karnaval.ir

زهرا میرزایی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

05 آذر 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

به نظر شما در طبیعت می توان چه تفریحاتی انجام داد؟ والیبال، پیک نیک، عکاسی ؟

تا نام طبیعت و طبیعت گردی به میان می آید ما را یاد هوای پاک، تفریح و سرگرمی در کنار خانواده می اندازد، اما فعالیتی دیگر هم در راستای لذت بردن از پیرامون اطرافمان وجود دارد که کمتر به آن توجه شده است و آن چیزی نیست جز پرنده نگری.

پرنده نگری که بخشی از بوم گردی و لذت بردن از مناطق بکر و دست نخورده است در ایران طرفداران زیادی دارد به همین دلیل روز 5 آذر با نام  روز ملی پرنده نگری مزین شده است، در فصل پاییز و بهار به دلیل کوچ پرندگان افراد بیشتری در سراسر دنیا به پرنده نگری می پردازند، گفته می شود در کشورهای اروپایی بخصوص آلمان و انگلستان همان مقداری که ورزش فوتبال محبوب است پرنده نگری هم علاقمند دارد.

شاید تا چند سال گذشته تنها پرنده شناسان به این گونه های جانوری توجه داشتند و روی آن ها مطالعه و تحقیقات انجام می دادند، اما امروزه می بینیم که از اقشار مختلف جامعه به قصد لذت و تفریح به پرنده ها می اندیشند و می نگرند.

شما با پرندگان تا چه اندازه ای آشنا هستید؟ اصلا پرنده های منحصر به فرد دنیا را می شناسید؟

کارناوال می خواهد چند پرنده ای که در سراسر جهان پر آوازه و مشهور بوده یا هستند را معرفی کند، پرندگانی که آن قدر خاص هستند که نامشان در فهرست رکوردهای گینس به ثبت رسیده است.

با کارناوال همراه شوید تا با پرندگانی که گینسی شدند بیشتر آشنا شویم، در ضمن پیشنهاد می کنیم از این مطالب کارناوال هم دیدن نمایید:

آلبوم تصاویر 10 گونه از زیباترین پرندگان دنیا

فستیوال با شکوه درناها در آمریکا

درنای سیبری، گونه ای نادر در ایران

پرنده دل فریب

پرنده نگری

چرا پرنده نگری؟


_پرنده نگری فعالیتی مدرن، نوین و رو به پیشرفت است.

_باشگاه پرنده نگری در ایران وجود دارد و با تمام قوا در حال تلاش است.

_پرنده نری انسان را غرق در زیبایی های طبیعت می کند.

_هزاران پرنده وجود دارند که آن ها را نمی شناسید.

پرنده نگری
پرنده نگری

* مرغ مگس خوار | کوچکترین پرنده دنیا

مرغ های مگس خوار گونه ای هستند کوچک، پر تحرک و فوق العاده زیبا که نامشان در افسانه و داستان های کهن هم برده شده است. نکات جالب و دانستنی در رابطه با این پرندگان زیاد است اما از مهم ترین آن ها می توان به نوع غذا خوردنشان اشاره کرد، مرغان مگس خوار دو نیمه ی منقارشان را به هم می چسبانند تا نوکشان شبیه به لوله ای باریک شد آن وقت منقار را داخل گل فرو می برند و شهد آن را می مکند و تغذیه می کنند. این پرندگان به راستی جلوه ی کوچکی از هنر دست توانمند خداوند در طبیعت هستند.

رکورد گینس:

مرغ مگس خوار ( bee hummingbird ) یا زنبور خوار کوچکترین پرنده ی جهان است، پس از بررسی و مطالعات بسیار مشخص شد گونه ای از این پرندگان که ساکن کوبا هستند حتی از دیگر مرغ های مگس خوار هم کوچکترند، آن ها طولشان با احتساب دم و نوک 57 میلی متر است و تنها 1.6 گرم وزن دارند.

