karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

09 اسفند 1395

به روز رسانی

24 آذر 1399

اصفهان، شهری که بارها و بارها آن را با لقب نصف جهان خوانده ایم و همه به خوبی با آن آشنایی داریم. مقصدی کم نظیر در جهان که در گوشه گوشه اش جاذبه ای تاریخی آرمیده است و قصه هایی شنیدنی را برای عابران و رهگذران روایت می کنند.  هر سال گردشگران بسیاری از داخل و خارج کشور راهی این دیار می شوند تا با چند روز اقامت در آن بتوانند گوشه ای ناچیز از دیدنی های این شهر را ببینند و با خاطره ای خوش آن را ترک کنند. ما هم برای آنکه از هیچ یک از زیبایی های این شهر بی نصیب نمانید، در مطالب زیر برایتان از جاذبه های تاریخی آن سخن گفتیم:

مطمئنا زمان سفر شما محدود است و نمی توانید به همه ی جاذبه های این شهر سر بزنید. برای همین می خواهیم شما را با مهم ترین و خاص ترین فعالیت ها و جاذبه های شهر اصفهان آشنا کنیم تا بتوانید برنامه ریزی درستی برای سفرتان داشته باشید.

به یاد داشته باشید که آنچه که در ادامه می آید تنها پیشنهاداتی برای مدیریت بهتر زمان در سفرهستند و کلیه ی جاذبه های شهر را شامل نمی شوند.

اصفهان

1- از آثار جهانی اصفهان غافل نشوید

اصفهان یکی از شهرهایی است که میراث ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو را در خود جای داده است. این آثار دارای اهمیتی جهانی هستند و بسیاری را از سراسر دنیا به اصفهان می کشانند پس حتما به بازدید از آنها بروید تا از دیدنشان بی نصیب نمانید. این آثار عبارتند از:

* میدان نقش جهان یا امام

میدان نقش جهان یکی از جاذبه های تاریخی ایران می باشد که ساخت آن به زمان شاه عباس دوم باز می گردد. از ارزش تاریخی و جهانی آن که بگذریم فضای زیبای میدان و جاذبه های پیرامون آن بهانه ی خوبی است تا سوار کالسکه شوید و در آن گشتی بزنید. کالسکه سواری در این میدان شما را از فضای شهر و ماشین هایش دور می کند و تجربه ای تازه به شما هدیه می دهد.

علاوه بر این با رفتن به این میدان با یک تیر چند نشان زده اید چرا که کاخ زیبای عالی‌قاپو، مسجد شاه (اصفهان)، مسجد شیخ لطف‌الله و سردر قیصریه در این میدان قرار دارند و می توانید از آنها نیز بازدید کنید. اگر اهل خرید صنایع دستی نیز باشید غرفه های صنایع دستی در میدان نقش جهان بهترین نوع آنها را در اختیار شما قرار می دهند.

* مسجد جامع اصفهان

یکی از تماشایی ترین ابنیه های مذهبی اصفهان، مسجد جامع آن می باشد که در زمین وسیعی احداث شده و از نظر معماری و تزیینات در نوع خود منحصر به فرد است. این مسجد توجه گردشگران از سراسر جهان را نیز به خود جلب می کند و هر شخص از هر دین و آیینی محو زیبایی های آن می شود.

* باغ چهل ستون و کاخ زیبای آن

باغ چهلستون یکی از نه باغ ایرانی است که نامش در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد. این باغ مساحتی بالغ بر ۶۷۰۰۰ متر مربع را به خود اختصاص داده است و یکی از تماشایی ترین اماکن شهر اصفهان می باشد. این باغ یکی از شاخص ترین بناهای اصفهان را به نام کاخ چهلستون در خود دارد که هسته ی اولیه ی آن مربوط به زمان شاه عباس اول می باشد. تالار آینه، تالار ۲۰ ستون، دو اتاق بزرگ شمالی و جنوبی تالار آینه، ایوان های طرفین سالن پادشاهی و حوض بزرگ مقابل تالار با تمام تزیینات نقاشی و آینه کاری و کاشی کاری دیوارها و سقف ها از جمله تماشایی ترین قسمت های این مکان زیبا به شمار می روند.

