karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

21 اردیبهشت 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

کوه های رنگین کمانی آلاداغلار
photo by Mohsen Jalali

زمین سیاره ای سرشار از زیبایی هاست که چشم ها را به خود خیره می کنند. یکی از زیبایی های دنیای اطراف ما رنگ ها هستند که با جلوه گر شدن در گوشه و کنار هستی تصاویری دیدنی را به وجود آورده اند. گاه این رنگ ها را خودمان به محیط اطرافمان اضافه می کنیم و آن را به شکل دلخواهمان در می آوریم. پیش تر تعدادی از این اماکن را در مطلب زیر به شما معرفی نمودیم و غرق در شهرهای رنگین کمانی شدیم:

 رنگارنگ ترین شهرهای دنیا | تماشای جلوه های رنگین کمانی

اما اگر کمی دقیق تر به پیرامون خود نگاه کنیم، در این میان به اماکنی برمی خوریم که به صورت طبیعی و تماشایی به رنگ های مختلفی درآمده و گویی رنگین کمان را به زمین آورده اند. کشورمان ایران نیز از این موهبت بی نصیب نبوده و تعدادی از این جلوه های رنگین را در خاک خود میزبانی می کند. برای دیدن یکی از آنها باید راهی شمال غرب کشور شویم و راه استان آذربایجان شرقی را در پیش بگیریم.

قدم در جاده میانه-زنجان می گذاریم و در میانه های راه به یکی از شگفت انگیزترین جاذبه های طبیعی ایران بر می خوریم...

کارناوال را در سفر به کوه های رنگین کمانی آلاداغ لار همراهی کنید...

کوه های رنگین کمانی آلاداغلار
photo by Mohsen Jalali

چرا کوه های آلاداغ لار؟


- کوه های آلاداغ لار یکی از جلوه های شگفت انگیز طبیعت ایران هستند.

- در این کوه ها می توانید رنگین کمانی از رنگ ها را ببینید و لذت ببرید.

کوه های رنگین کمانی آلاداغلار
photo by Mohsen Jalali

کوه های آلاداغ لار | افسون طبیعت در میان جاده

وارد جاده میانه - زنجان که می شوی، تصورش را هم نمی کنی که در میانه های راه، قرار است با طبیعتی شگفت انگیز غافلگیر شوی اما کوه های رنگین کمانی به یکباره پدیدار می شوند و تو را غرق در تماشای خود می کنند. رنگ های قرمز، زرد، سفید و نارنجی خودشان را در میان کوه ها جا کرده اند و هنرنمایی طبیعت را به رخ رهگذران می کشند.

این کوه ها حدود 70 کیلومتر مربع وسعت و  از زنجان تا شهرستان میانه و از تبریز به اَهر امتداد دارند. قدمت این کوه ها  15 میلیون سال برآورد شده و به عنوان یکی از شاهکارهای طبیعی از آنها یاد می شود.

کوه های رنگین کمانی آلاداغلار
photo by Mohsen Jalali
آلاداغ لار

دیدنی ها و تفریحات

این کوه های رنگین کمانی فرصت خوبی برای خوش گذرانی به شما می دهند:

1- گشت و گذار در میان کوه ها

گشت و گذار در میان کوه های آلاداغ لار به شما فرصت می دهد تا مناظر تازه ای را کشف کنید و نمایش رنگ های شکوهمند را به تماشا بنشینید. به هر گوشه ای که بروید تصویری تازه می بینید که به رنگی متفاوت در آمده و خود را به نمایش گذاشته است.

کوه های رنگین کمانی آلاداغلار
photo by Mohsen Jalali

2- عکاسی

وجود رنگ های مختلف به ویژه رنگ مسی و زرد باعث شده تا این کوه ها به یکی از سوژه های خوب برای عکاسی تبدیل شوند چرا که  در شرایط نور مناسب و هوای گرم می توان زیباترین تصاویر را از آنها ثبت نمود. پس دوربینتان را در این سفر فراموش نکنید.

کوه های رنگین کمانی آلاداغلار
photo by Mohsen Jalali

3- آب راهه ها

گاهی در میان این کوه ها آب راهه هایی جریان می یابند و شکل خاصی را به آنها می بخشند. انعکاس زیبایی کوه ها در آب یکی از شگفت انگیز ترین تصاویر طبیعت را پیش روی شما قرار می دهد.

آلاداغ لار

دلیل رنگی شدن این کوه ها چیست؟

وجود حوضچه های سرشار از رسوبات آهن در زمان فرآیند کوه زایی و بالا آمدگی کوه ها و تغییر املاح و تثبیت نوع آنها در رنگ رسوبات باعث شده تا هر گوشه از این کوه ها به رنگی در بیاید. به صورت ساده می توانیم بگوییم که این کوه ها در اثر شرایط اکسیدان (زنگ زدگی) و وفور اکسیژن و ترکیب با این عنصر به رنگ قرمز در آمده اند. البته برخی رنگ ها نشانه هایی از وجود مواد معدنی نیز دارند به عنوان مثال رنگ سبز نشانه ی ماده معدنی مس است که به دلیل کربناته شدن به این رنگ دیده می شود.