در حال حاضر اعتقاد بر این است که مرغ های مگس خوار کمترین وزن را بین حیوانات خون گرم در جهان دارند، جالب است بدانید که مرغ مگس خوار رکورد دار تولید کوچک ترین تخم در دنیا هم هست.

پرنده نگری
پرنده نگری
پرنده نگری

* مرغ فیلی | بزرگ ترین پرنده جهان

مرغ فیلی از خانواده ی پرندگان است، متاسفانه این گونه در حال حاضر دیگر وجود ندارند و کاملا منقرض شده اند، آن ها بسیار بزرگ بودند و قابلیت پرواز کردن نداشتند. گفته می شود که مرغان فیلی در جزیره ی ماداگاسکار می زیستند و در حدود قرن 17 میلادی از بین رفته اند، علت نابودی آن ها دقیقا مشخص نیست اما به احتمال زیاد فعالیت های انسان ها سبب این اتفاق ناگوار بوده است.

رکورد گینس

بزرگ ترین پرنده ای که تا به حال زیسته مرغ فیلی است که در زبان انگلیسی با نام های ( elephant bird ) یا ( vouron patra ) یا ( Aepyornis maximus ) شناخته می شود، آخرین باری که مرغ فیلی دیده شده سال 1658 میلادی در ماداگاسکار بوده است، آن پرنده حدود 3.3 متر ارتفاع و حدود 500 کیلوگرم وزن داشته است.

برخی مرغ مواس ( Moas ) در نیوزلند را بزرگ ترین پرنده ی دنیا می دانند اما باید در نظر داشت که تخم مرغ فیلی از مواس بسیار بزرگ تر و حدودا به اندازه ی تخم های دایناسورها بوده است، به عبارت دیگر اگر 12,000 تخم مرغ مگس خوار را در کنار هم قرار دهیم حدودا به اندازه ی یک تخم مرغ فیلی می شود.

مرغ فیلی
پرنده نگری

* پرنده بافنده | شلوغ ترین لانه در دنیا

پرنده ای شهره با نام بافنده یا ژوئیه ( Philetairus socius ) یکی از خارق العاده ترین گونه های پرندگان است. بافنده که از تیره ی گنجشکان است و بیشتر در آفریقای جنوبی یافت می شود. منحصر به فرد ترین ویژگی این تیره پرندگان شکل لانه سازیشان می باشد. آن ها از هزاران قطعه چوب و کاه استفاده می کنند و لانه های بسیار بزرگ و شلوغی می سازند به صورتی که گاهی ارتفاع لانه ی آن ها به 8 متر هم می رسد. لانه ی آن ها آن قدر زیبا و دیدنی است که هر بیننده را محو تماشا می کند به دلیل همین لانه های زیباست که به آن ها بافنده را لقب داده اند.

رکورد گینس

بزرگ ترین لانه ای از پرندگاه بافنده تا به حال دیده شده حدود 8 متر طول داشته و در ارتفاع 2 متری از سطح زمین ساخته شده بود، یعنی یک انبار کاه کوچک. در لانه های این پرندگان گاهی 300 پرنده زندگی می کنند و اغلب به دلیل سنگین شدن وزن لانه، خانه های پرندگان سقوط می کند و از هم می پاشد.

پرنده نگری
پرنده نگری
پرنده نگری

* مرغ برف | سردسیری ترین پرنده ی دنیا

مرغ باران، مرغ باران برفی یا مرغ برف که با نام علمی Pagodroma nivea شناخته می شود، یکی از سه گونه ی پرندگانی است که در قطب جنوب زندگی می کنند، اما مرغ باران که ظاهری شبیه به کبوتر دارد و جزئی از تیره ی کبوتران دریایی به حساب می آید، می تواند در جنوبی ترین منطقه ی قطب هم زنده بماند.

رورد گینس

مرغ باران می تواند بر روی یخ و برف و صخره های سرد قطب جنوب زندگی کند، این پرنده ها به درون شیارهای صخره ها رفته و در آن ها لانه سازی می کنند.

