karnaval.ir

مهسا محرابی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

16 دی 1394

به روز رسانی

15 شهریور 1398

می توان گفت در تمام دنیا , در تمام کشورها , تمام مردم همیشه به بعضی از آداب و رسوم و سنت هایشان پایبند بوده اند و با برگزاری مراسم هایی این ادای احترام را هم به خود و هم به تمام دنیا نشان می دهند .

جلوه ای از این ادای احترام به سنت ها را می توان در یک جشنواره در کاستاریکا دید . جشنواره ای که هر سال برگزار می شود با نام :

جشنواره ی رقص شیطان | Dance of the Little Devils | کاستاریکا

Dance of the Little Devils-کاستاریکا-جشنواره رقص-karnaval.ir2
فستیوال کاستاریکا www.karnaval.ir4

نگاهی به آداب و رسوم در کاستاریکا

جمهوری کاستاریکا کشوری است واقع  در آمریکای جنوبی است  که تاریخ غنی ای پشت این کشور و مردمانش وجود دارد و به همین دلیل تعجب ندارد اگر در سفرتان به کاستاریکا اقوام و قبایل مختلفی را ببینید که هر کدم سنت ها و فرهنگ های خود را دارند  و اتفاقا به شدت هم به این ارزش ها و فرهنگ ها پایبندند . این ادای احترام مردم کاستاریکا به سنت ها و فرهنگ شان را می توان در مراسم های مختلفی که هر ساله برای گرامی داشت تاریخشان و آداب و رسومش برگزار می کنند دید . یکی از این مراسم ها " جشنواره ی رقص شیطان " یا Dance of the Little Devils است که هم از نظر نحوه ی برگزاری خاص است و هم از نظر تاریخی ارزشمند.

Dance of the Little Devils-کاستاریکا-جشنواره رقص-karnaval.ir18

جشنواره ی رقص شیطان | Dance of the Little Devils

این جشنواره از یکی از قبایل کاستاریکا با نام Boruca  در پونتا آرناس یکی از شهرهای کاستاریکا با جمعیتی در حدود 2 هزار و 500 سکنه در 12 مایلی مرز کاستاریکا-پاناما سر چشمه می گیرد .

این قبیله هر سال از تاریخ 31 دسامبر تا 2 ژانویه جشنواره ای در Reserva Indigena Boruca بر پا می کنند با نام رقص شیطان ، که نمادی است از درگیری ها و اختلاف های کاستاریکا و اسپانیا .

جشنواره در نیمه شب  30 دسامبر با زدن زنگ کلیسا آغاز می شود و نوازندگان , با انواع و اقسام آلات موسیقی و برپا کردن آتش این جشنواره ی سه روزه را افتتاح می کنند .

هدف جشنواره این است که نشان دهد کاستاریکا با وجود این که توسط اسپانیا , اشغال شد اما باز هم به فرهنگ و سنتش پای باند است و هیچ گاه ارزش ها و سنت هایش را فراموش نمی کند حتی اگر نتیجه ی استعمار این باشد که مردمان کاستاریکا به زبان اسپانیایی صحبت کنند .

فستیوال کاستاریکا www.karnaval.ir12
جشنواره رقص شیاطین در کاستاریکا-karnaval.ir1

چگونگی برگزاری جشنواره ی رقص شیطان

 جشنواره روایت گر داستان ها و اتفاق هایی است که میان کاستاریکا و اسپانیا رخ داده است . اتفاقاتی که چیزی در حدود 500 سال پیش در طی استعمار کاستاریکا توسط اسپانیا رخ داده است .

نحوه ی برگزاری جشنواره به این صورت است که : عده ای از مردان لباس هایی می پوشند که یادآور شیطان است و عده ای هم لباس هایی می پوشند با مضمون گاو نر . این گاو نر همان اسپانیایی های مهاجم هستند که صورتشان از بدنشان بزرگتر است و چهره های غیر طبیعی دارند . جشنواره شروع می شود و شیطان ها با رقص هایی به گاو های نر بی احترامی می کنند . در نهایت این گاو نر از این بی حرمتی خسته و کسل می شود و تصمیم به ترک کاستاریکا می گیرد . به این ترتیب کاستاریکایی ها موفق می شوند متجاوزین اسپانیایی را از خاک کشورشان بیرون کنند .

به این ترتیب شیاطین کوچک در این نبرد پیروز می شوند و زندگی دوباره به روال عادی اش بر می گردد و همین باعث می شود تا مردم  به جشن و شادی می بپردازند .

