karnaval.ir

زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

12 تیر 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

این روزها با پیشرفت تکنولوژی و فراگیری عظیمش تو جامعه، کم‌تر کسی پیدا میشه که موبایل دوربین دار نداشته باشه و علاقه‌ش به عکاسی رو کشف نکرده باشه 

حتی اگه تا به حال هیچ جا صفحه عکاسی نداشتید ولی مشتاق بودید تا درمورد عکاسی موبایلی بیش‌تر بدونید، همه چی اینجاست!

با کارناوال قبل از این با روش‌های اولیه عکاسی و حتی روش‌های تخصصی عکاسی مثل عکاسی در شب، عکاسی با تکنیک استارتریل، عکاسی در زیر باران و عکاسی از مناظر طبیعی آشنا شدیم.

امروز می‌خوایم قدری تخصصی تر به پدیده دم دستی و همگانی عکاسی با موبایل بپردازیم.

و شما را با روش‌هایی برای گرفتن عکس‌هایی بهتر با دوربین هوشمندتون و استفاده مفیدتر از دوربینش آشنا می‌کنیم.

همراه کارناوال باشید تا با موبایلی که در دست دارید ، یک عکاس حرفه ای شوید.

عکاسی موبایلی

1) موبایل در دست و آماده

همیشه دقت کنید که دوربین موبایل تون رو حالت عکاسی و نه فیلمبرداری باشه و قبل از بستن صفحه موبایل، رو حالت دوربین بذاریدش. به طوری که اگه صفحه رو آنلاک کردین دوربین گوشی فعال شه. برای خیلی از گوشی‌ها راه‌های کوتاه تری برای سریع باز کردن دوربین هست و نیاز به باز کردن صفحه نیست، به طور مثال فقط کافیه دکمه شاتر موبایل رو فشار بدین و یا ...

پس قبل از هر چیز، راه‌های میانبر آوردن و فعال کردن دوربین موبایل تون رو یاد بگیرین.

نکته مهم بعدی اینه که موبایل رو در دسترس ترین جای ممکن، تو دستتون و یا نزدیک ترین جیب شلوارتون بذارید، طوری که در صورت لزوم بتونید تو کمتر از سه ثانیه برای عکاسی آماده باشید. اون‌جوری با تعجب نگاه نکنین! لحظه‌های خاص و منحصر بفرد منتظر شما و کیف شلوغتون برای پیدا کردن موبایل نمی‌مونن.

شاید خیلی واضح باشه اما هیچ وقت، هیچ وقت و هیچ وقت شارژ بودن موبایل تون رو فراموش نکنین و لنز موبایل رو همیشه تمیز نگه دارید. می‌تونید شارژرتون رو تو کیف تون بذارید و تو کافه‌ها، رستوران‌ها و یا اماکن عمومی ازش برای شارژ کردن استفاده کنین. 

من خودم اغلب موبایلم رو به حالت پرواز (airplane mode) در میارم تا احیانا موقع عکاسی زنگ و پیام کسی تمرکزم رو به هم نریزه، از طرفی شارژ موبایل هم دیرتر خالی می‌شه و برای مواقعی که شارژشو لازم دارم روش خیلی موثریه. 

عکاسی موبایلی

2) دوباره فکر نکنید، هر زمان که لازمه و از هر چیزی که دوست دارید عکس بگیرید!

اگه تو لحظه‌ای هستید که هر چیزی شما را به شک انداخته اون عکس رو ثبت کنید یا نه، جواب من اینه که عکس رو بگیرید! ثبتش کنید!

بعضی لحظه‌ها تکرار نمی‌شن و فقط حسرت نگرفتن شون باقی می‌مونه.

پس عکس رو ثبت کنید و اگه دست آخر دوستش نداشتید و یا نخواستیدش، پاک کردنش اون‌قدرا سخت نیست. 

وسواس رو کنار بذارید و برید تو دل لحظه‌ها، چیزی واسه از دست دادن وجود نداره.

عکاسی موبایلی

3) نور خیلی مهمه

بیاید فراموش نکنیم که عکاسی همش راجع به نور و چطوری استفاده کردن از اونه.

