نقد و بررسی کارناوال

اطلاعات کلی

مسیریابی و جاذبه های نزدیک

نقد و بررسی کاربران

  • Address : Kuzguncuk Mahallesi, 15 Temmuz Şehitler Köprüsü, Üsküdar/İstanbul, Turkey
  • آدرس : ترکیه، استانبول، بخش اسکودار، محله کوزگونچوک، پل شهدای 15 ژوئیه (بسفر)
  • ساعت دسترسی : امروز جمعه 24 ساعته
    شنبه : 24 ساعته
    یکشنبه : 24 ساعته
    دوشنبه : 24 ساعته
    سه‌شنبه : 24 ساعته
    چهارشنبه : 24 ساعته
    پنج‌شنبه : 24 ساعته
    جمعه : 24 ساعته
    دسترسی فقط با خودرو امکان پذیر است، مگر در روز ماراتن استانبول.
  • امتیاز کارناوال : 4.6
  • امتیاز گوگل : 4.5
  • امتیاز Trip Advisor : 4.5
  • تاریخ شروع ساخت : 1970
  • سال افتتاح : 1973
  • معمار : شرکت بریتانیایی فریمن فاکس و شرکا
  • کاربری : پل
نقد و بررسی تخصصی کارناوال

پل بسفر استانبول | گذرگاهی میان دو قاره

در این مطلب می خواهیم به معرفی پل بسفر استانبول بپردازیم و شما را با این سازه منحصر به فرد آشنا کنیم که به زعم بسیاری از مردم، زیباترین پل ترکیه است. جاذبه های استانبول بسیارند؛ اما به جرات می توان گفت پل بسفر (به ترکی: پل بغاز استانبول | İstanbul Boğazı)، یکی از متفاوت ترین آن هاست و هر کسی در سفرش به استانبول می خواهد یک عکس یادگاری با این سازه بگیرد. با کارناوال همراه شوید تا اولین پل بسفر را به شما معرفی کنیم و برای تان توضیح دهیم که اصلا باید چگونه به پل بسفر برویم!

پل بسفر استانبول | Photo by : Pelin Genç
Photo by : Pelin Genç

چرا پل بسفر؟


  • اولین پل دائمی ست که دو قاره آسیا و اروپا را به یکدیگر متصل کرد.
  • یکی از برترین جاذبه های شهر استانبول است.
  • کمتر کسی ست که در سفرش به استانبول از روی این پل نگذرد و یا یک عکس یادگاری با آن نگیرد. 
  • با گذر از روی این پل می توانید سفری به دو قاره داشته باشید.
  • از این سازه به عنوان مروارید تنگه بسفر یاد می کنند. 
  • در کنار پل بسفر اول، کافه ها و رستوران های متعددی وجود دارد و همچنین تعدادی از جاذبه های معروف استانبول هم در نزدیکی این پل واقع شده اند. 
  • زمانی که به تماشای پل بسفر می نشینید به این فکر کنید که نخستین بار داریوش اول، ایده ساخت پلی بر تنگه بسفر را اجرایی کرد.
تنگه بسفر استانبول | Photo by : Unknown
Photo by : Unknown
آتش بازی پل بسفر | Photo by : Samet Güler
Photo by : Samet Güler

آشنایی با پل بسفر | Bosphorus Bridge

تنگه بسفر، باریکه آبی ست در کشور ترکیه که در حد فاصل دو دریای سیاه و مرمر قرار گرفته و دو قاره آسیا و اروپا را از یکدیگر جدا می کند، این تنگه را باریک ترین مسیر آبی می دانند که برای ناوبری بین المللی مورد استفاده قرار می گیرد. شهر زیبای استانبول در دو طرف این تنگه جای خوش کرده است. تنگه بسفر در طول تاریخ بسیار استراتژیک بود و تسلط بر آن، به حکومت ها، چه در زمان صلح و چه در هنگام جنگ، قدرت می بخشید؛ اما برای قرن ها، کسی نتوانسته بود به جز چند پل موقت در این جا، سازه ای بسازد و ارتباطی دائمی میان دو طرف برقرار کند؛ تا سال 1970، که بالاخره دولت ترکیه با احداث سازه ای بر روی این تنگه موافقت کرد و این گونه، پل دائمی میان دو قاره آسیا و اروپا برای اولین بار ایجاد شد. 

