karnaval.ir

یزدان مرشدزاده

انتشار

05 مهر 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

جامعه ای را تصور کنید که بانوان آن تقریبا کنترل همه چیز را در دست دارند و در طبقات جامعه ی خود نسبت به مردان در مرتبه ی بالاتری قرار گرفته اند. شاید برای شما کمی درکش سخت باشد که چگونه ممکن است چنین مردمانی وجود داشته باشند. منظور این نیست که جامعه ی مرد سالار خوب است بلکه زن سالاری نیز خوب نیست. به احتمال زیاد شما نیز موافق تعادل میان ارزش های مردان و زنان در یک اجتماع باشید. آیا این امکان وجود دارد؟

در این مطلب سری می زنیم به قوم مینغکاباو که یکی از اقوام #کشور اندونزی محسوب می شوند و در سوماترای غربی زندگی می کنند.

از ویژگی های این قوم باید به زن سالاری یا مادر سالار بودن آن ها اشاره کرد که ریشه ای تاریخی دارد و باز می گردد به سال های پیش، زمان شکل گیری اولیه قوم مینغکاباو در اندونزی.

با کارناوال همراه باشید در این سفر جالب و متفاوت به کشور اندونزی و #سوماترای غربی.

حکومت قدرتمندانه ی زنان در سرزمینی عجیب

درباره ی قوم مینغکاباو | Minangkabau

این قوم که آنان را Minang ( مینانگ ) نیز می نامند در کشور اندونزی و منطقه ی سوماترای غربی زندگی می کنند. این مردمان جامعه ای زن سالار دارند یعنی ثروت و ارث، زمین و ... همگی از مادر به دختر می رسد، در حالی که امور سیاسی و مذهبی تحت اختیار مردان اداره می شود. البته دراین حوزه زنان نیز نقش مهم و پر رنگی را ایفا می کنند. به این رسم و رسومات و عقاید زن سالاری در اندونزی Lareh Bodi Caniago می گویند و در این منطقه قوانینی وضع شده و همه باید آن ها را رعایت کنند. 

امروزه حدود 4.5 میلیون نفر از این قوم در سوماترای غربی ساکن هستند و 4.5 میلیون نفر دیگر در سراسر کشور اندونزی و شبه جزیره ی مالایا زندگی می کنند.

مردمان این سرزمین از ویژگی های دیگری نیز برخوردار هستند. برای مثال به درس و تحصیل اهمیت خاصی می دهند و در تلاش هستند تا کودکانشان مدارج بالای علمی را کسب کنند و موفق شوند و به همین دلیل شاهد حضور گسترده ی مردمی از این قوم در اقصی نقاط جنوب شرقی آسیا هستیم که هر کدام در مرتبه ای بالا در حال فعالیت هستند، مانند سیاست و اقتصاد و ...

مینانگی ها به شدت به پیرو دین اسلام هستند ولی همیشه به سنت های خود پایبند بوده اند، مانند داشتن جامعه ی زن سالار. قبل از این که به دین اسلام روی بیاورند هندو-بودایی بوده اند. مطالعات انسان شناسی و رفتارشناسی زیادی بر روی این مردمان صورت گرفته تا ریشه ی زن سالار بودن جامعه ی آن ها را درک کنند و دلیلی برای آن بیابند. زنان مینانگی نسبت به مردان از نظر مالی قوی تر هستند و حق بیشتری دارند. بطور مثال خانه ها و زمین ها به نام آن های می بشاد و اگر ارثی وجود داشته باشد از سهم بیشتری برخوردار خواهند بود. البته به دلیل باز تر شدن جوامع مختلف و ارتباط بیشتر میانگی ها با دیگر کشورها و مردمان امروزه از شدت زن سالار بودن آن ها کاسته شده است. 

حکومت قدرتمندانه ی زنان در سرزمینی عجیب

گذشته ی این قوم و ریشه ی زن سالاری در جامعه ی آن ها

طبق یافته های تاریخی و افسانه ها گفته می شود که در اواسط قرن 12 میلادی پادشاهی به نام Maharajo Dirajo، شخصی که پادشاهی Koto Batu را بوجود آورد از دنیا رفت و همه چیز را برای همسران خود و فرزندانش به جای گذاشت. او سه فرزند از سه زن خود داشت.

همسر اول او که Puti Indo Jalito نام داشت توانست حکومت را به دست بگیرد و تمامی فرزندان پادشاه را به سرپرستی خود در بیاورد. در نتیجه برای اولین بار شاهد حضور یک زن در هسته ی اصلی قدرت یک پادشاهی بودیم و این بذری بود برای تبدیل شدن یک ملت به جامعه ای زن سالار و یا همان مادر سالار. همه چیز باز می گزدد به ریشه های تاریخی و فرهنگی ملت و همین ریشه ها هستند که آینده ی مردمان را رقم می زنند.

