karnaval.ir

مهسا محرابی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

19 آذر 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

به نقل از ایرنا؛ هادی پژوهش، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس، گفت کاوش های باستان شناسی در منطقه فاروق مرودشت در حال انجام است و هیچ گنجی در آن نیست؛ گنج در قصه ها است.

فاروق شهری است سرشار از مناظر زیبای طبیعی و محصولات باغی مانند انار که در فاصله حدود 12 کیلومتری از تخت جمشید قرار دارد. همچنین تخت جمشید با قرارگیری در فاصله 55 کیلومتر از شمال شیراز، در محدوده جغرافیایی مرودشت واقع است.

هادی پژوهش، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس در این باره بیشتر می گوید:

گنج در قصه ها وجود دارد ، اما کاوش باستان شناسی مشترکی در فاروق حال انجام است که به بناهای زیر خاک هم دسترسی یافته اند اما مجسمه و مسکوکاتی پیدا نشده است.

هادی پژوهش در گفت و گویی که با خبرگزاری ایرنا در روز 5 شنبه، 18 آذرماه داشت در این باره بیشتر توضیح می دهد :

دلیلی بر انکار و کتمان موضوع نیست، در فضای مجازی اینطور فضا سازی شد که گنج پیدا شده و برخی می خواهند آن را پنهان کنند ، اما واقعا گنجی یافت نشده است .

او افزود:

در اینکه از گذشته های دور تاریخی آثاری در منطقه فاروق وجود دارد تردیدی نیست و کاوشها نشانگر آن است که دراین منطقه آثار باستانی و سفالینه هایی وجود دارد ، بخشهایی مثل دیوارها ، ستون های تاریخی هم پیدا شده ، آثار سفالی هم شاید باشد اما گنجی در کار نیست و گنج صحت ندارد .

پژوهش صحبت هایش را در حالی ادامه داد که به اعتماد نکردن به اصل بودن عکس هایی که در این باره منتشر شده اشاره داشت و گفت:

متاسفانه تب و تابی در مردم ایجاد شد و برخی گفتند گنجی پنهان شده و می خواهند آن را کتمان کنند ، دلیلی بر پنهان کردن وجود ندارد ، سفال ها و آثار باستانی که در این منطقه وجود دارد کتمان نشده اگر گنجی هم بود کتمان نمی شد ، بنا بر این موضوع به شکلی که در فضای مجازی منتشر شده نبوده است.

پژوهش اذعان داشت که انگیزه ای پشت این موضوع و فضاسازی وجود دارد و گفت:

فضای مجازی تیغ دو لبه است که هم برای انتشار حقایق و هم برای انتشار مواردی که نمود عینی ندارد مورد بهره برداری قرار می گیرد ، اگر چیزی یافت شود متعلق به همین آب و خاک است و باید مراقبت شود ، اما دلیلی ندارد که اگر چیزی هم کشف شود کتمان شود ، افرادی که دنبال این نوع فضا سازی ها هستند و اگر این فضا سازی ها ادامه یابد باید در مراجع قضایی پاسخگو باشند .

جالب است بدانید که در هفته ها و روزهای گذشته، در فضای مجازی به طور گسترده ای، عکس ها و فیلم هایی از اکتشافات تخیلی در مورد گنج کوروش منتشر شده و با تعجب کاربران همراه بوده است.
 مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مرودشت، سعید صفرزاده در این با خبرگزاری ایرنا صحبتی داشت:

ادعای طرح شده در فضای مجازی درباره کشف جدید آثار تاریخی در شهر فاروق این شهرستان صحت ندارد.

مصیب امیری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس نیز در این باره صحبت کرد و با نادرست خواندن ادعاهای مطرح شده در شبکه های مجازی گفت:

هم اکنون در دشت مرودشت حدود 300 اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است که سهم روستای فاروق پنج اثر تاریخی است وتصاویری که درفضای مجازی نشریافته غیرواقعی است.

گنجی در فاروق مرودشت نیست

#اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.

هیچ وقت فکرش را هم نمی‌کردم که در دنیای گردشگری و سفر فعالیت کنم؛ برای کسی که در دبیرستان ریاضی و در دانشگاه آی‌تی خوانده کار و پیشه، خشک‌تر از این‌ها معنی می‌شود؛ اما اتفاقی‌تر از چیزی که فکرش را بکنم وارد دنیای سفر شدم.

...

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

قوچعلی

گنج کورش همانجایی هست که خودش گفت دستور داده که پیکرش را بدون مومیایی به خاک بسپارند تا تشکیل دهنده "خاک ایران" باشد گنج کورش همان حفظ آب و خاک ایران هست

انتشار:20 آذر 1395

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.