در فوریه 1970، پروژه ساخت پل بسفر آغاز شد و در ژوئن 1973 به پایان رسید. البته پس از ساخت پل بسفر، چندین سازه دیگر هم به روی تنگه بسفر ساختند تا دو سوی تنگه را به یکدیگر ارتباط دهند؛ اما با این حال پل بسفر اول، همچنان از اهمیت بیشتری برخوردار است. از دهه 1980 که پل سلطان محمد فاتح در فاصله کمی از این سازه ساخته شد، به پل بسفر، "پل اول" نیز لقب دادند. اگرچه از سال 2016 تاکنون، نام رسمی این سازه، به پل شهدای 15 ژوئیه تغییر کرده است که در ادامه دلیلش را به شما می گوییم. در آخر بد نیست بدانید که در زبان ترکی به پل استانبول، پل بغاز (İstanbul Boğazı) نیز می گویند.

ابعاد پل بسفر یا پل بغاز استانبول

این پل 1560 متر طول دارد و 33.5 متر عرض. بخش اصلی پل میان دو برج 165 متری قرار گرفته و 1074 متر طول آن است. بخش مرکزی پل توسط کابل های فلزی زیگزاگی نگه داشته می شود. همینطور بد نیست بدانید که ارتفاع پل بسفر از سطح آب را، 64 متر تخمین زده اند. 

پل بسفر را یک نمونه هوشمندانه در معماری می دانند که هم از منظر حمل و نقل از اهمیت بالایی برخوردار است و همینطور، یکی از جذابترین جاذبه های کشور ترکیه شمرده می شود. این پل زیبا نماد مهمی برای شهر استانبول است و به ویژه در طول شب ها، جلوه ای رویایی به تنگه بسفر و شهر استانبول می بخشد. 

با ما همراه بمانید تا بیشتر از این سازه بدانید. 

پل بسفر استانبول | Photo by : Arif-t
Photo by : Arif-t

بهترین نقاط برای تماشای پل بسفر

از آن جایی که پیاده روی بر روی پل بسفر ممنوع است، بیشتر مسافران استانبول، از کناره های تنگه بسفر به تماشای این سازه می نشینند. به همین خاطر، در این بخش به شما پیشنهاد می دهیم که به کجای شهر استانبول بروید تا این پل را از زاویه بهتری ببینید، یکی از گزینه های پیشنهادی ما در بخش آسیایی پل است و دیگری در بخش اروپایی:

بخش اروپایی

در بخش اروپایی، ناحیه بشیکتاشِ (Beşiktaş district) برای تماشای این پل زیبا مکان مناسبی ست. این ناحیه در منطقه ساحلی تنگه بسفر قرار گرفته است و دورنمایی تماشایی به پل بسفر دارد. اما بهترین مکان در این محدوده برای دیدن پل و گرفتن عکس سلفی با آن نزدیکی مسجد اورتاکوی است. این مکان، یکی از دیدنی ترین جاذبه های

استانبول به شمار می رود چرا که هم می توانید از مسجد زیبای اورتاکوی دیدن کنید و هم از تماشای تنگه و پل بسفر از نمایی نزدیک لذت ببرید. راه دیگری هم برای شما وجود دارد؛ می توانید از اسکله اورتاکوی، سوار کشتی های تفریحی شوید و گشتی در تنگه بسفر بزنید. به این طریق از زیر پل بسفر عبور می کنید و تجربه ای به یاد ماندنی برای خود رقم می زنید. 

ساعت و هزینه کشتی ها: این تورها از ساعت 1 بعدازظهر آغاز به کار می کنند. هر دور گردش در تنگه بسفر یک ساعت زمان می برد و به ازای هر نفر 12 لیر ترکیه (معادل 24,200 تومان) باید هزینه کنید.

در فاصله 250 متری به سمت شمال غربی مسجد، ایستگاه اتوبوس کاباتاش لیسِسه (Kabatas Lisesi) و کمی دورتر ایستگاه اتوبوس کاباتاش ارکک لیسه (Kabataş Erkek Lise) قرار گرفته اند. استفاده از اتوبوس یکی از مناسب ترین انتخاب ها برای رسیدن به مسجد اورتاکوی است و حتا بسیاری از محلی ها هم این گزینه را برمی گزینند.

