karnaval.ir

مهدیه اکبری پارسا

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

09 خرداد 1398

به روز رسانی

10 مهر 1399

به نقل از خبرگزاری ایرنا، حرکت قطار گردشگری مازندران که از اواخر سال گذشته اجرایی و از ابتدای امسال به صورت رسمی آغاز به کار کرده بود، به دلیل برخی مخالفت ها متوقف شد.

مسیر ریلی راه آهن شمال با 382 کیلومتر طول از مناطق جلگه ای مازندران و گلستان و مناطق کوهستانی و جنگلی مازندران عبور می کند و به دلیل زیبایی ها و جاذبه های بسیار مسیر، مورد توجه گردشگران قرار ایرانی و خارجی قرار گرفته است. مساله ای که باعث شد ایده قطار گردشگری مازندران برای بهره برداری از ظرفیت های گردشگری استان شکل بگیرد و به مرحله اجرا دربیاید. جاذبه ای که توانست در مدت کوتاه اجرایی شدن، علاقه‌مندان بسیاری را به خود جذب کند و گردشگران بسیاری را برای گشت و گذار به دل کوه های البرز بکشاند. 

قطار گردشگری شمال پیش از نوروز 98، در 2 مسیر ساری به سوادکوه و ساری به اینچه برون در استان گلستان، به گردشگران خدمات رسانی می کرد و از نوروز 98 به بعد، مسیر تهران به سوادکوه نیز به آن اضافه شد. که بهترین و ارزان ترین سفر اجاره ویلا در شمال می باشد که این مسیر با استقبال خیلی خوب از سوی گردشگران روبرو شد و تمامی تورهای یک روزه آن با ظرفیت 370 نفر در هر نوبت به سرعت به فروش می رسید. البته هنوز آمار دقیقی از میزان جابه‌جایی گردشگران توسط این قطار وجود ندارد اما بر اساس گفته های مسئولان راه آهن شمال، استقبال از این قطارهای گردشگری به اندازه ای چشمگیر بوده که سازمان های مختلفی خواستار استفاده از تور یک روزه قطار گردشگری مازندران برای نیروهای خود شده بودند. 

با وجود تمام این مزیت ها و جذابیت ها، حرکت این قطار از چند هفته پیش به دستور دادستانی شهرستان سوادکوه شمالی متوقف و دلیل آن جلوگیزی از روزه خواری گردشگران اعلام شد. البته ماجرا به همین جا ختم نمی شود و بر اساس اظهارات تورگردان های مازندران، دادستانی همین شهرستان علاوه بر توقف قطارهای گردشگری، در روزهای گذشته از برگزاری تورهای یک و دو روزه گردشگری به استان با عنوان پیشگیری از روزه خواری جلوگیری کرده است. 

به دنبال راهی برای حل این مساله هستیم

در همین زمینه، سیف الله فرزانه، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با تایید خبر توقف قطارهای گردشگری و جلوگیری از اجرای تورها از سوی دادستانی شهرستان سوادکوه شمالی چنین توضیح داد:

به صورت جد با همکاری استانداری مازندران که ریاست ستاد اجرایی خدمات سفر را به عهده دارد به دنبال رفع این مشکل هستیم. 

آقای فرزانه با تاکید بر تقویت صنعت گردشگری مازندران و بهره برداری از ظرفیت های این استان در ادامه افزود: 

گردشگری ریلی از جلمه ظرفیت هایی است که می‌تواند اشتغال و منبع درآمدی برای جوامع محلی ایجاد کند و برای تحقق آن به یاری و هم افزایی همه دستگاههای خدمات دهنده به گردشگران نیاز داریم و کمک دستگاه قضایی و دستگاههای امنیتی بیش از هر نهادی می‌تواند در جهت تقویت گردشگری کمک کند. 