پرنده نگری
پرنده نگری
پرنده نگری

* شاهین | سریع ترین پرنده ی شیرجه زن

قوش تیز پر ( Peregrine Falcon ) یا شاهین از معروف ترین پرندگان در سراسر دنیاست زیرا در پنج قاره ی به صورت بومی زندگی می کند، شاهین گونه های مختلفی دارد اما نوعی که با نام بحری شناخته می شود به شیرجه های سریعش معروف است. طول بدن این پرندگان 30 تا 60 سانتی متر می باشد و طول بالهایشان هم حدودا 80 تا 120 سانتی متر است.

متاسفانه در ده های شصت و هفتاد میلادی بر اثر استفاده ی زیاد از مواد شیمیایی دیکرو دیفنیل تری کلرواتان تعداد شاهین ها در جهان بسیار کاهش پیدا کرد.

رکورد گینس

رکورد سریع ترین شیرجه ی دنیا توسط پرندگان متعلق به قوش تیز پر است، قوش تیز پر هنگامی که می خواهد به قصد شکار به داخل آب شیرجه بزند با سرعت حدود 300 کیلومتر در ساعت پرواز می کند، البته در واشنگتون قوشی وجود دارد که سرعتش را 389 کیلومتر در ساعت اندازه گیری کرده اند. دانشمندان برای اندازه گیری سرعت شیرجه زدن این پرنده تراشه ی الکتریکی کوچکی به قوش وصل کرده و شتاب و سرعتش را می سنجند.

پرنده نگری
پرنده نگری
پرنده نگری

* آلباتروس سرخاکستری | سریع ترین پرواز

آلباتروس گونه ای از کبوتران دریایی است که بیشتر در نواحی اقیانوس آرام و اقیانوس منجمد جنوبی زندگی می کنند، سنگواره هایی یافت شده که حاکی از وجود آن ها در گذشته در اقیانوس اطلس می باشد.

جالب است بدانید که آلباتروس ها بزرگ ترین گونه ی پرندگان دریایی هستند که قابلیت پرواز دارند، آن ها بالهایی بلند و فراخ به همراه منقاری باریک و قلاب دار دارند. اما باید توجه داشته باشید که حدودا 22 گونه ی آلباتروس شناخته شده که تنها آلباتروس سر خاکستری به عنوان سریع ترین پرنده ی دنیا شناخته شده است.

رکورد گینس

آلباتروس سر خاکستری گونه ای از آلباتروس ها هستند که در نواحی اقیانوس منجمد جنوبی زندگی می کنند و برای تغذیه گاهی به نواحی شمالی تر کره زمین هم می روند، این پرندگان به عنوان سریع ترین پرندگان دنیا شناخته شده اند.

این پرنده ها حدودا با سرعت 127 کیلومتر بر ساعت پرواز می کنند، آن ها می توانند با این سرعت 8 ساعت پرواز کنند، اندازه ی این پرنده ها  حدودا  81 سانتی متر و وزنی حدود 4.4 کیلوگرم دارند و از عجیب ترین پرنده های دنیا است. این رکورد گینس در سال 2003 میلادی به ثبت رسید.

پرنده نگری
پرنده نگری
پرنده نگری

* فریادکش شاخ‌ دار | پرنده ای با بلندترین شاخ 

فریاد کش شاخدار ( Horned screamer ) تیره ای از غازسانان هستند که بیشتر در نواحی گرمسیری  آمریکای جنوبی زندگی می کنند. نکته ای سبب شده تا این گونه پرندگان پر آوازه شوند شکل ظاهری آن ها ست، فریادکش های شاخ دار پرهایی تیره دارند و وزنشان حدودا به 3.5 کیلوگرم می رسد و شاخی باریک و زیبا روی سرشان دارند که دلیل نام گذاری و شهرتشان است.

رکورد گینس

پرندگان شاخ دار که مامن اصلیشان آمریکای جنوبی است تاجی منحنی شکل دارند، طول شاخ آن ها از 6 تا 15 سانتی متر است.