آدرس: استانبول، کرانه غربی تنگه بسفر، ناحیه بشیکتاش، پل مسیدیه، محله مسیدیه، میدان اسکله اورتاکوی

Address: Mecidiye Neighborhood, Mecidiye Bridge, Beşiktaş district, İstanbul, Turkey

مسجد اورتاکوی و پل بسفر | Photo by : Engin Gokten
Photo by : Engin Gokten

بخش آسیایی

در بخش آسیایی، نواحی اطراف کاخ بیلربیی (Beylerbeyi Sarayı) مکان مناسبی برای تماشای پل بسفر است. این کاخ در محله بیلربیی قرار دارد، یعنی همان جایی که دهانه آسیایی پل در آن قرار گرفته است. برای رسیدن به این منطقه هم اتوبوس بهترین انتخاب است. ایستگاه های اتوبوس بیلربیی سرایی (Beylerbeyi Sarayı) در فاصله تقریبا 290 متری از این کاخ قرار گرفته اند و با حدود 5 دقیقه پیاده روی می توانید به آن ها برسید. 

آدرس: ترکیه، استانبول، ناحیه اسکودار، محله بیلربیی، خیابان عبدالله آقا

Address: Turkey, İstanbul, Üsküdar, Beylerbeyi Mahallesi, Abdullahağa Cd

کاخ بیلربیی و پل بسفر | Photo by : Sato Avci
Photo by : Sato Avci
کاخ بیلربیی و پل بسفر | Photo by : Ihsan Gercelman
Photo by : Ihsan Gercelman

تاریخچه پل بسفر استانبول

اولین بار در حدود سال 500 قبل از میلاد، ایده ساخت پلی به روی تنگه بسفر مطرح شد. این ایده متعلق به زمان حکومت داریوش اول، پادشاه کشورمان بود. وی در تعقیب سپاهیان قوم سکاها (1) بود که تنگه بسفر سد راهش شد و ادامه حرکت را برایش غیرممکن کرد. 

در نگاشته های هرودوت (Herodotus) -تاریخ نگار یونانی- آمده است که در زمان حکومت داریوش اول در سال 512 پیش از میلاد، ماندروکلس (Mandrocles) -یکی از مهندسان یونانی از اهالی جزیره ساموس (Samos)- پل موقتی از زورق ها (2) بر روی تنگه بسفر بست. این پل به دستور داریوش بسته شد تا سپاه پارسیان از روی آن بگذرند و به لشکرکشی شان علیه سکاها ادامه دهند. همچنین در نوشته های تاریخی آمده است که خشایارشاه نیز برای حمله به نیروهای یونان و اسپارتا از راه حل زدن پل به روی تنگه بسفر استفاده کرد. هر دوی این پل ها موقتی بودند و تنها در اسناد تاریخی می توان ردی از آن ها پیدا کرد. و اما ماجرای اولین پل دائمی که بر روی تنگه بسفر ساخته شد...

ساخت پل دائمی بسفر

تاریخچه ساخت پل دائمی به روی تنگه بسفر به سال 1900 باز می گردد؛ زمانی که شرکت راه آهن بسفر، طرح هایی شامل یک راه آهن بین دو قاره را طراحی کرد. اما هنوز میان دو قاره حتا مسیری ساده تعبیه نشده بود چه برسد به خط آهن. پس باز هم برای سال ها، پروژه ساخت مسیر ارتباطی میان دو قاره مسکوت ماند.

در دهه 1950، جمعیت استانبول روز به روز در حال افزایش بود، همچنین بالا رفتن حجم ترافیک میان بخش اروپایی و آسیایی این شهر، نیاز به یک پل را روز به روز افزایش می داد. ترافیک دریایی هم از طرف دیگر بر مشکلات می افزود، افراد بسیاری می خواستند بارهای شان را از یک طرف شهر به آن سو و به قاره دیگر ببرند. به همین خاطر نیاز به مسیری برای رفت و آمد و حمل و نقل هر روز ضروری تر می شد. تا اینکه در نهایت به خاطر فشارهای وارد شده و نیازی که به پل ارتباطی احساس می شد، در سال 1960، نخست وزیر وقت ترکیه، عدنان مندرس (Adnan Menderes) دستور ساخت این سازه را صادر کرد؛ اما انجام این پروژه، با کودتای 27 ماه می ترکیه (3) به وقفه افتاد. 

