karnaval.ir

فهیمه دزفولی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

27 آذر 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

کویر ریگ جن

Mohsen Adib

به صحرا رو که از دامن، غبار غم بیفشانی.

اینجا در مسیر پیمایش شمال ریگ جن تا شمال کویر مرکزی ایران است. نقطه‌های کوچک سفید خودروهای تیم کویرها و بیابان‌های ایرانند که در دشوارترین و گاهی خطرناک‌ترین مسیرها به اکتشاف در دل کویر می‌پردازند. این جرات البته با سالیان سال دانش و تجربه همراه است. محسن ادیب 13 سال پیش این گروه را پایه گذاری کرد.

از محسن خواستیم درباره عشق و علاقه کم‌نظیرش به کویر بگوید. اول چیزی نگفت. شاید هم گفتنی نیست. شاید این عشق دیدنی است نه گفتنی. بعد برای‌مان تعریف کرد که امسال هفده سال می‌شود که کویرنوردی می‌کند. محسن اهل تهران است و می‌گوید از بچگی به جغرافی علاقه داشته اما طبیعت‌گردی‌هایش به کوهنوردی و جنگل‌پیمایی محدود می‌شده است تا روزی که اتفاقی و در مسیر یک پروژه کاری سر از کویر درمی‌آورد و از آن روز پیوند او با کویر دیگر گسسته نمی‌شود. 

او حاصل تمام سفرها و عشقش به کویر را در وبسایتش به نمایش گذاشت: وبسایت کویرها و بیابان‌های ایران. روزی که او درباره کویر آغاز به نوشتن کرد هنوز کویرنوردی در ایران باب نبود و اطلاعات علمی و جغرافیایی بسیار کمی درباره این پهنه وسیع از سرزمین‌مان وجود داشت. اما در سال‌های اخیر هرکس اندکی به جغرافیای طبیعی ایران علاقه داشته احتمالا از مطالب او بهره برده است. پس از آغاز به کار وبسایت، محسن دور تازه‌ای از سفرها را برای تولید محتوا درباره کویرها و بیابان‌های ایران آغاز کرد و با بیشتر کویرنوردان قدیمی ایران رفاقتی عمیق ساخت. کمتر جایی از کویرها و بیابان‌های ایران است که او به آنها سر نزده باشد. او به همراه تیم کویرها و بیابان‌های ایران، تلاش می‌کند با کشف مسیرهای ناشناخته به بکرترین بخش‌های کویر ایران سفر کند و زیبایی‌های بی‌نظیر این مناظر استثنایی را با همه کسانی که فرصت سفر به دل ریگ‌ها و شنزارها ندارند به اشتراک بگذارد. تیم او همچون همه طبیعت‌گردان واقعی تلاش می‌کنند در اکتشاف‌های‌شان کمترین اثر و ردی از خود به جا نگذارند.

محسن ادیب 

وبسایت : www.irandeserts.com

اینستاگرام: irandeserts_group@

محسن ادیب

گاهی عکس می‌گیرم، بیشتر می‌نویسم، ساعات اداری را پشت مانیتور می‌گذرانم، عصرها در ترافیک می‌مانم، صبح‌ها بین صفحات کتاب و صدای فروشنده‌های مترو چرت می‌زنم‌‌، آخر هفته‌ها را با دوست و آشنا کافه و پارک می‌روم؛ اما لابه لای این روزمرگی‌ها زندگی هم می‌کنم. لابه‌لای

...

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

Saeid Homayounfar

سلام خسته نباشيد
شرمنده ما ميخواستيم يه شب رو بريم بيرون بمونيم و چادر بزنيم حالا خواستم ببينم جاى مناسب واسه اين كار كجا هست؟!

فهیمه دزفولی

سلام همراه گرامی

به نظر میاد که تجربه قبلی کمپ در طبیعت رو ندارین. اگه وسیله نقلیه آفرود دارین و قصدتون کمپ در کویر هست از مقاصد ساده تر مثل مرنجاب شروع کنین. به هیچ وجه هم از مسیر جاده خاکی فاصله زیاد نگیرد و در حاشیه جاده کمپ خودتونو برپا کنین و یا اینکه فرد راهنمای آشنا به مقصد رو همراه ببرید.
برای اطلاعات کامل کمپ در مرنجاب اینجا رو کلیک کنید.
ریگ جن که در این تصویر می‌بینید اصلا به افراد غیرحرفه ای برای کویرنوردی توصیه نمیشه.

01 دی 1397

fahime dezfouli

سلام همراه گرامی
به نظر میاد که تجربه قبلی کمپ در طبیعت رو ندارین. اگه وسیله نقلیه آفرود دارین و قصدتون کمپ در کویر هست از مقاصد ساده تر مثل مرنجاب شروع کنین. به هیچ وجه هم از مسیر جاده خاکی فاصله زیاد نگیرد و در حاشیه جاده کمپ خودتونو برپا کنین و یا اینکه فرد راهنمای آشنا به مقصد رو همراه ببرید. ریگ جن که در این تصویر میبینید به اصلا به افراد غیر حرفه ای برای کویرنوردی توصیه نمیشه. 

01 دی 1397

انتشار:29 آذر 1397

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.