karnaval.ir

زهرا آجرلو

انتشار

26 آذر 1394

به روز رسانی

15 شهریور 1398

قرار است تا امروز به یک بیابان برویم ، پس هر چه برای بازدید از یک بیابان نیاز دارید را آماده کنید . البته وسایل شنای خود را فراموش نکنید چرا که قرار است در بیابان شنا کنیم .

درست است بیابان ...

شنا در آب ...

عملی است در یک پارک ملی به نام

پارک ملی  Lençóis Maranhenses National Park  | ساحل ملافه ای | برزیل

ساحل ملافه ای - karnaval.ir13
ساحل ملافه ای - karnaval.ir15

نگاهی اجمالی به پارک ملی  Lençóis Maranhenses National Park | برزیل 

این پارک که وسعتی در حدود 1.500 کیلومتر مربع دارد ، با وجود آن که از نظر موقعیت جغرافیایی در مکانی واقع شده است که بارش های زیادی را در سال تجربه می کند اما باز هم هیچ پوشش گیاهی ندارد حتی در حد یک علف . همین موضوع باعث خاص شدن و متمایز بودن این پارک از سایر نقاط مشابه اش در دنیا شده است ، چرا که مشخص نیست که اینجا یک بیابان است یا یک ساحل ؟ و بیشتر از آن که شن و ماسه داشته باشد تالاب و برکه دارد .

نکته ی دیگری که در مورد این پارک وجود دارد این است که لقب عجیبی دارد " ساحل ملافه ای " ( به آن خواهیم پرداخت)

ساحل ملافه ای - karnaval.ir17
ساحل ملافه ای - karnaval.ir9

بیابان یا یک ساحل ...

داخل این پارک ساحلی وجود دارد ، سفید ، بزرگ ، و گسترده با تپه های شنی که در نگاه اول به شکل یک ساحل به نظر می آیند اما در واقع با یک بیابان واقعی سر و کار دارید . همان طور که گفتیم در این منطقه در طول سال بارندگی زیاد است و همین موضوع باعث به وجود آمدن پدیده ای عجیب در این پارک شده و آن هم این است که آب باران در میان تپه های شنی جمع می شود و در نهایت باعث به وجود آمدن تالابی بسیار زیبا در قلب بیابان در نزدیکی اقیانوس می شود . 

 طبق فنی ترین استانداردها این ساحل واقعا یک بیابان نیست آمارها ، میزان ریزش باران سالیانه این منطقه را چهل و هفت اینچ  اعلام می کند در صورتی که میزان ریزش یک بیابان باید به طور میانگین کمتر از ده اینچ در سال باشد . میزان ریزش باران این بیابان در مقایسه با صحرای بزرگ آفریقا سیصد برابر بیشتر است.

همین موضوع سبب می شود تا این سوال همیشه همراه بازدید کنندگان باشد  که این جا کجاست ؟! ساحل ؟! یا بیابان ؟!

ساحل ملافه ای - karnaval.ir1

تپه های شنی از کجا آمده اند؟

بیابان معمولا پهنه ای وسیع و هموار از شن است اما در این مکان خاص چه شده که تپه های شنی در ابعاد مختلف به وجود آمده اند و باعث به وجود آمدن تالاب های بی نظیر می شوند ؟

دلیلش از این قرار است :

دو رودخانه در نزدیکی این پارک با نام های  Parnaíba  و  Preguiças  وجود دارند که با خود شن های زیادی را به سمت اقیانوس حمل می کنند ، اما امواج اقیانوس آنها را به سمت غرب پس می زند این شن ها در نوار ساحلی به طول ۴۴ مایل ذخیره شده اند و در ماهای خشک سال  به خصوص اکتبر و نوامبر بادهای  موسمی شمال شرقی این شن ها را حتی تا ۳۰ مایل جابجا می کند و مجسمه های هلالی شکلی به ارتفاع ۴۰ متر می سازد. در واقع با هر تغییر فصل این ساحل در حال تغییر است.

ساحل ملافه ای - karnaval.ir11
بیابان www.karnaval.ir3

چرا ساحل ملافه ای ...

ظاهرا اینجا همه چیز شبیه هم و ثابت به نظر می آید اما اگر بتوانید هر روز به این منطقه بروید و با دقت محیط را بررسی کنید می فهمید که هیچ وقت هیچ قسمت  این مکان ثابت نیست  چرا که  هر روز شن ها جابجا می شوند و تپه ها شبیه دیروز نیستند گویی خداوند این تپه ها را برای همیشه بازیچه باد ساخته است.

البته این تمام ماجرا نیست ، به وجود آمدن تپه های شنی متعدد و فراوان در کل پارک، بارش های فراوان و جمع شدن آب در میان این تپه ها  ، باعث به وجود آمدن  ظاهر ملافه ای شکل این ساحل ها است . درست شبیه ملحفه ای که روی تخت به طور نا منظمی رها شده است .این موضوع هم یکی دیگر از اتفاق های جالب این پارک است .

ساحل ملافه ای - karnaval.ir19
ساحل ملافه ای - karnaval.ir22

اکوسیستم تالاب ها....

درست است که در این پارک هیچ گیاهی رشد نمی کند اما زیر آب این تالاب ها دنیایی از گیاهان و جانوران وجود دارند که در حال زندگی هستند .