حتا تکراری ترین و معمولی ترین کادربندی‌ها هم با یه نور مناسب، رنگ و روی دیگه‌ای می‌گیرند و مهم نیست این نور روزه یا غروب.

انعکاس‌ها و سایه‌ها حاصل وجود نوره.. پس به اونا هم توجه کنین و حواستون باشه قرار دادن بخشی از انعکاس درختان در برکه‌ای کوچک به کادربندی عکس و یا ثبت بازی نور و سایه روی پیاده رویی پاییزی، نقطه قوت عکس شما خواهد بود. 

عکاسی موبایلی

4) جنبه‌های تکنیکی دوربین گوشی‌تون رو بشناسید.

ویژگی‌های مثبت و منفی دوربین موبایل تون رو بشناسید. من خیلی پیش تر از این که با دوربین دی اس ال آرم همه جا برم و وقت و بی‌وقت از کیفم درش بیارم، از آیفون 4 برای عکس‌های خیابونی و موبایلیم استفاده می‌کردم. عکس‌های آیفون 4 تو شب اغلب تار و نویزدار از آب در میومد و همین کافی بود تا برای ثبت سوژه‌هام نور روز از دست ندم. 

نترسید! از امکانات گوشی تون سر دربیارید و گزینه‌های مختلف رو امتحان کنید. باور کنید با انتخاب گزینه‌هایی که اسمش رو نمی‌تونید بخونید قرار نیست موبایلتون از کار بیوفته! همین‌طور تنظیمات دستی موبایلتون رو امتحان کنین و سعی کنین با انتخاب تنظیمات متفاوت، ثبتی نو و بدیع رو خلق کنید.

نگاه کردن بروشور موبایل و تنظیمات دوربین گوشی رو فراموش نکنید. هر چقدرم حرفه‌ای باشید، گاهی ممکنه نکته‌ها و میان‌برهای ریزی از موبایل تون رو ندونین که دونستنش می‌تونه کلی تو عکاسی موبایلی شما موثر باشه. 

عکاسی موبایلی

5) از زوم استفاده نکنید!

فکر می‌کنم اولین قدم برای گرفتن یک عکس بد استفاده از زوم گوشی باشه. اگه می‌خواید رو یه موضوع یا شی زوم کنید، از پاهاتون استفاده کنید و حرکت کنید!

یادتون نره اینی که دستتونه، فقط یه موبایله و یه دوربین دی اس ال آر با کیفیت فوق العاده نیست. 

زوم کردن کیفیت عکسای موبایلی رو تا حد زیادی پایین میاره. 

عکاسی موبایلی

6) بهترین‌ها رو انتخاب کنین و روتوش!

اول از همه، برای روتوش عکس‌ها بهترین عکس‌هاتون رو انتخاب کنید و بعد خلاق باشید.

نذارید چیزی محدودتون کنه و یادتون باشه همیشه برای منحصر به فرد بودن باید شجاع هم باشید. معمولا متفاوت بودن در ارائه آثار هنری حجم بالایی از تکنیک، دانش و اعتماد به نفس می‌طلبه. بنابراین برنامه‌های مختلف ویرایش عکس رو بشناسید، باهاشون کار کنید و در نهایت اجازه بدین این شما باشید که کاری متفاوت رو رقم می‌زنه. 

از طرفی، خلاق بودن به این معنی نیست که تو استفاده از فیلترها و غلطت رنگ و کنتراست اغراق کنید. هر چیزی سرجاش خوبه و گاهی لازمه تنها ادیت خیلی مختصری از نور و رنگ رو عکس‌ها انجام بدید و بذارید تا شکل طبیعی عکس حفظ بشه. 

این رو هم بدونید، قرار نیست روتوش و ادیت عکس معجزه کنه و عکس ضعیف و بدی رو به یه شاهکار عکاسی بدل کنه. پس اگه عکس تاری دارید یا عکس‌تون اونقدرها که باید خوب نیست، کنار بذاریدش و یکی بهترش رو بگیرید. 

در زیر عکسی که با موبایل گلکسی سامسونگ گرفته شده رو می‌بینید:

عکس با گلکسی سامسونگ
photo by Lukas Strasik

7) زوایای مختلف رو امتحان کنین.