با ثبات نسبی وضعیت سیاسی کشور ترکیه، سرانجام قرارداد ساخت این پل، در تاریخ 1968 با یک شرکت بریتانیایی به نام فریمن فاکس و شرکا (Freeman Fox & Partners) بسته شد. سازه زیبای بسفر را چندی از مهندسان بریتانیایی به نام های گیلبرت رابرتز (Gilbert Roberts)، ویلیام براون (William Brown) و مایکل پرسونز (Michael Parsons) طراحی کردند. این افراد همچنین طراحی پل های هامبر، پل سورن و پل فورث رود را در کارنامه خود دارند که همگی در بریتانیا ساخته شده اند.

کار ساخت و ساز پل در فوریه 1970 آغاز شد و رییس جمهور وقت ترکیه، جودت سونای (Cevdet Sunay) و نخست وزیر، سلیمان دمیرل (Süleyman Demirel) در مراسم آغاز ساخت حضور داشتند. اجرای طرح پل بسفر را شرکت ساخت و ساز ترکی انکا (Enka Construction & Industry Co) برعهده گرفته بود و شرکت انگلیسی Cleveland Bridge & Engineering Company و شرکت آلمانی Hochtief AG پیمانکاران پروژه بودند. در نتیجه همه این همکاری های بین المللی، 35 مهندس و 400 کارگر در پروژه ساخت پل بسفر شرکت کردند.

ساخت و ساز این سازه شگفت انگیز در نهایت در اکتبر 1973 به اتمام رسید. در تاریخ 30 اکتبر همان سال، تنها یک روز پس از پنجاهمین روز بنیان گذاری جمهوری ترکیه، این پل به دست رییس جمهور و نخست وزیر وقت، آقایان فخری کوروترک (Fahri Korutürk) و نعیم تالو (Naim Talu) افتتاح شد. هزینه ساخت سازه را 200 میلیون دلار آمریکا برآورد کردند.

پاورقی


1- سکاها، دسته ای از کوچ نشینان ایرانی تبار بودند که قدمت شان به قبل از هخامنشیان باز می گردد.

2- قايق باريک وبدون بادبان وسکان

3- در تاریخ ۲۷ ماه می سال ۱۹۶۰ نیروهای مسلح ترکیه، دولت منتخب این کشور را برکنار کرده و کودتا کردند. اگرچه این کودتا نافرجام ود، اما تاثیر به سزایی در تغییر و بهتر شدن قانون اساسی این کشور داشت. 

تغییر نام پل بسفر به پل شهدای 15 ژوئیه

از آن جایی که پل بسفر اولین پلی بود که بر روی تنگه بسفر کشیده شد، این پل را به سادگی بسفر نامیدند. اما در سال 2016، رویدادی به وقوع پیوست که در نهایت باعث تغییر نام رسمی این پل شد. در تاریخ 15 ژوئیه 2016، در حین کودتای نافرجام ترکیه پل بسفر به وسیله عده ای از نیروهای ارتش ترکیه مسدود شد. در حین این ماجرا این افراد تعدادی از نیروهای پلیس و شهروندان ترکی را اسیر کردند و متاسفانه عده ای هم جان باختند. نیروهای ارتش حتا با تانک های شان از روی وسایل نقلیه عبور کردند؛ اما در نهایت فردای این روز، تسلیم پلیس و مردم معترض ترکیه شدند. گفته می شود که در حین این کودتا 41 پلیس و دو سرباز طرفدار حکومت جان باختند و از کودتاگرها نیز 104 تن کشته شدند. 

در راستای همین ماجرا، در تاریخ 25 ژوئیه 2016، نخست وزیر وقت ترکیه، بن‌علی ییلدیریم (Binali Yıldırım) اعلام کرد که زین پس نام رسمی پل بسفر به "پل شهدای 15 ژوئیه" تغییر پیدا می کند.

معماری پل بسفر

در بخش آشنایی، توضیح مختصری درباره پل بسفر و ابعاد آن دادیم. در این بخش به طور مفصل به توصیف بدنه سازه می پردازیم، پس اگر به معماری این پل علاقه دارید این قسمت را دنبال کنید.