عمق تالاب ها  حداکثر به ۹۰ متر و حداقل ۳ متر می رسد . در اوایل جولای  وقتی تالاب ها  کاملا پر می شوند با پیوستن آنها به هم و به رودخانه ها( از جمله رودخانه ریو  نگرو ) ماهی ها به قصد تغذیه از تخم ها و لاروها به تالابها مهاجرت می کنند .

گونه ای ماهی به نام  ماهی گرگی در این تالاب ها وجود دارد که در گل و لای هم زنده می ماند و می تواند در فصل خشک این منطقه نیز به حیات خود در تالاب ها ادامه دهد.

ساحل ملافه ای - karnaval.ir2
ساحل ملافه ای - karnaval.ir21

یک پدیده ی جالب دیگر ....

در کنار تمام این زیبایی ها و شگفتی ها ، احتمالا در تصاویر این منطقه یا در زمان بازدید رنگ قهوه ای در میان بعضی تالاب ها دیده می شود. این در واقع یک پدیده ی طبیعی دیگر است که توسط دریاچه های آب شیرین منطقه صورت می گیرد . دریاچه های آب شیرین اسید های طبیعی موجود در گیاهانِ جنگل های اطراف پارک را ، شسته و از طریق رودخانه ها به این تالاب ها می رساند . این نوع اسید که اسید تانیک نام دارد بعد از رسیدن به تالاب ها به رنگ قهوه ای تیره در می آید که درنوبه ی خود جالب و بی نظیر است .

ساحل ملافه ای - karnaval.ir20

زندگی بومیان مقیم در پارک ...

شاید انتظار این مورد را نداشتید اما باید بدانید که بومیانی در این منطقه زندگی می کنند . افرادی که بیشتر از هر کس دیگری در دنیا نگران این منطقه هستند و یکی از اولویت های زندگی شان حفظ و نگهداری جایی است که در آن زندگی می کنند .

این مردمان  زندگی خود را با ماهیگیری از این تالاب ها تامین می کنند.

اما در فصول خشک به طور موقت قطعه زمینی در خارج از صحرا  به آنها اجاره داده می شود تا به کشت بپردازند . با این کار آن ها به محض مناسب شدن آب و هوا برای زندگی به محل اصلی زندگیشان بر می گردند .

ساحل ملافه ای - karnaval.ir6
ساحل ملافه ای - karnaval.ir10
ساحل ملافه ای - karnaval.ir16

بازدید از ساحل بیابانی...

برای بازدید از این مکان زیبا و شگفت انگیز باید ابتدا به این آدرس بروید :

Barreirinhas - MA, 65590-000, Brazil

بعد از این که به مقصد رسیدید باید کوله بارتان را جمع کنید و پیاده ادامه دهید چرا که برای گردش میان تالاب ها نمی توان از ماشین یا وسیله دیگری استفاده کرد  چون نه جاده ای وجود دارد نه شن ها اجازه این کار را می دهند .  تنها اسب ها و الاغ ها می توانند به کمک شما بیایند که می توانید از محلی ها کرایه کنید .

بهترین ساعت بازدید از این مکان هم زمان طلوع آفتاب یا غروب آفتاب  است چرا که منظره ای وصف نشدنی انتظار شما را می کشد .

توصیه می کنیم اگر به این پارک رفتید از هواپیماهای کرایه ای  برای دور زدن  و تماشای ساحل و تالاب ها حتما استفاده کنید.

 البته شنا در تالاب ها را هم فراموش نکنید .

ساحل ملافه ای - karnaval.ir7
بیابان www.karnaval.ir7

کجا برای شنا مناسب است؟

حتما به فکر این هستید که در اولین فرصت به این مکان زیبا بروید و تنی به آب بزنید . البته شما می توانید در تمام تالاب ها شنا کنید اما دو تا از بهترین و مشهورترین تالاب هایی که برای شنا توصیه می شوند تالاب آبی (آزول لاگا)  و تالاب زیبا (بونیتا لاگا)  هستند .

ساحل ملافه ای - karnaval.ir8
ساحل ملافه ای - karnaval.ir14

بهترین زمان بازدید...

فصل بارانی پارک ملی از ماه دسامبر شروع می شود و تا ماه ژوئن  ادامه دارد . تالاب ها در ماه جولای تا دسامبر در حداکثر ظرفیت خود هستند  منتها در تمامی ماه های سال می توان از آنها دیدن کرد . این بازه ی زمانی بهترین زمان است تا به دیدن این مکان زیبا بروید .

ساحل ملافه ای - karnaval.ir18
ساحل ملافه ای - karnaval.ir3
بیابان www.karnaval.ir0

توصیه های کارناوالی...

در کنار تمام وسایلی که برای بیابان گردی و شنا نیاز دارید یک فرهنگ لغات پرتغالی هم برای سفر به این مکان در نظر بگیرید چرا که  بومیان منطقه تنها به زبان پرتغالی صحبت می کنند و اصلا با زبان انگلیسی آشنایی ندارند.

ساحل ملافه ای - karnaval.ir4

کلام آخر

در این دنیا اماکن و اتفاق های جالب و شگفت انگیر کم نیستند .

این تنها گوشه ای از تمام شگفتی های این دنیا بود .

اگر می خواهید تمامش را تجربه کنید .

در سفرهای بعدی همراه ما باشید .

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.