karnaval.ir

مینا جعفری

انتشار

10 دی 1394

به روز رسانی

15 شهریور 1398

به دام انداختن عقابی آزاد ، رام کردن و به شکار فرستادنش ، مهارتی است که قبایل قزاق برای بقا در دشت های سرد بدست آورده اند.

در قزاقستان از قرن هفدهم تا به امروز، این شیوه شکار رایج بوده و امروزه به شکل فستیوالی درآمده برای نشان دادن این ارتباط عمیق بین انسان و شکارچی آسمان ها.

در ادامه از این فستیوال و بانیان آن ، یعنی عقاب طلایی و داستان اسارتش بیشتر می گوییم...

فستیوال_عقاب_طلاییkarnaval.ir11

عقاب ها در فستیوال...

این فستیوال برای اولین بار در سال 1999 و با شرکت 75 شکارچی در مغولستان برگزار شد.

از آن زمان ، هرساله شکارچیان مناطق مختلف ، برای رقابت و به رخ کشیدن مهارت خود در اواخر سپتامبر، به  شهر " Bayan-Ulgii " می آیند.

 مراسم با رژه شکارچیان و به نمایش در آوردن لباس های سنتی و وسایل شکارشان شروع می شود.

مسابقه اصلی بر سر پوست روباهی است که بر پشت اسبی گذاشته شده و شروع به دویدن می کند. عقاب ها باید پوست را گرفته و پیش صاحبشان بیاورند.

در این بخش سرعت ، چابکی و هماهنگی بین عقاب و شکارچی سنجیده می شود.

مسابقات جانبی نیز ، در زمینه های اسب سواری ، تیراندازی با کمان و بازی های محلی برگزار می شود.

مسابقات، جشن، موسیقی و رقص محلی به مدت دو روز ادامه دارد و در انتها جوایزی به بهترین شکارچی و بهترین لباس محلی داده می شود.

فستیوال عقاب طلایی، به عنوان میراث فرهنگی در یونسکو ثبت شده است.

فستیوال_عقاب_طلاییkarnaval.ir16
فستیوال_عقاب_طلاییkarnaval.ir2
فستیوال_عقاب_طلاییkarnaval.ir7
فستیوال_عقاب_طلاییkarnaval.ir14
فستیوال_عقاب_طلاییkarnaval.ir0

ویدیویی تماشایی از فستیوال...

عقاب ها سوار بر اسب، به شکار می روند...

بیش از دو قرن است که قبایل قزاق ، از عقاب طلایی تربیت شده برای شکار استفاده می کنند.

طبق افسانه ها ، شکار با عقاب تا قبل از بارش اولین برف نباید انجام شود. بنابراین ، پس از سپید شدن دشت ها از اولین برف ، مردان قبیله که بی صبرانه منتظر بودند ، به همراه عقاب هایشان ، سوار بر اسب به سمت ارتفاعات حرکت می کنند.

بعد از رسیدن بر بلندی ، صبر می کنند تا شکار مناسب را ببیند. آنگاه چشم بند عقاب را باز می کنند و او به محض دیدن شکار ، پرواز می کند و به تعقیب خرگوش یا روباه و گرگ (که معمولا برای پوستشان شکار می شوند ) می رود.
عقاب به سرعت و با چالاکی خود را بالای سر شکار می رساند، با منقار تیز خود ، زخمی اش می کند و بر روی او خیمه می زند تا صاحبش سوار بر اسب برسد.

تکه ای گوشت تازه و گرم، سهم او از شکاریست که اگر آزاد بود، غنیمت خودش بود.

فستیوال_عقاب_طلاییkarnaval.ir8
فستیوال_عقاب_طلاییkarnaval.ir17
فستیوال_عقاب_طلاییkarnaval.ir23
فستیوال_عقاب_طلاییkarnaval.ir9

شکار شکارچی...

سوال این است که ، این حیوانات آزاد ، مغرور و بلند پرواز چگونه شکار و رام انسان ها شده؟

در واقع او شکار طمع خود شد ، آزادیش را به طعمه  ای دست خورده فروخت که از آن تنها اسارت نصیب اش شده است.

قزاق ها با کار گذاشتن تله و گذاشتن طعمه بر روی آن ، این عقاب های با شکوه را به دام می اندازند.
برای چندین ماه، آن ها در قفسی درون چادر و محل زندگی صاحبشان زندانی اند، تا به صدا و بوی آن ها عادت کنند. حتی به هنگام خواب نیز در کنار شکارچی خود هستند تا به او خو کنند.
بعد از آن که عقاب به همراهی با شکارچی عادت کرد ، هفته های متوالی آموزش می بیند تا تعادل خود را با چشمان بسته، برای نشستن بر روی دست شکارچی، به هنگام سواری بر اسب حفظ کند.
سخت ترین مرحله، آموزش دادن عقاب برای برگشتن به شکارچی بعد از رها شدن است.

البته عقاب نگون بخت بعد از این مدت طولانی، درسش را یاد گرفته، خوب می داند که همنشین انسان و اسب ها شده، نگرانی شکارچی بی مورد است!

فستیوال_عقاب_طلاییkarnaval.ir13

ویدویی از شکار با عقاب...

پیشنهاد کارناوال

تورهای بسیاری از 1669 تا 1230  دلار برای بازدید از فستیوال وجود دارند که با برنامه ریزی مناسب، امکان بازدید از شهر، طبیعت و اقامتی راحت را برای شما فراهم می کنه.

اما، اگر قصد شما از سفر، علاوه بر بازدید از این فستیوال، آشنا شدن با فرهنگ قبایل آنها هم هست، برای شما پیشنهاد بهتر و ارزان تری داریم.

از فرودگاه شهر " Ulaan battar " با پروازی دو ساعته به غربی ترین شهر مغولستان " ulgii " برید.

می تونید تا روز فستیوال در شهر اقامت داشته باشید و یا به ناحیه " Oigor Gol " که محل زندگی شکارچیان هست برید، کمپ بزنید و یا بهتر از آن مهمان یکی از خانواده ها بشید و در چادر آن ها اقامت کنید. با رسوم و زبان محلی آن ها آشنا بشید و یک روز کامل را با آنها و به روش آنها زندگی کنید.

طبیعت گردی و کمپینگ در کوه های "  Tavan Bogd  "را هم از دست ندید، با کوهپیمایی پنج ساعته می تونید به بالای آن برسید و از مناظر بی نظیر اطراف لذت ببرید.

به این صورت شما تا روز فستیوال با مردمان آنجا و روش زندگیشون در شرایط سخت ناشی از طبیعت منطقه، آشنا شدید و شاید درک کردن به اسارت گرفتن عقاب ها برای شما راحت تر باشه اگر خودتون رو جای اونها بگذارید. هرچند برای من اینطور نخواهد بود.

فستیوال_عقاب_طلاییkarnaval.ir19

سخن آخر ...

طوفان شده؟

قشنگ ترین رقص را برای همین امروز بگذار

آنقدر زیبا حرکت کن، که هر که رد شد

بگوید:

چه طوفان زیبایی!

 

آیا این مطلب مفید بود؟

3 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

سوده

ممنون از مطلب مفيد و جذابتون

انتشار:23 اردیبهشت 1398

آیا این دیدگاه مفید بود؟

حسین

اسارت عقاب کار بی رحمانه و بدی نیست که شما اینقدر نگرانش هستید.

اونها خیلی عادلانه کار میکنند 

انتشار:31 شهریور 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

امیر

واقعا عالیی بود

انتشار:15 خرداد 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.