میدان نقش جهان

میدان نقش جهان
میدان نقش جهان

مسجد جامع اصفهان

مساجد اصفهان

عمارت چهل ستون

کاخ چهلستون اصفهان

2- دیگر آثار تاریخی نصف جهان را فراموش نکنید

در کنار بازدید از میراث جهانی اصفهان، به سراغ دیگر بناها و اماکن تاریخی نیز بروید و برنامه سفرتان را کامل کنید. هر یک از این بناها در نوع خود بسیار ارزشمند هستند و تاریخی طولانی را پشت سر گذاشته اند. این آثار عبارتند از:

* منارجنبان

منار جنبان بنایی است کهن، ساخته شده در قرن هشتم هجری. ساختمانی با سقف گنبدی که نشانی شاخص از معماری ایرانی است. قسمت زیرین سقف گنبدی، گور شیخی به نام عمو عبدالله کارلادانی است با سنگ قبر سفیدش می درخشد و در انتهایی ترین قسمت بنا قرار دارد. سقف بنا با کاشی کاری های لاجوردی و فیروزه ای پوشانده شده و چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند.

* کلیسای وانک

کلیسای وانک از کلیساهای تاریخی ارمنیان اصفهان می باشد که زمان ساخت آن به زمان شاه عباس دوم باز می گردد. وانک در زبان ارمنی به معنای صومعه به کار می رود. این کلیسا در میان هموطنان ارامنه به آمنا پرکیچ به معنی کلیسای نجات دهنده مقدس شهرت دارد و نام خود را ازکلیسای “سورپ آمنا پرکیچ وانک” جوغا در نخجوان گرفته است. 

 منار جنبان

منارجنبان اصفهان

کلیسای وانک

کلیساهای اصفهان
کلیساهای اصفهان

3- قدم زدن بر روی پل های تاریخی را از دست ندهید

عبور زاینده رود از میان شهر اصفهان باعث شده تا این شهر میزبان پل های تاریخی زیادی باشد. پل هایی زیبا و تماشایی که قدم زدن بر روی آنها شما را به سفری تاریخی می برد. کنار این پل ها محل تجمع اصفهانی ها به ویژه در آخر هفته هاست، آنها به کنار این پل ها می آیند و در سکوت و آرامش به تماشای آنها می نشینند.

حاشیه زاینده رود پاتوق هنرمندان خیابانی است و می توانید نواختن موسیقی آها را ببینید و از شنیدن یک اثر آن هم در حال و هوایی تاریخی و آرام، لذت ببرید. در میان پل های زیبای این شهر، سی و سه پل و پل خواجو را در اولویت بگذارید که در فاصله ی کمی از هم قرار گرفته اند و طرفداران بیشتری دارند.

سی و سه پل
پل خواجو
اصفهان

4- حتما بریانی را امتحان کنید

غذاهای سنتی اصفهان بسیارند اما بریانی در میان آنها شهرت بیشتری دارد. این غذا با فرهنگ اصفهانی ها در آمیخته است و تقریبا در سراسر شهر می توانید طعم آن را بچشید. این غذای خوشمزه را برای یکی از وعده های غذایی خود در نظر بگیرید البته به علت چربی بالای آن پیشنهاد می شود که برای ناهار آن را میل کنید. نوش جان!

بریانی
بریانی

5- لذت خرید سوغات و صنایع دستی از بازار را تجربه کنید

شاید پیش خودتان بگویید که خرید جزیی از همه ی سفرهاست و تقریبا همیشه آن را انجام می دهید اما در سفر به اصفهان، خرید سوغات حال و هوای دیگری دارد چرا که برای تهیه آن باید قدم به بازاری تاریخی بگذارید که با جلوه های شگفت انگیزش شما را محو تماشای خود می کند.

شاید دالان های متعدد آن شما را دچار سردرگمی کند اما دریایی از انتخاب های گوناگون در میان محصولاتی اصیل و با کیفیت نصیبتان می شود  که می تواند کمک بزرگی به شما برای تهیه ی سوغات باشد.

بازار اصفهان
بازار اصفهان

6- در کافه های محله جلفا تجربه ای متفاوت را برای خود رقم بزنید

اگر اهل کافه رفتن هستید و دوست دارید در سفر هم یک طعم بی نظیر را بچشید  و یا پس از یک روز گشت و گذار می خواهید کمی استراحت کنید، به محله جلفا بروید و در کافه های زیبای این محله اوقات خوشی را سپری نمایید. کافه های این محله از بهترین های اصفهان هستند و با فضاهای متفاوت و زیبای خود و عطر خوش قهوه های اصیل از شما پذیرایی می کنند.

جلفا اصفهان
جلفا اصفهان
جلفا اصفهان

سخن آخر

تا به حال به اصفهان سفر داشته اید؟

کدام یک از پیشنهادات گفته شده را تجربه کرده اید؟

آیا پیشنهاد دیگری برای گردشگران دارید؟

منتظر نظرات، پیشنهادات و تجربیات شما عزیزان هستیم.

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.