حکومت قدرتمندانه ی زنان در سرزمینی عجیب

نگاهی به فرهنگ این قوم

در فرهنگ این مردمان پسر جوان خانواده مسئولیتی سنگین و مهم نسبت به مادر و خواهران خود دارد. رسم است زمانی که دختران خانواده ازدواج می کنند در خانه ی خود به همراه داماد زندگی می کنند. ( البته امروزه این اتفاق بسیار کم رخ می دهد ) باید درباره ی نحوه ی به ارث رسیدن زمین و زمینداری در میان مردمان مینغکاباو برای شما بگوییم. از آن جایی که مردان آن ها برای کسب علم و کار کردن به دیگر مناطق و شهرها می روند زمین های کشاورزی می مانند و زنان. در نتیجه وظیفه ی مراقبت و کشت و کاشت بر عهده ی آنان خواهد بود.

بعد از مرگ مادر زمین ها به دختران خانواده می رسد و گاهی اوقات پسران نیز سهمی می برند.

گفته می شود مردان در این سرزمین مهمان خانه ی همسران خود هستند، ولی تا چه حد این موضوع در دنیای امروز می تواند حقیقت داشته باشد؟

حکومت قدرتمندانه ی زنان در سرزمینی عجیب

نگاهی به مراسم و جشنواره ها

در این قسمت نگاهی داریم به برخی از مراسم این قوم.

... Turun mandi : مراسم برکت کودک

... Sunat rasul : مراسم ختنه

... Baralek : مراسم عروسی

... Batagak pangulu : مراسم تحلیف رهبر قبیله

... Turun ka sawah : مراسم کار در جامعه

... Manyabik : مراسم برداشت محصول

حکومت قدرتمندانه ی زنان در سرزمینی عجیب

آشنایی بیشتر با این قوم زن سالار

در ادامه عکس هایی را می بینیم و توضیحاتی را درباره ی آن ها به شما می دهیم.

1) حکومت توسط زنان

زنان صاحب خانه و #زمین های کشاورزی هستند و وظیفه ی مراقبت و رسیدگی به آن ها را دارند.

حکومت قدرتمندانه ی زنان در سرزمینی عجیب

2) همه چیز از آن زنان است

در ساختار اجتماعی این مردم اموال به ارث رسیده به دختران می رسد و نام های کودکان نیز متعلق به مادر است و نه پدر.

حکومت قدرتمندانه ی زنان در سرزمینی عجیب

3) ترکیبی مذهبی

دین و مذهب مینانگی ها ترکیبی از سنت های گذشته و اسلام می باشد. بسیاری از مراسم آن ها به سنت هایشان مربوط می شود ولی در اصل مسلمان می باشند.

حکومت قدرتمندانه ی زنان در سرزمینی عجیب

4) اتفاقی عجیب و غریب

بر خلاف رسم و رسوماتی که در دیگر کشورهای مسلمان وجود دارد بعد از ازدواج داماد باید به خانه ی عروس برود و در کنار پدر و مادر همسر خود زندگی کند. 

حکومت قدرتمندانه ی زنان در سرزمینی عجیب

5) مراسم ازدواج جالب

خانواده و خویشاوندان عروس بهترین لباس سنتی خود را می پوشند و با پول و هدیه به استقبال داماد می روند.

حکومت قدرتمندانه ی زنان در سرزمینی عجیب

6) وظیفه ی مردان نسبت به خانواده ی خود

قبل از ازدواج مردان باید از مادر و خواهران خود محافظت کنند و بعد از ازدواج زمانی که به کار مشغول می شوند باید به حمایت از فرزندان و همسر خود بپردازند. در این حین زنان از خانه و زمین های خود مراقبت می کنند و بنیان های خانواده را حفظ می کنند.

حکومت قدرتمندانه ی زنان در سرزمینی عجیب

7) بوفالوی پیروز

طبق افسانه ها پادشاه سرزمین Majapahit در جاوه به این قوم اعلان جنگ کرد، پادشاه سوماترا پیشنهاد نبرد دو بوفالو را به جای جنگیدن داد و با پیشنهاد وی موافقت شد. در حین نبرد بوفالوی پادشاه سوماترا پیروز شد و توانست شاخ های خود را به درون شکم بوفالوی دیگر فرو کند و او را بکشد و به همین دلیل تاج های سنتی که بر سر زنان این قوم گذاشته می شود شبیه به شاخ بوفالو می باشد.

حکومت قدرتمندانه ی زنان در سرزمینی عجیب

8) رنگ های غرور

اگرچه انتظار می رود که این جامعه ی زن سالار و مادر سالار در آینده ای نه چندان دور به دست فراموشی سپرده شود ولی هنوز افرادی هستند که پایبند به سنت ها به زندگی خود ادامه می دهند. 

رنگ پرچم این قوم از سه رنگ تشکیل شده که هرکدام نشانه ی مناطق مختلفی هستند.

حکومت قدرتمندانه ی زنان در سرزمینی عجیب
حکومت قدرتمندانه ی زنان در سرزمینی عجیب

سخن آخر

نظر شما درباره ی این قوم و فرهنگ آن ها چیست؟

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.