ایشان از گردشگری به عنوان یک صنعت فرابخشی یاد کرد و گفت: 

ما به دنبال تعامل با تمام افراد و نهادها هستیم و با توجه به پیگیری‌هایی که در چند روز گذشته صورت گرفت به زودی جلسه‌ای با حضور مسئولان استانی و شهرستانی در جهت برون رفت از مشکل و بازگشت قطار گردشگری بر روی ریل این صنعت در استان تشکیل خواهد شد. 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران ادامه داد: 

این اتفاق برای استانی که قطب گردشگری کشور محسوب می‌شود خوشایند نیست و آسیب‌های جبران ناپذیری به تمام ظرفیت‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی استان برای جذب گردشگر خواهد زد. 

آقای فرزانه با اشاره به اینکه ما هیچگاه از تخلف در مسائل شرعی و دینی از جمله روزه خواری حمایت نمی‌کنیم، ادامه داد:

اما حتی مراجع تقلید نیز برای مسافر و گردشگر به صراحت احکام مورد نظر را صادر کرده‌اند، و ما تماما به این احکام پایبندیم.

ایشان در ادامه افزود: 

مازندران قطب گردشگری کشور با میزبانی بیش از ۶۰ میلیون نفر شب اقامت سالیانه گردشگران است و نمی‌توان با استناد به دلایلی این چنینی اقتصاد چند میلیون نفر را متوقف کرد.

تعطیلی در گردشگری مساوی با تعطیلی اقتصاد کشور 

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران در ادامه صحبت های خود به شرایط فعلی کشور اشاره کرد و توضیح داد: 

با توجه فرمایش رهبری معظم انقلاب؛ "اکنون در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم" و گردشگری یکی از اصلی ترین بسترهای اقتصادی پیروزی در این جنگ است.

آقای فرزانه با اشاره به ظرفیت بالای اشتغال زایی گردشگری افزود: 

تعطیلی گردشگری برابر با تعطیلی اقتصاد است، این در حالی ست که زندگی بخش زیادی از مردم کشور و به خصوص استان مازندران کاملا وابسته به گردشگر است. 

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران در ادامه صحبت های خود به تعطیل ناپذیری گردشگری در هیچ فصل و دوره ای اشاره کرد و گفت: 

گردشگری صنعتی پویاست که امکان دارد کوچک‌ترین خللی در آن منجر به آسیب‌های جدی شود و حتی شکست آن بینجامد.

ایشان با اشاره به اینکه ماه مبارک رمضان ماه برکت و رزق و روزی است، اظهار داشت:

اما اینکه برای یک ماه بخواهیم گردشگری استان مازندران را که بزرگترین قطب صنعت گردشگری کشور است تعطیل کنیم، نه تنها منجر به ناامن شدن مقصد گردشگری و ناخشنودی گردشگران و مسافران می‌شود، بلکه سرمایه گذاران این بخش را نیز دلسرد می‌کند.

آقای فرزانه در انتهای صحبت های شان از مشکلات متعدد سرمایه گذاران در مازندران سخن گفت و چنین توضیح داد: 

توسعه گردشگری داخلی یکی از اهداف اصلی ستاد اجرایی خدمات سفر استان است که بیش از ۷۰ دستگاه و نهاد اجرایی و بخش خصوصی در آن ایفای وظیفه می‌کنند. اینکه بخواهیم مانع همین گردشگر داخلی نیز شویم، آسیب جدی به سرمایه گذاران بخش گردشگری خواهیم زد. تا به همین جا نیز سرمایه گذاران گردشگری با مشکلات بسیاری از جمله مسائل بانکی و معوقات رنج می‌برند و اینکه یک ماه اقتصاد آنها و منبع درآمدشان نیز متوقف شود، خود به نوعی پایان دهنده کار این بخش است.

قطار گردشگری شمال

اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید. 

خاطرات خوبم از زندگی بین سبزی جنگل و کوه، آبی دریا، سپیدی عطر بهارنارنج، قرمزی تمشک‌های وحشی، نارنجی پرتقالها، بارانهای گاه و بی‌گاه و تاب خوردن بر درخت گردوی مهربان حیاط خانه‌مان در رامسر زیبا چرخ می خورد و روحم را سیراب می کند. تمام

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.