karnaval.ir

رویا افشاری

انتشار

13 اسفند 1394

به روز رسانی

15 شهریور 1398

امینیkarnaval.ir6

امروز تصمیم گرفتیم، قدم در خانه ای بگذاریم که شکوه و زیبایی هنر ایرانی در تمام فضای آن به چشم می خورد و میهمان خود را ساعت ها مجذوب زیبایی های خود می کند، میهمانی که دیگر بعد از تماشای این نقش و نگارها دیگر نه دل بازگشت و نه پای رفتن دارد و آرزو می کند که ای کاش بار دیگر برای بازدید از این خانه (حسینیه امینی ها) به قزوین سفر کند .

همراه کارناوال باشید.

امینی هاkarnaval.ir0
امینیkarnaval.ir9
حسینیهkarnaval.ir7

حسینیه امینی ها...

از درب که وارد حیاط می شوی، خانه ای متعلق به دوره قاجار باسبک و سیاق قاجاری خواهی دید. اما هم چیز از بدو ورود به تالارهای زیبا و چشم گیر حسینیه امینی ها آغاز می شود. مشاهده آیینه کاری ها، شیشه های رنگی پنجره های ارسی، فرش های دستباف ایرانی و دیگر تزئینات بدیع آن ساعت ها و شاید روزها ذهن بازدید کننده را سرگرم و مسحور می کند.

خانه ای قاجاری با چهار حیاط در دو طبقه همکف و زیر زمین متعلق به مرحوم متعلق به مرحوم حاج محمدرضا امینی از تجار معتبر قزوین که در سال 1275 هجری قمری بنا شده و بخشی از آن را وقف حسینیه کرده است.

جداب ترین قسمت حسینیه امینی ها برای گردشگران، سه تالار موازی آن است که توسط ارسی های زیبا بهم متصل می شوند. این تالارها به صورت شرقی و غربی ساخته و درمیان دو حیاط شمالی و جنوبی واقع شده اند و حیاط ها از سمت شمال و شرق به بیرون از ساختمان راه دارند.

امینیkarnaval.ir25
حسینیهkarnaval.ir9
امینیkarnaval.ir3

 تالارها...

بزرگترین تالار در میان دو تالار دیگر با ابعاد 18متر طول و 5متر عرض قرار دارد و در انتهای ضلع شرقی و غربی تالارها دو اتاق کوچک دیده می شود.

سردابه، زیر زمین، شربت خانه، انبار و دستشویی در زیر تالارها قرار دارد و از سه سمت به حیاط های شمالی و جنوبی راه دارند.

امینیkarnaval.ir30
حسینیهkarnaval.ir15

تزیینات تالارها ...

ارسی های تالار جنوبی با شیشه های رنگی که چشم انداز آن رو به حیاط جنوبی است، به غایت هنرمندانه و استادوار کار شده و آیینه کاری های بسیار چشم گیر و شگفت انگیز در کنار نقاشی های زیبای سقف آن، بازدیدکننده و مهمان خود را متعجب و حیران می سازد.

طاقچه ها و رف های کاسه ای که با هنر آیینه کاری و گچبری های هنرمندانه تزیین شده در تالار میانی قرار دارد، تالاری که با دوپنچ دری به تالارهای کناری خود(شمالی و جنوبی) راه دارد. در بالای این پنج دری ها نیم دایره ای که بروج دوازده گانه برروی آن نقش شده بسیار جالب و دیدنی است.

تزیینات سقف تالار شامل تزیینات گچبری و آیینه کاری و نقاشی روی چوب است. هنرمند و طراح این تزیینات بدیع و شگفت انگیز سقف را به سه قسمت تقسیم کرده و بخش میانی آن را با طرح‌های اسلیمی و ختایی گچبری و آیینه کاری نموده و اطراف(دوقسمت دیگر) را با نقاشی روی چوب با طرح گل و بلبل زینت بخشید و با آیینه گره بندی کرده است.

ستون های تالار با تزیینات آینه و نقوش گیاهی-حیوانی گچبری ها جلوه و شکوهی تحسین برانگیز به فضا بخشیده است.

چلچراغ هایی که از سقف پرکار و تزیین شده تالارها آویخته شد، مقرنس های منظم و پیوسته میان رف ها و طاقچه ها از دیگر تزیینات الحاقی حسینیه به شمار می آید.