 نگاه کردن به دنیا از همین زاویه ایستاده، اتفاقیه که واسه اکثر 7 میلیارد موجود دو پا روی زمین داره میوفته. پس سعی کنین برای ثبتی منحصر به خودتون، زوایای مختلفی رو امتحان کنین.

کمی خم شید، روی زمین زانو بزنید و یا روی دوپاتون بشینین. سعی کنین از زاویه نگاه یک موجود چهارپا به دنیا نگاه می‌کنید.

اگه لازمه، نترسید و روی زمین دراز بکشید. و حالا همون طور دراز کش برگردید و از پایین به بالا به موضوع مورد نظر نگاه کنین. 

خیلی زود متوجه میشین که چه دنیای هیجان انگیزی رو کشف کردید...

عکاسی موبایلی

8) به عکس‌هاتون زندگی ببخشید!

عکس‌هاتون رو چاپ کنین، ازشون به عنوان کارت پستال استفاده کنین و یا اونا رو به بهترین دوستاتون هدیه بدید و یا اصلا چرا راه دور؟ خودتون رو دوست داشته باشید و عکس‌ها رو بزنید جایی که بهترین دید روی دیوارتون رو دارند. 

این که عکس‌های خودتون رو به جای صفحه موبایل تو دستتون بگیرید و بهشون خیره بشید، یکی از وصف ناشدنی ترین لحظه‌های ممکنه.

عکاسی موبایلی
photo by Darja Bilyk

9) شاخه‌ها و سبک‌های مختلف عکاسی رو امتحان کنین.

امروزه خیلیا رو میبینیم که خودشون رو محدود می‌کنن به یه شاخه از عکاسی و فقط و فقط عکس‌های منظره میندازن و یا فقط پرتره‌س که تو صفحه عکاسی‌شون دیده میشه. شک نکنید که تسلط رو یه شاخه از عکاسی خیلی خوبه، منتها سعی کنید این باعث نشه که یادتون بره عکاسی فراتر از همه این شاخه‌ها و سبک‌هاست. 

سبک خاص خودتون رو تو ثبت عکس‌ها و ادیت دارین؟ این می‌تونه یه ویژگی مثبت و در عین حال یه ویژگی منفی باشه و کاملا به شما بر می‌گرده که تا چه حد و در چه موقعیت‌هایی ازش استفاده می‌کنین. یادتون باشه زیاده روی تو هر چیزی، حتا اگه خیلی قشنگ و جذاب باشه خیلی زود دل رو می‌زنه. 

عکاسی موبایلی

10) و دست آخر...

- یه صبحونه گرم خوشمزه تر از چیزیِ که دیده میشه. پس موبایل تون رو کنار بذارید و صبحانه رو از دست ندید. 

- عاشق کاری باشید که انجام می‌دین و اجازه ندین نقدها شما رو دل‌سرد کنن.

- و آخر از همه این که تو خونه نشینید! گردش کنید و دنیا رو از نزدیک کشف کنید....

عکاسی موبایلی
photo by Darja Bilyk

سخن آخر

اهل عکاسی موبایلی هستید؟ در طی این مدت زمانی که با موبایل عکاسی می‌کردین تجربه خاصی به دست آوردین؟

نظرتون در مورد این مقاله آموزشی چی بود؟

کارناوال پذیرای پیشنهادات و نظرات شماست. 

چند سالی است که با کارناوال، هر روز دست به قلم می شوم و نوشتن، گاه چالشی روزانه است و گاه، شربت بهار نارنج تگری که در یک روز داغ تابستانی به جانم می نشیند... و این چیزی است که آن را خوش حالی

...

آیا این مطلب مفید بود؟

2 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

زهرا

عالی بود ازش استفاده کردیم😊

انتشار:20 بهمن 1397

آیا این دیدگاه مفید بود؟

فرهاد

مرسی عالی بود عکاسی باموبایل رو خیلی دوست دارم همچنین تشنه ی یادگیری هستم ممنون استفاده کردم

زينب شيرازی

ممنون از شما دوست عزیز برای دیدن سایر مطالب عکاسی‌ می‌تونین به آموزش عکاسی: https://karnaval.ir/learning-photography سر بزنین :)

16 مرداد 1395

انتشار:15 مرداد 1395

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.