کشورها در آن حضور دارند؛ از شیلی تا کره جنوبی از آلاسکا تا استرالیا. این نمایشگاه فضای با پرستیژی است که متاسفانه به اهمیت و نفوذ آن توجه نداریم.

#اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.

خوب که فکر می کنم، می بینم سال ها پیش که راهم به سوی گردشگری کج شد، هنوز آن قدر درباره اش نمی دانستم. خیلی از ما انتخاب رشته مان در دانشگاه اتفاقی بوده اما راستش را بخواهید برای من شیرین ترین اتفاق دنیا بود

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.