karnaval.ir

الهه افهامی

انتشار

13 خرداد 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

اغلب ما سفر و دیدن مکان های جدید را دوست داریم اما بنابر شرایط و امور زندگی شاید نتوانید زیاد مسافرت برویم، اما همیشه رویای کشف و دیدن مناطق مختلف را در سر می پرورانیم، اگر شما هم زمان زیادی برای سفر ندارید و می خواهید بیشتر با مقاصد منحصر به فرد و خاص دنیا آشنا شوید کارناوال برای شما برنامه ی ویژه ای دارد، تا به حال با بسیاری از مکان های رمز آلود در دنیا و حتی ایران آشنا شده ایم.

امروز هم می خواهیم به جزیره ای دورافتاده در ژاپن برویم که رازی عجیب و شگرف را در سینه دارد، جایی که می تواند مقصدی بکر برای افراد جویای هیجان و کشف رازهای اماکن دورافتاده باشد، این جزیره که ناگارو ( Nagoro ) نام دارد انسان هایش همه عروسکی هستند، به عبارت دیگر همه ی ساکنان این جزیرهه عروسک اند و هیچ انسانی در این جزیره زندگی نمی کند، شاید افسانه ی مشهور زنده شدن عروسک ها در شب و به دور از نگاه انسان ها را شنیده باشید...

حتما وجود تعداد زیادی عروسک در جزیره ای خالی از سکنه حکمتی دارد که تا به ناگارو نرویم و این جزیره را از نزدیک نبینیم نمی توانیم نظری قطعی در رابطه با این موضوع بدهیم، با کارناوال همراه باشید تا به جزیره ی ناگارو، سرزمین عروسک ها سفر کنیم.

اگر سفر در اماکن رمزآلود ایران را ترجیح می دهید این مطالب کارناوال را از دست ندهید:

دریاچه تخت سلیمان | گنجینه رمزآلود تاریخ ایران

قنات قصبه گناباد | سفر به دالان های رمزآلود

روستای ناگارو
روستای ناگارو

چرا سفر به جزیره ناگارو؟


_ یکی از جالب ترین جزایر دنیاست.

_ ساکنان این جزیره همه عروسک هستند.

_ داستانی شنیدنی در پس داستان ناگارو پنهان شده است.

روستای ناگورو

 وقتی عروسک ها جان می گیرند

وارد روستا که می شوی به خانم و آقایی که نگهبان روستا هستند سلام کن، شاید پاسخ تو را ندهند اما اگر کمی با دقت در چشمانشان بنگری پاسخت را خواهی گرفت. پیرزنی را در مزرعه می بینی،  که سخت مشغول کار است حتما خسته نباشید بگو.  

حتی بچه ها  هم در مدرسه سرو پا گوش هستد و خیره بر چشم های معلم و تخته سیاه آرام نشسته اند. با این که همه جا را سکوتی وهم آلود فراگرفته اما اگر کمی گوش کنی حتما صدای خاطرات #روستا را می شنوی. خاطراتی که یادآور دوران کودکی Tuskime است وحالا در قالب عروسک هایی بی جان مجسم شده است.

روستای ناگارو
روستای ناگارو
روستای ناگارو
روستای ناگارو
روستای ناگارو

Tuskime، زنی که خالق شهر عروسک ها است

Tuskime ( توسکایمه)  زنی 65 ساله ،بعد از سال ها تصمیم می گیرد سری به روستای دوران کودکی اش بزند. از راه دوری به سمت ناگارو به راه می افتد. برای دیدن همسایه ها و هم بازی هایش لحظه شماری می کند. تا این که به مقصد می رسد، اما انگار این جا هیچ کس نیست.

توسکایمه نمی تواند این روستای خالی را تصور کند. به همه جا سر می زند تک تک خانه ها، مدرسه، مزرعه دوران کودکی اش، مثل این که باید این حقیقت تلخ را قبول کند. این جا خالی از سکنه است وهیچ کس در آن زندگی نمی کند.

خسته از راه و درمانده از دیدن همسایه ها و دوستان دوران کودکی، به سمت مزرعه پدری به راه می افتد. تصمیم می گرد چند روزی ر ادر مزرعه به یاد کودکی هایش به سر کند. اما انگار در مزرعه چیزی کم است.

این مترسک است که جایش خالی است. دست به کار می شود تا مترسک مزرعه را بسازد. با چوب و کاه و کاغذ و حالا دل خوشی که او را از تنهایی در می آورد. مزرعه دوران کودکی اش حالا کامل است.

با مترسک دست ساز توسکایمه .