کوه های رنگین کمانی آلاداغلار
photo by Mohsen Jalali

نگاهی علمی به کوه های رنگی

این کوه ها از نظر علم زمین شناسی متعلق به سازندهای قرمز بالایی زمین (Upper Red) هستند که در اکثر نقاط ایران مرکزی (بر اساس تقسیم بندی زمین شناسی) بر روی توف های ائوشن قرار می گیرند. در اینجا لازم است با چند مفهوم زمین شناسی آشنا شویم تا بتوانیم تعریف فوق را درک کنیم:

سازند به مجموعه ای از لایه های زمین گفته می شود که ترکیب سنگ شناسی مشخصی دارند و در سطح وسیعی گسترش یافته و امتداد دارند. حد فاصل این لایه ها با لایه‌های زیرین و بالایی کاملا مشخص است اما ضخامت معینی ندارند.

توف نوعی سنگ متشکل از خاکستر آتشفشانی است که همزمان انفجار آتشفشانی از زمین خارج می‌شود. ذرات این سنگ کمتر از ۲ میلی‌متر هستند و به دلیل سَبُکی کیلومترها حرکت می‌کنند تا بر روی هم قرار گیرند. اگر ذرات خاکستر داغ باشد این ذرات به هم جوش می خورند و سنگ توف را تشکیل می دهند.

ائوشن از دورهای زمین شناسی است که به 56 میلیون سال پیش تا 33.9 میلیون سال پیش اشاره دارد. در این دوره زمین با آب و هوای گرم روبه رو بوده و  اوایل آن گرم‌ترین آب  هوای ۱۰۰ میلیون سال گذشته زمین را داشته است.

کوه های رنگین کمانی آلاداغلار
photo by Mohesen Jalali

بهترین فصل سفر

در تمام ایام سال می توانید به دیدن کوه های رنگین کمانی بروید. البته در هر زمان با جلوه ای خاص روبه رو خواهید شد چرا که این کوه ها در تابش آفتاب رنگ خاصی پیدا می کنند و در پاییز و زمستان با بارش باران و برف تصویری متفاوت را پیش رویتان قرار می دهند.

آلاداغ لار
photo by Hamid Hosseinzade

کجا بمونیم؟

به دلیل اینکه این جاذبه دقیقا در میان جاده است، محلی برای اقامت در نزدیکی آن وجود ندارد و محل مناسبی برای کمپینگ نیز به شمار نمی آید. شما می توانید به یکی از شهرهای اطراف بروید و از اقامت خود در مهمانسراها، هتل ها و خانه های محلی لذت ببرید.

هتل

راه دسترسی

آدرس

استان آذربایجان شرقی، 25 کیلومتری شمال شرقی تبریز

راه دسترسی

وارد جاده میانه - زنجان شوید تا در میانه های راه این کوه ها را ببینید.

کوه های رنگین کمانی آلاداغلار
photo by Mohsen Jalali

دغدغه های کارناولی

بسیاری از گردشگران از وجود چنین اثر ارزشمند و نادری بی خبرند و اطلاع رسانی لازم در مورد آن صورت نمی گیرد. از سوی دیگر اگر به این منطقه توجه کافی شود می توان آن را به عنوان یک ژئوپارک در سطح جهانی مطرح نمود و به ثبت جهانی رساند.

کوه های رنگین کمانی آلاداغلار

توصیه های کارناوالی

مراقب این اثر ارزشمند باشید و با آسیب زدن به آن، زیبایی هایش را از بین نبرید.

زباله هایتان را در طبیعت جا نگذارید تا نسل آینده هم بتواند از آن لذت ببرد.

کوه های رنگین کمانی آلاداغلار
photo by Mohsen Jalali

سخن آخر

تا به حال این کوه های رنگی را از نزدیک دیده ید؟

آیا کوه های رنگی دیگری را در ایران می شناسید؟

نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

...

آیا این مطلب مفید بود؟

5 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

حلما

من خواهش میکنم که با رها کردن زباله همون در طبیت بکر و زیبا باعث نابودی و از بین رفتن اون نشیم .

انتشار:17 اسفند 1398

آیا این دیدگاه مفید بود؟

نازنين زهرا

ممنون تاز معرفی این مکان زیبا و راهنماییتون برای محل اقامت که خیلی کارآمد بود برای من .

انتشار:17 اسفند 1398

آیا این دیدگاه مفید بود؟

آريان نبى زاده

چه تصاویر زیبا و دیدنی در این نوشته وجود دارد .

انتشار:17 اسفند 1398

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.