پرنده نگری
پرنده نگری

* شتر مرغ | بزرگ ترین تخم پرنده ی دنیا

شتر مرغ ( Ostrich ) را همه می شناسیم، پرنده ای اهلی با پاها و گردن بلند که ظاهری ما بین شتر و پرنده دارد. شاید در طول تاریخ پرندگان دیگری هم بوده باشند که تخم های بزرگی را تولید کرده اند اما در بین گونه های پرندگانی که هنوز هم وجود دارند و منقرض نشدند شتر مرغ بزرگ ترین تخم ها را می گذارد.

رکورد گینس

بزرگ ترین تخمی که تا به حال کشف شده متعلق به یک شتر مرغ بود که دو تن به نام های کریستین ( Kerstin ) و گونار سالین ( Gunnar Sahlin ) آن را در مزرعه ی خود پیدا کردند.

این رکورد گینس در سال 2008 میلادی در سوئد به ثبت رسید.

پرنده نگری
پرنده نگری
پرنده نگری

* بوقلمون وحشی | قوی ترین سنگدان 

یوقلمون انواع و گونه های مختلفی دارد، اما نوع مذکر بوقلمون وحشی بالی براق و دمی برنزی دارد که شبیه به باد بزن است، نوع مدکر این بوقلمون ها از مونثشان عظیم الجثه تر هستند و از دم زیبایشان برای جلب توجه جنس مونث استفاده می کنند.

سخن در رابطه با ویژگی های جالب بوقلمون ها بسیار است، اما نکته ای که سبب شده تا نام آن ها در گینس به ثبت برسد سنگدان های آن هاست، سنگدان هایی قوی که می توانند هر چیزی را به راحتی هضم کنند، خوب است بدانید که سنگدان یکی از اعضای پرندگان است که میزان آهن بالایی در آن ذخیره شده و بسیار مفید است.

رکورد گینس

قوی ترین پرنده ای که با عنوان دارا بودن قوی ترین سنگدان در گینس نامش ثبت شده بوقلمون وحشی ترکیه می باشد.

پرنده نگری

* غاز سر نواری | مهاجرتی شاخص و عجیب

غاز ها گونه ای از پرندگان خانواده ی مرغابی سانان است و غاز سر نواری ( Bar-headed goose ) هم یکی از این گونه هاست. این غازها بیشتر در نواحی آسیای مرکزی هستند و در داستان های اساطیری هند هم از آن ها نام برده شده است، آثاری از وجود آن ها در قرون وسطی هم در دسترس است.

از لحاظ شکل ظاهری رنگ پرهایشان خاکستری کم رنگ است و در ناحیه ی سر دو خط سیاه و باریک دارند. این پرندگان برای ادامه ی زندگی کوچ می کنند.

رکورد گینس

نکته ای که باعث شده نام این پرندگان در فهرست گینس به ثبت برسد ارتفاعی است که دیده شده آن ها می توانند در هنگام مهاجرت بالا بروند و پرواز کنند، آن ها می توانند تا ارتفاع 10,175 متری از سطح زمین بالا بروند ارتفاعی که حتی هلی کوپتر ها بدون تجهیزات نمی توانند به آن برسند.

پرنده نگری
پرنده نگری
پرنده نگری

سخن آخر

به پرنده نگری علاقه دارید؟

تا به حال چه پرنده ای دیده اید که تجه شما را به خود جلب کرده است؟ 

منتظر نظر و تجربیات شما عزیزان هستیم.

زمانی موفق خواهی شد که شوقت به موفقیت، بیشتر از تَرست از شکست باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟

2 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

مهدیه

من عاشق مرغ مگس خوارم ولی حیف که تو ایران زندگی نمیکنند

انتشار:18 فروردین 1397

آیا این دیدگاه مفید بود؟

طاهر

منبع؟

زهرا میرزایی

سلام دوست عزیز کارناوالی اصلی ترین منبع این مطلب وبسایت جهانی گینس می باشد. با تشکر

06 آذر 1395

انتشار:05 آذر 1395

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.