حسینیهkarnaval.ir29
حسینیهkarnaval.ir31
حسینیهkarnaval.ir27
حسینیهkarnaval.ir8
حسینیهkarnaval.ir19
حسینیهkarnaval.ir7
حسینیهkarnaval.ir22

Photo By Behnam Safarzadeh

حسینیهkarnaval.ir21
امینیkarnaval.ir0
حسینیهkarnaval.ir12
امینیkarnaval.ir36
امینیkarnaval.ir39

Photo By Mahdiyeh Bozorgi

امینیkarnaval.ir4

تزیینات بیرونی تالارها ...

بنای خانه ای سنتی زیبا و تماشایی با مصالح بوم آورد و ساده، جلوه ای از ذوق و اندیشه معماران هنرمند قزوینی را نشان می دهد که برای تحکیم و برپایی بنا نهایت دقت و هنر خود را به کار برده اند.

یکی از جاذبه های این خانه (حسینیه) درها و ارسی های آن است که با گره چینی و مشبک کاری و شیشه های رنگارنگی که استادانه کار شده اند. هنگام تابش خورشید به این شیشه های رنگارنگ و تلالو نورهای رنگی بر روی فرش های دست بافت اصیل و دیوارها جلوه ای بی بدلیل از هنر این سرزمین را خواهید دید.

رخ بام هایی سنگی، پایه ستون‌ها و نقش برجسته های ازاره‌ها، خیابان کشی و مرزبندی باغچه ها  و درختان میوه  و تاک ها در کنار حوضی وسیع در میانه حیاط و سنگ جالب توجه فواره آن، صفا و طراوتی ویژه به فضای حیاط بخشیده که میهمان را به آرامش و سکونی دوست داشتنی دعوت می کند.

حسینیهkarnaval.ir17
امینیkarnaval.ir38
امینیkarnaval.ir8
امینیkarnaval.ir14
حسینیهkarnaval.ir4
امینیkarnaval.ir24

موزه عاشورایی امینی ها ...

در محرم سال 1394شمسی در این حسینیه موزه ای برای ترویج فرهنگ عاشورایی راه اندازی شد که در آن به نمایش ابزار عزاداری از گذشته تاکنون، اشعار و نوحه‌های قدیمی، پرده‌نوشته‌ها ، نقاشی‌های هنرمندان قدیمی از واقعه عاشورا ، عکس های قدیمی هیئت های عزاداری قزوین و... پرداخته اند و در معرض دید عموم قرار داده شده است.

امینیkarnaval.ir33
حسینیهkarnaval.ir5
حسینیهkarnaval.ir15
امینیkarnaval.ir10
امینیkarnaval.ir7
امینیkarnaval.ir20

کی وچطور برویم؟

شهر قزوین جاذبه ها و اماکن تاریخی بسیاری دارد که برای بازدید از همه آن ها بهتر است در ایام نوروز و یا تابستان به این شهر سفر کنید. البته در دیگر ایام سال نیز سفر خوبی خواهید داشت اما چون در زمستان روزها کوتاه می شوند،مجبور می شوید بازدید را به روز دیگر موکول کنید.

حسینیه امینی ها در انتهای خیابان مولوی نرسیده به چهار راه منتظری واقع شده است.

امینیkarnaval.ir35
حسینیهkarnaval.ir8
حسینیهkarnaval.ir23

توصیه های دوستانه کارناوالی ...

سعی کنید قبل از ظهر به حسینیه امینی ها بروید تا تلالو نور را در پنجره های رنگی و ارسی های زیبای آن مشاهده کنید.

سرایدار حسینیه درب را بروی گردشگران می گشاید و بازدید برای عموم آزاد است.

از مکان های دیگر قزوین مثل مسجد جامع، حسینیه تقوی ها، چهل ستون و...بازدید کنید.

حمامی تاریخی به نام صفا در نزدیکی حسینیه وجود دارد که برخی معتقدند متعلق به خاندان امینی بوده است.

امینیkarnaval.ir1
امینیkarnaval.ir3
حسینیهkarnaval.ir0
حسینیهkarnaval.ir30
حسینیهkarnaval.ir3

امروز

نه آغاز و نه انجام جهان است

ای بس غم و شادی که پس پرده نهان است

گر مرد رهی غم مخور از دوری و دیری

دانی که رسیدن هنر گام زمان است

تو رهرو دیرینه سرمنزل عشقی...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.