پل بسفر، یک پل معلق با ابعاد 1560 در 33.5 متر است. معلق بودن سازه به این معناست که در ساختش، از ستون های کمی استفاده کرده اند و بیشتر وزن پل به روی کابل هایی ست که به عرشه یا شکم پل وصل هستند. طول عرشه پل، همانطور که بالاتر به آن اشاره شد 1074 متر است. ارتفاع عرشه را نیز، 64 متر از سطح آب تخمین زده اند. باید بدانید که کابل های متصل به عرشه، یکی از شاخص ترین ویژگی های پل بسفر هستند. اگر در تشخیص دادن این پل از دیگر سازه هایی که بر روی تنگه بسفر کشیده شده اند مشکل دارید، توجه تان را به زیگزاگ بودن کابل های پل بسفر جلب می کنیم، در شهر استانبول و بر روی تنگه، پل های معلق دیگری هم وجود دارد؛ اما کابل های هیچکدام از آن ها زیگزاگ نیست!

اما چرا معماران این پل برای ساخت پلی معلق به خود زحمت داده اند و این پل را به صورت ساده و متداول با چندین تکیه در زیر سازه نساخته اند؟ از مزیت های پل های معلق نسبت به دیگر پل ها می توان به دهانه های عریض این نوع سازه اشاره کرد، به همین خاطر از پل های معلق معمولا در شهرهای شلوغ و پر رفت و آمدی همچون شهر استانبول استفاده می شود.

معماران در ساخت این پل به دو نکته، توجه خاصی داشته اند: سازه باید کم وزن و از آیرودینامیک خوبی در مقابل بادهای قوی برخوردار می بود. همچنین این مساله را نیز در نظر گرفته بودند که پل بسفر در منطقه ای زلزله خیز ساخته شده است و به همین خاطر تدابیری درباره این مساله اندیشیدند تا سازه در مقابل زلزله های خفیف هیچ آسیبی نبیند و در صورت بالا بودن شدت زلزله، کمترین آسیب ممکن را متحمل شود. 

پل بسفر استانبول | Photo by : Unknown
Photo by : Unknown

برج های پل بسفر

در دو سوی پل اول بسفر دو برج فلزی با ارتفاع 165 متر قرار دارد که در کشور ایتالیا ساخته شده اند و زمانی که آن ها را به ترکیه آوردند، قسمت های مختلف برج را به روی هم سوار کردند.

در چهار سال ابتدای ساخت پل، عابران پیاده می توانستند از طریق آسانسورهایی که درون برج های دو سوی پل تعبیه شده اند به بالا بروند و منظره ای متفاوت از شهر را تماشا کنند؛ اما در حال حاضر هیچ یک از مردم یا رسانه های تبلیغاتی اجازه استفاده از آسانسورها را ندارند. 

نورپردازی پل بسفر

برای سال ها، هر کسی که در طول روز از نزدیکی پل بسفر می گذشت، محو تماشای این سازه زیبا می شد؛ اما این سازه، شب ها آن طور که باید چشمگیر نبود. همین موضوع سبب شد تا مسئولان امر برای نورپردازی شبانه این پل به دنبال طرح تازه ای بگردند تا شایستگی این پل را آنطور که باید به نمایش بگذارد. در همین راستا شرکت آیدینلیک (Aydınlık) که مالک پروژه نورپردازی پل بسفر بودند با فیلیپس ترکیه (Philips Turkey LIAS) تشکیل یک گروه دادند تا نورپردازی تازه را با هزینه 3 میلیون پوند بر روی سازه نصب کنند. به کمک این تغییرات جدید، سیستم نورپردازی ال ای دی های رنگی فیلیپس، با چراغ های قبلی ترکیب و اینگونه تمام طول پل به نورهای زیبا مزین شد. از آن جایی که نورهای ال ای دی پل بسفر به صورت دیجیتالی قابل کنترل هستند، می توان آن ها را با رنگ های مختلف در طرح های متنوع به نمایش گذاشت.

در سال 2007 برای نمایش نورپردازی جدید پل بسفر، مراسمی به راه انداختند و 500 میهمان در این افتتاحیه شرکت کردند. این 500 میهمان در تنگه بسفر سوار بر قایق بودند و از چشم انداز پل بسفر لذت می بردند. در کنار این 500 میهمان ویژه، عده زیادی از مردم هم در حاشیه تنگه ایستاده و شاهد افتتاحیه نورپردازی جدید بسفر بودند. اولین باری که پل بسفر با نورپردازی جدیدش روشن شد، به رنگ های پرچم کشور ترکیه بود.