Dance of the Little Devils-کاستاریکا-جشنواره رقص-karnaval.ir0
فستیوال کاستاریکا www.karnaval.ir10
فستیوال کاستاریکا www.karnaval.ir11
جشنواره رقص شیاطین در کاستاریکا-karnaval.ir2
فستیوال کاستاریکا www.karnaval.ir13
Dance of the Little Devils-کاستاریکا-جشنواره رقص-karnaval.ir8
Dance of the Little Devils-کاستاریکا-جشنواره رقص-karnaval.ir9
Dance of the Little Devils-کاستاریکا-جشنواره رقص-karnaval.ir10
Dance of the Little Devils-کاستاریکا-جشنواره رقص-karnaval.ir15

پوشش های خاص در این جشنواره

اصلی ترین بخش این جشنواره لباس ها و ماسک هایی است که  توسط مردان استفاده می شود . نکته اصلی پوشش هم ماسک هایی است که به صورت دستی ساخته می شوند . این ماسک ها به دو مدل تقسیم می شوند :

مدل "دیابلو"

مدل "اکولوژی"

ماسک های مدل دیابلو چهره های خشن و ترسناک را می سازند و ماسک های اکولوژی نمادی از حیوانات،پرندگان و طبیعت را ترسیم می کنند.

Dance of the Little Devils-کاستاریکا-جشنواره رقص-karnaval.ir13
Dance of the Little Devils-کاستاریکا-جشنواره رقص-karnaval.ir12
فستیوال کاستاریکا www.karnaval.ir5
فستیوال کاستاریکا www.karnaval.ir29
فستیوال کاستاریکا www.karnaval.ir2
فستیوال کاستاریکا www.karnaval.ir3

جایگاه زنان در رقص شیاطین

زنان در این جشنواره نقش نیروهای پشتیبان را دارند . در خارج از میدان برگزاری حضور دارند و مشغول آماده سازی مواد غذایی برای مردانی هستند که رقص را اجرا می کنند . همچنین از مردمانی که برای بازدید آمده اند با نوشیدنی هایی پذیرایی می کنند .

Dance of the Little Devils-کاستاریکا-جشنواره رقص-karnaval.ir4
فستیوال کاستاریکا www.karnaval.ir8
فستیوال کاستاریکا www.karnaval.ir7
فستیوال کاستاریکا www.karnaval.ir0

رقصی با فواید فرهنگی و توریستی

این جشنواره امروز تنها یک اتفاق تاریخی و فرهنگی در کاستاریکا نیست بلکه به یک اتفاق اقتصادی هم تبدیل شده است .چرا که هر سال قبل از سال نوی میلادی گردشگران زیادی به کاستاریکا می آیند تا از این جشنواره دیدن کنند و همین موضوع باعث رونق زندگی مردم شده است . در کنار این موضوع , از آنجا ماسک هایی که در جشنواره ی رقص شیاطین استفاده می شود همگی دست ساز هستند و از چوب بالسا ساخته می شوند ، جزو صنایع دستی کاستاریکا محسوب می شوند , گردشگران زیادی هر سال از مغازه های شهر این صنایع دستی را به عنوان سوغات سفر خریداری می کنند .

Dance of the Little Devils-کاستاریکا-جشنواره رقص-karnaval.ir30
جشنواره رقص شیاطین در کاستاریکا-karnaval.ir4

رفتن به این جشنواره

اگر قصد دارید تا به دیدن این جشنواره بروید ابتدا باید به کاستاریکا بروید . از آنجا به Rey Curre شهری در 20 کیلومتری جنوب بوئنوس آیرس و 90 کیلومتری جنوب San Isidro بروید . از آن جا از طریق بزرگراه Inter American خود را به Boruca , محل برگزاری این جشنواره برسانید .

Dance of the Little Devils-کاستاریکا-جشنواره رقص-karnaval.ir6
Dance of the Little Devils-کاستاریکا-جشنواره رقص-karnaval.ir7
Dance of the Little Devils-کاستاریکا-جشنواره رقص-karnaval.ir5
تصاویر بیشتری از جشنواره ی رقص شیاطین

کلام پایانی

می گوییم و می خندیم
ولی خوب می دانیم،
دور هر سفره
جای یک نفر خالی ست!

هیچ وقت فکرش را هم نمی‌کردم که در دنیای گردشگری و سفر فعالیت کنم؛ برای کسی که در دبیرستان ریاضی و در دانشگاه آی‌تی خوانده کار و پیشه، خشک‌تر از این‌ها معنی می‌شود؛ اما اتفاقی‌تر از چیزی که فکرش را بکنم وارد دنیای سفر شدم.

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.