ناگارو
ساکنان عروسکی در روستای ناگورو8
ناگارو
ناگارو

توسکایمه و داستان عروسک های او

بعد از گذشت 13 سال، هنوز هم نمی تواند از این جا دل بکند، اما حالا دیگر روستا خالی از سکنه نیست.

بعد از مترسک، توسکایمه فکری به ذهنش می رسد. این که با ساکنان عروسکی به روستا جان دهد. ساکنانی حتی مهربان تر از ساکنان قبلی  و حالا این روستا زنده است به لطف عروسک های دست ساز پیرزنی که به سکوت تلخ روستای کودکی خود قانع نشد.

#ناگارو همان دهکده ی دورافتاده که ساکنانش آن را ترک کرده بودند حالا دل خوش است به همین عروسک های بی جان که به آن جان بخشیده اند. اما تلخ است هنوز از بین رفتن ساکنان روستا بعد از سه سال.

در معرض باد و باران و گرما و سرما، عروسک ها بیشتر از سه سال دوام نمی آورند، اما توسکایمه نمی گذارد روستا خالی بماند دوباره دست به کار می شود تا شخصیت از بین رفته را خلق کند.

ناگارو
ناگارو
ناگارو

روستای Nagoro (ناگورو) و ساکنان از دست رفته

ناگورو در یکی از کوچک ترین جزیره های #ژاپن و پشت دره ای به اسم شیکوگو پنهان شده است.

امروز تنها 35 نفر در این روستا زندگی می کنند. توسکایمه 65 ساله و پدر 85 ساله اش دو نفر از آن ها هستند. اکثر ساکنان روستا مسن و بازنشسته اند به همین دلیل توسکایمه جوان ترین عضو از ساکنان روستا است. اما داستان خالی شدن روستا مانند هزاران روستای دیگر، داستانی تکراری است از کوچ مردمان دهکده به سمت شهرها، تا شاید در آن جا زندگی بهتری برای خود دست و پاکنند. #روستای ناگورو هم با این که زیبا وخوش آب وهوا است اما شاید برای تامین معاش ساکنان کافی نبوده و مردمان روستا مجبور به ترک آن شده اند.

امروزه گردشگران برای دیدن روستای مزین شده با عروسک های دست ساز راهی ناگورو می شوند. برخی از آن ها حسی غریب و گنگ در روستا دارند شاید چیزی شبیه به ترس. 

روستای ناگارو
روستای ناگارو
روستای ناگارو
روستای ناگارو

مصاحبه ای کوتاه با توسکایمه درباره عروسک ها 

از زبان توسکایمه

" دوست نداشتم عروسک هایم ترسناک و آزار دهنده باشند، اما از صحبت های پنهانی بازدید کنندگان متوجه شدم عروسک هایم برای آنها عجیب و ترسناک هستند و گردشگران حس خوبی به آنها ندارند"

" وقتی عروسک ها را می سازم به خاطرات دوران کودکی ام فکر می کنم، هر کدام از عروسک هایم  نشان دهنده شخصیت های قدیمی در روستا هستند که حالا همه آنها از این دنیا رفته اند."

" حلا تنها سرگرمی من همین عروسک ها هستند، تا حالا 350 عروسک از شخصیت های زن ومرد ساخته ام "

روستای ناگارو
روستای ناگارو
روستای ناگارو
روستای ناگارو
روستای ناگارو

آمار نگران کننده از مردن روستاها و کاهش جمعیت در ژاپن

روستای ناگورو  تنها نمونه ای کوچک از خالی شدن و از بین رفتن روستاها است. سالیانه در ژاپن چندین روستا به این سرنوشت دچار می شوند و ساکنانش مجبورند به شهر های بزرگ برای ادامه زندگی مهاجرت کنند.

کارشناسان تخمین می زنند در آینده ای نه چندان دور 10 هزار روستای دیگر هم در ژاپن با این وضعیت روبه رو خواهند شد.

اما کاهش جمعیت هم در ژاپن نگران کننده است. در حال حاضر ژاپن 128 میلیون نفر جمعیت دارد که در سال 2046 احتمالا این جمعیت به 100 ملیون نفر کاهش می یابد و همین کاهش جمعیت هم خود به خود باعث بالارفتن قشر افراد مسن در کشور ژاپن خواهد شد.

این آمار نگران کننده مسئولان ژاپنی را به فکر انداخته تا برای افزایش جذابیت روستاها و جلوگیری از خالی شدن آنها به دنبال راه حل باشند.

ژاپن

سخن اخر

نظر شما درباره ی این روستا چیست ؟ دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید .

 

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

خیلی ترسناکه اخه روستا با عروسک یعنی چی

انتشار:08 فروردین 1400

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.