پل بسفر استانبول | Photo by : Oguz Buktel
Photo by : Oguz Buktel
پل بسفر استانبول | Photo by : Ahmet Aydin
Photo by : Ahmet Aydin

مسیر و دسترسی

در بخش های قبل توضیح دادیم که امکان پیاده روی به روی پل بسفر میسر نیست و شما تنها می توانید با ماشین از روی این سازه عبور کنید. پل بسفر از منطقه بیلربیی (Beylerbeyi) در بخش آسیایی به منطقه اورتاکوی (Ortaköy) در بخش اروپایی کشیده شده است. برای عبور از روی بسفر در هر کجای استانبول که هستید، خودتان را به بزرگراه استانبول جوره یولو (istanbul cevre yolu) برسانید و در امتداد پل بسفر حرکت کنید. 

آدرس: ترکیه، استانبول، بخش اسکودار، محله کوزگونچوک، پل شهدای 15 ژوئیه (بسفر)

Address: Turkey, İstanbul, Üsküdar, Kuzguncuk Mahallesi, 15 Temmuz Şehitler Köprüs

تردد از روی پل بسفر با ماشین شخصی

پل بسفر دارای هشت مسیر تردد است. در هر دو سوی پل، مسیری برای رفت و آمدهای اورژانسی و مسیری برای تردد عابران پیاده اختصاص داده شده است؛ البته کسی نمی تواند روی این سازه قدم بزند، اما باز هم این مسیر برای مواقع ضروری لازم است. از آن جایی که در روزهای کاری هفته در حوالی صبح، تردد به سمت اروپایی پل بیشتر است، چهار خط تردد ماشین رو از شش خط، به عبورهای شرق به غرب اختصاص داده می شود. البته در طرف عصر چهار خط برای حرکت به سمت شرق اختصاص داده می شوند چرا که ترافیک غرب به شرق در این ساعات بیشتر می شود. امروزه حدود 180 هزار وسیله نقیله که تقریبا 85 درصدشان خودرو سواری هستند روزانه از روی پل عبور می کنند. 

عوارضی

13 باجه عوارضی در طرف آسیایی پل قرار دارند که در حین عبور از اروپا به آسیا مبلغی را دریافت می کنند؛ اما برای رفتن از آسیا به اروپا هیچ پولی گرفته نمی شود. در سال 2012، سیستم پرداخت KGS که مخفف Karayolları Genel Müdürlüğü است برای دریافت عوارضی آغاز به کار کرد.

ماراتن استانبول | تنها فرصت برای عبور پیاده ها از روی بسفر

با وجود آنکه مسیری برای پیاده‌روها در هر دو طرف پل بسفر تعبیه شده است؛ اما با این حال اجازه عبور افراد پیاده از روی این پل وجود ندارد مگر در زمان ماراتن استانبول! 

ماراتن استانبول در نوع خود بی نظیر است و تنها ماراتنی در دنیاست که به لطف پل بسفر، دویدن در دو قاره را میسر می کند. این رقابت از اکتبر 1979 تا اکتبر 2012 هر ساله برگزار می شد تا اینکه در 2013، زمان برگزاری این رویداد را عوض کردند. از آن پس، یکی از یکشنبه های نوامبر (معمولا در اواسط این ماه) هر سال برای چند ساعتی عبور خودروها از روی بسفر ممنوع می شود تا ورزشکاران بتوانند به رقابت شان بپردازند. 

ماراتن استانبول هر سال از بخش آسیایی پل بسفر آغاز می شود و با عبور از روی این پل ادامه پیدا می کند. در این زمان است که دوندگان فرصت این را پیدا می کنند تا جلوه ای زیبا از شهر استانبول را از روی این پل تماشا کنند. در ادامه مسیر ماراتن در بخش اروپایی و با گذر از کنار بناهای تاریخی متعددی از جمله مسجد آبی و موزه ایاصوفیه طی می شود و در نهایت، به ورزشگاه اینونو بشیکتاش (BJK İnönü Stadyumu) می رسد. 

نکات شنیدنی درباره بسفر

  1. بین سال های 1978 تا 1986 تصویر پل بسفر پشت اسکناس هزار لیری کشور ترکیه چاپ می شد.
  2. در تاریخ 15 ماه می سال 2007، در ساعت 7:00 به وقت محلی مسابقه ای میان ستاره تنیس آمریکای، ونوس ویلیامز (Venus Williams) و تنیس باز ترکی، ایپک شنوغلو (İpek Şenoğlu) برگزار شد. این اولین باری بود که یک مسابقه تنیس درون دو قاره صورت می گرفت. مسابقه به مدت 5 دقیقه طول کشید و پس از آن، بازیکنان دسته های بازی شان را به درون تنگه بسفر پرتاب کردند. 
  3. در تاریخ 17 ژوئن 2005 در ساعت 10:30 به وقت محلی، راننده فرمول یک بریتانیایی، دیوید مارشال کولتارد (David Marshall Coulthard)، با ماشین مسابقه رِد بول خود از روی پل بسفر عبور کرد و خود را از سمت اروپایی پل به سمت آسیایی آن رساند. پس از آن دوباره به سمت اروپایی پل رفت و ماشینش را در کنار کاخ دلمه‌باغچه پارک کرد. از آن جایی که کولتارد در حین عبورش از روی پل، عوارضی را رد کرده و پولی نپرداخته بود، مبلغ 20 یورو جریمه شد و تیمش پرداخت این پول را برعهده گرفتند. 
  4. در تاریخ 5 نوامبر 2013، شخص اول گلف در جهان، تایگر وودز (Tiger Woods) به ترکیه آمده بود تا در تور گلفِ ترکیش ایرلاینز اوپن (Turkish Airlines Open) شرکت کند، این رقابت بین 7 تا 10 نوامبر همین سال برگزار می شد. وی در حین سفرش به ترکیه، سری هم به پل بسفر زد و چند توپ را به صورت نمایشی از یک سوی آسیایی پل به سوی اروپایی آن پرتاب کرد. به خاطر همین پرتاب های گلف، پل بسفر به مدت یک ساعت بسته بود و هیچ خودرویی اجازه عبور از آن را نداشت. 

رتبه جهانی بسفر

پل بسفر در زمان به اتمام رسیدنش، از منظر طول، چهارمین پل معلق در جهان به شمار می رفت و اگر کشور آمریکا و سه پل طولانی ترش، یعنی پل مکینو (Mackinac)، پل ورازانو-نروز (Verrazzano-Narrows) و پل گلدن گیت (Golden Gate) به حساب نمی آمد، بسفر طولانی ترین پل معلق جهان می بود.

این پل تا سال 1981 و به پایان رسیدن ساخت پل هامبر (Humber) در انگلستان، طولانی ترین پل معلق در اروپا باقی ماند و تا زمان تکمیل دومین پل بر روی تنگه بسفر، یعنی پل سلطان محمد فاتح در سال 1988، همچنان طولانی ترین پل آسیا بود. در حال حاضر این سازه زیبا و تماشایی، مقام بیست و پنجمین پل معلق در دنیا را از آن خود دارد. 

پل بسفر استانبول | Photo by : Berkay Gülüm
Photo by : Berkay Gülüm

ویدیویی از پل بسفر استانبول

سخن آخر

به معرفی پل بسفر پرداختیم که به عنوان اولین پل ارتباطی میان قاره آسیا و اروپا شناخته می شود و از این حیث، اهمیت بسیار بالایی دارد. تاریخچه ساخت این سازه را برای تان روایت کردیم و نگاهی اجمالی به معماری آن داشتیم. همچنین چندی از رویدادهای جالبی که در طول تاریخ بر روی این پل برگزار شده اند را ذکر کردیم.

نظرتان درباره این مطلب چه بود؟

آیا تا به حال بازدیدی از پل اول بسفر داشته اید؟

دوست دارید دیگر درباره کدام جاذبه های ترکیه بدانید؟

منتظر دیدگاه شما هستیم. 

امتیاز نقد و بررسی کارناوال

نقاط قوت

  • نورپردازی تماشایی
  • مسیر ارتباطی بسیار پر اهمیت
  • قرارگیری در یکی از مهمترین مناطق شهر استانبول

نقاط ضعف

  • ترافیک سنگین پل در بیشتر ساعات
نکات کلی
پل بسفر استانبول






نقشه و مسیریابی
پل بسفر استانبول












X